A Volvo, ami mindenen átmegy
Volvo BV202N gumilánctalpas
Egy csöndes borsodi faluban, Borsodszentgyörgyön járunk. Vasárnap dél körül az utcán alig-alig sétálgat valaki. Az egyik udvaron ponyvával letakart Toyota Supra, a másik kerítés előtt Mazda MX-5-ös árulkodik, hogy errefelé nemcsak szükséges rossz az autózás. Az igazi különlegességet mégsem ezek a gépek adják: egy garázsszerű kuckóból krokodilszemekkel kandikál ki a Volvo BV202-es. Az egykori skandináv katonai gép finoman szólva sem szerves része a magyar utcaképnek.
A tulajdonos, Attila maga hozta be Norvégiából. Megunta, hogy a fakereskedők a rossz időre hivatkozva sorra mondják vissza a rendeléseit, fejébe vette, hogy ő oldja meg a problémát. Hosszas kutakodást követően esett a választás a gumilánctalpakat viselő BV202-re. Már maga a behozatal sem volt zökkenőmentes: Svédországba be sem akarták engedni, a fuvarozó cégnek kellett garanciát vállalnia érte. Aztán már Magyarországon is addig zaklatták őket, míg nem küldték el a vámpapírok másolatát.

Ma már magyar rendszámot visel a mindenen átgázoló Volvo, de a papírozás sem volt egyszerű. Miért is lett volna? A Közlekedési Hatóság állásfoglalása szerint persze le lehetett volna vizsgáztatni, de kiadták a döntést megyei hatáskörbe. Itt aztán jött a kukacoskodás, így Attilának át kellett alakítania néhány apróságot. Így például az irányjelzőket is lecserélte, de minden alkatrészből megtartotta az eredetit. Bár elsősorban fabehordásra, erdészeti munkákra és vadászathoz használja a BV-t, ez az autó neki nem csupán egy célszerszám – egyben szenvedély is.
De hogyan kerültünk ide?
A BV202 gazdájához, Attilához Borbás Péter kísért el. Borsodszentgyörgyön aligha találni olyan embert, aki ne ismerné Petit, a telefonszámát szinte fejből tudják. Nem is véletlenül: ha bárkinek segítségre van szüksége, nála jó helyen kopogtat. Nem számít, hogy a világ végén, vagy az éjszaka közepén kell autót menteni.
Civilben egyébként Peti sokunk gyerekkori álmait éli: kukásautót vezet. Ez a munka pedig kiválóan alkalmas arra is, hogy a környékre alapos rálátást szerezzen. Magától értetődő tehát, ha tudja, melyik ház garázsában áll limitált szériás Nissan Silvia, hol építenek Toyota Suprákat, és esetünkben azt is, hogy kié a Magyarországon igen ritka katonai Volvo.

Régi becsípődés nála az autózás, 1996-ban már licences versenyző volt, gyorsasági bajnoki futamokon indult. Tíz esztendővel később az Opel Astra kupában is rajthoz állt, Zengő Zoltántól bérelt autót. A kilencvenes években Pécsett és Parádon hegyi versenyeken szerelt, de akkor sem jön zavarba, ha éppen egy ralitúra futamon kell lapjával elfordulni. 2009-ben, hosszas előkészítés után harmadmagával a Budapest-Bamakónak is nekivágott egy Opel Omegával.
A BV202-est egyébként a Volvo leányvállalata, a Bolinder-Munktell fejlesztette, kimondottan a svéd hadsereg számára. Más országok is átvették, többek között Csehszlovákiában is használták. Ha elsőre vaktában próbálnánk kitalálni, milyen motort szereltek az orrába, jó eséllyel kudarcot vallanánk. A B18 kódjelű blokkot a P1800-hoz, tehát személyautóhoz fejlesztették. Az 1780 köbcentiből katonai köntösben 82,5 lóerőt hoztak ki, 128 newtonméteres csúcsnyomaték mellett. Hogy mennyire tartós, jól mutatják az olyan rekordok, mint Irv Gordoné, aki már három évvel ezelőtt a hárommilliomodik mérföldre készült P1800S-ével. A fogyasztást persze nem lehet gazdaságosnak nevezni, de egy ilyen járműnél ez nem is szempont. Dupla tankjába 180 liternyi benzin fér, amelyből kilométerenként nagyjából egyet eszik meg. Ez persze nem feltétlenül jelenti, hogy százon százat fogyaszt. A különböző források 200 és 400 kilométer közötti hatótávról számolnak be. Esetünkben gyakran keményen megpakolva, az erdőben durva emelkedőkön kínozva jön ki a fenti érték.
Alapvetően kétszemélyes, pótkocsijában – amely nem lekapcsolható – további nyolcan-tízen férnek el. A meghajtásról mindkét egységben egy-egy csillagkerék gondoskodik. A bejutás nem kimondottan egyszerű: sirályszárnyként nyílnak felfelé az ajtók, jó magasra lépve tudunk bekászálódni az ülésekbe. Nem véletlen ez a megoldás sem: a BV202 kétéltű. Míg szárazon nagyjából 35 km/h-val képes haladni, vízen 7 km/h-val úszik. A megállásról kardánfék gondoskodik.

