Szeretném, csak csúnyán öregszik

Használtteszt: Volvo S40 2.0 D - 2005.

2017.07.26. 14:38

A Volvo-vásárló nehezen behatárolható fajhoz tartozik, de motivációi érthetők. Ezek az emberek kívánják a kényelmet, a luxust, de ezek mellé nem akarják a sztereotípiákat. A Volvo-beltér többnyire csak egy paraszthajszállal maradt el az anyaméh otthonosságától, miközben az autók formavilága összetéveszthetetlen. Mindez egy most tizenéves, de már újkorában is belépő szintűnek szánt S40-ben elérhető áron lehet bárkié. Érdemes beülni egy ilyen autóba?

Szégyellem, de pár éve engem is elkapott az okostelefon-láz. Tizennyolc lehettem, amikor apám megvette az első iPhone-ját, és annak ellenére, hogy semmi szükségem nem volt rá, tudtam, nekem is kell egy. Mit csinál az ember, ha csóró, és nincs pénze új telefonra? Hát persze, hogy vesz egy használtat, egy korábbi generációból. És az valahogy nem olyan. A kicsit karcos ház valahogy nem olyan guszta, az éppen friss operációs rendszer is akadozik a nem legújabb hardveren, pont az a plusz tűnik el így, amitől kialakult bennem a brutális birtoklási vágy.

Pár hónapja elmentem egy Volvo sajtóútra, és két napig jégen-havon csapattunk az új V90-es emelt, körbeműanyagozott XC változatával. Ismét olyan érzésem támadt, mint annak idején az iPhone-nal kapcsolatban, csak itt nem a döccenésmentesen futó kijelző, hanem a belső tér fogott meg.

Kapcsolódó
Retteghet az Audi Allroad?

Retteghet az Audi Allroad?

Megemelték, körbeműanyagozták, mégsem lett ronda. A V90 Cross Country tud valamit, amit a németek nem, de elég ez?

Nem olyan hideg techno, mint egy Audi, nem is olyan túlgondolt, mint a BMW, és messze nem olyan csiricsáré, mint egy Merci. A maga ízléses visszafogottságával egyszerűen csak szép. Nyilván nem az én ligám egy alapáron 15 milliós autó, de Volvóból is létezik használt, az is finom, nem? Hát, annyira nem.

A Becsületesnepper telepéről hoztunk el egy 2005-ös, Volvo S40-et. Csalóka a Volvo jelölő-rendszere, az S40-60-90 alapján könnyű azt gondolni, hogy ez a 3-as, 5-ös, 7-es BMW-nek felel meg, vagy az A4-es, A6-os, A8-as Audiknak. Pedig nem, a Volvo palettája méretben nagyjából az 5-ös BMW-nél ér véget az S90-essel, így viszont könnyű behatárolni az S40-est, ami akkora, mint a kortárs Renault Mégane II szedán változata.

Az S40 gyökerei is a kompakt kategóriáig nyúlnak. A padlólemez, a futómű, és sok más alkatrész a 2004. és 2010. közt gyártott második generációs Ford Focusból származnak.

Volvo S40 forgalombahelyezési és honosítási költségek:

Vagyonszerzési illeték: 55000 Ft
Új forgalmi engedély: 6000 Ft
Törzskönyv: 6000 Ft
Eredetvizsga: 18500 Ft
Kötelező biztosítás: 44280 Ft
Összesen: 127780 Ft

Első látásra meg is van a kényelmes, finom beltér, de minél tovább ültem benne, annál több részlet rontotta az összképet. Ott az ülés, amely még a mai mérce szerint is ritka kényelmes, viszont az oldalpárna belső felén arasznyi szakadás, az oldalsó takaróműanyag is megrepedt. A rádió gombjain a VW-Audi vonalról jól ismert gumírozás megkopott, a kormányon a Volvo-emblémáról lepattant a króm-gőzölet. Még az utasülés lábtere feletti szövetburkolat is foszladozva lóg, igaz, ez nem az autó hibája, inkább a kontáré, aki a motorvezérlést henkölte.

Az autóban 275 ezer kilométer van, ami sok is, meg nem is. Abban a nyugat-európai országban, ahol levetették, valószínűleg elképzelhetetlenül sok, itthon viszont valaki úgy tekint erre az autóra, hogy körülbelül 1,5 millió forintért cserébe ad még 3-4 jó évet.

