N, mint Naggyonzsír!

Tannistest: Hyundai i30 N 2.0 T-GDI Performance - 2017.

2017.10.14. 06:57 Módosítva: 2017.10.14. 08:29

Egész héten szemeztünk vele, láttuk ólálkodni a parkolóban, néha hallottuk, ahogy mocskos, mély kipufogómorajjal kúszik az ablak alatt, aztán recsegve-ropogva távolodik. Egy babakék kisautótól olyan groteszk műsor, mintha Törpilla holnap felrántaná a latexet meg az ostort, és odacsapna. De Tannist maradandó élménnyel kell zárni, ezért a Hyundai i30 N a végére maradt. Jobban belegondolva nem kellett volna ennyit várni. Amit ez vakarcs leművel, bármelyik nap feltekerhették volna egy fára.

Sokszor megírtuk, ezért nem kezdeném el újra, de a koreaiak feljöttek, mint a háromnapos vízi hulla. A Kia és testvérmárkája, a Hyundai is hozza azt minőségben, amit elvárunk a Volkswagentől, csak ezeknél az autóknál valahogy nem hallani a garanciaidő lejárta utáni széthullásról, vagy egyéb problémákról. Megtanulták a leckét, fel is mondták becsülettel, egyre több vásárló bizalma van náluk. Megbízható, tartós kocsikat csinálnak, és most úgy érzik, eljött a nagyobb vállalások ideje. Most az érzelmekre kell hatni.

A Kia bedobta a Stingert, amit nem győzünk körülrajongani, a Hyundai pedig csinált egy N divíziót, aminek itt az első autója, az i30 N. A nevezéktan is kemény döntés, hiszen sem a GT, sem az R, sem az M, nem szerepel benne, vagyis semmi, ami az egyszeri szemlélődő agyát rávezetné a sportosságra. Volt, akinek sikerült, például az AMG-ben sem utal semmi a kifent Mercikre: Aufrecht und Melcher (az alapítók) Grossaspach (itt született Aufrecht). Nincs racing vagy motorsport, aztán mégis mindenki tudja, mire kell gondolni, ha feltűnik valami hátulján a felirat. Ennek alapján a Hyundai N-je is megáll: Namyang városára utal, a cég fejlesztőközpontjára.

De a kasznit sem vitték túlzásba, az i30 N tulajdonképpen visszafogott, ha meg a mellette parkoló Civic Type-R-rel hasonlítjuk össze, igazából láthatatlan. Mondjuk, ahogy rommá műanyagozták és szabdalták a mostani Type-R-t, a Vezúv kitöréséről is elvonta volna a figyelmet, ha jókor gurul be Pompeiibe – és ez nem bók. Ehhez képest a Hyundaion csak a töltőlevegő-hűtő miatt nagyobbra nyitott pofa, apró kötény, hátul sem nagyobb toldat, és egy a formába belesimuló, ezért nem kirívó szárny mutatja, hogy mérges. Ami pusztít, az a színe.

Biztos van valami ritka lendületesen hangzó neve, de kár ragozni, ez bizony babakék, ráadásul egy világos pasztell árnyalat, egyrészt nem nagyon van autó ilyen színnel forgalomban, ráadásul még csak nem is metál. Kicsit olyan, mint a Ford Fiesta ST200 csatahajó-szürkéje, nyers és szokatlan tőle az autó, ami egy hotheccsnek mindig jót tesz. De a legmeghökkentőbb részlet a csomagtartóban van: méteres, oldalanként rendesen megtámasztott acélcső merevíti a hátsó rugótornyokat, cirka 20 centi magasan. Oké, állítólag némi munkával kivehető, ha esetleg be kell rakni szekrényt, de akkor is mekkora iszonyat punkság, hogy a kaszni merevsége érdekében lendületből köpték szemen a praktikumot.

Két változatban érkezik az autó, a mezei N-ben sem a merevítő, sem az elektronikusan vezérelt diffi nem lesz benne, és a motor is csak 250 lóerős lesz, nem 275. Viszont Tannisba a Performance változatot hozták, vagyis ez a nagy kóla, nagy krumplival, minden benne van, amitől vigyorogva lehet rácsavarodni a műfajra. Kevésbé szerencsés esetben egy fára. Persze, ez a 275 lóerő meglehetőst könnyű lefitymálni egy 300 lóerős Golf R-ből vagy a 320 lóerős Civic Type-R-ből, a 350 lóerős Focus RS-ben már majdnem 1,4-es VW Polónyival erősebb. Az agyhalál a Mercedesnél és az Audinál teljesedik ki: az A45 AMG 380, az RS3 pedig 400 lóerős. Itt tart a kategória, ami egy 112 lóerős Golffal indult.

