Mitől lesz ez a legjobb?

2011.08.29. 07:24 Módosítva: 2011.08.29. 20:06

Ez az a kategória, ahol mindenki sikeres akar lenni, mindenki be akar ide nyomni egy ütős modellt, az azonnali kasszasikert. Egy jól eltalált középkategóriás családmodell megteremtheti egy nagyobb gyártó hírnevét és pénzügyi stabilitását is. A Ford elhúzódó haláltusát mutatott be az Escort sorozattal: addig fejlesztették, csiszolgatták, hogy a konkurencia látótávolságon kívülre került. Okos döntés született, minden tervet, minden Escortra emlékeztető papír fecnit tűzbe dobtak, és megcsinálták a Focust.

Az első generációs Focus nagyon jó autó lett, néhány tesztben még az etalonnak számító Golfot is lenyomta. A második generációt mindenki várta, de okozott egy kis csalódást. A formája kicsit unalmas lett, a híresen jó futómű kicsit elszürkült, elkényelmesedett. Valami olyan történt, mintha nem mertek volna elég radikálisak lenni, pedig az első sikere őket igazolta. Nosza uraim, a harmadikat megint csináljuk igazán ütősre!

Kinézetre nekem a második sorozat volt a nyerő, mert konzervatív vagyok. Az első össze-vissza műszerfalával nem tudtam megbékélni, ennél pedig szédülök, ha ránézek. Nem mondanám csúnyának, de az ívek, a vonalak, a törések nekem nem állnak össze egésszé, nekem valahogy káosz van. Előről nagyon jó, a kamu légbelépők harapnak, a hátulja is ehető, de oldalról? Nem tudom. Van dinamikája a hangsúlyos ék alaknak, de a két sárvédőív például olyan, mintha két ember tervezte volna, akik nem is egy emeleten dolgoztak. Aki az ajtókat csinálta, nem vitte tovább a vonalat, amit aztán a hátsó sárvédőn ismét megtaláltak. Van egy törés, de csak a kilincsek között, tíz centivel lejjebb. Ez már az én gyenge formai érzékemnek is maga a káosz.

Az autót korábbi tesztünkben már kielemeztük, most nézzünk a szoknyája alá. Mitől várja a Ford, hogy ez az autó megállja a helyét a csatatéren? Az egyik az ütős forma, a másik a kényelmi berendezések, ötletek, valamint az igényes műszaki megoldások. Egyikből sincs hiány.

Az autó műszerfala úgy néz ki, mintha egy űrhajó irányítópultja lenne kombinálva egy playstation profi kormányával. Amikor először beleültem, úgy csapott arcul a látvány, hogy önkéntelenül megszólaltam, azannnya, és remegő kezekkel kutattam a használati utasítás után. Képen ez nem jön át, de a valóságban rátelepszik az emberre a háromdimenziós szörnyeteg. Úgy gondoltam, a kezelését soha nem sajátítom el készségszinten, ehhez képest alig pár perc kellett az egész menürendszerhez. Megtaláltam még az Econo mód minősítő rendszerét is, ahol pár órás vezetés után Advanced Econo Driver, majd az Econo Champion minősítést kaptam. Ez figyeli, mekkorákat fékezünk, mikor váltunk és milyen sebességgel megyünk, valamint hogy mit ettünk reggelire, milyen színű a hajunk és még ki tudja, miket, ezek alapján sorol be minket.

Amikor mentem egy hegyeset az autóval, hogy teszteljem a futóművet, nem átallotta megjegyezni, hogy ha lassabban megyek, az takarékosabb. A playstation-höz hozzátartozik a móka, a bolondozás pedig fél egészség. Kevésbé bolondos, de nagyon hasznos a defektre figyelmeztető rendszer. Amikor ellenőrizzük a guminyomást, az egyik menüpontban egy gomb megnyomásával be kell kalibrálni a kerekek dinamikus gördülősugarát. Az ABS szenzorok megjegyzik, és ha az egyik kerék indokolatlanul kezd gyorsabban forogni a másik háromnál, de a kormány egyenesben van, tudja, hogy nyomásvesztés van, azonnal figyelmeztet. Nagyon okos példája az egyébként is meglévő szenzorok egy szoftverötlettel való összekötésére.

