A múlt és a jövő összecsap

Teszt: Mercedes-Benz CLA 220 4Matic Coupe

2023.10.20. 06:04

A halmozódó élek, műanyag betétek, csíklámpák és keszekusza vonalak korát éljük. A sok modern autó zsúfolt, bonyolult dizájnjához képest szinte már szokatlan egy olyan letisztult külsőt látni, amilyen a CLA Coupéjé. Ez érezhetően egy másik, régebbi iskola: a mondjunk többet kevesebbel elve.

Az egész modell jól elkülöníthető, egyszerű formákból építkezik, amely talán oldalról a legszembetűnőbb. AMG Line felszereltség ide vagy oda, kellemes vonalú, kupétetős szedánformát kapunk, nem sokkal többet: az olyan kötelező elemeken kívül, mint a tükör, kilincsek, lámpák és felnik, csak az enyhén felfelé ívelő övvonal, valamint az ablakok körül végigfutó díszléc az adalék. A CLA hátulja már egy kicsit bevállalósabb: a formás lámpák, a krómozott kipufogók között meghúzódó diffúzor, valamint a kissé ferde, befelé dőlő dizájn rosszfiús beütéssel fűszerezi az eleganciát. Az orr ehhez képest megint visszafogottabb: finom vonalvezetésű, letisztult, amolyan tipikus Mercedes.


Bár ez a megközelítés talán nem eredményez olyan futurisztikus, extravagáns külsőt, mint ami manapság jellemző, az eleganciába sosem fért bele a zsúfoltság és agresszivitás. A CLA-t nézegetni kellemes élmény, különösen ebben a gyönyörű kék színben – kár, hogy a legtöbbet fehérben, szürkében vagy feketében rendelik.  A külső tehát egyszerre mutatós és óvatos, egy tíz-tizenöt évvel ezelőtti utcaképbe is tökéletesen beleillene. A prémiumérzet mindenesetre adott...


... és az utastérben sincs baj. Akárhova nyúlunk, kellemes tapintású anyagok borítanak mindent: a barna kárpitozás, a faberakások, a fémbetétek, de még a műszerfal tetejét borító fekete anyag is minőségi. Ugyanez igaz a kapcsolókra, gombokra, kilincsre és egyebekre is, sehol egy gagyi, rossz minőségű részlet.


Kivételt egyedül a kormányon elhelyezett gombok képeznek. Ezeket egyrészt le is tudjuk nyomni, másrészt némelyik felülete érintésre is érzékeny. A két művelet gyakran más funkciókat aktivál, amit időbe telik megszokni. A műszeregység menüjében való turkáláshoz például csak húzogatni kell az ujjunkat a kapcsolók felszínén, de a kiválasztáshoz már fizikailag is le kell nyomni az adott gombot.

Az sem segít, hogy a kormány gombjait mind zongoralakk borítja. Ezt a sokat szidott, a koszt mágnesként vonzó bevonatot az utastér egyéb részein sem szoktuk szeretni, de a kormányra ilyen mennyiségben kenni belőle végképp rossz ötlet.


Dizájn szempontból a belső egyértelműen bevállalósabb, modernebb a külsőnél, bár ezzel együtt az összkép is kevésbé egységes. A turbinára emlékeztető, már-már futurisztikus légbeömlők érzésem szerint mind formájuk, mind műanyag mivoltuk miatt kilógnak egy kicsit. Számomra túlságosan uralják a belteret, pláne, hogy középen három is helyet kapott egymás mellett. A bazári hatású hangulatvilágítást is azonnal kikapcsoltam.


Az infotainment és a digitális műszeregység közepesen gyors és logikus felépítésű, így a hangsúly érezhetően a megjelenésre került. Az eredmény látványos, bár egyértelműen a ló másik oldala. Minden grafikai elem harsány, csillog, villog és színátmenetes, ami a gyakorlatban rontja az átláthatóságot. Egy műszeregység, vagy infotainment rendszer akkor jó, ha az ember egyetlen pillantással le tudja olvasni róla az információkat. Márpedig ezt a halványkék, színátmenetes grafikára írt kisméretű fehér számok és szöveg nem könnyítik meg. Míg az alapértelmezett kék dizájnnál ez csak zavaró, a sportosnak szánt piros grafikai csomagnál már komoly problémát jelent.


Az esztétika persze szubjektív, csakhogy az autóval objektívebb területeken is akad gond: a kabin például szűk, de ez betudható annak is, hogy a Mercedes a nagyobb modellek, pl. a CLE felé igyekszik terelni a vásárlót.

