Nem rossz az öreg, csak a szakértelem hiányzik

Mit vársz tőle? Hiszen öreg…

2010.05.19. 07:27

Amikor meghallom a fenti megállapítást bárkitől, komolyan mondom, ütni tudnék. Mert a magyar autópark pocsék karbantartottságához, valamint saját járműpusztítási, lelakási, szétbagózási képességeikhez társul az a fajta töppedt agyú sötétség, ami épp a fenti mondattal szökken virágba a nép ajakán. Ó de szép volt ez, istenem. Mert dehogyis rossz az a szerencsétlen autó. Csak elfelejtették karbantartani, rendbe hozni, nem értenek hozzá. Mert hozzáállásban még mindig a vasfüggöny mögött vagyunk.

Most egy kicsit ne foglalkozzunk az új autókkal, azok olyanok, amilyenek. Kijönnek a gyárból, bogármentes rendszámot kapnak, ragasztótól és több hektárnyi műanyagtól – jobb esetben (vagy inkább rosszabb esetben, ha az állatvédők szemszögéből nézzük) bőrtől – illatoznak. Majd elmúlik mindez, legyintünk. Öt év se kell, és zörgő, büdös, sarkain lehúzott, háromdísztárcsás budi válik mindből, csak akkor lesz (talán) megint szép, amikor kiköt egy autókereskedésben, és ott kipofozzák kicsit.

Magyarországon azonban – talán Budapest belvárosát leszámítva – nem az új autók uralják a képet, hanem mindenféle, nyolc-tíz-tizenöt éves csatalovak. És ha nem csak Zürichbe, Stuttgartba, avagy Monte-Carlóba jár valaki külföldezni, de elvetődik Rómába, Amszterdamba, ne adj' isten, Travemündébe is, rájön, hogy odakint, a gazdag Nyugaton is sokan használnak évtizedes autókat.

Elméletileg Európában az emberek jókora hányada tehát öreg autóval jár. Emiatt elméletileg Európa jókora hányadának van alapos tapasztalata ilyen autókkal. Nekünk, akiknél több van ezekből, meg aztán pláne. Mégis óriási a sötétség mifelénk, pláne ha öreg autó adásvétele zajlik.

Nálam a „korának megfelelő állapotban” veri ki leginkább a biztosítékot. Az autókat mondjuk, tízéves élettartamra tervezik. A korának megfelelő állapot ezek után vajon azt jelenti-e, hogy a húszéves Volvo 340 helyén egy ferdehátú kocsi formájú fekete lyuk parkol a flaszteren, amely minden mellette elfutó kutyát, rollerező kisgyereket, szél által odafújt Budapesti Piacot beszippant? Vagy egyszerűen csak azt akarja mondani ezzel a tulaj, hogy a kocsinak már tíz éve egyetlen ép alkatrésze nincs? Dekódolom: a valóságban ez a kis kitétel az őszinte, ám széplelkeknek nyilván fájdalmas „förtelmes szar” megállapítást helyettesíti a hirdetésben. Jöjjön az én kitételem: széplelkek Magyarországon ne vegyenek húszéves autót, pláne nem „korának megfelelő állapotú” példányt.

De a „hölgytulajdonostól” megjegyzés láttán szintén összeszorul a szívem. Elnézést a rasszizmusért, hiszen igen sok, kiválóan vezető nőt ismerek, sőt, itt szeretném bevallani, hogy a feleségem autóján látható három horpadásnyomból kettő az én művem (garázslejáró oszlopa), az ajtón levő pedig valami általunk nem ismert, éjszakai karatebajnoké. Az egy „reggelreottvolt”-horpadás.

Tehát maradjunk annyiban: a nők jól vezetnek – azaz egy részük. A másik részük viszont pontosan olyan eszköznek tartja az autóját, mint a hajkeféjét. A női autó – kevés kivételtől eltekintve – tele van szeméttel, morzsával, fecnikkel. Mindenféle, a kárpitról lepattant, egyébként visszapattintható dolgok visszapattintatlanul hevernek szerte a padlóján, koszos az ablaka, ötvenezer óta nem volt olaj cserélve benne, és legalább egy éve harkályseregként kopog az összes gömbcsukló az első futóművében, mert a tulajdonosa nem hallja, ha hallja, nem érdekli, de ha érdekli, akkor sem érdekli. Saját statisztikám szerint tízből nyolc női kocsi ilyen, s a legrosszabb közülük is a szingli-, a kisgyerekes és az elváltcsaj-autó, mert azoknál förtelmesebb járművek nincsenek is ilyen fiatalban.

