A hondások lelke

2011.08.24. 07:40

A jó értékesítő nem beszéli rá a vevőt az autóra, hanem az árult autót dicsérve hozza a vásárlót olyan helyzetbe, hogy megvegye. Ennek nagyon egyszerű oka van: ha mi választunk, ragaszkodunk a jó vagy jónak vélt elhatározásunkhoz még akkor is, ha már érezzük, hogy hibáztunk. Sőt, még ideológiát is gyártunk a döntéshez. Ez a kognitív disszonancia.

Ha elemezzük a jármű-hibastatisztikákat, figyelembe kell venni, hogy a szürke bevásárlóautókat olyan személyek veszik, akiknek az autó használati tárgy, nem fétis vagy szeretett hobbieszköz. Nem is értenek hozzá, ha bármi baja van, azonnal szervizbe viszik, vagy a segélyszolgálatot hívják. Ez rögtön egy pont a hibastatisztikákban. Jellemző, hogy még a motorteret sem tudják azonnal felnyitni, csak sejtik, hol kell, és matatnak a műszerfal bal oldalánál. A másik típus a szó jó értelmében vett autóbuzi, akit most összefoglaló néven hondásként emlegetünk. Ő naponta kétszer felnyitja a motorháztetőt, ellenőrzi, utánahúz és kicseréli, ha kell. Ha nem kell, akkor is. Nála nem fordul elő, hogy az akku saruja eloxidálódik, mert rendszeresen kezeli megfelelő anyaggal. Az ő autója ritkábban hibásodik meg, mert a karbantartása rendszeres és alapos. Összehasonlítható, hogy melyik a jobb autó? Nem, mert az üzemeltetési körülmények, a karbantartás eltérő. Mi történik, ha az előbbi bevásárlóautót üzemeltetőnek elromlik az autója, mondjuk cellazárlatos lesz az akksija? Egyrészt szerelőt hív, másrészt elmeséli a fodrásznál vagy a  kocsmában, mekkora egy hulladék, öt év alatt már másodszor kell szerelőt hívnia. Neki ez már nem elfogadható, neki ez már dráma. Biztos rábeszélte a haverja vagy az értékesítője, hogy ezt kell megvenni.

Mi a helyzet az autóbuzi kollégával? Az autónak tönkremegy az akksija, pedig csak kétéves a kocsi, ezért a nyaralás alatt nem tud a partról hazamenni, mert a visszajelzők sem parázslanak. Szidja az autót? Soha, legfeljebb az akkumulátor gyártóját. Soha többet nem vesz ilyen akksit ebbe a príma autóba. Elsétál a benzinkútra, vesz egyet és berakja, 20 perc az egész. Két azonos esetet láttunk, de mennyire eltérő a probléma végső megítélése. És a statisztikát is borítja egy hamis adattal.

avatar 20

Minden csoda három napig tart, autóbuzi barátunk is kezd rájönni, hogy mégsem az övé a legjobb autó a világon. A másik márka azonos kategóriájú modellje erősebb vagy gyorsabb, esetleg zöldebb, mint általában a szomszéd fűje. Valójában nincs is konkrét pont, amit meg tud határozni, az egész csak egy érzés, és a fejben motoszkáló gondolat. Tudat alatt érzi, hogy már nem szereti annyira az autót, de még magyarázza a korábbi bizonyítványát, hiszen a saját tévedésünket a legrosszabb bevallani. Elszabadul a pokol. Aki olvassa cikkeink kommentjeit, az sokszor szembesül hasonló hozzászólásokkal. A közös bennük, hogy nem azt mondja,  nekem van ilyen és rossz, hanem úgy kezdi a mondatot, hogy egyik ismerősömnek is ilyen volt és… A következő lépcső a megalapozatlan negatív kritika, amit nem ő tapasztalt meg, de látott olyan embert, aki már hallott róla. Persze azt nem így írja le, mert ez így hiteltelennek látszik, hanem egyszerűsítve az egyik ismerősének ilyen volt és…

Nézzünk egy motoros példát:

Szeva JmOS! Az ER5 talán jó de a gpz! A kavaratyi soha nem arról volt híres hogy megbízható! Cimbi 900as ninja kavája sose bírt ki 1 szezont! (2évig volt meg 1xer főtengely, következö év vezérmű javitás után eladás) Ennyit a szuper kaváról!!!!!!! KAVARATYI!

Az ER5 talán jó, de mivel a 900-as Ninja két év alatt nem bírt ki egy szezont sem, akkor sohasem bír ki egy szezont sem, ergo minden Kawasaki rossz. Persze nem ismerjük az üzemeltetési körülményeket, azt sem tudjuk, mennyi kilométer volt már benne, és hányszor tettek bele étolajat motorolaj helyett, de a Kawasaki rossz. Szinte biztosak lehetünk benne, hogy kommentezőnk szeretett volna valamikor egy kawát, de vagy nem tudta megvenni, vagy a haverja a Kawával gyorsabban ér körbe a Hungaroringen, mint ő a saját gépével. Innen a Kawasaki az első számú közellenség a tudatalattijában.

