Pobjeda GTI

Veterán: Volvo PV 544 F (1963)

2010.02.02. 08:10
Galériák (1)

Adatlap Volvo PV544 F - 1958

  • 1778 cm3-es,soros 4 hengeres benzines
  • 68 LE @ 4500 rpm
  • 132 Nm @ 2600 rpm
  • 4 seb. kézi
  • Végsebesség:
    145 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    0.0 l/100km

Nevezhetném a gyávák veteránautójának is, de ezt a címet már kisajátította magának a bogárhátú Volkswagen. Pedig a Volvo PV 544 is ugyanazt tudja, csak jobban: beleül a műanyag lökhárítón nevelkedett lóerőőrült, és nem érzi, hogy leesik az útról, nem nyomja le mindenki a lámpánál, és nem retteg, hogy minden háztömb után ki kell hívnia a sárga angyalt.

Csúnya megtévesztés ám ez a Volvo, olyan, mint amikor Ónodi Eszternek nagymamát kell játszania a színpadon. Mert valójában jóval fiatalabb, mint amilyennek kinéz, csak hát a szerep ezt adta ki.

A PV igazi időutazó. A formavilága a negyvenes évek, a technikája a hatvanas évek eleje, a vezetési élménye inkább a hetvenes évek második fele. Mindez egy testben, ámulat. Ezek után máris értjük, hogy a maga idejében miért tekintették afféle Audi RS4-nek. Abszolút megvolt benne a családias hajlam, a tágas utastér, a kényelmesen rugózó, epedás ülés, az öblös csomagtartó, de egyes kivitelei – amelyek B18 feliratot viseltek – olyan erősek voltak, amire a hatvanas évek közepén a népek sportkocsit kiáltottak.

Mivel nálunk ez a forma a Pobjedák és a bogárhátú Warszawák közvetítésével vált ismertté az ötvenes-hatvanas években, ezért az avatott magyar veterános szem úgy látja, hogy a PV formája épp megfelel a korának – az itt bemutatott autó ugyanis 1963 októberében készült. A valóságban azonban a Pobjeda (és a vele pontosan megegyező formájú púpos Warszawa) a negyvenes évek elejének amerikai Fordjai nyomán készült. És – micsoda meglepetés – a Volvót is fél szemmel Amerikát stírölve, szintén hetven évvel ezelőtt rajzolták. Ez volt a cég akkori olcsó autója, nagy, nehéz hathengeres dögök húszévnyi gyártása után a filigrán, szupertrendi, könnyed négyhengeres frissességét hozta. Mindezt 1944-ben, időzíteni se lehetett volna jobban. Ezek a svédek nem vették észre, hogy világháború van?

A legvalószerűtlenebb sportkupé

Abban az országban, amit mi a rozsdamentes acél őshazájaként ismerünk, a Volvo PV-széria bevezetésekor nem volt, khm, például - acél. Miként egész Európában sem, mert minden mozdítható vasat beolvasztottak alig pár hónappal korábban, s ez az egész mennyiség éppen a csatamezőkön, valamint a tengerek mélyén pihent, szétlőve. Háború után törvényszerű a szűkség, pláne vasból. Pár prototípus azért elkészült, összejött a hivatalos bemutató is, de az elkövetkező három évben csak néhány alibipéldány hagyta el a göteborgi üzemet. 1947-től azonban jobb lett a helyzet, az 1,4-es, 40 lóerős, nyomórudas motorral szerelt, formailag már akkor is divatjamúlt PV 444-es gyártása rendesen beindult.

