Rossz autóvásárlási szokásaink

2007.08.29. 01:05

Régóta érzem: Münchenben érdemes lenne fontolóra venni a háromhengeres, ezerkettes motorral szerelt, optikai M-tuningos, ültetett, fekete 7-es BMW-k gyártását. A magyar piac felszippantaná a készletet.

Szinte látom már, ahogy a (természetesen) felirattalanított 712i-k kirajzanak éjjelenként a Westend elé. A galeriben nem az a kérdés, sikerül-e a lenyomni az S140 CDI Mergákat a Lehel-téri lámpától sprintelve az Ibis szállóig, hiszen az a meccs eldőlt egy hónappal korábban. Bajor-bajor párharc körvonalazódik a horizonton, az Audi - kiaknázandó a magyar piac sajátosságait - bemutatta az S8 1.4 TFSI kivitelt, Kamei-kötényekkel, Abt-kipuffal. És az első magyar példány állítólag már a Váci úton veret befelé. Jön Bimmert alázni.

Itt ugyan még nem tartunk, de az autógyártók körében évtizedes hagyományra tekint vissza a balkáni piacokra szánt, buta, kopár autók farigcsálása. És nem a Daciára gondolok, az csak őszinte. Az 1,2-es Bravo, az ugyanekkora Astra, a 316-os BMW, az 1,6-os Vectra, Primera, a klímán kívül mindenféle lehetséges extrától megszabadított kompaktok és középkategóriás kocsik özönét nekünk célozzák. És mi megvesszük mind.

Az egész lavinát talán a Suzuki indította el a Swifttel. Sokan emlékeznek a GA vagy az S felszereltségű verzióra. Alapvetően mindegy, melyik volt, amiről beszélek, abba nem tettek kalaptartót, hátsó ablaktörlőt, a kárpitokat talán lomtalanításon talált műbőr heverők huzatából szabták bele, csoda, hogy a kormánykerék egyáltalán forgatható maradt. Azóta is vannak hívei az ilyen vevőcsalogató, őszinte, kőkemény kiviteleknek, gondoljunk csak a hasonlóképpen lepusztított Fabia Ecóra.

Aztán minden nagyobb márkának lett ilyen takarékos modellje. Opel, Fauvé, Toyota, Renault, Fiat - direkt a mi pénztárcánkhoz butított kiskocsik özöne lepte el az utakat. Ezzel nem is volt baj. Temérdek elhasznált szocialista, levedlett nyugati kocsi szaladgált az utakon, örömteli változásként egy részüket legalább tiszta üzemű, rozsdamentes autók váltották le, még ha buták is voltak kicsit. Ezen a korszakon túlléptünk, köszönjük az autógyártók figyelmességét, de most már van pénzünk jól (jobban) felszerelt Yarisra. Sokaknak Focusra is telik. Egy a baj: megőriztük a régi reflexeket.

Árban csak valahol a középkategória tetejénél jön az igényesség

Akinek összejön egy kicsit több zsé, talál valami ügyesebb hitelezőt, azonnal félrelöki a jól bevált, egykettes Nissan Micrát, és átül egy szigorúan egyhatos, elsőkerekes Qashqaiba . Eszébe se jut kipróbálni a jobban felszerelt, modern Corsát, ügyes dízelmotoral, sok-sok extrával. Eggyel feljebb az astrás is így tesz, a következő lépcső a szakadásig nyújtózva elérhető, leg-legbénább Vectra-kivitel.

A lehető legnagyobb méretben, még éppen vállalható márkától, a létező leggyengébb motorral vesszük az autót. Mellesleg fukarul felszerelt, élhetetlen belsejű, rossz színű kiviteleket választunk, mert az olcsó, és olyan van mindenkinek, akinek gurul a szekér. Árban csak valahol a középkategória tetejénél jön az igényesség, hiszen ahol már annyi pénz van autóra, ott mindig akad kicsivel még több is. De - ismétlem - azért többnyire elfuserált új kocsikat veszünk.

