Megérkeztél, tudják, hozzák már a kávédat is
Teszt: Mercedes-Benz E 220d - 2023
Nagyon sokat vártam az új E-osztálytól, amely szerencsére végül egy percig sem okozott csalódást. A 197 lóerős dízellel a legjobb átlagfogyasztása 5,3 literre ment le, használata pedig úgy nyugtatja az idegeket, hogy közben izgalmasabb vezetni, mint egy S-osztályt.
Különböző vélemények szabad kavalkádja a Totalcar szerkesztősége, ám abban az egész társaság egyetért, hogy a hagyományos és elektromos Mercedes-Benz modellek kiforrottsága és összeszerelési minősége között erős eltérések lehetnek. A benzinesek és dízelek évek óta szolid választásnak bizonyultak, a különböző hibridek szintén, az EQ-széria viszont elmarad a várt színvonaltól. Az új E-osztálytól tehát sokat vártam ezen a fronton is, főleg azután, hogy megvizsgálhattam a sindelfingeni Mercedes gyár hatalmas visszhangkamrájában.
Megnéztük az új E-osztályt élőben, a Mercedes nem szúrta el!
Új MBUX három képernyővel, Angry Birds-zel és TikTokkal, ám nem ez a lényeg. Viszont hogy ez az utolsó belsőégésű E-osztály, az gyanús.
A W214-et nem lehetett elrontani, hiszen az SUV-mánia ellenére továbbra is a tradicionális limuzin a márka esszenciája, egyben az elérhető luxus örök ígérete Stuttgartból. Az E-osztálynak emellett generációról generációra mindent tudnia kell. A dízel taxitól az őrült benzines AMG szuperszedánokon át a praktikus családi kombikig bármilyen formában az ügyfél maximális elégedettsége a cél. És ha már a T-modell, érdemes gyönyörködni, hiszen így néz ki az új ötajtós az emelt futómű nélkül, rejtett vonóhoroggal:
Láttam az új Mercedes E-osztály kombit, ami gyönyörű
2100 kilót vontathat, 84 kilót bír az automata vonóhorog, a csomagtér pedig 1830 literesre bővíthető az ülések lehajtásával. Elég lesz?
Az E-osztály optimális hajtáslánca benzines és dízel formában is hathengeres, ám ez nem azt jelenti, hogy a belépőnek számító négyhengeres 220d-nek bármiért is szégyenkeznie kellene. Adott, hogy hidegen indítva kicsivel hangosabb, valamint hogy a kétliteres turbómotor üzemmelegen sem lesz olyan finom és nyomatékos, mint a háromliteres sorhatosok. Cserébe a hangszigetelés kiváló, így illetlen dolog lenne vibrációkat akár csak hallucinálni is.

Az 1800 és 2800 rpm közötti fordulattartományban elérhető 440 Nm-es csúcsnyomaték ráadásul úgy mozgatja a hátsókerekes formában is minimum 1840 kilós karosszériát, ahogy a kedves felhasználó csak kívánja. Erre jön rá a 9G-Tronic automata váltóba épített 48 voltos elektromos rásegítés a maga 22 lóerejével és 201 Nm nyomatékával, ami zavartalanná teszi a start-stop rendszer működését, miközben sokat spórol minden elinduláskor. Minden új E-osztály minimum lágy-hibrid.
A W214 a korábbinál két centiméterrel hosszabb tengelytávon siklik, ami egyrészt hozzájárul a négy centivel nehezebben parkolható jelenlétéhez, másrészt ismét egy lépéssel közelebb tolja ahhoz a helykínálathoz, amivel korábban csak egy S-osztály kérkedhetett.
A másik egyértelmű cél a hatodik-generációs E-osztállyal a digitális technológiák látványos demonstrálása lehetett, mert ami kívül a krómtenger, belül egy szélesvásznú retinateszt az MBUX Superscreennel. Ebben a Velvet Brown Metallic fényezésű Exclusive Line-csomagos autóban ráadásul a 4Matic összkerékhajtáson kívül szinte minden extra benne volt, így lett is a 26 milliós alapárból 38,6 millió. Sok, de funkcióit tekintve az E-osztály sem kevés.
Felüdülésként éltem meg, hogy a 4Matic súlya és komplikáltsága nem, a négykerék-kormányzás és a légrugós futómű viszont szerepelt a felszereltségi listán. Közben kíváncsi lettem volna az alapnak számító passzív-szelektív lengéscsillapítókat használó futóműre is, ám a légrugókkal pláne van egyfajta természetesség az ilyen hosszú szedánok mozgásában. Olyan karakter, amitől az ember mást sem szeretne, csak jobbra-balra cirkálva kiaknázni az 1200 kilométeres hatótávolságot. A városban aztán a kormányzott hátsó tengely is rengeteget nyom a latban, így az E-osztály nem ijed meg sem Buda, sem Pest szűk és tekervényes autós poklától.
