Nyicsevó, azaz semmi, semmiség, nem számít, intézik el könnyű szívvel az oroszok az aggályokat. Jó lesz az így is! És nem egyszer bebizonyosodott, hogy tényleg jó lesz. Megnyerték a háborút lötyögő alkatrészekből összedobott davaj-gitárral, míg a németek precíziós géppisztolya használhatatlanul befagyott. Nem sokat cicóztak a járművekkel sem: minek egy terepjáróba differenciálzár, ha anélkül is eljut Sztálingrádtól Berlinig? A lényeg, hogy egyszerű legyen, mint a faék, Iván a tajga mélyén megjavíthassa egy kalapáccsal és csavarhúzóval.

Ezzel a szemlélettel gyártották a raj-GAZ néven elhíresült járműveket, tegyük hozzá, a praktikumot hasonlóan előtérbe helyező amerikai licenc alapján, amelyet háborús segélyként kaptak. Az eredeti oldalt szelepelt motor azonos főcsapágy-méretekkel és egyéb jellemzőkkel élt tovább a Pobjeda, a Volga és a Warszawa generációiban, majd korszerűbb változatokban.
A GAZ-69 nem dédelgetésre készült. Használati útmutatója elmondja, mit kell tenni hidegben: enyhébb fagyban leereszteni a hűtővizet, és bevinni a házba, ha még lejjebb süllyed a hőmérő higanyszála, ugyanígy tenni az olajjal és az akkuval is, amikor pedig befagy a vodka a butykosba, egész éjjel járatni kell a motort, vagy reggel tüzet rakni alatta. Fagyálló, téli olaj? Nyicsevó! Éteres hideginditó-szpré? Nyicsevó! Majd meggyújtunk egy benzines rongyot a szívócső előtt, és bekurblizzuk.
Aki azt hiszi, ilyen bánásmód mellett egykettőre kileheli lelkét a szegény pára, nem is tévedhetne nagyobbat. Fogalmam sincs, milyen állapotban lesz egy elektronikával és csúcstechnikával telepakolt, méregdrága luxusterepjáró fél évszázad múlva, de nemrég az erdőben megláttam egy GAZ-69-et, amely 1963-ban készült, és mindmáig keményen dolgozik. Lehet, hogy a Gulágon érzi magát szegényke, mert nincs egy ép porcikája, roncshalmaz az egész, de nem kell feltámasztani halottaiból, mert jelszava, akárcsak a szovjet katonai temető kapuján: Fel! Támadunk!
Persze lecövekeltem mellette, jól megnéztem, aztán ki is próbáltam Árpáddal, a gazdájával. Árpád az erdészettől vásárolt tűzifát szállítja haza vele, saját kezűleg tartja karban, de csak annyit költ rá, amennyit az üzemkészség fenntartásához okvetlenül muszáj. Van affinitása az ódon technikához: normális személyautója és Dutra traktora mellett nagyjából hat ilyen járgánya van. A pontos szám azért nem mondható meg, mert néhányuk mozgásképes, mások alkatrészbányaként szolgálnak, a legjobb talán le is lesz vizsgáztatva.
Ez, amelyről szó van, soha. Rendszámtábla? Nyicsevó! Közútra nemigen megy, erdőben meg minek? Műszaki vizsga? Na, ott hanyatt esnének tőle! Hogy egy GAZ-ban UAZ motor legyen? Pláne gázüzemre átalakítva? Hol a lepapírozás? Nyicsevó!
Az öreg harcos sebhelyek sokaságát viseli. A sárvédő mellett tátongó rést a rozsda sem tudja áthidalni. Minden elem horpadt, ütött-kopott, de a fényesnek nem mondható fényezés még az eredeti. A klímaberendezést felnyitható szélvédő pótolja, a fűtés viszont működik. Az ajtók nyílnak, és erősen becsapva úgy is maradnak. Lejtőn áll a gépezet, könnyen begurul, de magától is indulásképes. Halkan röffen be a motor, egészséges a hangja. A kétszemélyes utastér spártai: a szemlátomást újabb kori ülések még csak rendben vannak, de középen hiányzik a padlólemez, látszik a sebességváltó és a kardán, meg alul az avar. A műszerekhez nem árt az anno kínkeservesen felszedett orosztudás, legalább ki tudom silabizálni a cirill betűket.