Kapcsolódó
Láttam az új Mercedes CLE Coupét, igen dögös lett

Láttam az új Mercedes CLE Coupét, igen dögös lett

Visszafogott, letisztult vonalak, mégis sportos kiállás. A sorhatossal álomgép lehet a kétajtós C- és E-osztályokat egyszerre váltó CLE.

Bár elöl még nem drasztikus a helyzet, a kényelmesnél hátrébb kellett döntenem a támlát ahhoz, hogy a fejem ne súrolja a tetőt, igaz, a 194 centimmel nem vagyok éppen átlagos magasságú. Meggyőződésem viszont, hogy a hátsó sorban egy nálam 15 centivel alacsonyabb felnőtt se fér el rendesen, a kupészerű tetővonal miatt itt egyszerűen nincs elegendő fejtér.


A start-stop rendszer megszokást igényel: nemcsak álló helyzetben, hanem már lassú gurulás esetén is akcióba lép, ami dugóban araszolás vagy parkolás közben zavaró, főleg úgy, hogy a működést olykor erős rántások kísérik. Talán a belső égésű- és az apró elektromos motor összefésülésével nem stimmel valami, mindenesetre a jelenség rontja a komfortérzetet – szerencsére ki lehet kapcsolni.


A futómű sem mindig partner. A tesztautó alá az alap „komfort" futómű egy ültetett változata került, hiszen ez is az AMG Line felszereltség része. Bár az úttartás és stabilitás még sportosabb körülmények között is kiváló, a csillapításról ez már nem mondható el. Az összes idei tesztautóm közül egyértelműen a CLA menetkomfortja volt a legrosszabb, ami nem éppen jó ajánlólevél egy kényelemre és prémiumérzetre kihegyezett modellnek, de ezt talán tudjuk be a félsportos AMG Line mivoltnak. Az extraként választható állítható felfüggesztés biztosan javít a helyzeten, ám ezt a tesztautó nem kapta meg.

A 190 lóerős, kétliteres belső égésűvel szerelt lágy-hibrid menet közben korrekt, bár karaktert nehéz találni benne. A fogyasztás is ennek megfelelő, se felfelé, se lefelé nem okoz meglepetést: odafigyelve vegyesben megáll 7 liter körül, városban könnyű 10 liter fölé szaladni.


Az alapmotoros CLA 180 Coupé 15 millió forinttól indul, míg az abszolút csúcsot a 421 lóerős Mercedes-AMG CLA 45 S 4MATIC+ Coupé változat jelenti, a maga több mint 30 milliós alapárával. A tesztautó egy összkerekes CLA 220 4MATIC Coupé volt, amelynek bár az indulóára 17,7 millió, az extrákkal gyorsan pörögnek a számok. A többek között 360 fokos kamerarendszert, ültetett futóművet, nagyobb fékeket, panorámatetőt és Multibeam LED fényszórókat is tartalmazó AMG Line Premium Plus csomag rögtön 3,3 millióval dobta meg a költségeket. A kosárba emellett még 448 ezer forintért vezetéssegítő rendszerek, 115 ezerért táblafelismerő asszisztens, 117 ezerért okostelefon integráció, 292 ezerért Spectral-kék metálfényezés, 234 ezerért pedig 19 colos AMG felnik kerültek, egyebek mellett.


A számláló végül 24,5 millió forintnál állt meg. Ennyiért egy kétségtelenül elegáns és minőségi, de méretben kompromisszumos autót kapunk, néhány bosszantó hibával. Persze legalább Mercedes.

Az oldalról ajánljuk

Nem érdemes menekülni Japánban, ezzel úgyis utolér a rendőrség
  • Hírek

Nem érdemes menekülni Japánban, ezzel úgyis utolér a rendőrség

Az átalakításokkal együtt 25 millió japán jenes (63 millió forint) NSX végsebessége 307 km/h.

április 24., 12:11
Jófejségből mentenek életet
  • Égéstér

Jófejségből mentenek életet

A heti Égéstér sztárvendége Szécsényi Andris, aki talán minden lett már, csak akasztott ember és autós újságíró nem – utóbbin talán még segíthetünk.

április 24., 14:47
Ez lett a taplóságból: a Tesla lényegében kiesik a kanadai piacról
  • Hírek

Ez lett a taplóságból: a Tesla lényegében kiesik a kanadai piacról

Túl drágák a kanadai Teslák. Ráadásul ott van a bojkott is.

11 perce
Márkakereskedésekből lopott, végül saját magát buktatta le a kerekek réme
  • Hírek

Márkakereskedésekből lopott, végül saját magát buktatta le a kerekek réme

A 22 éves elkövetőt egyszer már majdnem elkapták a rendőrök, de ekkor még nem tudták azonosítani.