Viszont ha van olyan területe az örömautózásnak, ami nem a teljesítményről szól, az ez. Itt a lényeg nem a sebességmérőn mutatott szám, nem is az, hogy milyen gyorsan pörög, itt az számít, hogy milyen színházat rendez a technika. Ez az a számokkal nem megmagyarázható érzés, ami az első tempósabb kanyarnál jön, amikor az autó rátámaszt az ívkülső első kerékre, az ívbelső hátsót finoman elemeli, összezár az elektronikusan vezérelt sperr, és akkor az ember elhiszi, hogy tud vezetni. Az i30 N-ben van valami egészen ösztönös, a morgása, ahogy a kemény futóművén pattog előre, az kicsit olyan, mint a Peugeot 205 GTI. Ott az adta el az autót, hogy ugyan nem volt erős a motor, de harapott, mérgesen darálta a rövidke fokozatokat, miközben úgy morgott, mint amikor egy cuki kiskutyát felidegesítenek.

És a Hyundai tudja ezt, csak közben 275 lóerős. Ez a teljesítmény 15-20 éve ugyanígy előjött egy kétliteres turbómotorból, mondjuk egy Subaru Imprezában, vagy Mitusbishi Evóban, viszont az i30 más: itt nincs hatalmas turbólyuk, kellemetlen haldoklás a töltőnyomás alatt, az N motorja 2000 fölött kicsivel érezteti, hogy bajok lesznek, és 5500-nál kezd kisimulni a görbe. 353 newtonméter főleg ilyen rövid fokozatokkal rengeteg, még harmadikban is cibálja a kormányt, egy jobban megtaposott egyesben pedig rendesen kapaszkodni kell. Ráadásul, amíg a motor hőmenedzsmentje engedi (értsd nem lesz veszélyes önmagára), van overboost is, vagyis kemény gyorsításnál rövid ideig nyitva hagyja feltöltő turbinaoldali megkerülő szelepét, így túltölti a motort. Ez még 25 Nm-t rádob, egy önfeledten leforgatott 4-es után azon kapja magát az ember, hogy épp átlendül tű 170-en, közben nem lankad a szorító érzés mellkas táján. És van benne rendes, mechanikus kézifékkar, hát mikor tud ilyet egy Golf GTI?

Mindemellett az i30 N nem rémisztő, hanem játékos, és ezt akkor kezdtem el igazán értékelni, amikor a közvetlen utána a Civic Type-R-be ültem át. Az a Hyundaihoz képest sínautó, érezni, hogy jóval több van benne, és nem csak a teljesítménye, de a futóműve miatt is. Nem kérdés, hogy ha a versenypályán kéne faragni a tizedeket, a Civic lenne a jobb autó, de a valódi életben, a mosolyfaktor komolyabb az i30-ban. Dániában kevés a kanyar, hiszen az egész ország lapos, a legmagasabb pontja 94 méter, de Tversted mellett van egy mező, ahol hibátlan a mezőgazdasági út aszfaltja, és még egy sikán is akad. Azokat a kanyarokat, amiket a Type-R úgy vett be, hogy közben a pofazacskómat felpréselte az oldalüvegre, a Hyundai pici fékezésre eldobta a hátulját, és furcsamód ilyenkor az ember nem fél, hanem élvezi, hiszen elképesztően kezes, mindig azt, mindig úgy, és mindig annyit csinálja, ahogy a sofőr akarja.

Közben pedig karakteres, nem betonkemény (vagyis a kategóriájához mérve nem), kanyarban megbillen, de nem azért, mert ne lenne stabil, hanem mert így tud átterhelni, így tud dolgozni az autó alatt a futómű. Leforgatott fokozatoknál, gyors váltásra durrog, ami tekintve, hogy micsoda, inkább vicces, mint komolyan vehető, de az élményhez komolyan hozzátesz. Pont egy koreai autó, ahol a hangos kipufogó a csóróság jele, szól úgy, hogy az már perverz. Alattomos röfögéstől kezdve a turbós bubogásig tényleg minden benne van. Igény szerint visszaváltásra gázfröccsözik az ember helyett, amivel kettős érzéseim vannak: egyrészt elvettek tőlem valamit, de minél többet mentem vele, annál inkább rájöttem, hogy a dolog hiányától alapvetően nekem nem rosszabb.

Mivel több menetmód választható, ezt is ki lehet kapcsolni, akkor az ember kedvére sarkalhatja a gázpedált, a technika adja magát. Polgári módba tekerve a menetmódot kifejezetten kényelmes és halk, a baj csak az, hogy hiába engedi ilyenkor a csillapítás mozogni, kicsi a rugót, hamar felüt. Az üléspozíció az, amivel nem tudtam kibékülni, kicsit sámlin ülős a póz, ráadásul az ülések sem markolnak annyira, mint amit az autó képességei indokolnak. A Civic Type-R-be ülve értettem meg, hogy is kell ezt csinálni.