Mindenféle változtatások után lassan sportosodni kezdett a kocsi – ne feledjék, a PV 444-ről beszélünk, ez még a régi verzió, az osztott szélvédővel, a kicsi ablakokkal, az ősmotorral, a háromfokozatú váltóval. Két darab SU-karbival 70 lóerős lett a chilis változat 1,6-os motorja, s 1956-ban éppen ezt a kivitelt az Egyesült Államokban is forgalmazni kezdte egy los angelesi kereskedő. Amerikai lévén értett a bizniszhez, s négy autót rögtön el is indított helyi versenyeken. Amelyeken ezek a nagy krumplik szépen szerepeltek. Hát persze – a 70 lóerő és az egy tonna alatti súly olyasféle mozgékonyságot adott ki, amit az akkori Alfa Giulietta Sprint (ez egy kicsi kupé) és az MGA (ez meg egy kicsi roadster) tudott. Ráadásul műszaki vonalon a PV még mindig modernnek számított: elöl független felfüggesztés, hátul lap- helyett tekercsrugós merev híd, teleszkópos lengéscsillapítók (a legtöbb autón karos szerkezet volt), ragasztott szélvédő, önhordó karosszéria.

A vagány dolgokra és az autók sportteljesítményére akkor még valóban fogékony amerikai közönség ráharapott, rövidesen USA-szerte nyíltak a Volvo-kereskedések. A márkanevet egyértelműen a PV tette világhírűvé, pont. A többi csak ráerősített.

Az az autó azonban, ami ebben a cikkben szerepel, nem egy PV 444-es, hanem utódja, a PV 544-es, ami a Volvo szerint már másik modell. Egy frászt. Az ötvenes évek végén már mindenki biztos volt benne, hogy a borzalmasan régimódi PV 444-est leváltja a Volvo, pláne amikor az első fotók napvilágra kerültek az új, sima vonalú 121-esről, azaz az Amazonról.

Utóbbi 1957-től készült, de gyártásban maradt vele együtt a PV 444-es is, amelyhez ezután kiviteltől függően nemcsak három-, de négyfokozatú váltót is lehetett rendelni. Ezek szerint mégse váltotta le a Volvo – érthetetlen. Háháááá! Merthogy ők már akkor ismerték azt a trükköt, amit a Skodától a Peugeot-n át az Opelig ma mindenki bevet – a régi modellt tovább gyártották olcsójánosoknak, éppen csak Classic-feliratot nem tettek rá, ezt a fogást még nem ismerték.

Alig pár hónappal később azért frissítettek egyet a 444-esen, a Volvo akkoriban ezt pofátlanul úgy mondta: új autót mutattak be. Ehem. Ugyanaz a kaszni kicsit nagyobb oldalsó ablakokkal, hajlított, egybeüveg első szélvédővel, sokkal nagyobb hátsó szélvédővel. Méretesebb, cipőtalp formájú hátsó lámpák, vízszintes sebességmérő a köróra helyett, kettő helyett háromszemélyessé feszegetett hátsó ülés, erősebb fékrendszer, biztonsági (ütközéskor összecsukló) kormányoszlop, biztonságiöv-előkészítések, elegáns, nagy kürtgyűrűs kormány, műbőr kárpitozás. Mennyivel elegánsabbnak tűnt ez a műbőrre átállás 1958-ban, amikor még Sky-nak hívták az anyagot... Ja, és két évvel később már jött a teljesen szinkronizált váltó, majdnem elfelejtettem.

Ezzel született meg a PV 544, a dátum: 1958. augusztus 25. Ugye értik már, miért oly ósdi a kaszni? Aztán 1961 augusztusában jött a legnagyobb durranás: a PV 544-be is beletették a nagy, 120-as széria (Amazon) 1,8-as, öt helyen csapágyazott motorját, ami B18A kóddal, egy karburátorral 75, két karbival lélegzetelállító 90 lóerőt tudott, később pedig lettek belőle 95, sőt, 115 lóerős változatok is - előző értékek persze az amerikai SAE szabvány szerint értendők, utánanéztem, a 75 lóerős motor az általunk használt DIN-norma szerint csak 68 lóerőnek felel meg. Az se volt akkoriban kevés.