Hölgytulajdonos alatt én nem azt a kosztümös könyvelő nénit szoktam elképzelni, akit a megjegyzés olvasása után illene. Egyáltalán nem azt, aki finom, gyakorlott női kézzel tereli az autót, defenzíven vezet, és precízen írja a naplót, mikor kell legközelebb felülvizsgálatra vinni a kocsit. Nem, én a vagány félvárosi csajt látom magam előtt, amint bulizni megy a barátnőivel a fekete Yarisszal, műkörmével kráteresre koptatja a váltógombot, gyűrűgyűjteményével ementálivá lyuggatja a kormány karimáját. Hétvégén pedig kicsit mindig kiömlik nála az epershake a kanyarban, észre sem veszi, hogy a Róbert Károly körúti meteorkráterben elhagyta az egész első futóművet, s emiatt szikrázó féltengelycsonkokon közlekedik még fél évig. Rohadó epershake-bűzben persze, amit egyre több kölnivel, és az illatosítók széles választékával ellensúlyoz.

Rendben van, az autó használati tárgy, mindenki úgy pusztítja, ahogy akarja, arról pedig nem én tehetek, hogy ennyire igénytelenek vagyunk a műszaki tárgyakkal. Nem mintha jót tenne az effajta nemtörődömség a nemzetgazdaságnak, de ez már egy régi lózung, unalmas.

Igazából azért fáj ez, mert Magyarországon szemléletté vált, hogy az új autó jó autó, az idősödő autó kicsit undorító, de még használható, az öreg jármű pedig hulladék. Most értünk el a témához, csak hogy tudják. A vesszőparipámhoz, azaz az oldtimerhez, ami mellesleg mind szélesebb rétegeket érdekel nálunk.

Úgy veszem észre, hogy a hazai oldtimeres, youngtimeres, veterános – á, legyen inkább a gyűjtőfogalmuk nosztalgiaautós – négy csoportra osztható. Sajnos a legkisebb az a csapat, amelyik valóban elmondhatja magáról, hogy köze van az egészhez, ugyanakkor nem biztos, hogy ők is élvezik a legjobban ezt a hobbit. Lehet ezt kispénzből is, csak ésszel. Itt a tudás, az ismeret, a szorgalom, illetve annak hiánya az igazi választóvonal.

Egy óriási csoport a fiataloké, akik első összekuporgatott pénzükből megvesznek egy öreg Zsigulit, Bogarat, E21-es BMW-t, és lehetőségeik szerint autóvá próbálják azokat faragni. Ugyanide tartoznak az idősebbek, a mai középkorúak, akik annak idején, még a szociban a használt Trabi kormánya mögül vágytak ugyan egy Roverre, Citroen DS-re de nem volt pénzük, lehetőségük ilyenre. Most, hogy robog a szekér, már telik játékra is, megveszik hát az álomautót.

És ide tartoznak a pozőrök is, akik különösebb belső indíttatás nélkül beszereznek valami villantós régi izét, csak azért, mert az ML Mercivel, X6-os BMW-vel már nem lehet villantani a jachtklubban, egy 190 SL-lel, Pagoda-Mercivel, E-Type Jaguarral viszont igen. Mivel újkorukban ezeket a kocsikat nemigen lehetett kipróbálni Magyarországon, ezért fenti három csoport többségének fogalma sincs arról, hogyan szuperált egy effajta öreg BMW, Citroen, Rover. Megveszik kint, esetleg idehaza a szépen lefényezett, látszatra jól kilakatolt, feszesre kárpitozott autót, beleülnek, és élvezik az álmaikat.

Sajnos Magyarországon a szép veteránautók többnyire csak szépek. De nem jók. Ahhoz, hogy jók legyenek, kellene valaki, aki:

  1. újkorukból ismeri ezeket az autókat, és emlékszik még, milyennek kellene lenniük
  2. ért is annyira a szereléshez, hogy megtalálja, mitől nem olyan a frissen összerakott (esetleg a garázsból negyven év állás után makulátlan állapotban előkerült) autó, mint amilyennek lennie kellene, és meg is tudja javítani. Aki tudja, hogy melyik utángyártótól szabad, és melyiktől tilos megvenni bele az alkatrészt, aki tudja, hogy kell kibuktatni a féltengelyt, hogy ne görbüljön a kipufogó
  3. elég tisztességes és megszállott ahhoz, hogy az autórestaurálás (vagy akár a megmaradt autó újra életre lehelése) során ne kezdjen rövidebb utakat keresni, hogy a tulajt meggyőzze arról, hogy igenis meg kell venni az 500 dolláros légtömegmérőt, máskülönben a büdös életbe nem fog simán járni a motor
  4. kell egy tulaj, aki akarja, hiszi, bírja.