Osztott, motoros panorámatető, fűtött-hűtött masszázsülések, finom felületek, pontos öltések. Az összhatás a hangulatvilágítás beállításainak függvényében emlékeztet a kedvenc bőrfoteles klubhelységünkre, vagy éppen egy háromcsillagos külvárosi kéjbarlang kétes karbantartású jakuzzijának Ibizát a kertvárosba rántó fényjátékára is. Kétségtelenül nyomot hagy, ha az élelmes kollégák rikító rózsaszínre húzzák a panoráma LED-csíkot a műszerfal tetején, amelynek párját egyébként a Tesla is belerakta az új Model 3 Highlandbe. Ha beülsz és győz a neon, egyből kiválasztod a releváns német suttyótechnót, és önkéntelenül irány a lakótelep. A króm arrafelé is szépen csillog az éjszakában.
Karotta akcióban - Magyarországon szaglásztuk körbe az új Tesla Model 3-at
Élőben, testközelből néztük meg az új Tesla Model 3-at, és le is videóztuk nektek!
Igény esetén tehát tud bazári is lenni az új E-osztály belseje, ám a hosszú úthoz illő korrekt színárnyalat csak néhány mozdulatra van az óriási okostelefonként működő 14,4 colos középső kijelző menüjében, vagy éppen az utasunk előtti másik, a digitális műszerfalhoz hasonlóan 12,3 colos érintőképernyőn.
Kívül a zsugorított S-osztályos formák, belül pedig a kijelzők dominanciája. Hogy mennyire öregszik majd jól ez az egész, megtudjuk, mikor már nem frissül a felhőn át a sok applikáció. Addig viszont érdemes meghajolni a programozók előtt, mert a Mercedes digitális csomagja a biztonsági és automata vezetési funkciókkal együtt olyan összetett, mégis átlátható rendszert alkot, amilyenre kevesek képesek. Autópályán pedig nagyjából el is vezeti magát, az adaptív tempomat mindent tud, amit mi esetleg már ununk.
Az E 220d úgy dinamikus, hogy nem szeretne sportos lenni. Úgy fordul tűpontosan és kiszámíthatóan, hogy közben egy kisbálna. Zavartalan autópályatempónál fogyaszt 5,5-öt, nem ideális esetben meg valahol 7 liter felett. Nem kell ennél több, még a luxuskategóriában sem.
Ez a jövő és a múlt Mercedese
Hat generáció után is klasszikus autónak mondható az E osztály, még akkor is, ha ezt már vastagon elfedték különböző technikai vívmánnyokkal.
Olyan benne a szoftver, hogy nincs szüksége a telefonodra, akár Google, akár Apple. Ilyen is létezik, mert a Mercedes-Benz elég komolyan veszi a mesterséges intelligenciát és a kiterjesztett valóságot is. Közben valamiért azt is fontosnak tartja, hogy amit a szélvédőn át látsz, azt a képernyőkön keresztül is átélhesd. Bezzeg a Doom nincs a menüben, bár ilyen adatforgalom mellett szerintem valami sokkal komolyabb is elfutna az MBUX hardverén. Ennek kiaknázásáig pedig ott az Angry Birds.
Vittem a családtagokat jobbra-balra, megjártam Miskolcot oda-vissza, a végén pedig alig akartam visszaadni az autót. Ez aztán mindenkinek tetszett. Holott messze nem tökéletes, hiszen készült már ennél dögösebb E-osztály is. Közben az is ott lebeg a háttérben, hogy ez az utolsó hajrá a teljes elektromos váltás előtt. Van hát benne törekvés bőven, de félig bátortalanul azt is kimondja a Mercedes, hogy tíz év múlva biztos nem erőltetik már a 220d-t. Ettől függetlenül érdemes nem feledni, hogy a németek csinálnak plug-in hibrideket is dízelmotorokkal. A W214 hátsókerék-meghajtású MRA II platformja ezt is elbírja, a kombinációnak pedig van értelme a nagyokat ingázók számára.
Ez itt egy merész specifikáció, kétliteres dízel majdnem 13 milliónyi extrával. Egyben pontosan olyan E-osztály is, amilyet egy racionális cégvezető választana, ha szeret saját maga vezetni. Az átlagfogyasztás minimumértéke a számítógép szerint 5,3 liter, az úthibák pedig nem érik el az ingerküszöbödet. Ez a párosítás anyagi helyzettől függetlenül akkora győzelemnek hat, amiért már érdemes volt annyit reszelgetni a hetvenéves Benz-receptet.

Unalmasnak gondolod? Szerintem hű önmagához, nagyon kellemes vezetni. Ebben a műfajban nincs akkora mozgástér, ha pedig épp az lenne a feladat, hogy varrassak néhány rendes öltönyt, majd költsek el egy rakás adóoptimalizált pénzt az új megjelenésemhez illő reprezentatív szedánra, még az is lehet, hogy a szintén friss BMW-t venném. Esetleg megkérdezném, mit ajánl az Audi.
Aztán gyanús, hogy visszasétálnék egy plug-in E-osztály kombiért, akár még barnában is. Ki kell élvezni, amíg lehet, hogy Európa civilizáltabb része a puttonyt kéri a szeltiben püffedés helyett, miközben a limuzinok sziluettjét az ázsiai piacok mentik meg. Lábtérből mindkettőben egyre csak több van, ami dicséretes, hisz rendre magasabbak a fiatalok is.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Tesztek
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS
Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
