Hó szerencsére már nincs. Amikor megszületett bennem a gondolat, hogy írok néhány sort arról, hogyan közlekedjünk autópályán, még bőven havazott. Ami száraz úton apró kellemetlenséget okoz csupán, attól a síkos úton az embernek a haja szála is égnek áll.
Ausztriából jöttem hazafelé. Nem volt hóvihar, de esett rendesen. Síkos volt az út, folyamatosan járt az ablaktörlő. Míg száraz időben a 130 majdnem minden autósnak megvan, havon a többség nagyon óvatos. Sokan egyszerűen beállnak a külső sávba és türelmesen caplatnak a kamionokkal, de a többség azért be-bekukucskál a belső sávba, csak éppen nem tudják pontosan megítélni, mi az a sebesség, aminél a kocsi még irányítható marad. Ezért aztán véletlenszerűen 80 és 130 között haladó autókkal találkozik, aki a belső sávba merészkedik; ahány sofőr, annyi tempó.
És itt kezdődik a galiba. Ha 100 fölötti tempóval haladunk, rengeteget kell majd előznünk, és még többet kell majd haladnunk nálunk lassabb autók mögött, akik szintén előzni szeretnének egy náluk is lassabbat. Így figyeltem meg három, jobban mondva két és fél elég kellemetlen és veszélyes rossz beidegződést.
A fél az, hogy nem tartjuk a követési távolságot. Értem én, hogy a külső sávból boldog-boldogtalan befurakszik elénk, ha nem állunk rá az előttünk haladó lökhárítójára, de ez még mindig jobb, mint egy kiadós combcsonttörés egy piruett után a síkos aszfalton, szóval az első tanácsom ez lenne: tartsuk a követési távolságot. (A követési távolság az útviszonyok romlásával egyenes arányosságban nő, hiszen minél síkosabb az út, annál nehezebb megállni és korrigálni az autó mozgását.)
A második hiba egy rossz beidegződésen alapul, de a fent említett viselkedéssel együtt válik igazán veszélyessé. Elsőre sokaknak furcsa lesz, amit most leírok, pedig így lenne helyes, higgyék el. Autópályán ne nagyon fékezzünk, jobban mondva: amikor lassítunk, ne nyomjuk meg a féket. Igen, fékezni ekkora sebesség és ilyen kicsi sebességkülönbség mellett teljesen felesleges, bőven elég, ha elvesszük a gázt, a többit a motorfék meg a közegellenállás elintézi.
Még mielőtt valaki nekiállna levelet írni, hogy tudassa velem, mekkora barom vagyok, és megkérdezze, ugyan mit csináljon, ha a barom kamionos/kalapos/skodás/opeles/lakókocsis/bmw-s/mittudoménmis kivág elé a külső sávból, válaszolnék a feltevésre: taposson a fékbe! Ha az előttünk haladó jármű jóval lassabb, természetesen kénytelenek vagyunk fékezni, de ilyen általában ritkán fordul elő, hiszen mindenki alaposan megvizsgálja a visszapillantóját, mielőtt sávot vált, szóval kizárólag a pofátlan, vagy figyelmetlen, vagy nagyon tapasztalatlan/tehetségtelen sofőrök késztetnek minket fékezésre, és ilyenből szerencsére azért kevés van.
Minden egyéb esetben bőven elég elvenni a gázt. Ha éberen figyelünk, hamar észrevehetjük a sávunkba soroló lassabb járművet, és nem lehet gond abból, hogy nem fékezéssel, hanem motorfékkel lassítunk. Hogy fékezés közben kopik a fékbetét meg a tárcsa, nem nagy ügy, hogy a felesleges, túlzó mértékű lassítás után a kocsi valamivel több üzemanyagot éget majd el, hogy újra felvegye az utazósebességet, bagatell. A folyton felvillanó féklámpa azonban balesetveszélyes.
