Rozsdás rozsomák rongyot ráz

Toyota MR2 1.6 (1986)

2011.02.23. 06:14

Remélem, édesanyám sosem tudja meg, de én már nyolcévesen elkezdtem megírni a bakancslistámat. Az első tétel a listán egy Toyota MR2 birtoklása, mielőtt leadnám a munkakönyvemet az Életnek. Az ötlet onnan jött, hogy nyolcadik születésnapomra kaptam egy kicsi, színváltós MR2-t. Normál esetben Tibi csoki-barna volt, ellenben ha leöntöttem meleg vízzel, olyan tejeskávébarna színe lett, mint amilyet Saci nénitől kaptunk az iskolai menzán.

Évek múltán megtudtam, hogy az MR2 egy japán sportkocsi, amit a Lotus tervezett. Ez persze annyira igaz, mint hogy a Zaporozsec motorja egy tank önindítója, de a legendák már csak ilyenek. Az egész pletyka abból indult, hogy a Lotusnak volt egy X100-as prototípusa, amelybe az MR2 motorja és váltója került. A legendát az a tény is erősítette, hogy a Lotus egyik mérnöke, Roger Becker is segédkezett az MR2 futóművének fejlesztésében és hangolásában.

Manapság legtöbben az ésszerű, megbízható családi autót látják egy Toyotában. A nyolcvanas években hasonló volt a szemlélet, ezért is bambult csodálkozva a közvélemény, mikor az 1983-as Tokiói Autószalonon egy furcsa kis sportkocsitanulmány állt a Toyota standján. Ez volt az SV-3. Európában nem volt ismeretlen a megfizethető középmotoros sportautó, lásd Fiat X1/9 vagy Lancia Beta Montecarlo. Ezzel szemben Japánnak nem volt korábban sorozatgyártású középmotoros sportkocsija. Se olcsó, se drága.

Az ötlet 1976-ban született, de a konkrét munka csak három évvel később indult. Az eredeti koncepció szerint egy olcsó, kis fogyasztású, kétüléses autó volt a cél, funkciója szerint ingázó kocsi. Akio Yoshida a tesztrészlegről megpendítette a vezérkarnak, hogy mivel az ingázás alapvetően igen unalmas tevékenység, mi lenne, ha némi sportossággal dobnák fel a munkába igyekvők napját. Az ötlet támogatásra talált, Yoshida pedig tokkal-vonóval megkapta a projektet.

Első dolga volt, hogy átsétált Seiichi Yamauchihoz a dizájnrészlegre és kért egy-egy tervet orrmotoros elsőkerekes és hátsókerekes, valamint középmotoros elrendezéshez. Azóta már történelem, de utóbbi koncepció nyert, így megépítették az első protoípust, SA-X néven. Sokak szerint a nyolcvanas évek az autódizájn sötét középkora, az első generációs MR2 formája számomra tökély közeli, még ha nem is klasszikus szépség. Yamauchi felhasználta az összes jól működő klisét. Lapos, magához képest széles ék alak kipipálva. Az azóta a vattacukros múlt homályába veszett bukólámpa szintúgy ott van a listán. Egy apró beömlő itt, egy hetyke kötény ott, lezárva egy pofás hátsó szárnnyal.

Ez mind szép és jó, de nem ez teszi olyan vonzóvá, hanem a kompaktsága: nincs négy méter hosszú. Emellett 1,6 méter széles és 1,2 m magas. Olyan kicsi, hogy míg le nem nyírtam, a hajam beleért a tetőkárpitba. Ez is mutatja, hogy azért egy Gurney-púp jól jött volna. Rendben van, hogy a széria MR2-ben púp nem volt, de csodálkozom, hogy a prototípuson sem. Pedig az SA-X tesztpilótája maga Dan Gurney volt. Hogy a 191 centi magas legendának mégis hogyan sikerült a Willow Springs versenypályán és az Angeles Crest autópályán nyaktörés nélkül tesztelni az autót, valószínűleg örök talány marad.

Az MR2-nek 1984-ben rögtön egy vetélytárssal is meg kellett küzdenie: a Pontiac Fieróval. Bár az amerikai kollégák legendásan hazafiasak, még ha hajszállal is, de többségben a japánt hozták ki győztesnek. A Fiero tágasabb, kényelmesebb, nagyobb a motorja, de a végelszámolásnál a vezetési élmény számított. Ebben pedig nehéz az MR2-t lefőzni, annak ellenére, hogy lóerők tekintetében első pillantásra gyengének tűnhet.

A kis kétüléses a Corrolla AE86-ból ismert 1,6-os, tizenhat szelepes DOHC motort kapta, változó teljesítménnyel. A tengeren túli verzió 116, míg az európai 125 lóerős volt. Az ausztráloknak 118 jutott. De persze minden szentnek maga felé hajlik a keze, úgyhogy a japánok maguknak 130 lóerőt lőttek be. A százas sprint így 7,5 és 8 másodperc között mozgott. Aztán 1987-ben gondoltak egyet a Toyotánál, és rászögeltek egy kompresszor-intercooler párost. A teljesítmény hirtelen megugrott 145 lóerőre, a sprint ideje pedig lement 6,7 másodpercre. Erről a legutolsóról sajnos Európa lemaradt, csak Japánban és Amerikában forgalmazták.

A tesztelt autó európai kivitel, és tökéletes példája, milyen az átlagos huszonéves, hazai japán kocsi. Egyrészt még mindig megbízhatóan megy, pedig látszik, hogy nem a nappaliban lakott a szőnyegen. Másrészt rohad. Az első kötény, a sárvédők mind-mind kitartóan barnulnak, de szétesni akkor sem akar. Vajon milyen vezetni?

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
Nem érdemes menekülni Japánban, ezzel úgyis utolér a rendőrség
  • Hírek

Nem érdemes menekülni Japánban, ezzel úgyis utolér a rendőrség

Az átalakításokkal együtt 25 millió japán jenes (63 millió forint) NSX végsebessége 307 km/h.

40 perce
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38