Először Árpád vezet, én bámulom a produkciót. Zökkenünk ugyan tuskókon, sziklákon, de mint megtudom, a GAZ több lapból álló rugója sokkal finomabban alkalmazkodik a terep egyenetlenségeihez, mint a későbbi UAZ-é. A váltó mindössze háromfokozatú, országúton nem is illő túllépni a 80-at, van viszont néhány gyakorlati előnye az UAZ négyfokozatújához képest. Szemben van egymással a H-sémán az egyes a hátramenettel, könnyen és gyorsan lehet váltogatni a kettő között, ha kátyúból kell kihintáztatni a járművet, nem úgy, mint a négygangoson. A terepváltó nincs egybeépítve a sebességváltóval, külön kardán csatlakozik hozzá, könnyebb szerelni és kivenni a járműből. A felezőt bekapcsolva olyan nagy az áttétel, hogy valószínűtlenül meredek helyeken is zokszó nélkül kapaszkodik fel traktormintázatú gumiabroncsaival a derék veterán. Most üres ugyan, de simán elhiszem, hogy ugyanezt tudja megpakolva, mögötte utánfutóval, akár mély sárban.
Egy időre helyet cserélünk. Ergonómia? Nyicsevó! Itt az ember passzítja magát a géphez, örüljön, hogy nem a vállán hordhatja a fát. A gázpedál valahogy elbújik a fék árnyékában, alig férek hozzá, de sebaj, alapjáraton is haladunk. Sebességet váltani sem sűrűn kell. A kormány, hát az egy kicsit szokatlan, közel fél környi a holtjátéka, viszont a fák között így is könnyű manőverezni a rövid tengelytávú masinával. Néhol földúton megyünk, másutt keréknyomban, vagy csak úgy, árkon-bokron. Ennek semmi sem számít, sztoikus nyugalommal csörtet. Hú-ha, egy bazi meredek emelkedő jön, de Árpád biztat: nyomd csak, felmegy! És felment.
Régen ilyeneket használt az erdészet is, később Land Roverek, Suzuki Jimnyk és egyéb komolyabb (mármint komolyabb pénzbe kerülő) típusok jöttek. Keményre taposott, jegeces havon azokat is hiába hóláncozták elöl-hátul, nem mentek többre velük, mint egy ilyen vénséggel.
Ma már ritkaság az igazi munkaterepjáró, sokkal gyakrabban találkozni városi emberek életmód-autójaként használt metálfényezésű, könnyűfém felnis, nagyon peres gumiabroncsú, bőrüléses, velúrszőnyeges luxusverdákkal, amelyek egy vizes réten is képesek reménytelenül elakadni. Persze nem nagyon viszik őket ilyen helyekre, inkább csak az erdészlakig vezető aszfaltúton robog vele az úrvadász, hogy egy öreg GAZ-zal vitesse ki magát a magasleshez, ahol beetetett vaddisznók várják. Érdekes lenne kihallgatni ennek a két autónak a beszélgetését, mármint persze, ha sikerül áthidalniuk a nyelvi akadályokat. Annyit azért egy német csodagép is megérthet, hogy nyicsevó.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Itt a tavasz, kezdődik a hetekig tartó karbantartás az M3-as autópályán
Több helyen kell számítani forgalomkorlátozásokra.
- Közélet
A személy- és kishaszongépjárművek vitték a hátukon a lízingpiacot
Növekedést produkált 2024-ben a magyar lízingpiacon a személy- és kishaszonjárművek szegmense: az új kihelyezések összege 24 százalékkal nőtt.
- Nepperűző
5 millióért megéri új autót venni? Első autó lenne, női tulajnak
Főleg városi használatra kellene, nem kell kombinak lennie.
- Hírek
Valóban brutális lesz az új Renault 5 Turbo
Külsőleg és teljesítményben egyaránt.
- Hírek
Semmi extra, csak három Ferrari SF90 XX vár gazdáira a budapesti Ferrari szerviznél
Átlagos hétköznap.