A következő meglepetés a típust nem ismerők számára akkor következik, amikor a kezelőszervekre néznek. Nincsenek botkormányok, csak három pedál, egy kormánykerék és rendes sebességváltó. Amikor Attila átengedte a volánt, az első métereken kicsit óvatoskodtam, hiszen ott volt a tudat, hogy mégiscsak egy lánctalpast vezetek. Ez az érzés azonban hamar elmúlt. Az érzet teljesen olyan, mintha egy kicsit korosabb terepjáróval indultam volna neki a hegyoldalnak. A kormányon csupán egy kis holtjáték érezhető, de semmi nem utal arra, hogy nem kerekeket forgatunk vele, hanem lánctalpat. A váltó meglepően rövid úton jár, a négy sebességet határozottan találjuk meg, nem kell keresgélni. Egyedül talán a kuplunghoz kell magasra emelni a lábunkat, de ez is simán megszokható.

Aszfalton kicsit nehézkesen fordul a katonai Volvo, de saját természetes közegében, földúton, szántásban, sárban jól érzi magát. A méteres árok és a domboldal meg sem kottyant neki – tényleg elhittem, hogy akárhol elmegy. Gazdája is épp így tapasztalja: a tükörjeget ugyan a BV202 sem szereti , de egyelőre nemigen sikerült olyan terepet választani, ami akadályt jelentett volna. A skandináv télhez tervezett gép esetében az sem igazán meglepő, hogy a fűtést szinte azonnal érezhetjük, fagyoskodni nem kell.
Amikor a Volvót próbálgattuk, volt azért egy olyan pont, amikor beszaladt kicsit a sportszelet. Egy meredek domboldalnak nekifutva eljött az a pillanat, amikor előre nézve csak az eget és a fák lombkoronáját láttam magam előtt. Ha ilyenkor bónuszként a járművezető szájából kicsusszan egy húha, akkor azért hajlamosak vagyunk megijedni. De nem arról volt szó, hogy a gumilánctalpasnak már túl durva a terep, vagy éppen borulásveszélyes helyzetbe jutottunk. Mindössze annyi, hogy már alacsony a benzinszint, és abban a pozícióban képtelen volt felkapni az üzemanyagot, lefulladt – ilyenkor szépen, kicsiket fékezve visszacsúszunk, és keresünk egy lankásabb utat.
Mióta Magyarországon van, probléma nem volt vele. Rozsdát éppen csak mutatóba találunk a motortérben, a kipufogódobot kellett még lecserélni, és néha-néha becsúszik egy defekt a kis gumikerekeknél. Még az olyan apróságok is hiba nélkül működnek, mint a pótkocsi belső világítása, vagy jelzőberendezése. Az alkatrészellátással nincs gond, egy norvég webshopból túlzás nélkül az utolsó csavarig bármit megkaphatunk hozzá. Igaz, vélhetően nem a magyarországi tulajokból fognak meggazdagodni: a borsodszentgyörgyi gépen kívül egy másik, mentésre használt példányról van tudomásunk.
A BV202-eseket 1964-ben vette használatba a hadsereg, a gyártást 1981-ben állították le. Ekkor váltotta fel a BV206, amelyből mentő és tűzoltó is készült. Abba kezdetben 2,8 literes, V6-os Ford motort szereltek, majd Mercedes-Benz dízelre váltottak. AZ OM 603.950 jelű blokk 2996 köbcentijéből 136 lóerőt és 255 newtonmétert hoztak ki. Igaz, a 3,2 tonnás tömeg felhízott 4,5 tonnásra. Egyesek szerint jobb terepképességekkel is bír az utód, mások viszont borulékonyabbnak tartják.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
