Lakni tengelyen

2006.09.07. 08:42

Lakóautózni drága, kényelmetlen, lassú, és a végén nagy valószínűséggel úgyis kempingben kell majd aludni, de elég könnyen rá lehet kattanni.

Egy hétfői szerkesztőségi értekezleten felvetődött, hogy itt a nyár, itt az idő: írjunk egy általános kis ismertetőt arról, mit tegyen az egyszeri olvasó, ha hirtelen elkezdi jó ötletnek vélni a világ meghódítását egy kerekes otthonnal. Aztán elmúlt a nyár, eltelt az idő, és senki sem kezdett a munkának, bár értekezletről értekezletre felvetődött a kérdés: ki írja meg? Úgy látszik, az én akaratom a leggyengébb a stábból, egyszer csak nem bírtam tovább a nyomást, megtörtem, és azt mondtam, jó, elvállalom. Vesztemre. Mert most már megfertőződtem, nekem is kell!

Annyit értek a lakókocsikhoz, hogy egyszer egy hétig egy ilyenben aludtunk a horvát tengerparton. Az nem nagyon mozgott, tán kerék sem volt alatta. Lakóautóval már mentem egyszer pár kilométert, van egy a családban, de azzal sem nyaraltam soha. Így hát nálam okosabb emberektől kértem, mondják meg a frankót.

Fejem tágítását a motoros csigaházakkal kezdtem, részint mert egy motoros jármű mindig izgalmasabb, mint egy vontatmány, részint mert ebből a világból ismertünk valakit. Egy lelkes fiatalembert, akit Winklerék a vonatkozó tévéműsorban rendkívül találóan Lakóautós Norbiként aposztrofáltak. Varga Norbert a lakóautó-értékesítéssel és -bérbeadással foglalkozó X-Car Kft. üzletvezetője, maga is aktív lakóautista.

- Mikor jelent meg Magyarországon is ez a műfaj?
- Úgy öt éve hallat magáról ez a dolog nálunk, nem régebb óta. Öt nagyobb kereskedő uralja a piacot, ez öt-hat márkát jelent.

- Hány lakóautó kel el egy évben itthon?
- 40-50 darab, átlagosan 11,5-12 millió forintos áron.
Mennyibe kerül a legolcsóbb lakóautó?
- Mi a McLouis márkát forgalmazzuk, ez az egyik legolcsóbb típus, olasz felépítmény Fiat alapon; olyan 8,5-9 millió forint körül kezdődik az árlista.
- Ennyi pénzért mit lehet kapni?
- Kétliteres JTD motor, száz lóerő körüli teljesítménnyel, ötszemélyes felépítménnyel. Érdekes, hogy az ár nem mindig függ össze a férőhelyek számával, vannak jóval drágább, két személyre kialakított autók is.
- És a másik véglet?
- A csillagos ég, buszméretben, hátul garázzsal egy kisautónak, fürdőkáddal; persze ezek már komoly nagy autók, C, E kategóriás jogsi is kell hozzá.

- Milyen az a kocsi, amit már akár magadnak is megvennél?
- Semmiképp sem alkóvos (a vezetőfülke fölé nyúló galériás autót hívják így, alternatívája a félintegrált vagy integrált lakóautó - a szerző). Itt ez a Roller, egy fix franciaágyas, ami nekünk - még nincs gyerekünk - tökéletes, tágasabb, szellősebb, mint egy ugyanekkora, de több alvóhellyel ellátott autó. Jó az alacsony lépcső is, ha az ember a kempingben egy nap huszonötször lép ki-be, megérzi azt a nagy lépcsőt. Csak 2,8-as JTD-vel venném, szeretek menni, ezzel meg lehet is. Hátra kiforognak az első ülések, ez is nagyon praktikus. Jó a térkihasználása. Szeretem a kényelmet, kéne hozzá előtető, biciklitartó, mikró, extra víztartály, mindenféle tartozék.

Norbi álma

Hamarosan érkezik a szalonba egy új bemutatómodell a Mobilvettától. A prospektusban, amelyben Norbi mutatta a gépet, volt egy másik, amire percekig csorgattuk a nyálunkat mindketten. Tessenek gyönyörködni és álmodozni egy kicsit: itt a photo gallery menüből a Nazca H11 linkjére kéretik kattintani!!