Ez minden alkalommal megfogalmazódik bennem, amikor külföldön járok. Persze, persze, a németeknek van mit aprítaniuk a tejbe, lazán beülnek a nagy Mercibe, nagy motorral, a kocsi szinte szétdől az extráktól, oszt csókolom, tolják neki a pályán. Meg a svédek, a svájciak is nagyjából ezt teszik. Az angolok viszont csóróbbak, ők a pénzükért a lehető legjobban felszerelt autót veszik, ha csak kisebbre telik, akkor hát kisebbet, de a kényelemből nem engednek. És arrafelé ugyan minden autós magazin a vezetési élményről szól, de a brit többség mégsem a lóerőkre utazik, mert tudja, hogy a száguldozáshoz úgyis teli van minden út.

végre mind kezdenek leszokni a szörnyű, húsz éve uralkodó ezüstmetálról

Az olasz városi menetre tart valami ütött-kopott Pandát, Puntót, esetleg Smartot, a garázsban Audi, Merci pihen, azt csak hosszú utakra veszi elő. A holland is hajlamos két autót tartani, egy vén, közepesen használt, érdekes akármit vicinális mozgásra, meg nyúznivaló másik, újabbat transzkontinentális célból.

És a németek, olaszok, hollandok, angolok manapság végre mind kezdenek leszokni a szörnyű, húsz éve uralkodó ezüstmetálról. Újra menő a fehér, a piros, a kék, a narancssárga, de zöld autók is akadnak, odakint egyre színesebb az utcakép. Nálunk meg_ Egyenszürke generálszósz. Autóilag tudják mi ilyen? Dél-Korea. Az meg nem barátságos hely. Beton, üveg, nagy terek, semmi zöld, semmi régi építészet - ilyesmi.

Namármost. Nálunk még vannak üres utak, a rajtuk közlekedők egy része lassú, egy része száguldozik, tetemes része megelőzendő teherautó. Tehát nem árt, ha megy az a szerencsétlen. A 4-es úton egy jó turbódízel, valami modern, technikás benzinmotor a megtestesült mondhatni, a hosszú élet titka. Az alapmotorral sújtott, légkondi-kompresszorral megfojtott (mert ha van, annak mindig mennie köll ám!), telipakolt középkategóriás bálna az esztelen öngyilkosság.

Egy négyfős család egészen tűrhetően elfér a Ford Fusionben

Sokat cuccolunk, a "valamire még jó lesz" nálunk vallás, egyesek fészernek használják a csomagtartót. Ide kombi kell, praktikus személy-furgon, mint a Skoda Roomster, a Fiat Dobló. De egy Focus Turnierba is több cucc fér, és könnyebb vele hazaszállítani a Siemens mosogatógépet, mint a lépcsős hátú Mondeóval, a 316-os BMW-vel.

Nem érv a nagy kaszni, hiszen az autók az elmúlt harminc évben alattomos konoksággal nőttek. Ma egy Grande Puntóban akkora a hely, mint húsz éve a Passatban, egy Honda Civic térkínálata a régi Mercedes E-osztályéval vetekszik. Egy négyfős család egészen tűrhetően elfér a Ford Fusionben, még csomagokkal is. És ha szempont a rugózás és a kényeztetés, egy jobban felszerelt Citroen C4, pláne egy Peugeot 307 SW végképp megfelel.

