Hátrahagyott underground

Honda Civic e:HEV Advanced - 2022.

2022.10.10. 13:53

Oszaka egy húszmilliós metropolisz legbelseje, fülledt és mocskos. A városban népi hangszer a Honda Civic, a száztagú cigányzenekar Kanjozoku néven fut, éjszakánként egy 10 kilométer hosszú, négysávos betonszalagon, a Kanjo Loopon játszik fúvós balladákat. Négy emelet magasan, erkélyek előtt szöttyög a forgalom, álmos Dynák és Hinók között cikáznak a szétkönnyített, vágott kipufogós koporsók. Az új Civic ebben az Si/VTEC-közegben nonszensz, pofon a tradíciónak, pedig a mai kompaktok között nagyjából utolsóként képviseli az oldschoolt.

Folyton hápogunk, hogy a crossoverek mára leuraltak mindent, a Hondánál is a CR-V lett a húzónév, de az eladások alapján a Civic-hez sem kell még papot hívni. 50 év és 27 millió eladott példány alatt beleivódott a köztudatba, csak három olyan modell (Toyota Corolla, Ford F-sorozat, VW Golf) van a világon, amiből több fogyott. Európában tavaly kicsit ugyan megzuhant a márka, értetlenül keresik a piaci részesedést mint Vincent Vega, a két legnagyobb piacon, az USA-ban és Kínában viszont továbbra is erősek. Így némiképp furcsán hat, hogy olyat szervíroznak amott, amit mi kérünk itt: az új Civic-et az európai igények alapján tervezték, apróbb módosításokkal, de ugyanez az autó kerül mindenhova.

Kapcsolódó
A Honda második legjobb autója

A Honda második legjobb autója

Városi használat mellet reális a veszély, hogy a hibrid CR-V tankjában megbuggyan a benzin.

 2021  Civic CR-V  Accord  Jazz/Fit HR-V/Vezel
 Európa  14 417  17 312  -  30 503  6 989 
 USA  263 787  361 271  202 676  8 695  137 090
 Kína  159 026  213 791  201 329  96 326  173 899

A hajtás ez alól kivétel: míg az uniós szigornak megfelelően a Civic-et itt már csak egyetlen, hibrid verzióban lehet kapni, máshol meghagyták a 1,5 literes benzinest, sőt a kéziváltót is. Nálunk is elférne a nagyobb választék, de az új, átdolgozott e:HEV elvileg az előző generáció mindhárom motorját lefedi: egyszerre tudja az 1,6-os dízel nyomatékát (315 Nm), a nagyobbik benzines teljesítményét (181 lóerő) és a kisebbik fogyasztását (4,7 - 5 liter). Csak az árukat nem, jönne csípőből, de a versenytársakhoz képest a Civic a gazdag felszereltséggel együtt is korrekt, 11,6 milliótól indul, Advanced csúcsfelszereltségben pedig 13,2 millió forint, így még a kettes BMW-től is elszedhet néhány kuncsaftot.

Kapcsolódó
Ex-BMW-snek nem való

Ex-BMW-snek nem való

Kilenc fokozatú automatával is kapható az új Honda Civic dízel változata. Kipróbáltuk.

A sebességgel arányos fordulatszám és hanghatás jogos igény, de a Toyota már az ezredfordulón megreszkírozta, hogy 4-5 literes fogyasztásért cserébe a vásárlók el fogják engedni. Azóta sincs sok megbízhatóbb és hatékonyabb konstrukció a hétköznapi közlekedésre, szeretik is az emberek, de hibridet sportosan vezetni vitán felül irtózatos: magától kapcsolgat a hajtások között, bőg és a fogyasztás is gyorsan távolodik a legendás 3,8 litertől. A HR-V e:HEV nemzetközi tesztjén is beláttuk, hogy hibriddel igazán a benzinkúton kell keresni a megigazulást, nem a kanyarokban, de a Civic-hez olyan szorosan kapcsolódik a sportosság, hogy muszáj volt élvezetesre programozni. 8 másodperc alatti FWD dragsterek Amerikában; Porsche-verő Type-R-ek a Nordschleifén; baseball sapkás suhancok a Soroksárin – távoli imperatívuszok egy japán lábjegyzetben.

Kapcsolódó
Ha a CR-V sok, de a Jazz kevés

Ha a CR-V sok, de a Jazz kevés

Szigorú arcot és szigorúan hibrid hajtást kapott az új HR-V, de az erényeit azért csak megtartotta.