A Becsületesnepper szerint a pusztuló beltér Volvo-betegség. Egyik sem öregszik szépen, vagyis húzhatunk egy újabb strigulát a hasonlóan kellemetlenül korosodó német prémiumautók mellé. A beltér bajai kevésbé fájnak, ugyanis az igazi harc azért folyt, hogy a kétliteres turbódízel újra normálisan kezdjen működni. Mire megkaptuk az autót, már túl volt egy 350 ezer forintos kéttömegű lendkerék- és kuplungcserén, a magasnyomású szivattyút 50 ezerből újították fel, így a befecskendező tisztítás 20 ezerért már szinte fel sem tűnt. Amikor kipróbáltuk a kis Volvót, nagyobb gázra kormolt, és mint utólag kiderült, az EGR-szelepet kellett kicserélni, ami újabb 70 ezret vitt el.

Biztonság

Az Euro NCAP szakemberei méltatták az S40 erős utascelláját, különösen az oldalütközés-védelem hatékonyságát emelték ki. Nyitott ajtónál látszik is a B-oszlop drabális merevítőeleme, ezen a SIPS (side impact protection system) felirat jelzi, hogy erre külön hangsúlyt fektettek a tervezésnél.

Függöny, oldal és térdlégzsák is jár az autóhoz, ezen felül biztonsági öv előfeszítő is van. Frontális ütközésnél a fej és a combok védelme volt jó, míg a mellkas és a lábszáraké megfelelő a sofőr oldalán. A megfelelő gyerekülésben a gyermekek védelme is jónak számított és a gyalogosvédelem is megfelelő. Mivel a Volvo imidzse tulajdonképpen a biztonság köré épül, nem meglepő, hogy az autó jól szerepelt a törésteszteken.

Pedig amikor jó, akkor parádésan viszi a 136 lóerős és 340 newtonméter csúcsnyomatékú, egyébként a francia PSA-tól átvett turbódízel az 1,4 tonnás autót. A váltó hatsebességes, kézi, így mindig lehet úgy váltani, hogy legyen elég nyomaték, és a viszonylag kis kaszni tisztességesen megindul. 

Az első Ford Focus azért volt különleges a megjelenésekor, mert nem a kategóriában megszokott csatolt lengőkaros hátsó futóművet kapta, hanem rendes, független felfüggesztést. Ezt továbbvitték a második generációba, és így az S40-es Volvóba is. Amikor megjelent, a futóműve sportosnak számított, mai mércével már-már puha, bár nem tudom, hogy ez az elhasználódott futómű, vagy csak a modern viszonyítási alapok teszik. Ráadásul ebben a konkrét autóban eldurrant az egyik gátló, így a kerék nagyjából úgy pattogott egy úthiba után, mintha Magic Johnson éppen a palánk felé vinné. Ennek a cseréje újabb 24 ezer forintba került.

Motorváltozatok:

Benzines Dízel
1,6-os, 100 lóerő 1,6-os, 109 lóerő (DRIVEe)
1,6-os turbó, 150 lóerő 1,6-os, 115 lóerő
2 literes, 145 lóerő 2 literes 130 lóerő
2,5 literes turbó, 230 lóerő 2 literes, öthengeres, 150 lóerő
2 literes, Flexifuel (e85) 145 lóerő 2 literes, öthengeres, 177 lóerő

Érthető, ha valaki megkíván egy ilyen Volvót, utazni például remek lehet vele, 100-nál, hatodikban alig forog 1500 felett. A német Spritmonitor nevű, önbevallásos fogyasztásösszegző oldalon harminckét, pontosan ilyen motorral szerelt S40 adatai szerepelnek: ezek az autók átlagosan 6 liter/100km átlaggal járnak, ami nagyon kedvező az autó korához, méretéhez és a motor teljesítményéhez viszonyítva.

Eleinte úgy voltam vele, hogy a mi tesztautónk pechesebb darab lehet, de jobban belegondolva egyik leírt probléma sem olyan, amely valós 275 ezer kilométeres futásnál ne jöhetett volna elő bármelyik társán. Felhívtam Udvari Lászlót, az Udvari Automobil, Volvókra szakosodott szerviz szakemberét, aki elmondta, a kétliteres dízel a tapasztalatok szerint jobban bírja, mint az 1,6-os, probléma a turbófeltöltővel fordulhat elő. Ennek változó a lapátgeometriája, és az a szenzor megy tönkre, amely a mechanika pozícióját figyeli.

Általános költségek:

Akkumulátor: Exide, 41185 Ft
Levegőszűrő: Mahle, 4110 Ft
Olajszűrő: Bosch, 3880 Ft
Pollenszűrő: Alco, 3910 Ft
Lengéscsillapító: Japanparts, 24334 Ft
Fékbetét: Brembo, 18223 Ft
Első lámpa: TYC, 53592 Ft
Egy garnitúra gumi: Barum, 54960 Ft

A kipróbált autó még nem érintett, hiszen 2004-ből, a ráncfelvarrás előttről származik, de a későbbi, részecskeszűrős példányok szűrői hajlamosak eltömődni. Ugyanígy gondot okozhat, ha elmarad a szűrőregeneráló-folyadék feltöltése. A szűrőt mellesleg 120 ezer kilométerenként illik cserélni. Nem hiba, de érdemes odafigyelni arra is, hogy ne merüljön le teljesen az akkumulátor, ugyanis ilyenkor elfelejti a kulcsot az autó, vagyis újból fel kell programozni. Ezentúl még az első lengőkar hátsó támasztó szilentje hajlamos elfáradni. Ilyenkor, fékezésnél koppanó hangot ad az első futómű.