Fenti négy ritkán jön egyszerre össze, csak különféle, sánta kombinációk. Ehhez nincs meg a kultúra, nincs meg a pénz, az autókat sokszor a külvilágnak, a nézelődőnek készíttetik a tulajdonosok, nem maguknak, a szakemberek pedig sokszor hülyének nézik a jó szándékú tulajokat. Néha meg egyszerűen csak kommunikációs, vérmérsékleti problémák vannak. Nem csoda, hogy elkészülésük után nem is használják olyan sokat ezeket a szép autókat. A fiatalok pedig, akik végképp nem tudják, milyennek kellene lennie a gépnek, meg a kisebb pénzű idősebbek, akik már nem emlékeznek, vagy akkor sem tudták, viszont azt hiszik, minden rendjén van, és megpróbálnak erényt belelátni az imádott autó förtelmes viselkedésébe. Hiszen ami szép, az nem lehet rossz, a hiba nyilván őbennük van.

Hogy az az álom kóvályog az úton, mert az új lengéscsillapítók, amiket az előző gazdi betett, 12 ezer forintos marketing-teleszkópok, nem pedig 35 ezer forintért megvehető, eredeti (és működő) Bilsteinek, nem tűnik fel nekik. Hogy az az álom köhögve, ki-kihagyogatva pöfékel, mert az elmúlt húsz évben senki nem cserélt szelepszárszimeringet, a nagyfeszkábelek pedig még a gyáriak – eszükbe sem jut. Hogy az álom zörög, mert kárpitpatentjeinek a fele hiányzik, ugyanis a nyolcadik szétszedés-összerakás után már alig maradt közöttük ép, és senki nem ment el a Patent Depóba egy új adagért – zörög, zörög, miért kell mindent felfújni?

Amikor az ember egy ilyen, majomszeretetből nosztalgiaautózó tulaj kocsiját kipróbálja, és megkérdezi, hogy miért nem bír az autó száznál többet, miért akar leesni az útról minden gödröcske után, miért kopog, rezeg, rázkódik mindene, miért kell tripla erős comb és vádli a kuplungoláshoz és a fékezéshez, általában azt a választ kapja – mit vársz tőle, ennyit tud, ez egy öreg autó...

Öreg autó az, ami miatt Cicciolona általában az istálló felé vette az útját. Az.

Nagy a pofám, pedig nincs mire, nem azért írok, mert én magam olyan sokat letettem volna az asztalra, hiszen az én öreg autóim is mind félkészek. Vegyék ezért ezt az írást egy élősdi zsörtölődésének, aki egyben önmagával is elégedetlen. De én legalább elégedetlen vagyok, nem dőlök hátra. Mert a foglalkozásom – az autós újságírás – miatt, meg mert egy ponton fél figyelmemmel az oldtimerek felé fordultam, és intenzíven elkezdtem írni róluk, valamint közben lett egy klubom is, ahol mindenki ki szokta próbálni a másét, szóval fentiek miatt én sokkal több veteránautóba ülök bele, mint általában mások.

Nem erény ez, csak állapot, hiszen más sokkal több érdekes filmet látott a moziban, volt már három néger nővel egyszerre, lefutja a maratont, villája van Spanyolországban. Engem ez érdekel, ebbe próbáltam beleásni, amennyire tudtam. Nem verseny ez, de valamennyi rálátásom talán van a témára, megosztom hát önökkel, aztán lehet rágódni. De csak holnapután tudok válaszolni a blogposztra, mert külföldön leszek. Egy giga-veterános rendezvényen....

Ha az ember piszkálatlan, avagy mániákus szorgalommal rendbe rakott öreg autóba ül, amit a teljes elkészülés után pénzt és időt nem kímélve, fáradhatatlanul finomítottak a még tökéletesebb szintig, rájön, hogy régen is jók voltak az autók, és a rossz autók sem úgy, és annyira voltak rosszak, mint azt ma gondolni szeretjük. Persze, a virsligumik nem tartották úgy az utat, a biztonsági rendszerek kezdetlegesek voltak (ha a féken, lámpán és kormányon kívül léteztek egyáltalán), az emisszió még senkit nem zavart, hiszen azért volt a kipufogó, hogy füstöljön, az lett volna a furcsa, ha nem.