A Civic-be a jelenlegi CR-V hajtása került, részleteiben továbbfejlesztve: az alapját adó kétliteres, Atkinson-ciklusú szívó benzinmotor teljesen új, már közvetlen befecskendezéses, termikus hatásfoka az iparági csúcs közelében jár, 41 százalék (egyedül a Nissan emleget 50 százalékot az e-Power esetén). A hajtás nagyobbrészt a villanymotor dolga, és mivel a benzinmotor gyengébb (140 lóerő, 186 Nm), a hivatalos teljesítményadatok is az előbbire vonatkoznak.

A Toyota rendszerétől eltérően egy kuplunggal a benzines is képes közvetlenül hajtani a kerekeket, erre azért van szükség, mert bizonyos sebesség felett, autópályán hatékonyabb, mint a tisztán elektromos vagy a hibrid üzemmód: utóbbi esetén a generátor hajtásával látja el árammal a kerekeket hajtó villanymotort. Az autópályás gyorsítás a korábbi e:HEV-ek gyengéje volt, az erősebb motor viszont már egyedül is elbírja a terhelést, nem kell hirtelen a generátor+villanymotor módba lépnie.

A 36,4 kilósra fogyasztott hibrid-akku kapacitása 1,05 kWh, ez harmadával kisebb, mint a CR-V aksija, de majdnem ugyanennyivel nagyobb, mint a négyes Priusé. A hibrid akkumulátorok komoly biztonsági pufferrel működnek, de a Civic-ben azzal a céllal csökkentették ezt (és növelték a használható kapacitást), hogy az akkudegradáció se befolyásolja számottevően az autó használhatóságát. Ezt annyiban érezni, hogy a Civic városban hitelesen adja a villanyautót, a motor alig kapcsol be, akkor is gyanúsan csendes, mint a nyoszolyába dugott csecsemő. A némaság gondosan preparált tesztautó benyomását kelti, a dicséretek meg kitömött újságíróét, de mivel 130-140 környékén zavaróan felerősödik a kerékzaj, egyik hipotézis sem áll meg.

A fortély a gyorsítások természetessége mögött van, a Honda három fronton támad egyszerre: a teljesen elektronikusan vezérelt hajtómű tökéletes ütemben, nyomatékvesztés nélkül elváltott fokozatokat szimulál (Linear Shift Control), a megtévesztést a műszeregységen vetített teljesítmény-méter mutatójának ismerős ugrálása; Sport módban a hangszórókból csörgetett kamu motorhang teszi kerekké. Kotaro Yamamoto a Honda fejlesztési igazgatója azt találta rá mondani, hogy már-már VTEC-es. Nem az.

A G-erők alapján azt is észreveszi a rendszer, ha az autó kanyargós úton siet, ilyenkor fékezés közben is szinten tartja a benzinmotor fordulatszámát, hogy kigyorsításkor se kelljen felpörgetni, neadjisten újraindítani (Winding Control). Szintetikus, művi az egész, a nyers mechanikának az árnyéka is lecsúszik róla, de a Hondának nem célja, hogy átverje a vásárlót, csak a hibridet próbálja élvezhetővé tenni amennyire lehet. Rokonszenves szándék, szerencsére sikerül is: a Civic szórakoztató.

Alapot ad mindehhez a karosszéria, ami a plusz strukturális ragasztások miatt torziós merevségben civilként is ott tart, ahol az előző generációs Type-R. Közben a földre lapul: alacsonyabb és hosszabb, mint a tízes Civic, a súlypont lejjebb került egy centivel, de az ülőlap sincs magasabban egy átlagos titokzokninál. A hátsó nyomtáv és a tengelytáv nőtt (1576 mm; 2734 mm), így a kanyarba is természetesen fekszik bele, német crossover módjára túlbonyolított futómű nélkül sem esik össze: elöl MacPherson, hátul igényes, többlengőkaros. Az egészet 235/40 R18-as Michelin Pilot Sportok húzzák alá kétszer, a felkiáltójelet pedig a gyors (2,2 fordulat) és élő kormány teszi a helyére.

Formatervében is sokat finomodott a Civic, igazolni látszik a trendet, miszerint minden második generációt nehéz belőle kedvelni: az előző gyárilag elfért az éjszakai Lidl Daikoku parkolóban, fel is hánytorgatták neki a lapulevélnyi kamu légbeömlőket. Mostanra kisimult, a képe borotvált, megállapodott, mintha sok év szabadúszás után bejelentett munkát kapott volna valami multinál.

