Az utólagos alvázvédelem értelmetlen?

2015.08.18. 06:20

Az autógyáraknak nagyon fontos az, amire kötelezik őket. Például az újrahasznosíthatóság és a környezetvédelmi normák, elsősorban a zaj és károsanyag emisszióra vonatkozóan. Az is fontos, hogy a termék szép és vonzó legyen, valamint a következő modellciklusnál vagy erősebb fészliftnél az új annyira kívánatos legyen, hogy lecseréljük a régit.

Ha valaki annyira perverz, esetleg nincs annyi pénze, hogy négyévente újra cserélje a régit, érdemes tennie azért, hogy az autó esetleg kibírjon 10-15 évet is. Ráfoghatjuk akár a szemlélet- és életstílusváltásra, vagy a fogyasztói társadalomra, hogy a gyártók nem érdekeltek abban, hogy termékeik valóban tartós fogyasztási cikkek legyenek, és inkább a gyors váltásra, a rövidebb modell ciklusra hajtanak. Ez megfigyelhető a szerkezeti elemek konstrukcióján, a műszaki kialakításokon, az egyszer használatos műanyag kötőelemeken. Mindez azt mutatja, hogy nem gondoltak javításra: elromlik, vegyél újat.

Ez a szemlélet a karosszériára, a jármű legdrágább szerkezeti egységére is igaz. Merev és masszív, az ütközési teszteken remekel, a torziós merevsége példás, de nem gondoltak arra, hogy valaki 5-8 évnél tovább akarja megtartani. Mondjuk ki, nem is érdekeltek ebben.

De mi van, ha szeretjük az öregebb autókat, és esetleg tovább meg akarjuk őket tartani? Egyszerűen nincs pénzünk lecserélni, vagy a Golf hármas jobban tetszik, mint a még biztos nem rohadó, újabb Golf ötös. Mit tehetünk a karosszériával, ha azt akarjuk, hogy ránk ótésodjon anélkül, hogy szétesne a korróziótól? Elsősorban nem kell összetörni, pláne bucira, mert a javítás során nehéz a gyári technológiát utánozni, nem fogja bírni a korróziót.

Ha viszont van egy ép, egészséges, még nem teljesen szétrohadt karosszériánk, azzal bizony sokat tehetünk a hosszabb lét érdekében. Évtizedek óta alkalmazzák, csak mostanában a vedd meg, használd és dobd el, vegyél újat-szemlélet kezdi kiszorítani az alváz- és üregvédelem intézményét.

A korrózió két fő irányból támad, elsősorban a kerékjárati ívek azon részéről, ahová a kerék fel tudja verni a köveket, valamint az üregekből, ahol lecsapódik a pára, valahogy bejut a víz, esetleg a sár és a kosz. Itt a nedvesség sokáig biztosít táptalajt a korróziónak, hamar átrohad a lemez, és púposodni kezd a fényezés. A baj nem csak esztétikai. A teherviselő elemek a korrózió hatására teljesen elvesztik merevségüket, az önhordó karosszéria esetenként saját magát sem bírja el. Ütközésre gondolni különösen rémisztő. A merevséget biztosító küszöbök és alsó tartók részben vagy teljesen eltűnnek, a sima lemezek semmilyen merevítést nem adnak. Nem ok nélkül nem kap műszaki engedélyt a vizsgán a lyukas küszöbű autó.

A kerékjárati ívben, a doblemez környékén pedig még áldatlanabb a helyzet. Itt a kerék folyamatosan szórja a vizet, és a keményebb köveket. A kő sérülést okoz a jó esetben gyárilag felvitt valamiféle elasztikus védőrétegen, a fémig hatol, és megindul a korrózió.

Vannak járművek, amelyekre 6-10 év átrozsdásodási garanciát is adnak, azonban ez csak akkor él, ha rendszeresen szakszervizben ellenőriztetjük. Nem csinálnak semmi extrát, csak szemrevételezéssel megvizsgálják az említett részeket és ha szükséges, pótolják, kijavítják a sérült réteget. Ez nagyjából elég arra, hogy kibírja a tíz évet, de van-e önnek olyan ismerőse, aki a nyolcéves autóját új kora óta márkaszervizben szervizelteti?

Vannak aztán autók, amelyekre gyári extraként kérhető alvázvédelem. Ez a gyártósor néhány fázisában pár extra mozdulatot jelent, ide-oda fújnak egy kis anyagot és nagyjából ennyi. Nagyon nagy előnye, hogy még tiszta és rozsdamentes felületre jut a jó minőségű anyag, hátránya, hogy annyira azért nem törik magukat az örök karosszéria reményében.

Ha még nem késő, jól járunk, ha magunk csinálunk, vagy csináltatunk valamit a hosszabb életű és egészségesebb, masszívabb karosszéria reményében.

Nyilvánvaló, hogy a legjobb, ha profira bízzuk a dolgot. Az egyik legnagyobb alvázvédő anyagokat gyártó cég, a Dinitrol a hivatalos partnereit folyamatosan képzi, a most futó autókhoz is pontos technológiai leírást, fújási tervet készít. Egy-egy ilyen terv nem csak a használandó anyagokra ad előírást, hanem az alkalmazott szórófejek, nyomás és mennyiség is pontosan meg van adva. Pontos leírás van a már részben megindult korrózió passziválására és átalakítására a nem hozzáférhető helyeken is. Sok helyen már meglévő technológiai furatokat használnak, máshol pedig lyukakat fúrnak, ahol bejuthat a szórófej, és kifújhatja az üreget. Ezeket a furatokat aztán lezárják egy eltávolítható dugóval. A Dinitrol technológia több mint 30 éve létezik itthon is, a szomszéd Lada Samarája azért nem lyukas még, mert új korában megcsináltatta a teljes Dinitrol Tuff-Kote Dinol kezelést.