És tény, az ujjas-csigás kormányzás ritkán ad ki kellemes vezethetőséget (bár előfordul), a merev hátsó híd/laprugó/hosszú rugóút kombináció nem jelent jót bukkanókon, pláne nem kanyarban. A centrifugálszűrős motor sokkal gyorsabban kopik, mint a patronos, a nyomórudas motor sűrű szelephézag-állítást követel, a sok zsírzópontot tartalmazó futóművet egy harminc-negyven éves autónál már garantáltan többször elhanyagolták, mint nem, ezért az ilyen ritkán jó. De még a régi technikákkal is akadtak kivételek, a hatvanas évek közepétől pedig már a mai fogalmaink szerint is kellemes, fürge autókat köptek ki a gyártósorok.

Onnantól már nagyon kevés autó dobált, zörgött, kóválygott, legalábbis újkorában, vagy ameddig Nyugaton lakott, szerető gazdinál. Csak parkoláskor volt nehéz tekerni a kormányukat, fogott a fékjük (maximum tartós lejtőn nem), volt bennük sok-sok hely. És százas, százhúszas tempóig egészen csendesek voltak, sőt, élet is volt bennük. Persze, a rossz alaktényezőjű kasznik, a gyengébb motorok korában a végsebesség nemigen haladta meg a ma engedélyezettet, az utazósebesség pedig többnyire nem is érte el azt, de érzetre - mondom, érzetre - ezek az autók harmonikus szerkezetek voltak, fájdalmas kiszögellések nélkül. A maguk dimenzióiban jók voltak, és ha gondolatban belépünk azokba a dimenziókba, ma is tetszeni fognak, ahogy a mai autók is ügyetlenek, de szinte kivétel nélkül kellemesek lesznek a sokkal automatizáltabb gépekhez szokott unokáink számára. Ha megérzik a mai kor hangulatát.

Az oldalról ajánljuk

Rossz ötlet: kamionnal tolatott az autóúton
  • Hírek

Rossz ötlet: kamionnal tolatott az autóúton

A kamionos elrontotta a lehajtót, ezért úgy gondolta, hogy az a legjobb, ha visszatolat.

február 20., 12:44
Felborult egy 165 tonnás szerelvény egy franciaországi hídon
  • Hírek

Felborult egy 165 tonnás szerelvény egy franciaországi hídon

Ijesztő lehet, amikor több mint száz tonna elkezd borulni.

6 órája
Meglepetés: csődvédelmet kért a villanykamion-gyártó
  • Hírek

Meglepetés: csődvédelmet kért a villanykamion-gyártó

Szegény Nikola Tesla!

február 20., 08:37
A japán autókat is elkaszálhatja Trump
  • Hírek

A japán autókat is elkaszálhatja Trump

Áprilistól jön az csapás?

február 20., 09:24
Mekkora autó kell a nyugdíjasoknak? Kimatekozták a németek
  • Hírek

Mekkora autó kell a nyugdíjasoknak? Kimatekozták a németek

Kellenek a gombok is.

február 20., 11:39
Bő 2 millával megnyesték a Tesla Cybertruck árát
  • Hírek

Bő 2 millával megnyesték a Tesla Cybertruck árát

A gond azzal van, hogy a 2024-ben gyártott modellekre nem vonatkozik adókedvezmény.

február 20., 11:09
Visszatér a Yugo
  • Hírek

Visszatér a Yugo

Már egy koncepciójuk is van, amiből két év múlva kész autó lehet.

február 20., 07:43
Brutális összegért kelhet el a legkeményebb Subaru Impreza
  • Hírek

Brutális összegért kelhet el a legkeményebb Subaru Impreza

A limitált Prodrive P25 az Impreza 22B modern átirata, és most eladó az egyik.

február 20., 05:54
Gázos autóba tényleg másfajta olaj kell?
  • Olajdoktor

Gázos autóba tényleg másfajta olaj kell?