Így is sokat megtartott a fiatalságából, péntek esténként még láthatóan a homlokára köti a nyakkendőt – teret hagy a CR-V-nek: nem nyílnak teljesen 90 fokig a hátsó ajtók, ahogy a gyereküléssel matató szülők szeretik; a hátsó ülések alatti akkucsomag miatt oda a Magic Seat ülésrendszer; a támlák sem dőlnek teljesen síkba; a csomagtér is valamivel szűkebb lett, 410 - 404 liter, ami átlagos, de könnyen pakolható.

A beltérről is lenyírták a sallangokat, a Civic a tavalyi HR-V-vel bemutatott sémát kapta meg, de a következő generációs CR-V-be, és a most még csak szabadalmi képeken látott új Accordba is valószínűleg ez kerül: egyetlen hosszanti, méhsejtszerkezetű csík köré szerveződő dizájn, visszafogott formák, bőr, ujjlenyomatálló borítás, ahol kell, a gyakran használt funkcióknak pedig fizikai gombok és tekerők.

Elcsépelt hasonlat a 90-es évek hifijeit idézni, de az érintőkijelzők korában a Civic kezelőszervei tényleg bizsergetőek, ha mosógépen lenne ilyen programválasztó tekercs, percekig csavargatnám a Media Marktban. Az infotainment gyors és logikus, de sok pluszt nem nyújt azon túl, hogy vezeték nélkül tudja az Apple CarPlayt és az Android Autót, szépséghibája, hogy a tolatókamera képe gyalázat, sötétben használhatatlan. A Honda Sensing biztonsági csomag jól működik, tisztességesen sípol, ha rükvercben keresztforgalmat észlel, újdonsága, hogy az eddigi 65 km/h-s limittel szemben már megállásig, dugóban is képes araszolni.

A felnövésnek és hibrid sportolásnak a hízás az egyetlen hátránya: az e:HEV önmagában 100 kiló pluszt jelent, ezen a részegységek slankítása, a műgyanta alapú (emiatt nem túl kulturáltan csapódó) csomagtértető, és az alura cserélt motorháztető sem segít. A csúcs Civic Advanced 1533 kiló; a Corolla ugyanilyen 2 literes hibriddel 1510, a plugin Golf egy 13 kWh-s akksival 1590. Nem kiugró, de az előző Civic (és a Type-R-je is) ennél több mint egy mázsával volt könnyebb, ezt érezni is rajta.

A fentiek alapján a Civic hátrahagyta az andergraundot, de mindkét irányban kecsegtető: a kétliteres motorral szerelt e:HEV-et globális alaphajtásnak szánja Honda; a Civic-en pedig még a plusz súly mögött is érezni, hogy potens platform, félelmetesnek ígérkezik a Type-R. Aki szórakoztató, de 5 literrel ténylegesen eljáró kompaktot keres, próbáljon rá, ha szerencséje van, az oszakai éjszakában sem feltétlenül köpik le érte.

Az oldalról ajánljuk

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”
  • Hírek

Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”

A tanulmány kívülről egy retró versenyautó és egy modern WRC raliautó szerelemgyerekének tűnik.

tegnap, 17:14
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
  • Hírek

Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota

Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.

március 27., 05:55
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
Indul az autóháború
  • Hírek

Indul az autóháború

Trump fejszével esett neki a piacnak.

március 27., 07:29
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
Egy újabb eredetvizsgás kalamajka
  • Közélet

Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!

Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.

március 28., 06:00
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
  • Hírek

Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más

Majdnem minden kontinensen mással készülnek.

március 27., 05:55
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
  • Hírek

Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok

Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.

március 27., 10:26
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
  • Hírek

Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont

Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.

március 27., 14:40
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
  • Hírek

Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub

A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.

március 27., 12:36
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
  • Hírek

Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t

A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.

március 27., 17:12
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
  • Hírek

Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán

A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.

március 27., 11:36
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
  • Hírek

Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek

A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.

március 27., 11:00
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
  • Hírek

Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk

Drágult a benzin és a gázolaj is.

március 27., 17:47
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos Vitara
  • Tesztek

Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.

Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.

március 27., 16:10
Klasszikusok a TC flottában
  • Égéstér

Klasszikusok a TC flottában

Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.

március 27., 14:11
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14
Suzuki e Vitara - 2025.
  • Tanácsok

Suzuki e Vitara - 2025.

március 27., 12:53
Neked ajánlott