A Bravo már megvolt. Egy éve beszámoltunk a bemutatóról, kipróbáltuk a 1,9 Multijetet, és nemrég szó volt egy Tjet Sportról is. Valami azért mégis hiányzott, a Bravo szinte kívánta az 1,6-os dízelt. Illetve - ha pontosak akarunk lenni - a vásárlók kívánták, de nagyon.
És ha kér a nép, adni kell neki. A Fiat a dízel Multijet családot eddig az 1,3-as (69 és 90 lóerős), az 1,9-es (120 és 150 lóerős) és a 2,4-es 200 lóerős motorjával jegyezte. Látjuk a tátongó űrt?
A közelmúlt történelmében a Fiat-csoport első, közvetlen befecskendezéses dízele a Fiat Croma TDI-ben mutatkozott be, utána az Alfa 156 1,9 JTD hozakodott elő a Common Raillel, majd a Fiat Panda 1,3 jelentkezett az első Multijet motorral. Én abszurd módon egy Saab 9-3-asban kedveltem meg az 1,9-es Multijetet, és ha nem is lázas izgalommal, de kíváncsian vártam, mit tud ez az egyhatos.
A torinói bemutatón azonnal kétféle, 105 és 120 lóerős változattal próbáltak megismertetni. A gyengébbiknek 290, az erősebbnek 300 Nm a nyomatékmaximuma. Hűha, így elsőre nem is hangzik rosszul.
A rövid tesztút során legtöbb energiánkat a cél megtalálására szenteltük, de így is érezhető volt, hogy ez a motor ebbe az autóba tényleg tökéletes. A gyár állítása szerint az 1,9-es Multijethez képest 5%-kal kevesebb a zaj 130 km/h sebességnél. Öt százalék ide vagy oda, tény, hogy dízelsége ellenére semmi kellemetlen hanghatás nem szűrődik az utastérbe, ráadásul a motor nyomatéka valóban meggyőző.
Az általam is kipróbált 105 lóerős már 1500-as fordulaton leadja a nyomatékmaximumot, (egyébként ugyanitt adja le a nagyobb is), és ez nem csak papíron mutat jól. A hétköznapi autózásban igen kellemes. Ehhez a közös nyomócsőben megemelték a nyomást, új rendszerű injektorokat találtak ki, és nem utolsósorban szereltek rá egy elektronikusan vezérel turbót. A 120 lóerős autó változó geometriájú turbóval készül.
Százra gyorsulásra 11,3, illetve 10,5 másodperces értéket adnak meg a dokumentációk. A fogyasztásról is egyelőre csak a gyári adatok állnak rendelkezésünkre, vegyes használatban a 4,9-es értéket irányozzák elő. Tapasztalataim szerint ezek a számok gyakorlatilag teljesíthetetlenek, de a szokásos torzítást hozzászámítva is ígéretesen hangzanak.
Az egyhatos Multijethez hatsebességes - vagy ha valaki így jobban ismeri: C530 - váltó jár. Kellemesen kapcsolható, csendes darab, sőt a hatodik fokozat a menetzaj csökkentésének hasznos eszköze lehet az autópályán. Sajnos most nem próbálhattam automatát, de nyárra ígérik az erősebb változathoz.
Tiszta olasz
Az 1,6-os Multijet motort az olasz csizma alsó száránál fekvő Pratola Serra FMA üzemben gyártják, ahol jelenleg 1700 munkás dolgozik - átlagéletkoruk 33 év - gyakorlatilag az összes Fiat motoron és összesen évi 600 ezer autón.
A C530-as váltót Torinótól nem messze, Európa egyik legmenőbb mechanikagyárában, Verronéban gyártják. 530 alkalmazott dolgozik itt, de sajnos az átlagéletkorukról nincs tudomásom.
A minőség tekintetében eddig sem volt gond a Multijetekkel, de erre a motorra a fejlesztés során állítólag még fokozottabban odafigyeltek. A próbapadi vizsgálatokkal több mint 40 ezer órát vacakoltak, és körülbelül 1 millió kilométeren keresztül hajtották. Végül is oly' biztosak lettek a dolgukban, hogy a szervizintervallumot 35 ezer kilométerben határozták meg. Ez eddig még nem volt divat ebben a kategóriában.
Még egy előnyös tulajdonsága van. Kategóriájában az első autó, ami a törvényes határidő előtt teljesíti az Euro5-ös környezetvédelmi előírásokat. Ez elsősorban a kipufogógáz kezelési rendszerének köszönhető. A részecskeszűrő gyakorlatilag a motor oldalán van, olyan közel a turbóhoz, amennyire csak lehet, így a meleg kipufogógáz kezelése hatékonyabb, és az elszennyeződés veszélye is kisebb. Lemeztelenítve a motort annyi cső és madzag van rajta, hogy rémisztő. A káros anyagnak esélye sincs.
Már rég felülbíráltam a dízelek iránti ellenszenvemet, és
ha valaki barkácsolás nélküli nyomatékos szériaautóra vágyik,
válasszon egy szép autót új turbódízellel, mondjuk, akár egy ilyen
Multijet Bravót.
Ja, majdnem elfelejtettem, a jövő hónapban már meg is tehetik, a
kisebbik 4 690 000, a nagyobb 4 840 000 Ft-ba
kerül.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.
- Hírek
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.
- Hírek
Minek neked két furgon malacka? Az egyikkel szállítom a másikat!
Április másodikán nem mindennapi látvány tárult Nottinghamshire rendőrei elé.
- Hírek
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.
- Hírek
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
Több újdonságot is bemutatott a gyártó.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Hírek
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!
- Közélet
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent
Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