Másképp: marketing bullshit-e az LPG specifikus olaj?

február 19., 07:27
2027-ben érkezhetnek a BYD szilárdtest-akkumulátoros autói
  • Hírek

2027-ben érkezhetnek a BYD szilárdtest-akkumulátoros autói

Az évtized végére már az olcsóbb villanyautók is ilyennel lesznek felszerelve.

február 20., 05:54
Egy méter mély jégbe fagyott egy halom autó Detroitban
  • Hírek

Egy méter mély jégbe fagyott egy halom autó Detroitban

Egy 1,4 méter átmérőjű fővezeték tört el.

február 20., 14:55
Koreai riválist kap a Volkswagen ID.Buzz
  • Hírek

Koreai riválist kap a Volkswagen ID.Buzz

A Kia PV5 külső megjelenése szinte alig változott a koncepciautóéhoz képest.

február 20., 13:51
Gond lehet a biztonsági övekkel: 41 ezer Toyotát és Lexust hívnak vissza
  • Hírek

Gond lehet a biztonsági övekkel: 41 ezer Toyotát és Lexust hívnak vissza

A Toyota Camry, a Lexus NX és Lexus RX több változatát is visszahívják. Európában eladott autókat nem érint a probléma.

február 19., 06:01
Itt az új KRESZ tervezete: 140-es autópályák, cipzárelv, kötelező tompított
  • Hírek

Itt az új KRESZ tervezete: 140-es autópályák, cipzárelv, kötelező tompított

A kormány által bemutatott tervezetet márciusban láthatjuk.

február 19., 08:46
Drámai változások jöhetnek áprilisban
  • Hírek

Drámai változások jöhetnek áprilisban

Trumpnál a 10 százalék egyenlő 25 százalékkal.

február 19., 17:54
Top10: Stabilan drága örökzöldek
  • Szerelem

Top10: Stabilan drága örökzöldek

Hol tart a hosszú ideje megfizethetetlennek látszó típusok ára manapság?

február 20., 16:12
Messziről tolató szomszéd, utólag azt mond, amit akar
  • Közélet

Messziről tolató szomszéd, utólag azt mond, amit akarEzért hívj rendőrt a legkisebb koccanásnál is

Olvasónk teljes kártérítést követel, a biztosító viszont csak a felét fizetné. Kinek van igaza?

február 20., 05:53
Megvan az első Cybertruck törésteszt eredménye
  • Hírek

Megvan az első Cybertruck törésteszt eredménye

Az eredmény meglepő.

február 19., 14:03
El kell búcsúznunk a legkisebb Mazdától
  • Hírek

El kell búcsúznunk a legkisebb Mazdától

Az európai és az angol piacról is kivonják.

február 19., 16:05
BYD: A kínai elektromos autók három-öt évvel járnak mindenki előtt
  • Hírek

BYD: A kínai elektromos autók három-öt évvel járnak mindenki előtt

Azt is kimatekozták, miért nem kell tartaniuk a konkurenciától.

február 19., 15:32
Apró sérüléstől vált vezethetetlenné egy Rivian R1S Amerikában
  • Hírek

Apró sérüléstől vált vezethetetlenné egy Rivian R1S Amerikában

Látszólag csak egy karc és egy repedés volt az autón, mégsem lehetett vele menni.

február 19., 11:14
Ötven pluszos párnak megbízható autót elsősorban ingázásra
  • Nepperűző

Ötven pluszos párnak megbízható autót elsősorban ingázásra

Napi 15-20 kilométerre kellene. Fontos az alacsony szervizigény, a jó fogyasztás és a magas üléspozíció.

február 19., 16:48
Hidegben vizsgáztak a villanyautók, ez lett belőle
  • Hírek

Hidegben vizsgáztak a villanyautók, ez lett belőle

Tényleg betesz a fagy?

február 19., 12:33
A restomod Maserati Shamal is egy aranyárú furcsa szépség
  • Hírek

A restomod Maserati Shamal is egy aranyárú furcsa szépség

Összesen 33 darab készül belőle.

február 19., 10:02
Tudod, ki őrültebb a szerelemnél? A gyorshajtó BMW-s!
  • Hírek

Tudod, ki őrültebb a szerelemnél? A gyorshajtó BMW-s!

Valentin-napon mértek be egy extrém tempóval verető BMW-t és egy Skodát.

február 19., 13:41
Kia PV5
  • Hírek

Kia PV5

február 20., 09:46
Új Yugo
  • Hírek

Új Yugo

február 20., 07:30
Accord helyett Mini Coopert
  • Magazin

Accord helyett Mini Coopert

február 20., 15:52
Cybertruck törésteszt
  • Hírek

Cybertruck törésteszt

február 19., 13:30
Volvo XC60 frissítés 2025
  • Hírek

Volvo XC60 frissítés 2025

február 19., 12:02