Ferié a tökéletes Lada Samara
Totalcar Erőmérő: Lada 2108 Samara
A Totalcar Erőmérő sorozatában egy már majdnem elfeledett modell, a szocialista járműgyártás vitathatatlan ikonja hajtja meg a profi teljesítménymérő padot itt az Autokorbelnél. Korábban már elmondtuk, hogy mi ez, az olvasóink saját autójukkal jelentkezhettek a mérésre és meglepően sokan jelentkeztek is. Ez a mérés megint különlegesnek ígérkezik, egy kicsit módosított, tuningolt Lada Samara került a mérő padra.

Nehéz innen, 2019-ből megítélni a rendszerváltás előtti szocialista járműgyártást. A piac mesterségesen szabályozott volt, megmondták, hogy mit kell vennünk, mi pedig azt vettük, vagy semmit. Az árak is be voltak lőve, néha a termék ára a valós értékével köszönő viszonyban sem voltak, akár egyik, akár másik irányban.
A kései szovjet járműgyártás egyik nagy reménysége a Lada 2108-as modell, a Samara volt. Már a neve is fura, mert először Szputnyik néven indult, így csak a modellkód változatlan, de annak már hagyománya van a Zsiguli és Lada-gyártás történetében.

Ez volt az a modell, amellyel a szocialista járműgyártás nagyobb volumenben a nyílt piacra akart lépni. Azt remélték, hogy Nyugat-Európában is el tudják adni a Samarát, nem csak azokban a keleti országokban, ahol alig volt más. Ehhez elméletileg adott is volt minden az első tisztán szovjet tervezésű - tehát nem licensz - Lada esetében. Ez volt az első McPherson első futóműves szocialista típus, formaterve is saját, műszakilag, egészében korszerű felépítésű, elöl keresztmotoros, elsőkerékhajtású konstrukció, ilyen módon valóban a kor szellemében készült.

Persze azért van a mondatban de is, hiszen a Samara nem jelent meg időben, és nem olyan minőségben mutatkozott be, mint szerették volna, illetve a formaterve is nehezen tudta felvenni a versenyt a Volkswagen Golf II-vel, sőt a hosszú modellciklus miatt a Golf 3-mal, illetve 4-gyel. A fejlesztés sem volt igazán dinamikus, gyenge faceliftekről és kötelező emissziós normáknak megfelelésről szólt az egész.
A Samara motorjának hengerfej-tervezésében a Porsche Engineering is segített, ez az autógyár más márkák számára is elérhető fejlesztőrészlege.

A Samara motorjával egyébként nem igazán volt baj soha. Hagyományos OHC motor, fogazott szíjjal hajtott vezérműtengellyel, és hengerenként két szeleppel. Először karburátoros, később befecskendezős, 16 szelepes motorral is készítették, de ezt a kivitelt nálunk már sokkal kevesebben ismerik.
Mivel az oroszok nem akartak - talán pénzük sem volt rá - nagyon belenyúlni a motorblokkba amikor 16 szelepes hengerfejet kapott, a forgattyús ház és még sok minden érintetlenül maradt.
Ezt használta ki a mérésre érkezett Samara informatikus gazdája, Feri amikor okosan összelegózta a régi 1500-as blokkot az új 16V hengerfejjel, illetve befecskendezővel. A motor kapott másik kipufogóleömlőt, és a teljes átalakítást ez a srác csinálta a barátoktól és neten szerzett információk alapján.

Elmondása szerint meglepő volt, hogy minden passzolt, be is fért az új hengerfejű motor a helyére és ahogy mondani szokták, jól kiadta a szerkezet. Hamar összeállt az eredetinél lényegesen erősebb Samara, sőt, az első hibák kijavítása után megbízhatóan üzemel.
Ha ez egy gyári 16V Samara lenne, akkor 90 lóerős lenne 4800-as, viszonylag alacsony fordulaton. Mivel azonban nem gyári, nagyon kíváncsiak voltunk, hogy eléri-e ezt a szintet, esetleg magasabb lesz a valós teljesítmény? Érdekes mérés volt, nézzétek meg a videót, a végén elemezzük a görbék alakját, és levonunk néhány következtetést!
Ha pedig tetszett és további érdekes autókat szeretnétek megnézni, akkor iratkozzatok fel a Totalcar Youtube csatornájára.
Korábbi epizódok:
- Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
- Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
- Nem várt FORDulat
- Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Olajdoktor
10 ezer kilométer alatt 2 liter olaj fogy, másikkal jobb lenne?
Eszi az 5W40-et a kétliteres szívó benzines. Jobban járnék egy 10W40-nel?
- Szerelem
A svéd, ami inkább magyarRestaurálták: a Volvo Laplander C-202 sztori
A Csepel Autógyárban kézzel összeszerelt Volvo Laplander járműtörténeti érdekesség – az itthon készített svéd terepjáró múltja és jelene.
- Nepperűző
900 köbcentis Fiatot vennék, szabad?
Nem írnak rosszakat róla, de a különösebben jókat sem.
- Hírek
Trumpot nem érdekli, ha a vámok miatt drágábbak lesznek az autók, szerinte úgyis mindenki amerikai kocsit akar majd
A döntést szerinte az indokolja, hogy a világ az elmúlt 40 évben átverte Amerikát.
- Belsőség
Tudod hány köbcentisek ezek a szoci vasak? Tippeld meg!Kvíz: Szoci autók hengerűrtartalma
Minden szoci autóról pontosan tudod, hogy mekkora a hengerűrtartalma! Ebben a kvízben bizonyíthatod. Hajrá!
- Hírek
Ez a 39 éves Fiat Panda 16 milliót ér, mutatjuk miért
A kulcs egyik része az eredeti tulajdonos személye.
- Hírek
Szomorúság: ez itt a világ utolsó manuál váltós Golf GTI-je
Már eladták, és a jelenlegi állás szerint soha nem lesz több.
- Hírek
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.
- Hírek
Így néz ki a rendőrautó, amit felkapott a tornádó
A két tonnás Explorert játszi könnyedséggel hajította el a forgószél.
- Hírek
Az Isuzu elhozta a legízlésesebb pickup restomodot
A Délkelet-Ázsiára jellemző mindenes puttonyost gondolták újra.
- Hírek
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.
- Hírek
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.
- Hírek
A Suzuki és a Honda is csatlakozott a Teslához
Már ők is ott vannak a Stellantis, a Ford, a Toyota, a Mazda és a Subaru mellet.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Közélet
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.
- Gumidoktor
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?
- Hírek
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.
- Közélet
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.
- Hírek
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.
- Tesztek
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.
Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.
- Hírek
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.