Azokhoz az autósokhoz tartozom, akiket nem varázsol el egy-két extra. Nekem egy négydugattyús Brembo fék többet mond ezer szónál, egy jó geometriájú futóműért lemondanék az automata légkondiról. Ezt azért írom le, hogy megfelelő súlyozással olvassák a következő pár mondatomat, amikor is az autó belső és külső világítását és az utastér orientációs fényeit a végletekig magasztalom. Ez a modell Titanium felszereltségű volt, amely hasonlóan a régi modell Ghia szintjéhez a legmagasabb. Nyilván ezért van ez a hihetetlen fényjáték, ma sem tértem még magamhoz.

A Visteon gyártmányú fényszórók a kormány elfordításakor felkapcsolódó kanyarfénnyel rendelkeznek. Ez a kanyarba és az autó közvetlen első oldalterébe is bevilágít. A xenon főfény nem csak tompítottan ég, hanem egy elektromágnes a blendét is elmozdítja előle, ha reflektorra váltunk. Ekkor a távfény H7-es izzója és a HID égő is világít. A fényerő azonban nem lenne elegendő az örömhöz, de itt a fényvetés is nagyon jól tervezett. A xenon nagyon egyenletesen világítja meg az utat, a sötét-világos határ elég éles, de nem zavaróan átmenet nélküli. A lámpatestben LED-es nappali menetfény is van.

De nem ez a fényjáték, hanem ami most jön! Az ajtók távnyitásakor a belső fények bekapcsolása nem extra, ezt minden autónak tudni kellene, az ajtó melletti belépőtér megvilágítása a tükör alján elhelyezett lámpával már nem ilyen gyakori, de ezzel még messze nincs vége. Ha a csomagteret távnyitjuk, a hátsó lámpa és a rendszámvilágítás deríti a körülöttünk lévő teret, így a sötétben lerakott csomagokat nem kell tapogatással keresni. A programozható hazakísérő fény sem világon túli extra, azonban a belső tér fokozatmentesen állítható és hétféle színben megjeleníthető orientációs fényei már egyedülállók. Apa, most legyen pink - mondta a kislányom, és akkor apa egy mozdulattal pinkre kapcsolta.

Ezek világítják a lábteret, a pohártartót, az ajtó tárolórekeszeit, a kilincseket, de úgy, hogy feltekerve bálteremben érezzük magunkat, lehalványítva meghitt, hangulatos szobácskában. A tervező annyira figyelmes volt, hogy nyitott ajtónál azonnal pirosra vált a fény, hogy este esetleg hátra ne fehér fényt sugározzon. Átgondolt, profi rendszer. Néhány fény kialszik, néhány pedig parázslik tovább, amikor elindulunk. Az olvasólámpák és még pár dolog LED-es megoldású, ezek fel- és lekapcsolása szépen tompítva történik, mint amikor elkezdődik a színdarab.

Az oldalról ajánljuk

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

április 22., 06:02
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

április 21., 17:31
Kvíz: Hány elfeledett és kevéssé ismert autómárka emblémáját tudod felismerni?
  • Belsőség

Kvíz: Hány elfeledett és kevéssé ismert autómárka emblémáját tudod felismerni?

A történelem során rengeteg olyan márka született, amik vagy eleve nem vívtak ki maguknak globális ismertséget, vagy az idők során feledésbe merültek.

1 órája
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?
  • Belsőség

Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!

Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.

április 21., 14:33
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
  • Közélet

Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás

A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.

április 22., 06:01
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
  • Hírek

Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet

Az építőnek a fia adta az ötletet

április 21., 12:05
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
  • Hírek

Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért

Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.

április 21., 15:51
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
  • Hírek

Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót

Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.

április 21., 13:08
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

április 22., 07:23
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
  • Hírek

Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát

A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.

április 22., 10:07
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
  • Hírek

Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon

Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.

április 22., 09:33
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

április 22., 10:42
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Tera S Motor T63
  • Hírek

Tera S Motor T63

április 21., 18:07
Marchi Mobile eleMMent
  • Hírek

Marchi Mobile eleMMent

április 21., 15:45
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25