És egy ilyen óriási tapasztalattal már minősíthetjük a Kawasaki Heavy Industries-t, aki nem tud rendes motort gyártani, legfeljebb hajókat, mozdonyokat, repülőgépmotorokat és robotizált gépsorokat, valamint évente közel 6 milliárd japán jen profitot termel.

honda fail 130939

Ha valamit szeretünk, akkor az a jó autó, rá is akarjuk beszélni mindenkire. De vajon neki is jó autó lesz az? Az ember hajlamos azt hinni, az a jó autó, amelyik soha nem romlik el. De mindenkinek ez a jó? Az autó komplex rendszer, még a használata is nagyon különbözhet: van, aki szállít vele, van, aki csak márkatalálkozókra jár, más csak munkába járásra használja. Van, aki csak otthon tuningolgatja. Van valamelyik cégnek olyan modellje, ami mindenkinek megfelelő? Ha lenne, akkor pedig minden másik autós cég azonnal tönkremenne, vagy csak a tájékozatlanoknak tudnának autót eladni? Szerintem többen vagyunk, akik néha bevállalunk egy-két műsoron kívüli javítást csak azért, hogy ne egy unalmas autóban üljünk. Nekünk nem a legmegbízhatóbb a legjobb. Mások meg lemondanak 50 lóerőről, ha 2 litert spórolhatnak 100 km-enként. Hogy kinek mi az ideális autó, az egyén preferenciái és ezekhez kapcsolódó használati szokásai határozzák meg.

A hondás, béemvés, alfás pedig emocionális alapon döntött, és hisz benne. Mindenkire rá akarja beszélni az autóját, mert hiszi, az a legjobb. Tulajdonképpen jót akar, de nem veszi figyelembe, hogy ami neki tetszik, az másnak egyáltalán nem, sőt nagy hátránynak éli meg. Ezzel kommentjeinkben naponta szembesülünk, érdemes elolvasni néha egy-két ilyen vérre menő, legtöbbször teljesen parttalan vitát. A BMW-tulajdonos szerint az autó hátul hajt és benzines, aki máshogy gondolja, nyilvánvalóan hülye. A másik viszont sokat közlekedik télen, néha a gyakorlatlanabb családtag is használja az autót, a hátsó hajtás nem előny, és van a kertjében leásva egy tartályban 5000 hektoliter gázolaj. Persze a többiek ezt nem tudják, hiszen ő csak annyit ír, hogy dízel Octaviája van. Azonnal lesajnálják. A hondás nem mérlegel, csak üt. Lehetőleg nagyot és igazságtalanul.

Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?

Tegye meg a publikáció blogposztján!

Az oldalról ajánljuk

A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
  • Hírek

A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen

Több újdonságot is bemutatott a gyártó.

április 22., 13:52
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
  • Hírek

A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát

A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.

április 22., 14:49
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
  • Hírek

Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből

Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.

április 22., 12:50
Erről a teslás adatról kevesebb szó esett – Kecskemét és Sopron az élbolyban
  • Hírek

Erről a teslás adatról kevesebb szó esett – Kecskemét és Sopron az élbolyban

Túlélte Elon Musk dühöngését a Tesla töltőhálózata.

2 órája
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
  • Hírek

F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb

Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!

április 22., 17:00
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

április 22., 10:42
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
  • Hírek

Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát

A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.

április 22., 10:07
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
  • Hírek

Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette

Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.

április 22., 15:57
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
  • Hírek

Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon

Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.

április 22., 09:33
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
  • Hírek

Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén

Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.

április 22., 17:39
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?
  • Közélet

Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent

Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.

április 23., 05:58
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
  • Közélet

Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás

A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.

április 22., 06:01
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
  • Hírek

Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért

Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.

április 21., 15:51
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
  • Hírek

Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet

Az építőnek a fia adta az ötletet

április 21., 12:05
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?
  • Belsőség

Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!

Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.

április 21., 14:33
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

április 22., 07:23
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
  • Hírek

Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót

Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.

április 21., 13:08
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

április 21., 17:31
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

április 22., 06:02
Forma-1 Szaúd-Arábiai Nagydíj 2025
  • Hírek

Forma-1 Szaúd-Arábiai Nagydíj 2025

április 22., 15:18
Mercedes Vision V
  • Hírek

Mercedes Vision V

április 22., 14:06
Leapmotor B01 kiszivárgott képek
  • Hírek

Leapmotor B01 kiszivárgott képek

április 22., 13:10
Peugeot 308 SW PHEV – 2024.
  • Tesztek

Peugeot 308 SW PHEV – 2024.

április 22., 14:40
Opel Grandland EV
  • Tesztek

Opel Grandland EV

április 22., 12:02
Corviperette
  • Hírek

Corviperette

április 22., 13:07
Tera S Motor T63
  • Hírek

Tera S Motor T63

április 21., 18:07
Marchi Mobile eleMMent
  • Hírek

Marchi Mobile eleMMent

április 21., 15:45