A profi kezelés ára 50-100 ezer forint között van, ami garanciát és rendszeres ellenőrzést is magába foglal.

Ha nem akarunk ilyet csinálni, otthon is jó eséllyel taknyolhatunk valamit, akármi is lesz, a semminél biztosan több. A régi fáradtolajos küszöbfeltöltést azonban már el kell felejteni, számos sokkal jobb, hatékonyabb erre szánt szer van. A fél literes szórópalackban, vékony szórócsővel kapható üregvédők is hasznosak, kis helyen bedughatók és a 360 fokban spriccelő szórófej elég jól telenyomja az üreget. Nyilván az ipari kompresszor és az ehhez való szórófej, valamint anyag hatékonyságát nem lehet ezzel összevetni, de a semminél több.

Más szint, ha megvesszük a megfelelő anyagot, és kompresszorral, pisztollyal hordjuk fel. A szerkesztőségben sokan csináltuk, ezzel igen jó eredményeket lehet elérni, de nem kis munka.

A könnyen kezelhető részek a küszöbök, az oszlopok belseje, a fedelek zárt részei, valamint a hátsó sárvédőívek. Ha ezek megvannak, szinte minden autónál kizártuk a korrózióra hajlamos részek 80%-át. A doblemez speciális helyei és egyéb rejtett üregek az amatőrök számára úgyis nehezen elérhetők, de nem is a legfontosabb részek. A padlólemez átlapolásai gyakran gyárilag szabadon vannak hagyva, csak a ponthegesztés látszik, semmi ráfújt, rákent poliészter töltőalapozó, plasztik gitt vagy rücsi, ki hogy ismeri. Az így átlapolt lemezek melegágyai a korróziónak, ezt minden régi Swift tulajdonosa pontosan tudja.

Használt autónál a tisztítás és a passziválás úgyis a legfontosabb, bármilyen furcsa, a szer minősége és annak felvitele a felületre csak másodlagos.

Ha hosszú távon tervezünk az autóval, egy profi alváz- és üregvédelem kezelést semmi nem pótol, utána már csak a környezetbarát, de könnyen tönkremenő műanyagok és gumik miatt kell aggódni. Ha csak évente 10-20 ezer kilométert megyünk, a kaszni és a motor bírni fogja a 10-15 évet. Néha azonban mosassuk le alulról is az autót, tavasszal pedig mindig.

Az oldalról ajánljuk

A hibridek vs villanyautók: 65:51
  • Hírek

A hibridek vs villanyautók: 65:51

Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.

április 9., 11:19
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
  • Tesztek

Becserkésztük az új KIA EV3-at!

Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.

tegnap, 16:06
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
  • Hírek

Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist

A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.

április 9., 06:00
Volkswagen: itt a feltámadás?
  • Hírek

Volkswagen: itt a feltámadás?

Viszik a cég villanyautóit, mint a cukrot.

április 9., 08:06
Erős támogatást kapott a 30-as sebességkorlátozás
  • Hírek

Erős támogatást kapott a 30-as sebességkorlátozás

Az érvelés egyértelmű.

április 9., 08:36
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
  • Hírek

Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán

Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.

április 9., 05:59
Áldozattá válhat a Tesla
  • Hírek

Áldozattá válhat a Tesla

Az egyik teslás elemző tart a kínai válaszcsapástól.

április 9., 09:40
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
  • Hírek

Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle

Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.

április 9., 13:48
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
  • Hírek

Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?

Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.

április 9., 12:27
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
  • Hírek

Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges

Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.

április 9., 12:21
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
  • Hírek

Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia

Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.

április 9., 14:47
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
  • Hírek

Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában

A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.

április 9., 16:54
A világ legnagyobb akkumulátorgyártójáé lehet a Nio a akkucserélő hálózata
  • Hírek

A világ legnagyobb akkumulátorgyártójáé lehet a Nio a akkucserélő hálózata

A CATL úgyis erről álmodozik.

április 8., 16:42
Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában
  • Hírek

Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában

Év végére akár két modell is elérhető lesz.

április 8., 17:34
Presztízskérdés a létezése
  • Tesztek

Presztízskérdés a létezéseBemutató: Audi A6 Avant

Mégsem csak az elektromos Audi modellek kaphatnak mostantól páros modell megjelölést. Vezettük a benzines A6-okat!

április 9., 05:59
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
  • Hírek

A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt

Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.

április 8., 06:03
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
  • Hírek

A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett

Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.

április 8., 07:10
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
  • Közélet

Ennyit költünk a TC flottára egy évben

Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.

április 9., 15:39
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
  • Hírek

Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!

A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.

április 8., 08:29
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
  • Hírek

Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított

Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.

április 8., 13:31
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
  • Hírek

Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)

Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!

április 8., 09:42
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
  • Hírek

2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján

Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.

április 8., 12:38
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
  • Hírek

Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik

A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.

április 8., 11:13
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
  • Hírek

Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot

Várnak, helyzetet értékelnek.

április 8., 09:23
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
  • Hírek

Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!

Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.

április 8., 14:31
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
  • Hírek

India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja

Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.

április 8., 15:37
Nagyhódos határátkelő
  • Hírek

Nagyhódos határátkelő

április 9., 16:35
Pappas Auto 2025 Hunyadi út
  • Magazin

Pappas Auto 2025 Hunyadi út

április 8., 13:52
Kia EV6 e228 RWD GT-Line – 2025.
  • Tesztek

Kia EV6 e228 RWD GT-Line – 2025.

április 8., 14:54