Mit veszünk ezek helyett? Kehes alap-Vectrát, a Góbi-sivatag lakályossával hívogató, háromlóerős Citroen C5-öt, hadd lássa a szomszéd, milyen nagy autóra fussa. Az istenért, akkor már inkább egy jó dízelmotorral tolt, fedszámgépes, automata klímás Kia C'eed legyen!
Az ember mindig jobbat akar, ez csak természetes. A német, az olasz, a holland nagyjából ugyanúgy képzeli el a sikeres életpálya és a közben elfogyasztott autók közötti relációt. Kezdi filléres használtautóval, aztán mire gazdag, elismert és sikeres lesz, eljut a minden jóval teletömött luxuskocsiig, szupererős sportautóig.

közülünk csak nagyon kevés Maybach-vásárló, Rolls-Royce-gyűjtő milliárdos kerül ki

Csakhogy ők jobban tisztában vannak az igényeikkel. A közbülső állomásokat jobban megfontolják. Mi durván a méretre megyünk, és rossz autóban ülünk. Legfeljebb a klímát engedjük meg magunknak, azt viszont orrba-szájba használjuk, akkor is, ha egyáltalán nincs rá szükség. Porto Garibaldiban, az áruház parkolójába mindenki - olaszok, németek, hollandok - leeresztett ablakkal érkezett, mert csak huszonöt fok volt. Egyetlen kakukktojásként magyar rendszámos Skoda gördült a parkolóba hermetikusra zárva, nehogy kiszökjön bentről a tizennégy fok, vagy urambocsá' megolvadjanak a jégcsapok. Mivel közülünk csak nagyon kevés Maybach-vásárló, Rolls-Royce-gyűjtő milliárdos kerül ki a játszma végén, ezért jó eséllyel egész életünket elhibázott, alulmotorizált, gonosz hangulatú spórautókban húzzuk le.

Tisztelet persze a józanul gondolkodó, jó ízlésű, esetleg használt autót gyűrő kivételnek. A többiek viszont gondolkozzanak el: nem lenne-e jó kipróbálni valami erősebb, hangulatosabb, kulturáltabb, autót? Nem akarom elővenni a környezetvédelmet, meg a fogyasztást, meg a könnyebb parkolást. Elég ha tudják: a cégek egy típuscsaládon belül a csúcsmodellt mindig tákolják az alapkoncepcióhoz képest, hogy elbírja a nagyobb motort, a több lóerőt. De azt legalább szeretik. A spórolós kiviteleket ugyanúgy berhelgetik olcsóbbra, bénább zajcsillapítással, rosszabb kárpitokkal, ügyetlenebben hangolt csillapítással - azokat viszont utálják, ráadásul tudják, hogy nem hazai piacra mennek. Ezek péntek délutáni házi feladatok. Alibi-autók.

Az oldalról ajánljuk

Nem érdemes menekülni Japánban, ezzel úgyis utolér a rendőrség
  • Hírek

Nem érdemes menekülni Japánban, ezzel úgyis utolér a rendőrség

Az átalakításokkal együtt 25 millió japán jenes (63 millió forint) NSX végsebessége 307 km/h.

április 24., 12:11
Friss dizájnnal érkezik a vadiúj Lexus ES, és szögletesebb, mint valaha
  • Hírek

Friss dizájnnal érkezik a vadiúj Lexus ES, és szögletesebb, mint valaha

Változott a fazon, merőben újszerű a beltér és még a Predator-arc is ment a levesbe.

április 24., 06:04
Így tarol a BYD: mintha minden második autó Suzuki lenne
  • Hírek

Így tarol a BYD: mintha minden második autó Suzuki lenne

A BYD óriási fölénnyel a kínai autópiac királya, de a kicsi márkák is pörögnek.

április 24., 11:35
Jófejségből mentenek életet
  • Égéstér

Jófejségből mentenek életet

A heti Égéstér sztárvendége Szécsényi Andris, aki talán minden lett már, csak akasztott ember és autós újságíró nem – utóbbin talán még segíthetünk.

április 24., 14:47
Zokogni fogsz, ha meglátod a Renault 5 Turbo 3E árát
  • Hírek

Zokogni fogsz, ha meglátod a Renault 5 Turbo 3E árát

Hivatalos árat kapott a Renault 5 Turbo 3E, a francia gyártó brutális hot hatch-e.

