Rozsdás rozsomák rongyot ráz
Toyota MR2 1.6 (1986)
Remélem, édesanyám sosem tudja meg, de én már nyolcévesen elkezdtem megírni a bakancslistámat. Az első tétel a listán egy Toyota MR2 birtoklása, mielőtt leadnám a munkakönyvemet az Életnek. Az ötlet onnan jött, hogy nyolcadik születésnapomra kaptam egy kicsi, színváltós MR2-t. Normál esetben Tibi csoki-barna volt, ellenben ha leöntöttem meleg vízzel, olyan tejeskávébarna színe lett, mint amilyet Saci nénitől kaptunk az iskolai menzán.
Évek múltán megtudtam, hogy az MR2 egy japán sportkocsi, amit a Lotus tervezett. Ez persze annyira igaz, mint hogy a Zaporozsec motorja egy tank önindítója, de a legendák már csak ilyenek. Az egész pletyka abból indult, hogy a Lotusnak volt egy X100-as prototípusa, amelybe az MR2 motorja és váltója került. A legendát az a tény is erősítette, hogy a Lotus egyik mérnöke, Roger Becker is segédkezett az MR2 futóművének fejlesztésében és hangolásában.
Manapság legtöbben az ésszerű, megbízható családi autót látják egy Toyotában. A nyolcvanas években hasonló volt a szemlélet, ezért is bambult csodálkozva a közvélemény, mikor az 1983-as Tokiói Autószalonon egy furcsa kis sportkocsitanulmány állt a Toyota standján. Ez volt az SV-3. Európában nem volt ismeretlen a megfizethető középmotoros sportautó, lásd Fiat X1/9 vagy Lancia Beta Montecarlo. Ezzel szemben Japánnak nem volt korábban sorozatgyártású középmotoros sportkocsija. Se olcsó, se drága.
Az ötlet 1976-ban született, de a konkrét munka csak három évvel később indult. Az eredeti koncepció szerint egy olcsó, kis fogyasztású, kétüléses autó volt a cél, funkciója szerint ingázó kocsi. Akio Yoshida a tesztrészlegről megpendítette a vezérkarnak, hogy mivel az ingázás alapvetően igen unalmas tevékenység, mi lenne, ha némi sportossággal dobnák fel a munkába igyekvők napját. Az ötlet támogatásra talált, Yoshida pedig tokkal-vonóval megkapta a projektet.
Első dolga volt, hogy átsétált Seiichi Yamauchihoz a dizájnrészlegre és kért egy-egy tervet orrmotoros elsőkerekes és hátsókerekes, valamint középmotoros elrendezéshez. Azóta már történelem, de utóbbi koncepció nyert, így megépítették az első protoípust, SA-X néven. Sokak szerint a nyolcvanas évek az autódizájn sötét középkora, az első generációs MR2 formája számomra tökély közeli, még ha nem is klasszikus szépség. Yamauchi felhasználta az összes jól működő klisét. Lapos, magához képest széles ék alak kipipálva. Az azóta a vattacukros múlt homályába veszett bukólámpa szintúgy ott van a listán. Egy apró beömlő itt, egy hetyke kötény ott, lezárva egy pofás hátsó szárnnyal.
Ez mind szép és jó, de nem ez teszi olyan vonzóvá, hanem a kompaktsága: nincs négy méter hosszú. Emellett 1,6 méter széles és 1,2 m magas. Olyan kicsi, hogy míg le nem nyírtam, a hajam beleért a tetőkárpitba. Ez is mutatja, hogy azért egy Gurney-púp jól jött volna. Rendben van, hogy a széria MR2-ben púp nem volt, de csodálkozom, hogy a prototípuson sem. Pedig az SA-X tesztpilótája maga Dan Gurney volt. Hogy a 191 centi magas legendának mégis hogyan sikerült a Willow Springs versenypályán és az Angeles Crest autópályán nyaktörés nélkül tesztelni az autót, valószínűleg örök talány marad.
Az MR2-nek 1984-ben rögtön egy vetélytárssal is meg kellett küzdenie: a Pontiac Fieróval. Bár az amerikai kollégák legendásan hazafiasak, még ha hajszállal is, de többségben a japánt hozták ki győztesnek. A Fiero tágasabb, kényelmesebb, nagyobb a motorja, de a végelszámolásnál a vezetési élmény számított. Ebben pedig nehéz az MR2-t lefőzni, annak ellenére, hogy lóerők tekintetében első pillantásra gyengének tűnhet.
A kis kétüléses a Corrolla AE86-ból ismert 1,6-os, tizenhat szelepes DOHC motort kapta, változó teljesítménnyel. A tengeren túli verzió 116, míg az európai 125 lóerős volt. Az ausztráloknak 118 jutott. De persze minden szentnek maga felé hajlik a keze, úgyhogy a japánok maguknak 130 lóerőt lőttek be. A százas sprint így 7,5 és 8 másodperc között mozgott. Aztán 1987-ben gondoltak egyet a Toyotánál, és rászögeltek egy kompresszor-intercooler párost. A teljesítmény hirtelen megugrott 145 lóerőre, a sprint ideje pedig lement 6,7 másodpercre. Erről a legutolsóról sajnos Európa lemaradt, csak Japánban és Amerikában forgalmazták.
A tesztelt autó európai kivitel, és tökéletes példája, milyen az átlagos huszonéves, hazai japán kocsi. Egyrészt még mindig megbízhatóan megy, pedig látszik, hogy nem a nappaliban lakott a szőnyegen. Másrészt rohad. Az első kötény, a sárvédők mind-mind kitartóan barnulnak, de szétesni akkor sem akar. Vajon milyen vezetni?
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Hírek
Nem érdemes menekülni Japánban, ezzel úgyis utolér a rendőrség
Az átalakításokkal együtt 25 millió japán jenes (63 millió forint) NSX végsebessége 307 km/h.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
