3500 m magasan állunk egy helikopter seggének legszélén, cipőnk orra kilóg a semmibe, alatta fehér felhők és a nagy üresség, és közben -5ºC-os hideg szél csap az arcunkba. Lehet, hogy rosszul hangzik, de igazából hátborzongatóan jó érzés.
Örök hálám Igor Sikorskynak, Kármán Tódornak és az összes kísérletezőnek, akik a 20. század elején megalkották a helikoptert, mert a forgószárny zseniális találmány. A helyből felszállás és az egy helyben lebegés ma már nem csak a helikopterek kiváltsága, de a helikopter az egyetlen alternatíva, ha ezt a képességet nemcsak a repülőtér és a kifutópálya megspórolására, hanem munkára is szeretnénk használni.
Magyarországon sok helyen lehet ugrani, de egyetlen olyan hely van, ahol helikopterből: Dunaújvárosban. Itt van egy civil Mi-8-as helikopter, amit nyáron elsősorban ejtőernyőzésre, egyébként teheremelésre használnak. Én is ide jöttem, hogy immár háromszoros visszaesőként újra átéljem a szabadesés élményét.
Nyáron rengeteg ejtőernyős versenyen jártam, ahol többnyire a földről, néha a fedélzetről néztem az ugrásokat. Nyár végére annyira kiéheztem, hogy úgy éreztem, nekem is ugranom kell. Mivel egyedül nem tehetem (ejtőernyős képzésen kell részt venni), maradt az utas változat, vagyis bejelentkeztem Horigához. Nem egyszerű egyeztetni. Horigáék hivatásos ejtőernyősök, egész nyáron oktatnak, tandemoznak, bemutatóznak és versenyeznek. Minden hétvégén az ország más-más repülőterén. De az ember ragaszkodik a fodrászához, a fogorvosához és a tandempilótájához.
És ragaszkodtam a Mi-8-hoz is. Az L-410-es repülő 500 méterrel magasabbra visz, ami plusz tíz másodpercnyi zuhanást jelent, de ez mégiscsak egy helikopter, hátfal és klausztrofóbia nélkül, amiből a megfelelő pillanatban egyszerűen kisétál az ember 3,5 kilométeres magasságból.
A dunaújvárosi Mi-8 és személyzete nemcsak ejtőernyősök dobálásában, hanem teherszállításban is gyakorlott: antennáktól pakisztáni sérülteken át szinte mindent szállítottak már. Ők emelték be a Lurdy Ház kéttonnás klímáit is. A 7,2 tonnás gép a kettő, egyenként 1500 lóerős gázturbinás hajtóművével három tonna hasznos terhet bír felemelni külső felfüggesztésen.
A helikopter vezetése alapból is nagyon összetett, mert rengeteg dologra kell figyelni egyszerre. Olyan, mintha egy nagy léggömbön állnánk, ami mindig el akar dőlni valamerre, ezért állandóan korrigálni kell. A pilóta mindkét kezével és lábával keményen dolgozik, hogy egyensúlyban tartsa a gépet: a botkormánnyal irányítja az előre-hátra, jobbra-balra dőlést a forgószárny állásszögének változtatásával (jobb kéz), az egyesített gázkarral szabályozza a hajtómű teljesítményét és a forgószárny közös állásszögét (bal kéz), a lábpedálokkal pedig a faroklégcsavar állásszögét, ami a jobbra-balra fordulást eredményezi (mindkét láb).
Ha kíváncsi, milyen arcot vágott Angéla, amikor kiugrott a helikopterből, kattintson!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Belsőség
340 milliárd forint nyomában
A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Hírek
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