A Népítélet alapján a ráncfelvarrás előtti S40-eseket 45 vásárló 7,32 pontra értékelte a tízből, a legtöbben kisebb elektromos hibákat emlegettek a hibalista fül alatt. A puszta tények alapján ésszerű választás egy ilyen Volvo, hiszen a mérete a többségnek bőven elég, kényelmes, a beltere szép, és a nagyobbik dízellel elég jól is megy, cserébe alig fogyaszt. Viszont elért abba a korba, amikor már jönnek a fájdalmas tételek. Ebbe a konkrét darabba már beleborult a másfél milliós értékének a harmada, mire ismét egészségesen kezdett működni a motor, viszont azt hozzá kell tenni, hogy ezek egy kortárs Ford Focusban, vagy, ami a motort illeti, bizonyos PSA-konszernes autókban is ugyanennyibe kerültek volna, hiszen a technika jórészt megegyezik.

Hogy érdemes-e megvenni egy tizenéves, dízel S40-est? Ha az ember kifog egy kulturált, nem leélt belsejű darabot, igen, viszont, hasonlóan a legtöbb modern turbódízelhez nem árt, ha pár százezer forint marad a bonyolult magasnyomású rendszer rendbehozatalára is. Sajnos ez is olyan dolog, mint a felső kategóriás okostelefon: az erős birtoklási vágy az új eszköznek szól, a használat során pont az a fény kopik meg, ami vágyat ébreszt.

Volvo S40 2.0 D - 2005   
Üzemanyag dízel
Lökettérfogat (cm3) 1998
Hengerek száma/elrendezése 4/soros
Teljesítmény kW (LE)/1/perc 100(136)/3500
Nyomaték Nm/1/perc 320/2000
Könyezetvédelmi besorolás Euro 4
Váltó 6 fokozatú, kézi
Végsebesség km/óra 210
Gyorsulás 0-100 km/órára mp 9,5
Kombinált fogyasztás l/100 km 5,5
CO2 kibocsátás g/km 148
   
Saját tömeg kg 1462
Hosszúság mm 4468
Szélesség mm 1770
Magasság mm 1453
Tengelytáv mm 2639
Csomagtartó l 405

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
  • Hírek

A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért

Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.

április 12., 10:08
Vagány, molett macska
  • Tesztek

Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?

április 12., 07:04
Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát
  • Hírek

Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát

Sajókeresztúr közelében.

április 12., 14:32
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-at
  • Technika

Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.

A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!

április 12., 12:01
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
  • Nepperűző

Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?

Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.

április 12., 11:13
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
  • Hírek

Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton

Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.

április 12., 13:22
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
  • Hírek

Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son

A baleset Törökbálint közelében történt.

április 12., 07:53
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
  • Hírek

Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban

A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.

1 órája
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
  • Hírek

Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában

Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.

április 12., 07:02
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
  • Hírek

Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet

Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.

április 11., 07:11
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
  • Tesztek

Becserkésztük az új KIA EV3-at!

Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.

április 12., 16:06
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
Elém forró aszfaltot öntsetek!
  • Tesztek

Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.

Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.

április 11., 06:00
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
  • Gumidoktor

Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?

Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?

április 12., 15:24
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
  • Hírek

Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte

Csoda, hogy senki sem sérült meg.

április 11., 06:00
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
  • Közélet

Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra

Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.

április 13., 06:58
340 milliárd forint nyomában
  • Belsőség

340 milliárd forint nyomában

A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.

április 11., 17:03
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
  • Hírek

Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből

Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.

április 11., 08:03
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
  • Hírek

Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták

A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.

április 11., 08:50
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
  • Hírek

Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára

A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.

április 11., 14:10
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
  • Hírek

Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris

A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.

április 11., 13:15
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
  • Hírek

Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten

Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát

április 11., 11:11
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
  • Hírek

Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban

Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.

április 11., 11:55
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
  • Hírek

A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját

Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?

április 11., 09:59
MG Cyber X
  • Hírek

MG Cyber X

április 12., 13:16
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

április 11., 16:04
Menetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
  • Tesztek

Menetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

április 11., 15:11
2025 Toyota GR Yaris frissítés
  • Hírek

2025 Toyota GR Yaris frissítés

április 11., 11:30
BMW M235 – 2025.
  • Tesztek

BMW M235 – 2025.

április 11., 13:49