Rendhagyó születésnap

Használtteszt: Közös ünnep a 40 éves Ford Caprival

2009.02.11. 11:06

Igazi kedves ajándék, esővel, hátsókerék-hajtással, oltári formába csomagolva.

Valamikor tavaly augusztusban olvastam a hírt, hogy a Ford feltámasztaná a legendás Capri nevet , hogy a Mustang után újabb valamirevaló hátsókerekes kupét adjon a benzinfejeknek. Kicsit belemélyedtem, állj! Hiszen a Capri negyvenéves lesz 2009-ben (pontosabban január végén). Én pedig harminc. Na, ezt valahogy össze kéne hozni, gondoltam, aztán időről időre elővettem az ötletet, de csak nem jutottam dűlőre.

Aztán a véletlen, Sipos „managertoys” Zoli képében a segítségemre sietett. Küldött egy fotót, amin egy fenomenálisan kinéző narancssárga Mk III-as Capri is volt, az övé, és persze benne van egy jó mókázásban. Míg nem láttam élőben, addig csak egyszerűen egy jó kiállású Ford volt, de aztán, mikor lepöfögött vele a garázsba, és ott állt valahol derékmagasságban az a gonoszan gyönyörű dög, valami megváltozott. Mert a Capri megváltoztatja az embert. Hogy miért?

A múlt század hatvanas éveinek elején elégedetten dőltek hátra az urak a Ford michigani tárgyalójában. Recsegtek a vastag marhabőr fotelek, bólogattak a nagy fejek, hiszen a sűrű szivarfüstön átsejlő grafikon számai nem hazudtak: a Mustang bombasiker lett. A kis bódéba szerelt erős motorok megalapozták a pony car kultuszt, de ha ilyen jól megy ideát, miért ne ismételnék meg Európában is? Ott a jól sikerült Cortina-mechanika, motor is van bőven, csupán a formát kell kigondolni.

Akár így is születhetett a Capri, ami a fejlesztési fázisban Colt volt, de a Mitsubishi miatt a nevet ejteni kellett. Egyáltalán nem baj, hogy a mára erős kultuszautóvá érett kupét nem keverik össze a kis japán szappantartóval.

Csapatni az esőben


Elvetemült gazemberek, akik aljas módon szabotálják a munkanapot.

Sok mindenre akasztotta a Ford a Capri nevet, jellemzően kupékat vagy kabriókat árult vele. De „a” Capri mindig is az 1969-től 1986-ig gyártott klasszikus nagy kupét juttatja eszünkbe. Megoszlanak a vélemények, hogy a három generáció közül melyik a legszebb, szerencsére az alapforma a gyártás évei alatt mit sem változott. Mivel igazi tömegkupénak szánták, már a kezdetektől fogva a motorok széles spektrumával kínálták. Az 1,3-as Taunusból ismert 50-53 lóerős V4-től a Mark I frissített változatába berhelt (igen-igen ritka) 3400 köbcentis, Cosworth által felkészített 430 lóerős versenyblokkig szinte a Ford egész motorválasztéka megfordult benne. Legkedveltebbek a kölni V6-osok és a kitűnő kis sornégyes, 2 literes Pintók voltak.

A Mark II Capri 1974-ben mutatkozott be – tombolt az olajválság, jól jöttek a kicsi motorok. Megjelent a hatchback harmadik ajtó, kicsit tágasabb lett a kabin, eltűntek a kerek fényszórók. A kínálat csúcsát a 3.0S és Ghia modellek jelentették. 1977-ben a Capri elhagyta az amerikai piacot, majd jött a harmadik, ezidáig utolsó generáció. Itt teljesedett ki a Capri, az angol piacra szánt autók megkapták a 2,8-as injektoros V6-ost, jött az RS modell, és a The Professionals legendás filmsorozat révén megvolt az állandó marketingjük, hiszen Bodie és Doyle is 3.0S-ekkel üldözte a bűnt.

A Capri persze mindvégig ott volt az Európai túraautó-bajnokságban, a Ford Competition Department által felkészített autókkal 1971-ben Dieter Glemser, 72-ben Jochen Maas lett bajnok. A ’73-’74-es olajválságot megsínylette a Ford, így 1977-ben felkérte a Zakspeedet, hogy építse meg az Mk III versenyverzióját a Gruppe 5 követelményei szerint, ahol a BMW és a Porsche dominált akkor. Tág keretek között mozoghattak, az autó sziluettjének változatlannak kellett maradnia a kerékjárati ívek fölött, a motornak a szériaváltozattal megegyező helyen kellett lennie és szintén civil alapokból építkeznie. A fordos Thomas Ammerschlager Eric Zakowskival összefogva megépítette a kézzelfogható borzalmat. A Div.2-es Capri 1427 köbcentiméteres 16 szelepes motorja 440 lóerőt tudott (KKK turbóval persze), míg a Div.1-es autó 1745 köbcentiméterből 550-et. A félelmetes tény azonban az, hogy önsúlyuk mindössze 790 kiló. Azonnal az élvonalba kerültek, ’81-ben már Klaus Ludwig lett a bajnok.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
  • Hírek

Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért

Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.

április 21., 15:51
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

április 22., 06:02
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
  • Hírek

Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet

Az építőnek a fia adta az ötletet

április 21., 12:05
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
  • Hírek

Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót

Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.

április 21., 13:08
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
  • Közélet

Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás

A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.

április 22., 06:01
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

április 21., 17:31
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?
  • Belsőség

Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!

Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.

április 21., 14:33
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

április 22., 10:42
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
  • Hírek

Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon

Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.

április 22., 09:33
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

április 22., 07:23
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
  • Hírek

Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát

A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.

április 22., 10:07
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
Marchi Mobile eleMMent
  • Hírek

Marchi Mobile eleMMent

április 21., 15:45
Chery Himla - Ákos
  • Hírek

Chery Himla - Ákos

2 órája
Tera S Motor T63
  • Hírek

Tera S Motor T63

április 21., 18:07
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Neked ajánlott