április 24., 10:36
Friss dizájnnal érkezik a vadiúj Lexus ES, és szögletesebb, mint valaha
  • Hírek

Friss dizájnnal érkezik a vadiúj Lexus ES, és szögletesebb, mint valaha

Változott a fazon, merőben újszerű a beltér és még a Predator-arc is ment a levesbe.

április 24., 06:04
Gerelyrészeg nyírségi orvos zúzott rendőrségi mikrobuszt, hatodszorra vezetett eltiltás alatt
  • Hírek

Gerelyrészeg nyírségi orvos zúzott rendőrségi mikrobuszt, hatodszorra vezetett eltiltás alatt

Az intézkedő rendőr is csak azért úszta meg, mert visszaugrott a rohamkocsiba.

április 24., 13:58
Zokogni fogsz, ha meglátod a Renault 5 Turbo 3E árát
  • Hírek

Zokogni fogsz, ha meglátod a Renault 5 Turbo 3E árát

Hivatalos árat kapott a Renault 5 Turbo 3E, a francia gyártó brutális hot hatch-e.

április 24., 13:44
Így tarol a BYD: mintha minden második autó Suzuki lenne
  • Hírek

Így tarol a BYD: mintha minden második autó Suzuki lenne

A BYD óriási fölénnyel a kínai autópiac királya, de a kicsi márkák is pörögnek.

április 24., 11:35
Három kamion ütközött az M15-ös autópályán
  • Hírek

Három kamion ütközött az M15-ös autópályán

A helyszínre mentő is érkezett. A karambol miatt az érintett szakaszon forgalmi akadályra kell számítani.

április 24., 06:53
Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
  • Gumidoktor

Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?

A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?

április 23., 06:00
Kigyulladt a félmilliós Renault: érdemes évekig pereskedni a kereskedéssel?
  • Közélet

Kigyulladt a félmilliós Renault: érdemes évekig pereskedni a kereskedéssel?Olvasónk kitartóan küzdött az igazáért, végül nyert ügye lett

Egy szavatossági per nem csak a pénzről szól, itt kérem elvi kérdések forognak kockán! Azokból pedig nem szabad engedni.

április 25., 06:06
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitem
  • Tesztek

Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS

Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.

április 24., 16:35
Ebben a városban heti 30 ezer gyorshajtót fognak a traffipaxok, mégsem osztanak bírságokat
  • Hírek

Ebben a városban heti 30 ezer gyorshajtót fognak a traffipaxok, mégsem osztanak bírságokat

Egyelőre csak tesztüzemben vannak a sebességmérő kamerák.

április 24., 06:04
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
  • Hírek

165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene

Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.

április 23., 05:59
Elon Musk visszafordul
  • Hírek

Elon Musk visszafordul

Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.

április 23., 07:32
Te mernél ilyen helyen parkolni?
  • Közélet

Te mernél ilyen helyen parkolni?Olvasóink bátrak voltak, meg is szívták. De jogos volt a büntetésük?

Ha tisztában vagy a vonatkozó jogszabályok és táblák helyes értelmezésével, akkor nyugodtan megteheted. Kivéve, amikor jogtalan bírságot kapsz miatta.

április 24., 06:04
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
  • Hírek

Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó

Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.

április 23., 11:17
Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták
  • Hírek

Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták

Az M1-es autópályán egy kisbusz és két személyautó ütközött Biatorbágy térségében.

április 23., 16:10
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
  • Hírek

Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)

A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.

április 23., 12:29
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
  • Hírek

Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát

Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?

április 23., 09:55
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
  • Hírek

Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag

Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.

április 23., 15:47
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
  • Hírek

A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni

A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.

április 23., 13:58
Ezt a kompótot már érdemes eltenni
  • Tesztek

Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998

Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.

április 23., 19:00
42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
  • Hírek

42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t

A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.

április 23., 09:21
Nyírségi O.J.
  • Hírek

Nyírségi O.J.

április 24., 13:51
Érdekes Skyline-ok - Második rész
  • Szerelem

Érdekes Skyline-ok - Második rész

április 24., 21:23
Mercedes Steer By Wire
  • Hírek

Mercedes Steer By Wire

április 24., 15:21
Lexus ES bemutató - 2026-os modell
  • Hírek

Lexus ES bemutató - 2026-os modell

április 23., 20:41
AUDI E5 - 2025
  • Hírek

AUDI E5 - 2025

április 23., 10:38
AUDI E5 - 2025 Ákos
  • Hírek

AUDI E5 - 2025 Ákos

április 23., 10:47