Ekkortól 12 voltos az elektromos rendszer is. A PV-szériáról kialakult sportos képet magyarázza tehát, hogy az akkor vadonatúj csúcsmodell (az Amazon) motorjait tették az öregbe, ami könnyebb volt, viszont műszaki felépítésében szinte semmivel sem kevésbé modern. Az általános jóság pedig nettó a precíz kidolgozásnak köszönhető – a Volvo nagyon figyelt arra, hogy az összeszerelés irgalmatlan magas színvonalon legyen.

A PV-t a hatvanas évek elején tehát kicsit bumfordi kinézetű, de igen sportos (még 75 lóerős motorral is) családi autónak tartották – ezzel meg is kaptuk a Subaru Imprezát, nemde? Ha pedig volt rajta piros B18, illetve a Sport-felirat, már a WRX STi-magasságokban szárnyalunk ... Nem egy, és nem két, későbbi ralibajnok Karl (Erik, Sven) Valamilyensson polírozta tükörfényesre tudását ezekkel a lángot fingó krumplibogarakkal.

1965-ig gyártották, készült 440 ezer (plusz) példányban, egyes mendemondák szerint 439 990 most is forgalomban van közülük. Ha ez talán nem is igaz, a PV akkor is az a Volvo, amihez talán még az Amazonnál is jobban ragaszkodnak a tulajok. Nézzük, miért.

Tudom, hogy akad ott kint jó néhány hardcore Totalcar-fan, aki mindjárt felrója nekem, hogy egy pontosan ilyen PV 544-esről született már az újságban teszt öt évvel ezelőtt. TÉVEDÉS! Az egy PV 544 E volt, emez pedig egy PV 544 F. Rendben, nem az az egetverő különbség, sőt, alig venni észre – emezen oválisak a kerekeken a lyukak, és – látják! – a dísztárcsák közepén fekete alapon lakik a V betű, nem piroson.

Gyenge talán a magyarázat, inkább bevallok mindent. Amióta egy régesrégi Veterán újságba Ocskay Zoli rendelt tőlem a PV történelméről egy keretes anyagot, és utána kellett olvasnom a típusnak, azóta őrületesen vágyok rá, hogy vezessek egyet. És amikor egy oldtimer-aukció után odajött hozzám Gál Dénes, pontosabban Dr. Gál Dénes, hogy van egy ilyen Volvója, és nem akarjuk-e bemutatni, nem tudtam neki nemet mondani, én se vagyok kőből, legalábbis nem mindenhol. A kutya érzi ezt, amikor ellopja a csirkecombot a vasárnapi asztalról – nem lenne szabad, verés lesz belőle, de egyszerűen KELL. Hát, elnézést.

Totalcar értékelés - Volvo PV544 F - 1958

9
TC

Egy veteránautó, ami a Need for Speeden szocializálódott pubitól a Moszkvicsnál jobb autót soha nem látott nagymamáig mindenkit meggyőz – talán a BMW-st és a suzukist is, bár az inkább vallás, nem autó. A PV 544 a Volvo igazi csillaga.

Népítélet - Volvo PV544

7,8
Nép
5
8
8
9
9

Az oldalról ajánljuk

A Cybertruck elbújhat: eladó egy örült, kockás, kabrió buggy, dübörgő V8-cal
  • Hírek

A Cybertruck elbújhat: eladó egy örült, kockás, kabrió buggy, dübörgő V8-cal

Nem hogy ilyen, de még csak hasonló jármű sincs másik.

március 19., 17:09
Eladó az amerikai AMG alapítójának egykori autója
  • Hírek

Eladó az amerikai AMG alapítójának egykori autója

A különleges modell alapjait egy amúgy sem szerény 500 SEL adta.

március 19., 11:43
Több milliárd forintnyi bírságot kerülnek ki az autósok New Yorkban olvashatatlan rendszámokkal
  • Hírek

Több milliárd forintnyi bírságot kerülnek ki az autósok New Yorkban olvashatatlan rendszámokkal

Van akinek csak szimplán koszos az autója, de a legtöbben szándékosan trükköznek a rendszámtáblákkal.

március 19., 12:32
Ha eddig szeretted ezt a Mazdát, ezután még jobban fogod
  • Tesztek

Ha eddig szeretted ezt a Mazdát, ezután még jobban fogodMenetpróba: Mazda CX-60 – 2025.

