Ugye neked is nagyon kellene?
Izmos Polski Fiat
A forgalmi engedélyben egy sokatmondó, ám rövid bejegyzés: Sportcélokra átalakított, csak gépkönyvvel érvényes, az ajtókárpitra csíptetve pedig az MNASZ gépkönyv. Az utastér csövezését könnyű észrevenni, de felületes szemlélődőnek ez egy olyan Kispolszki, amit csak azért vett a 80-as évek végén mert nem volt pénzre másra és nagyon örült, amikor 91-ben összejött a pénz és lecserélte egy Svájcból behozott, alig rozsdásodó, megkímélt egyes Golfra.

A nem volt másra pénz vonulat itt is bejön, ugyanis Katona Gábor azért vette a 126-os Polski Fiatot főiskolai éve alatt, mert csak erre volt pénze. Lehetett volna Trabant is, de azt még jobban lenézték, mint a kispókot, a Lada nagy és sokat eszik, a Dacia szétesik, legyen Kispolszki. Gábor nem az a típus, aki megvesz valamit és egy újabb impulzus hatására lecseréli valami másra. Az autó több, mint 12 éve övé, az első tuning a beleépített és lepapírozott négyhengeres 903 köbcentis Fiat blokk volt. Nem volt egyszerű a hivatalos procedúra, de megtörtént, megvalósult az álom. Az autó napi használatban volt, a motor bizonyított, azonban a kasztni kezdett fáradni. Előjöttek a rozsdák, kell egy kis lakatolás, egy alvázvédelem.
Innen a történet igazi horrorba fordul, amit csak az ért meg, aki egyrészt maximalista a munkáival szemben, másrészt pedig komplett elmebeteg, mint az autót maguknak tuningoló hobbiautót építők javarésze.
A műszaki vizsgán állandóan gond volt, hogy az autón más felnik vannak és le is van kicsit ültetve, így az az elképzelés született, hogy az átalakítást hivatalosan megcsinálja, de MNASZ gépkönyvvel, az előírások szerint. Ekkor több átalakítás megengedett és nem szólhatnak az ültetésért és a tőcsavaros kerekekért sem.
Ne értsék félre, nem ez az autó a világ legerősebb 126-osa, hiszen itthon is van erősebb, Lengyelországban pedig igazi szörnyeket építettek már turbó motorral. Hanem a kivitelezés és a koncepció az, ami párját ritkítja és nem csak itthon.

A 903 köbcentis Fiat blokk a maga nemében egy különlegesség. A kevés köbcenti négy hengerre van elosztva, így a dugattyúk nagyon kicsik és könnyűek. Bár a motor OHV, mégis tud forogni, hiszen minden alkatrész a vezérlésben kicsi és könnyű. Kicsik a szelepek, mert kicsi a furat, nem is fért volna el nagyobb, nehezebb. Ehhez könnyű nyomórudak társulnak és a motor fantasztikusan forog. A nulla zajszigetelésű kispolszkiban a kettes elforog közel nyolcvanig, ami olyan hanghatást eredményez, hogy úgy érezzük, fénysebességgel megyünk a képzelet határán. Ehhez a gokart-szerű futómű, a földhöz közeli üléspozíció olyan élményt ad, ami már rég elfogyott a mai autókból, legalábbis azokból, amelyhez hozzáférhetünk földi létünk alatt. Az öröm faktor pedig nem 150-nél kezdődik, egy jóízű körforgós drifthez nem kell 80-nal beesni egy körforgalomba, elég a 45-50 és kis könnyű kasztni jól kontrollálható driftbe megy, bár farnehéz és ha jobban megindul nehéz összeszedni.
A motor még nem volt fékpadon, nem tudjuk a pontos teljesítményét. Növelt a kompresszióviszonya, van benne egy sport vezérműtengely, valamint az Abarthokon alkalmazott kis Weber karbi. A tengely elég komoly, az alapjárat magas és a motor nagyon forog. Nagyjából 50-60 lóerő között lehet, a végsebesség pedig valahol 160-170 körül, de higgyék el, nem ez számít.