Most úgy tűnhet, kilóra megvett ez a kis gyösz, és kár lenne tagadni, tényleg kijártam belőle majdnem egy teljes tankot két óra alatt. Ugyanakkor elgondolkodtató, hogy mivel itt a mókához nemcsak sebességérzet, de valódi tempó is jár, elég veszélyes a cucc. Nem mintha nem létezne bármilyen kategóriában lényegesen erősebb és gyorsabb autó, viszont az i30 N az ember vállán ücsörgő kisördög autós megfelelője. A morgás, a közvetlenség, pattogás, a gázfröccsök annyira megcsinálják a hangulatot, hogy nagyon nehéz megállni, hogy a következő kanyart ne egy kicsit gyorsabban vállalja az ember.

És az egészben az a durva, hogy mindezt a semmiből rántották elő. A Hyundai mögött nincs több évtizedes sportos kompaktozás, hirtelen mégis fölé nő a legtöbb ma kapható riválisának. A 250 lovas alapváltozat 7,99 millió forint lesz, a 230 lóerős Golf GTI-ért 230 ezerrel többet kell a boltban hagyni. Ha viszont valaki rámenne a full montyra, az N Performance 8,74 millió, ami mellett nehezen értelmezhető kiadás egy 11,5 milliós Civic Type-R.

Nem jelenteném ki, hogy ez a legjobb hotheccs, amit ma lehet kapni, pár hete például vezettem a Hungaroringen a 300 lóerős Golf R-t, ami lényegesen gyorsabb, viszont végtelenül steril. Itt a Civic Type-R, ami nagyságrendekkel élesebb, de sosem tudnám úgy elérni a határait, hogy én maradjak a főnök. Viszont, ha elengedjük a számokat, és nem foglalkozunk a köridőkkel, csak az élmény és a karakter számít, az, hogy elhiggyük, minden kanyarban megváltjuk a világot, akkor arra a Hyundai i30 N való. Egy babakék Hyundai.

Az oldalról ajánljuk

Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!
  • Égéstér

Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!

Látványos, de tartalmilag szegényes autóbemutató után indul a Forma-1 idei szezonja, kollágink pedig személyesen jelen voltak a nagyszabású eseményen, Londonban.

március 14., 09:15
Egy felmérés szerint a németek 97 százaléka nem venne Teslát
  • Hírek

Egy felmérés szerint a németek 97 százaléka nem venne Teslát

Musk politikai megnyilvánulásai miatt (is) esett a népszerűség.

28 perce
A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót
  • Hírek

A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót

A fehér autó több métert repült a levegőben, majd felborult.

március 14., 12:07
Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek
  • Hírek

Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek

Nem a BMW a legfontosabb.

március 14., 06:04
Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
  • Hírek

Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója

Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.

március 14., 06:04
Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV
  • Hírek

Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV

Méghozzá hibrid és hagyományos hajtáslánccal.

március 14., 09:58
Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval
  • Hírek

Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval

A generációváltással kívül és belül is megújult modell tisztán elektromos és hibrid hajtáslánccal is elérhető lesz.

március 14., 10:33
Elektromos pickupot készít a Toyota
  • Hírek

Elektromos pickupot készít a Toyota

A modellről egyelőre csak egy sejtelmes sziluettet mutatott a gyártó.

március 14., 13:07
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
  • Hírek

Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal

Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.

március 13., 06:06
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

március 13., 16:45
A követési távolságról
  • Közélet

A követési távolságról

Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.

március 14., 06:04
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
  • Hírek

A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt

Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.

március 13., 06:06
73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr
  • Hírek

73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr

Az autó nem jogosítvánnyal megy. Ez az ismert mondás valószínűleg az életfilozófiája a 73 éves ausztrál bácsinak.

március 14., 13:51
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
  • Hírek

A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini

Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.

március 13., 11:48
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
  • Hírek

Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban

Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.

március 13., 10:15
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
  • Hírek

Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje

A bevált recepten csak fejlesztettek.

március 13., 15:49
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
  • Hírek

Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét

Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.

március 13., 13:45
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
  • Hírek

11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt

Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.

március 13., 08:58
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
  • Hírek

Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója

A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.

március 13., 12:06
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
  • Hírek

Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet

Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.

március 13., 14:59
Chery Tiggo 4
  • Hírek

Chery Tiggo 4

március 14., 10:55
2026 Mercedes-Benz CLA
  • Hírek

2026 Mercedes-Benz CLA

március 14., 09:53
Chery Tiggo 9
  • Hírek

Chery Tiggo 9

március 14., 10:53
Autók, amikben felnőttünk II.
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk II.

március 14., 00:06
Munkáshitelből autót
  • Magazin

Munkáshitelből autót

március 14., 13:55
Top Gear Bentley Turbo R
  • Hírek

Top Gear Bentley Turbo R

március 13., 07:31
Lynx GT1
  • Hírek

Lynx GT1

március 14., 12:54
Új, hétszemélyes Skoda
  • Hírek

Új, hétszemélyes Skoda

március 13., 13:38
Dacia Duster (gáz) – 2025.
  • Tesztek

Dacia Duster (gáz) – 2025.

március 13., 09:26
Morgan Supersport
  • Hírek

Morgan Supersport

március 13., 11:25