Láthatóan alig, a lemezek alatt viszont rengeteg apróságban változott a CX-60, és ettől csak még jobban kéne.

március 19., 17:44
Rengeteg amerikai Tesla tulajdonos személyes adatait szivárogtatta ki egy weboldal
  • Hírek

Rengeteg amerikai Tesla tulajdonos személyes adatait szivárogtatta ki egy weboldal

Bár az oldal egyfajta közösségépítő platformnak álcázza magát, valószínűleg az Elon Musk és a Tesla elleni fellépés egyik újabb eszközének szánják.

március 19., 14:31
Annyit estek a Tesla részvényei, hogy már a SpaceX Elon Musk legértékesebb tulajdona
  • Hírek

Annyit estek a Tesla részvényei, hogy már a SpaceX Elon Musk legértékesebb tulajdona

Kedden egyetlen nap alatt 5,4 százalékot esett a részvények árfolyama.

március 19., 18:18
Bezuhantak a Bentley eladásai, a COVID óta nem volt ilyen rossz a helyzet
  • Hírek

Bezuhantak a Bentley eladásai, a COVID óta nem volt ilyen rossz a helyzet

Mindez annak tükrében különösen vészjósló, hogy Frank-Steffen Walliser CEO szerint az egy autóra jutó bevételük sosem volt még ilyen magas.

március 19., 16:22
Ilyen autók cirkáltak a 70-es években Magyarországon. Felismered mindet?
  • Belsőség

Ilyen autók cirkáltak a 70-es években Magyarországon. Felismered mindet?Kvíz: Ismerd fel a 70-es évek autóit!

Lada, Trabant, Wartburg, meg ami még: ebben a kvízben bizonyíthatod, hogy minden autót ismersz, ami a 70-es években népszerű volt Magyarországon.

3 órája
Hivatalos: utód nélkül szűnik meg a Mercedes egyik közismert típusa
  • Hírek

Hivatalos: utód nélkül szűnik meg a Mercedes egyik közismert típusa

A döntést Markus Schäfer, a Mercedes technológiai vezetője jelentette be.

március 19., 06:08
Nagyot drágulhat a Teslák biztosítása, ha az emberek nem hagyják abba a rongálást Amerikában
  • Hírek

Nagyot drágulhat a Teslák biztosítása, ha az emberek nem hagyják abba a rongálást Amerikában

Több társaság megtagadhatja a biztosítást, akkor a maradék pedig emelni fog.

március 19., 09:48
Belebukott a rajzfilmes trükkbe a Tesla
  • Hírek

Belebukott a rajzfilmes trükkbe a Tesla

A Model Y nem egy Kengyelfutó Gyalogkakukk.

március 18., 05:59
Ismét visszatér Clarkson*, Hammond és May a képernyőkre
  • Hírek

Ismét visszatér Clarkson*, Hammond és May a képernyőkre

A Not Very Grand Tour első epizódja árpilisban érkezik.

március 18., 07:46
Veszélyes hibát idézett elő a Hyundai Ioniq 5 N legutóbbi visszahívása
  • Hírek

Veszélyes hibát idézett elő a Hyundai Ioniq 5 N legutóbbi visszahívása

A hiba állítólag egy visszahívés miatti javítás után jelen meg.

március 20., 06:54
Egy férfi azt hitte, hogy ellopták az autóját, pedig nem
  • Hírek

Egy férfi azt hitte, hogy ellopták az autóját, pedig nem

A rendőrök segítségét kérte, akik hamar rájöttek, hogy mi a gond.

március 19., 07:55
F1: törölhetik a 2026-os motorszabályokat, 2028-tól jöhet a V10?
  • Hírek

F1: törölhetik a 2026-os motorszabályokat, 2028-tól jöhet a V10?