április 24., 13:44
Gerelyrészeg nyírségi orvos zúzott rendőrségi mikrobuszt, hatodszorra vezetett eltiltás alatt
  • Hírek

Gerelyrészeg nyírségi orvos zúzott rendőrségi mikrobuszt, hatodszorra vezetett eltiltás alatt

Az intézkedő rendőr is csak azért úszta meg, mert visszaugrott a rohamkocsiba.

április 24., 13:58
Három kamion ütközött az M15-ös autópályán
  • Hírek

Három kamion ütközött az M15-ös autópályán

A helyszínre mentő is érkezett. A karambol miatt az érintett szakaszon forgalmi akadályra kell számítani.

április 24., 06:53
Egy számjegyű lett a dízelek aránya Európában
  • Hírek

Egy számjegyű lett a dízelek aránya Európában

A hibridek a legnépszerűbbek.

30 perce
Márkakereskedésekből lopott, végül saját magát buktatta le a kerekek réme
  • Hírek

Márkakereskedésekből lopott, végül saját magát buktatta le a kerekek réme

A 22 éves elkövetőt egyszer már majdnem elkapták a rendőrök, de ekkor még nem tudták azonosítani.

április 24., 10:36
Ebben a városban heti 30 ezer gyorshajtót fognak a traffipaxok, mégsem osztanak bírságokat
  • Hírek

Ebben a városban heti 30 ezer gyorshajtót fognak a traffipaxok, mégsem osztanak bírságokat

Egyelőre csak tesztüzemben vannak a sebességmérő kamerák.

április 24., 06:04
Elon Musk visszafordul
  • Hírek

Elon Musk visszafordul

Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.

április 23., 07:32
Te mernél ilyen helyen parkolni?
  • Közélet

Te mernél ilyen helyen parkolni?Olvasóink bátrak voltak, meg is szívták. De jogos volt a büntetésük?

Ha tisztában vagy a vonatkozó jogszabályok és táblák helyes értelmezésével, akkor nyugodtan megteheted. Kivéve, amikor jogtalan bírságot kapsz miatta.

április 24., 06:04
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitem
  • Tesztek

Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS

Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.

április 24., 16:35
Kigyulladt a félmilliós Renault: érdemes évekig pereskedni a kereskedéssel?
  • Közélet

Kigyulladt a félmilliós Renault: érdemes évekig pereskedni a kereskedéssel?Olvasónk kitartóan küzdött az igazáért, végül nyert ügye lett

Egy szavatossági per nem csak a pénzről szól, itt kérem elvi kérdések forognak kockán! Azokból pedig nem szabad engedni.

április 25., 06:06
Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
  • Gumidoktor

Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?

A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?

április 23., 06:00
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
  • Hírek

165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene

Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.

április 23., 05:59
Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták
  • Hírek

Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták

Az M1-es autópályán egy kisbusz és két személyautó ütközött Biatorbágy térségében.

április 23., 16:10
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
  • Hírek

Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)

A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.

április 23., 12:29
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
  • Hírek

Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát

Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?

április 23., 09:55
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
  • Hírek

A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni

A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.

április 23., 13:58
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
  • Hírek

Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó

Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.

április 23., 11:17
Ezt a kompótot már érdemes eltenni
  • Tesztek

Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998

Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.

április 23., 19:00
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
  • Hírek

Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag

Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.

április 23., 15:47
42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
  • Hírek

42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t

A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.

április 23., 09:21
Nyírségi O.J.
  • Hírek

Nyírségi O.J.

április 24., 13:51
Érdekes Skyline-ok - Második rész
  • Szerelem

Érdekes Skyline-ok - Második rész

április 24., 21:23
Mercedes Steer By Wire
  • Hírek

Mercedes Steer By Wire

április 24., 15:21
Lexus ES bemutató - 2026-os modell
  • Hírek

Lexus ES bemutató - 2026-os modell

április 23., 20:41
AUDI E5 - 2025
  • Hírek

AUDI E5 - 2025

április 23., 10:38
AUDI E5 - 2025 Ákos
  • Hírek

AUDI E5 - 2025 Ákos

április 23., 10:47