Hogy süni vagy nyuszi volt a mese szereplője, már nem emlékszem, csak a kulcsmondatra: ne kiálts farkast! Ha azt látom, hogy az előttem haladó kocsi féklámpája gyakorta felvillan annak ellenére, hogy nem adódott olyan szituáció, amelyben valóban fékezni kellett volna (értsd: én kizárólag motorfék használatával képes voltam tartani a többször fékező autó mögött a követési távolságot), akkor vagy beszállok a játékba és idegbajt kapok, valamint őrületbe kergetem a mögöttem autózót is a folyamatos fékezgetéssel, vagy egyszerűen ignorálom a féklámpa egyébként igencsak fontos üzenetét, és ha baj van, olyan gyanútlanul és fegyvertelenül szaladok bele az előttem haladó kocsi farába, amilyen könnyedén a farkas ette meg a vicceskedő nyulat vagy sünit, vagy mi a csudát.
Minél jobban tapad az aszfalt, annál kisebb a jelentősége mindennek, hiszen száraz úton a gyakorlat és a jó reflexek segíthetnek, de azon a havas, téli napon Mosonmagyaróvár és Budapest között sok évet öregedtem az indokolatlanul fékezgető sofőrök miatt. Véssék jól az eszükbe, autópályán ritkán van szükség a fékre. Ha mégis fékezünk, féklámpánk azt az üzenetet közvetítse a mögöttünk haladónak, hogy nagy mértékben le kell lassulnia, vagy azért, mert lassú jármű jött ki elénk, vagy mert baj van.
Itt azonban nincs még vége, volt még egy tanulság. Nem vagyok autórasszista – semmilyen rasszista nem vagyok –, úgy gondolom, biztosan csak kifogtam egy ilyen napot, de bizonyos típusú autók (direkt nem írom le, melyek ezek) a következő gonosz játékot űzték velem: mikor mögéjük értem, elkezdtek gyorsabban menni. Egyszerűen nem akarták, hogy megelőzzem őket, szemmel láthatóan küzdöttek a pozíciójukért – vannak, akik a gyereket is mindig megverik lábteniszben meg sakkban, nem tehetnek róla, egyszerűen képtelenek veszíteni.
Igen ám, de a gyerek legfeljebb pityereg, ha kikapott, itt azonban a testi épségünk a tét. Kérve kérem minden kompetitív szellemben vezető autóstársamat, vegyen erőt magán, és hagyja, hogy a gyorsabb autó megelőzze. Ha valakit utolérnek, annak az az oka, hogy a hátulról jövő autó sofőrje jó ideje folyamatosan nagyobb tempóban haladt, ergo ezután is nagyobb tempóban fog haladni.
Ha valaki ilyenkor elkezd púposkodni, akkor kiesik saját, jól megszokott ritmusából, ettől bizonytalanná válik és el fog kezdeni butaságokat csinálni. Olyan ez, mint a sportban. Mindegy, küzdősportról, motorsportról vagy labdajátékról beszélünk, aki rá tudja erőltetni a saját akaratát, ritmusát a másikra, az nyer. Itt is valami hasonló történik, azzal a különbséggel, hogy egyáltalán nincs tétje a dolognak, vagyis van, de csupán veszíteni lehet.
Ha valaki utolér minket akár autóúton, akár autópályán, ne küzdjünk vele, hiszen gyorsabb – azért ért utol. Lehet, hogy ideig-óráig képesek leszünk tartani a ritmusát, de ennek ára van. Fel kell adnunk jól megszokott tempónk biztonságát és olyan körülmények között kell helytállnunk, melyek nem kedvezőek számunkra. Ilyenkor könnyebb hibázni, ne kockáztassunk hát!
Nyugodt és balesetmentes közlekedést kívánok mindnyájunknak!
Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?
Tegye meg a publikáció blogposztján!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Kamu váltóval érkezhet az első elektromos Ferrari
A rendszer a gázpedál állása, valamint egy virtuális sebességfokozat alapján számolja ki a villanymotor nyomatékát.
- Hírek
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.
- Hírek
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.
- Hírek
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.
- Hírek
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
Több újdonságot is bemutatott a gyártó.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Hírek
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Közélet
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent
Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