Állítólag a Forma-1 vezetőségében jelenleg is mérlegelnek több olyan forgatókönyvet, amik visszahoznák a sokak által hiányolt V10-es motorokat.

március 20., 05:59
A helyszíni bírságot aláírni nem kell félnetek jó lesz
  • Közélet

A helyszíni bírságot aláírni nem kell félnetek jó lesz

A bírságolás egyszerre legyen gyors, olcsó és jó. Kár, hogy ezekből csak kettőt választhatnak az autósok, amikor rájuk kerül a sor.

március 20., 05:59
A BYD új töltője már majdnem olyan gyors, mint egy tankolás
  • Hírek

A BYD új töltője már majdnem olyan gyors, mint egy tankolás

Másodpercenként két kilométer már elég komoly eredmény.

március 18., 09:32
500 milliárd jennel csökkenti villanyautó fejlesztési költségeit a Mazda, a rugalmasságra törekednek
  • Hírek

500 milliárd jennel csökkenti villanyautó fejlesztési költségeit a Mazda, a rugalmasságra törekednek

A Mazda az elektrifikáció hajnalának nevezte a 2030-ig tartó időszakot.

március 20., 08:26
Spórolásba kezd az Audi, teljesen elektromos jövőjét is feladta
  • Hírek

Spórolásba kezd az Audi, teljesen elektromos jövőjét is feladta

Nem úgy alakult a gazdasági helyzetük, ahogy azt gondolták.

március 18., 10:56
F1 kibeszélő: estek-keltek az újoncok az Ausztrál Nagydíjon, Norris szerint a McLaren a favorit
  • Hírek

F1 kibeszélő: estek-keltek az újoncok az Ausztrál Nagydíjon, Norris szerint a McLaren a favorit

Egy kifejezetten izgalmas, változatos futammal vette kezdetét a 2025-ös Forma 1-es szezon.

március 18., 16:26
Így csinál metrót a villamosokból az új KRESZ
  • Közélet

Így csinál metrót a villamosokból az új KRESZ

Az változtatás után a villamosok gyorsabbak lehetnek, mint a HÉV-ek.

március 19., 06:08
Hiába passzol a név, V8 nélkül nem fogy a Charger
  • Hírek

Hiába passzol a név, V8 nélkül nem fogy a Charger

Nagyot nyesett az elektromos változat árán a Dodge.

március 19., 06:08
Ne lepődj meg, ha megkerget egy ilyen kicsi BMW
  • Tesztek

Ne lepődj meg, ha megkerget egy ilyen kicsi BMWBemutató: BMW M235 és 220d Gran Coupé

Egy BMW-nek keresztmotorral is kötelessége a sportosság, a dízel 2-esnek is megy.

március 18., 15:20
Akár a Nissannal és a Hondával is szövetségre léphet a Foxconn
  • Hírek

Akár a Nissannal és a Hondával is szövetségre léphet a Foxconn

A hírek szerint a vállalat egyből két márkával is összefogna.

március 18., 17:27
Nyugi, a jövőben is lesz benzines Alfa Romeo Giulia és Stelvio
  • Hírek

Nyugi, a jövőben is lesz benzines Alfa Romeo Giulia és Stelvio

Máskülönben még rosszabb számokat produkálna a gyártó.

március 18., 13:23
Egy felmérés szerint a németek 97 százaléka nem venne Teslát
  • Hírek

Egy felmérés szerint a németek 97 százaléka nem venne Teslát

Musk politikai megnyilvánulásai miatt (is) esett a népszerűség.

március 18., 12:23
Teljes útzár az M1-es autópályán, mentőhelikopter is érkezett a helyszínre
  • Hírek

Teljes útzár az M1-es autópályán, mentőhelikopter is érkezett a helyszínre

Egy konténert szállító kamion és egy kisteherautó ütközött össze.

március 18., 14:01
Mercedes 500 SEL AMG Blueberry
  • Hírek

Mercedes 500 SEL AMG Blueberry

március 19., 10:15
Reboot Buggy
  • Hírek

Reboot Buggy

március 19., 14:15