A beépítése nem egyszerű, hiszen ez egy vízhűtéses blokk, a hűtő elöl van, valamint társul hozzá egy fűtőradiátor is, így az autónak rendes fűtése is van. A víz a középső alagútban megy előre és jön vissza tefloncsövekben, amelyeket gumi illesztékkel, bilincsekkel csatlakoztatott a radiátorokhoz. A hűtő előtt a köténylemez ki van vágva és az első lökhárító is kicsit módosított, az értő szemek észreveszik, a szomszéd néni soha. A próbaúton Gábor rúgta az autónak, néztem a vízhőfokot, nem melegedett a blokk. Ráadásul tudtam azt is, hogy ha a Bogaramat én így lőném, akkor a léghűtéses azért kikönnyezne egy kis olajat, de a Fiat motor porszáraz és tiszta maradt.
A kivitelezése az autónak nagyon jó. Mivel én is építettem már autót darabokból, tudom mennyire időrabló és energia vámpír dolog így megcsinálni egy autót. Ahová nézünk mindenhol horganyzott, fényes csavarok, gumidugókon átvezetett kábelek, egyedi burkolatokkal borított szerkezeti részek. Semmi nem esetleges vagy gányolt, az autónak igazi kisszériás versenyautó érzete van, ami nem is csak érzet, hiszen az is.
Én beleszerettem, ez nyilvánvaló, de amíg a mozgóképeket lőttem, két ember állt meg, hogy „atyaég, milyen motor van ebben a kispolszkiban” és telefonnal vették fel, ahogy Gábor ide-oda megy a fényképező előtt, kézifékkel fordítva meg az autót az utca végén. Az autóhoz társuló hangot nem tudták összerakni a Kispók megszokott hangjával.
Ahogy az mindig lenni szokott, nincs vége még az autó fejlesztésének. Ez a motor csak egy minimálisan módosított 903-es Fiat motor, kicsit abarthos kinézettel, azonban otthon már a beépítésre várakozik egy igazi Abarth motor, nagyobb lökettérfogattal, nagyobb teljesítménnyel.

A menetpróba egyébként nagyon tanulságos volt. Láttuk, hogy nagyon nem mindegy, hogy egy 10 kg/lóerős arányt 600 kilós 60 lovas autóval, vagy pedig 150 lovas 1500 kilóssal érjük el, mert a tömeg mindig hátrány lesz, kanyarban, féktávon, mindig. De a legfájdamlasabb az, hogy ez a kategória, a könnyű és jól vezethető, emberközeli járművek már nem elérhetők. Pedig ha nem is ilyen hanggal, de meg lehetne csinálni Euro5-ösben is, de úgy látszik nincs rá valós piaci igény.
Úgyhogy inkább építünk magunknak, akár 126-os Polszkiból.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Nepperűző
5 millióért megéri új autót venni? Első autó lenne, női tulajnak
Főleg városi használatra kellene, nem kell kombinak lennie.
- Hírek
Új táblák az M7-esen: szomorú és vidám fejek figyelmeztetnek a felújítási munkákra
Mókásak és hasznosak. Újdonság az is, hogy Velencénél új híd épül a gyalogosoknak, bicajosoknak a sztráda felett.
- Hírek
Itt a tavasz, kezdődik a hetekig tartó karbantartás az M3-as autópályán
Több helyen kell számítani forgalomkorlátozásokra.
- Hírek
Semmi extra, csak három Ferrari SF90 XX vár gazdáira a budapesti Ferrari szerviznél
Átlagos hétköznap.
- Hírek
Valóban brutális lesz az új Renault 5 Turbo
Külsőleg és teljesítményben egyaránt.
- Közélet
A személy- és kishaszongépjárművek vitték a hátukon a lízingpiacot
Növekedést produkált 2024-ben a magyar lízingpiacon a személy- és kishaszonjárművek szegmense: az új kihelyezések összege 24 százalékkal nőtt.
