Vannak motorosok, akik nem pusztán a motorozás szeretete miatt ülnek kétkerekű járműre, hanem ideológiát is gyártanak hozzá. Minduntalan hangoztatják, hogy a motorozással a szabadságot, a lázadást fejezik ki, miközben sokan azt sem tudják, jó dolgukban mit csináljanak. Ahelyett, hogy csak felülnének arra a motorkerékpárra, ami éppen adódott, azon gondolkodnak, ki az igazi motoros. Ez a probléma már-már megosztani látszik a "motoros társadalmat".
A minap egy levelezőlistán találtam ilyen vitára. A témát lezárandó,
az egyik résztvevő pontokba szedte az ismérveket, melyek meghatározzák,
hogy ma Magyarországon ki is nevezheti magát motorosnak a motorosok
szerint. Mitagadás igen-igen ellentmondásos elvárásokat támasztanak
egymás iránt.
A felsorolás a következőképpen kezdődik:
"az igazi magyar motoros :))
1. A pályafutását Riga, Verhovina vagy Komár moped nyergében
kezdte"
Nos, ha ez így van, tudok valakit, aki méltán nevezheti magát "igazi motorosnak". Ráadásul ő nem csak hogy Riga nyergében kezdte pályafutását, de tervei szerint ott is fogja befejezni 30-40 év múlva. Kun "Riga" Péter egy véletlen folytán került kapcsolatba a márkával, de évek óta hűséges hódolója. Megszállottságát pedig nem csak szóban, hanem tettekkel is bizonyítja:
![]() |
|
![]() |
![]() |
A képeken látható motor típusa Riga 12.
Eredetileg piros volt és vajszínű, most metálzöld. A vázfényezés
még a tulajdonos, Péter szerint is,
elég gány munka, ugyanis néhány helyen rövid idővel
elkészülte után már le is pergett a festék. A tankját Báthoty
András fényezte, aki egyébként az utóbbi időben sok jól sikerült
munkát mondhat magáénak. Péter eredetileg olyan fényezést szeretett
volna, hogy messziről egy sárkánynak látszódjon a motor, de végül
is meghallgatta mások - többek között András - véleményét is és
belátta, hogy úgy nem lenne olyan látványos.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Ez Péter első motorja, ami 1974-ből származik.
Eredetileg nagyapja vásárolta 1976-ban, majd egészen ?80-ig
használta. Ezután a sufni hátuljába került a jármű. Később,
1991-ben fedezte fel a család a jobb sorsra érdemes mopedet,
elhozták, de egészen ?96-ig felé sem nézett senki. Akkor találta
meg Péter, aki mindenekelőtt teljes motorgenerált csináltatott
rajta, hogy biztonságosan használni tudja.
Mindig pöccre indul. Maximálisan leegyszerűsített motor, ezért a technikai részletekbe nem is bonyolódnék bele. Az oroszok jól megcsinálták. Érdekes például, hogy nincs rajta gyújtáskapcsoló, hanem a robbanástérben kell kinyitni egy kis lyukat, akkor elmegy a kompresszió és leáll a gép. Ha visszaengedi az ember, rögtön újra lehet indítani.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Péter - mióta elkészült a moped -, szinte
mindenhová a Rigával megy, jár motorostalálkozókra, gyorsasági- és
gyorsulási versenyekre. Azóta nagy Rigás lett. "Gondoltam,
legalább egy ember legyen, aki szereti." válaszolta
hitetlenkedve feltett kérdésemre. Azt is elmondta, hogy ezen a
télen megint szétszedi a gépet, az elektromosságot behúzza valami
szép csőbe, és eldugja valahova a benzinszűrőt is - nem mintha
olyan sok hely lenne a motoron, ahova csak úgy el lehet dugni
dolgokat, de éppen ez a szép benne. Mivel most már végleg
elhatározta, hogy csak a Rigák érdeklik, szerzett egy másikat is,
amiből ezen a télen trike-ot fog építeni.
Hogy a témában egy kicsit tisztábban lássunk, tudnunk kell, hogy a Riga és a Verhovina egy tőről ered, egyazon szovjet cég termékei azzal az apró különbséggel, hogy míg a Rigát nyugat-európai exportra gyártották, a Verhovina a dél-afrikai hadszíntérre készült.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Egy barátom csak annyit fűzött hozzá a
márkához, hogy úgy tíz-tizenöt évvel ezelőtt akkora volt a
különbség a Jawa Mustang és a Riga között, mint manapság az EVO
Harley és a Shovel között. Míg
a Jawások fel-alá motorozgattak a városban "céltalanul" (ami
mellesleg akkoriban komoly büntetést vont maga után), a Rigások
folyton csak szereltek, és soha nem volt pénzük benzinre, mert
mindig alkatrészre kellett. Ebből az időből származik az amondás
is, hogy "Laza, mint a Rigalánc"
Ja, mielőtt elfelejteném. VK a meghatározást így folytatja:
"2. Anyagi lehetőségeitől függően legalább 2, de inkább több motorkerékpárja van. Ezek közül néhányat közlekedésre, túrázásra, gyorsulási versenyeken való részvételre is használ, de csak az egyikkel MOTOROZIK. Ez általában az a gép, amelyik mar évekkel ezelőtt is csak isteni csodatétel következtében ment át a műszaki vizsgán"
a webszerkesztô megjegyzése:
Én Musztángos voltam, de a ház végén lakott egy barátom aki Rigával szenvedett. Minden motorozás elött, után és közbe motort kellet szerelnie. Sajnos a nagyon gyenge minôségű alkatrészek miatt vakmerôség volt meszire menni. Rendszeresen tört a hátsó lánckerék, aminek következtében megszorult a hátsó kerék, és jöhetett a parkettázás. Jókat gányoltunk együtt. Én a rémséges JAWA MUSTANG chopperesítésén dolgoztam lankadatlan - ami a típus ismeretében ugye, lehetetlen feladat -, Gyuri meg a Rigával bajlódott.
Aki ebbe belejön nem tudja abbahagyni. Késôbb MZ következett, majd a Trabant, és utána a csúcs: a Wartburg. Minden maradt a régiben. Utoljára pár éve a járdán segítettem visszailleszteni a fôtengelyt és a dugókat a Wartburg blokkba. Ez az egy művelet, amit nem tudott egyedül megcsinálni a ház előtt, mert legalább három kéz kellett hozzá, és a felesége nem volt otthon. Én a fôfékhengert cseréltem a SAAB-ban...
De minden a Rigával kezdôdött.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Hírek
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Belsőség
340 milliárd forint nyomában
A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
