Erőmérő 100: Ferrari padlógázon
Totalcar Erőmérő: Ferrari Mondial QV
Alig hisszük, pedig igaz: a Totalcar Erőmérő sorozata a 100. epizódnál tart. Mit is választhatnánk a jubileumra, mint egy egzotikus veteránt, vagy egy sportkocsit, esetleg a kettő kombinációját? Ez az, legyen egy veterán Ferrari! A sorozatot nagyon sokan nézitek és rengetegen jelentkeztek, ezért állandó partnerünkkel, az Autokorbellel továbbra is lelkesen készítjük a folytatást.

Minden gyártó életében eljön az idő, amikor megpróbál a maga módján költséget optimalizálni. A racionális gondolkodás megjelenési formái teljesen mások egy tömeggyártó, mint egy prémium sportkocsigyártó esetében. Ez utóbbinál nem a gagyi megoldások tárháza nyílik ki, hanem egy olyan konstrukció, amely a tengerentúlon is eladható, hiszen megfelel az ottani ütközési szabványoknak, ugyanakkor Európában is szélesebb tömegeket céloz például a 2+2 ülés elrendezéssel. A Ferrari Mondial, ahogy a neve is mutatja (mondial tulajdonképpen globálist jelent) erre a célra született, azonban tömeggyártásról szó nincs, a darabszámok szigorúan az ezres nagyságrendben és alatta maradtak az összes modellváltozat esetében. A Ferrari már csak ilyen.
A Mondial abban nagyon különbözött akár az előd 308-astól, hogy a piac valahogy nem tudta hova tenni. Családi 2+2-üléses Ferrari? Kinek szól ez? Hiába a korabeli space frame konstrukció, könnyű burkolati panelekkel, hiába a szuper V8-as motor keresztben, középen elhelyezve, hiába a csodálatos formaterv, végül kevésbé kelendő, lenézett modellé vált, amelynek csak mostanság indult el felfelé az ára, mintha észrevették volna a gyűjtők, hogy helló, ez mégiscsak egy Ferrari a Carozzeri Scagliettitől, mesteri V8-assal.

Ahhoz nem fér kétség, hogy a Mondial motorja remekmű. A 3 literes V8-as teljesen könnyűfém konstrukció, tömege mindössze 158 kiló, ami bravúros szám a kategóriában még ma is. A hengerek acél hüvelyei zsugorkötéssel az öntvénybe helyezve. A negyvenéves motor DOHC hengerfejet visel és az Erőmérő mai epizódjában látható kivitelben már quattrovalvole, azaz négyszelepes égéstérrel, összesen tehát 32 szeleppel. A hengerfejek egyébként keresztáramúak, tehát egyik oldalon bemegy a benzin és a levegő, a másik oldalon kijön az égéstermék.
A főtengely síkban van, tehát a 90 fokos hengersorban a hajtórudakat úgy kötötték a főtengelycsapokra, hogy egy síkban legyen az összes csapágy. Ezt angolul flat-plane elrendezésnek nevezik. Minden főtengelycsapon két hajtórúd található, ez az elrendezés rövidebb főtengelyt eredményez, amely rövidíti a blokkot és nagyobb fordulatot tesz lehetővé.

A teljesítményadat mai szemmel nézve szerény, mindössze 235 lóerő, de a hozzá tartozó fordulatszám még ma is szép egy V8-as esetében, ugyanis 7000/perc felett szabályoz le, ott veszi el a gyújtást az elektronika. Amikor egy nyolchengeres blokk forog 7000-et, az teljesen más hanggal jár, mint amikor egy négyhengeres teszi ezt. Itt egybefüggő ordítássá válik a nyolc henger hangja, a Mondial esetében még köt az Euro-normák béklyója, a motor 5000 felett úgy szól, mint néhány hangos harsona együtt. Nagyon széles fordulatszám-tartományban terhelhető és a viszonylag könnyű karosszériát ma is meggyőző erővel röpíti a motor. Az ausztrál Motor magazin tesztje szerint az 1982-es QV modell 6,4 másodperc alatt érte el a 100 km/h-t, ami a gyári adatnál is jobb, és 1982-ben ez szinte világelső volt. Csak összehasonlításként a nagyobb darabszámban gyártott Porsche 911 SC (Super Carrera) 3 literes, léghűtéses blokkja 204 lóerős volt és az autó 7 másodpercen túl tudta a nullaszázat, egyedül a 930-as Turbo tudta vele tartani a lépést gyorsulásban.

Alapvetően minden mérést nagyon várunk, de ezt a jubileumit még inkább vártuk, mert egy negyvenéves Ferrari minden tekintetben különlegesség. Tud ez majd valami újat adni 99 mérés után?
Tudott.
Először is a hang. A toll ügyefogyott ennek megjelenítésére, de libabőrös lettem, a hideg kirázott, amikor hétezret forgott a veterán V8-as. Mintha nyolc harsona szól volna egyszerre, erősen, hangosan, a kerékgörgők sivítását elnyomva ordította világgá a maranellói himnuszt.
Hallgassátok meg, remélem a videón is átjön a hangélmény, mert ezt valóban érdemes hallgatni. Köszönjük, hogy két év után is kitartotok mellettünk és hétről-hétre követitek az Erőmérő újabb epizódjait. Ha jónak találjátok a sorozatot, iratkozzatok fel a Totalcar Youtube-csatornájára, érdekes mérések jönnek, lesz meglepetés. Mi nem fáradunk, száz epizód után is folytatjuk.
Korábbi epizódok:
- Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
- Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
- Nem várt FORDulat
- Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
Több újdonságot is bemutatott a gyártó.
- Hírek
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.
- Hírek
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.
- Hírek
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Közélet
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent
Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!
- Hírek
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