- Hírek
Meglepetés: a Tesla könyörög Trumpnak, hogy fejezze be, amit csinál
A Tesla is levelet küldött az Egyesült Államok külkereskedelmi hivatalának arra figyelmeztetve a kormányt, hogy a vámok padlóra küldhetik a céget.
- Hírek
Hanyatlás a Daciánál, miben reménykednek?
A Bigster adhat nagy lendületet a Daciának az év hátralévő részében.
- Közélet
Elözönlötték az autók Magyarországot
Tíz év alatt 1,1 millióval több autó került a magyar utakra, ami 37 százalékos növekedésnek felel meg. A főváros a sor végén áll a növekedést nézve.
- Szerelem
Végig AmerikánVolkswagen Golf I Alaszka-Tűzföld expedíció (1974)
Az első, amerikai kontinensre szállított Volkswagen Golfokkal északról délre szelték át a kontinenst.
- Hírek
Nem Németországban készül majd a nyolcmilliós VW villanyautó
Mivel a kompetitív árazás a legfontosabb, a hatékonyság rendkívül lényeges a gyártás során.
- Hírek
Elkezdődött a motoros szezon, üzent nekik a rendőrség
A cél a balesetek megelőzése.
- Hírek
A BYD új töltője már majdnem olyan gyors, mint egy tankolás
Másodpercenként két kilométer már elég komoly eredmény.
- Hírek
Ismét visszatér Clarkson*, Hammond és May a képernyőkre
A Not Very Grand Tour első epizódja árpilisban érkezik.
- Hírek
Belebukott a rajzfilmes trükkbe a Tesla
A Model Y nem egy Kengyelfutó Gyalogkakukk.
- Hírek
A BMW rárepül a Tesla üresen hagyott helyére a piacon és nincs ezzel egyedül
A Toyota is helyet kérhet magának.
- Hírek
Eladó egy nagyon ritka Chevy Camaro, lehetetlenül kevés kilométerrel
A modell az egyedi külső jelek mellett kicsivel erősebb is, mint a normál változat.
- Hírek
Forgalmi: nincs; jogsi: nincs; drog: van! 20 éves nő menekült a rendőrök elől Győrben
Közúti ellenőrzés elől akart meglépni egy 20 éves nő Győrben.
- Hírek
Ford GT versenyautókból varázsol utcai szörnyeteget a Lynx Motors
A hírek szerint egy 1217 lóerős, kompresszoros V8-as lapul majd az ülések mögött.
- Hírek
(Frissítve) Baleset az M43-ason, lezárták az M6-ost Budapest felé - Útinform
Néhány baleset, váratlan esemény és építési munka is akadályozza a forgalmat Magyarország útjain.
- Tesztek
Minden dízeles lázálma egy gázos DusterTeszt: Dacia Duster ECO-G 100 Essential
A fapados Duster egy remek ár/érték arányú autó, de az alapfelszereltséggel rettenet puritán.
- Közélet
A formatervezés legmegosztóbb alakjának a Ferrari, a BMW, de még Lamborghini Miura sem volt szentLuigi Colani legfurcsább modelljei
A német dizájner mindent a saját világára formált, amivel jogosan kiérdemelte a szakma legmegosztóbb elismerését.
- Nepperűző
Nem adták meg az elsőbbséget, csattantunk. Mennyit ér így a 2019-es Kiám?
Elsőtulajos, 58 ezret futott, automata, népszerű típus. De mennyit csap le az árból egy baleset?
- Hírek
Guinness rekordot döntött az USA legöregebb regisztrált mentőautója
A közel 5000 kilométeres útjuk során egész Amerikát átszelték.
- Hírek
7500 liter felesleges üzemanyagot locsolt szét az úton egy amerikai kamionos
A férfi azért tette ezt, hogy megszabaduljon a tartálykocsijában maradt felesleges szállítmánytól.
- Hírek
Lewis Hamilton és Edward Norton újraalkották a Meglógtam a Ferrarival egyik ikonikus jelenetét
Az eredmény egészen szórakoztató lett.