- Hírek
Tavaly minden harmadik új autó Kínában vásároltak meg
2024-ben világszerete összesen 74,6 millió autót gyártottak, ebből 23 milliót Kínában értékesítettek.
- Hírek
Hanyatlás a Daciánál, miben reménykednek?
A Bigster adhat nagy lendületet a Daciának az év hátralévő részében.
- Hírek
Elkezdődött a motoros szezon, üzent nekik a rendőrség
A cél a balesetek megelőzése.
- Hírek
Meglepetés: a Tesla könyörög Trumpnak, hogy fejezze be, amit csinál
A Tesla is levelet küldött az Egyesült Államok külkereskedelmi hivatalának arra figyelmeztetve a kormányt, hogy a vámok padlóra küldhetik a céget.
- Hírek
Belebukott a rajzfilmes trükkbe a Tesla
A Model Y nem egy Kengyelfutó Gyalogkakukk.
- Hírek
Nem Németországban készül majd a nyolcmilliós VW villanyautó
Mivel a kompetitív árazás a legfontosabb, a hatékonyság rendkívül lényeges a gyártás során.
- Hírek
Ismét visszatér Clarkson*, Hammond és May a képernyőkre
A Not Very Grand Tour első epizódja árpilisban érkezik.
- Közélet
Elözönlötték az autók Magyarországot
Tíz év alatt 1,1 millióval több autó került a magyar utakra, ami 37 százalékos növekedésnek felel meg. A főváros a sor végén áll a növekedést nézve.
- Szerelem
Végig AmerikánVolkswagen Golf I Alaszka-Tűzföld expedíció (1974)
Az első, amerikai kontinensre szállított Volkswagen Golfokkal északról délre szelték át a kontinenst.
- Hírek
A BMW rárepül a Tesla üresen hagyott helyére a piacon és nincs ezzel egyedül
A Toyota is helyet kérhet magának.
- Hírek
A BYD új töltője már majdnem olyan gyors, mint egy tankolás
Másodpercenként két kilométer már elég komoly eredmény.
- Hírek
Ford GT versenyautókból varázsol utcai szörnyeteget a Lynx Motors
A hírek szerint egy 1217 lóerős, kompresszoros V8-as lapul majd az ülések mögött.
- Közélet
A formatervezés legmegosztóbb alakjának a Ferrari, a BMW, de még Lamborghini Miura sem volt szentLuigi Colani legfurcsább modelljei
A német dizájner mindent a saját világára formált, amivel jogosan kiérdemelte a szakma legmegosztóbb elismerését.
- Hírek
(Frissítve) Baleset az M43-ason, lezárták az M6-ost Budapest felé - Útinform
Néhány baleset, váratlan esemény és építési munka is akadályozza a forgalmat Magyarország útjain.
- Nepperűző
Nem adták meg az elsőbbséget, csattantunk. Mennyit ér így a 2019-es Kiám?
Elsőtulajos, 58 ezret futott, automata, népszerű típus. De mennyit csap le az árból egy baleset?
- Hírek
Lewis Hamilton és Edward Norton újraalkották a Meglógtam a Ferrarival egyik ikonikus jelenetét
Az eredmény egészen szórakoztató lett.
- Tesztek
Minden dízeles lázálma egy gázos DusterTeszt: Dacia Duster ECO-G 100 Essential
A fapados Duster egy remek ár/érték arányú autó, de az alapfelszereltséggel rettenet puritán.
- Hírek
Forgalmi: nincs; jogsi: nincs; drog: van! 20 éves nő menekült a rendőrök elől Győrben
Közúti ellenőrzés elől akart meglépni egy 20 éves nő Győrben.
- Hírek
7500 liter felesleges üzemanyagot locsolt szét az úton egy amerikai kamionos
A férfi azért tette ezt, hogy megszabaduljon a tartálykocsijában maradt felesleges szállítmánytól.
- Hírek
Eladó egy nagyon ritka Chevy Camaro, lehetetlenül kevés kilométerrel
A modell az egyedi külső jelek mellett kicsivel erősebb is, mint a normál változat.
- Hírek
Guinness rekordot döntött az USA legöregebb regisztrált mentőautója
A közel 5000 kilométeres útjuk során egész Amerikát átszelték.