És a minőség sem mindegy. Az anyagválasztás, a kárpitok minősége egy dolog, de Norbi mutatta: a Rollerben a szekrényajtók stabilan felfeküdtek a helyükre, a McLouisban pár tized milliméteres rés maradt mögöttük. És amikor száz kilométereken át zörög a bódéban hét-nyolc szekrényajtó, nagyon idegesítő tud lenni. Az igazi precizitást persze nem az olasz, hanem egyértelműen a német gépeken figyelhetjük meg, de, mondjuk, egy Mercedesre épült Hymer jóval drágább az azonos kategóriájú olasznál.

Még egy fontos szempont: a mosdót szinte mindig az ajtóval ellentétes oldalra építik. A tulaj gyakran eszik az elősátorban, ami az ajtó fölé nyílik, és ha valaki ilyenkor elmegy vécére...

- Egy két-háromgyerekes családnak milyen típust ajánlanál?
- Bérbe is adunk autókat; úgy tűnik, az ügyfelek leginkább a hatszemélyes változatokat igénylik, akár már két felnőtt, két gyerek felállásban is. Jó, ha van két fix franciaágy, este nem kell lebontani az asztalt, pakolni, építeni.

A bérleti tarifa több tényezőtől függ. A futásteljesítményt általában nem limitálják a cégek. Ha körbe akarjuk gurulni a bolygót, ám tegyük. Egy átlagos ötszemélyes autó bérleti díja legalább 14 napra bruttó napi tizenöt, de inkább húszezer forint körül kezdődik, ha rövidebb időre vesszük ki a kocsit, további 15-20% felárral számolhatunk. Főszezonban (nyáron) a díj még 25-30%-kal drágább. Ehhez jön az egyszeri takarítás díja (5000), a gázpalack töltési díja (4000 forint egy 11 kilós) és a kaució, ez Norbiéknál 200 ezer forint, ennyi a casco önrésze.

Üzemanyagra száz kilométerenként bátran számolhatjuk tíz-tizenegy liter gázolaj árát, de ha tartós, gyors autópálya is van az itineren, 130-nál a 13-15 liter is simán elérhető. Aki nem akar az utcákon, kamionparkolókban éjszakázni, Nyugat-Európában 35-40 eurós napi kempingtarifával kalkulálhat. Nézzük csak: két hét napi 500 kilométerrel számolva hét kempingéjszakával júliusban egy négyfős családnak kábé 700 ezer forint. Lakóautózni tehát nem olcsó, még bérelt járművel sem.

- Loptak már el az ügyfeleitektől autót?
- Nem, ilyen hála istennek még nem volt. Feltörni viszont néha feltörik őket, főleg Olaszországban, Franciaországban. Megvan már a taktikájuk: az ember alszik, közben befújják az altatógázt a kabinba, aztán szépen kipakolják a kocsit.
- Van erre orvosság?

- Riasztókat szereltünk az autókba, de ugyanúgy, mint a személyautó-tolvajok, a bűnözők egy lépéssel mindig előrébb járnak. Szerelünk fel zárakat, reteszeket, de ha idejük van, türelmük van, úgyis bejutnak. A megoldás a kemping. Nyugaton a lakóautózásnak már nagy kultusza van, ott évtizedek óta megy, ami nálunk most kezd beindulni. Törvény nincs rá, de gyakorlatilag kötelezik a lakóautósokat, hogy igenis, menjenek be a kempingbe. Egyrészt, mert minden második sarkon van egy kemping, másrészt, hogy nézne ki, ha mindenki megállna az út szélén? A kempingben 35-40 euróért kap tisztavíz-vételi lehetőséget, villanyt, őrzést éjszakára. Különben én személy szerint jobban szeretek menni, megállni városokban nézelődni, nem vagyok kempinges típus.

Az oldalról ajánljuk

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
Márkakereskedésekből lopott, végül saját magát buktatta le a kerekek réme
  • Hírek

Márkakereskedésekből lopott, végül saját magát buktatta le a kerekek réme

A 22 éves elkövetőt egyszer már majdnem elkapták a rendőrök, de ekkor még nem tudták azonosítani.

45 perce
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22