Az egyéniség sosem megy ki a divatból
Harmincéves a Renault Twingo
„Ti mind egyéniségek vagytok” – hangzik a Brian élete egyik legtöbbet idézett szállóigéje, és ez a mondat nagyon találó az autóipar mostani helyzetére. Tisztelet persze a kivételnek, mert vannak ma is karakteres, vagány autók, de az egyen-gombóc SUV-k világában élünk. Hogy ez baj-e? Hát nézzünk rá egy Renault Twingóra!
A Renault bolondos, ötletekkel teli kisautója éppen a héten töltötte be harmincadik évét: 1992. október 5-én mutatták be a Párizsi Autószalonon az első generációt. A Twingo-sztori persze ennél is jóval régebbre nyúlik vissza, az 1980-as években láttak hozzá az R4 utódjának fejlesztéséhez, és elindult a VBG-projekt (VBG = Véhicule Bas de Gamme, avagy nem tükörfordításban belépő szintű jármű). Nem volt könnyű a feladat, mert egyszerre volt cél, hogy az addigi alapmodelleknél olcsóbb legyen, ne kannibalizálja azokat, mégis termeljen pénzt.

A Twingo születése
El is jutottak a W-60 tanulmányig, amelyet Marcello Gandini rajzolt meg, ám a folyamatot aztán jegelték, mígnem 1987-ben Raymond Lévy akkori Renault-vezér (1986-ban váltotta Georges Besse-t) adott új lendületet a programnak, amely ekkor már X-06 néven futott. A tervezéssel Patrick Le Quément-t bízta meg, a 3,5 milliárd francia frankos költségvetés pedig nem volt éppen bőséges. Quément megörökölt két 1:1 méretarányú modellt is – Gandiniét és Gaston Juchet munkáját. Ő maga a kezdetektől egy kicsi, de egyterű stílusú autóban hitt. Ugyanakkor nem egyszerű szállítóeszközt, hanem igazi ikont akart teremteni. Az arányokat és a sarokpontokat maga fektette le, de a külsővel kapcsolatos munkákat Jean-Pierre Plouénak, a belsőt Gerard Gauvbrynak szánta. Ihletet merítettek a lengyel FSM-féle Beskid 106 prototípusból – ezt amúgy a Kispolszki utódjának szánták.

1988-ra elkészült a végleges forma, a sarkokba kitolt kerekekkel, a kedves békaarccal és szeretni való karakterrel, és elnyerte Lévy tetszését is, végül vállalaton belül mégis megosztónak bizonyult, voltak, akik élesen bírálták. Ekkor állítólag Quément – csalódottságát sem leplezve – azzal fordult a vezérigazgatóhoz: „A legnagyobb kockázat, ha nem vállalunk kockázatot. Kérlek, hallgass most a tervezőkre, és ne a marketingesekre!” Lévy tömören annyit válaszolt: „Rendben.”
Így aztán a Twingo zöld utat kapott, és ahogy már említettük, az 1992-es párizsi szalonon bemutatták. Akkora siker lett, hogy rögtön a kiállítás alatt több mint kétezer előrendelést adtak le rá. A gyártás és a forgalmazás 1993 áprilisában kezdődött, és a modellciklus végéig az autó több frissítésen is átesett.
Honnan a név?
Érdekes módon a nevet nem francia szakember találta ki, hanem egy német szövegíró, Manfred Gotta. Neki köszönhetjük többek közt a Vectrát, a Calibrát, de a Smartot és a Panamerát is. A Twingo egy szóösszevonás eredménye, mégpedig három tánc nevéből alkotta meg, angolos írásmóddal a twist, a swing és a tango elemeiből rakta össze. Más források két szóra vezetik vissza, egyszerűen a twin és a go adta ki a Twingót, utalva arra, hogy két autó funkciói egyben (twin), és ott van ugye a go, mint menni.
Mi a Twingo varázsa?
A tervezést egyértelműen meghatározta, hogy mindent a lehető legolcsóbban akartak megvalósítani, ez ugyanakkor nem jelentette azt, hogy szükségszerűen silány és lehangoló is legyen az egész autó. Maga a vidám forma, a klassz színek, a formabontó megoldások annak ellenére is feldobták az összképet, hogy nem zsúfolták tele technológiai újításokkal, és persze anyag- vagy összeszerelési minőségben sem a prémiumgyártókkal kívántak versenyre kelni. Sőt, sok ötlet pont a takarékosságban gyökerezik, mint például a visszapillantó tükörből kiálló antenna, aminek köszönhetően rövidebb kábelre volt szükség.
A négy sarokba kitolt kerekek a kisautós mértékhez viszonyítva egész jó helykínálatot tettek lehetővé, a térérzetet a nagy üvegfelületek is növelték. A beltér variálhatóságban is olyat hozott, mint addig a kategóriában semmi: a tologatható hátsó ülések, osztottan dönthető támlákkal eléggé telitalálatnak bizonyultak. Egyes megoldások azóta már kézenfekvővé váltak, de a Twingo egyértelműen úttörő volt. Ráadásul kezes, fürge kiskocsi lett, fordulékonysága miatt tényleg ideális a nagyvárosokba is.
A Twingo igazi vonzereje tehát a mókás külsőbe csomagolt egyszerűség és célszerűség volt.
Olcsóság mindenek előtt
Az alacsonyan tartott gyártási költségek aztán kedvező árat is hoztak magukkal, a forgalmazás kezdetén az 55 ezer francia frankos árcédula legalábbis annak számított. E mellé kedvező fogyasztás és fenntartási költségek is társultak. Mondjuk, elég puritán is volt a felszereltség, a kezdetekkor egyetlen kivitelben, blokkolásgátló, központi zár, villanyablak, szervó, klíma és egyéb nyalánkságok nélkül árulták, de nem is nyomott csak 790 kilót. Később felár ellenében a nyitható tető, vagyis a faltdach is rendelhetővé vált, és meg kell hagyni, elképesztően sokat dob a hangulaton.
1994-ben olyan finomítások jöttek, mint a már nemcsak kulccsal, hanem gombnyomásra is nyitható csomagtérajtó, a vezető feje fölül középre tolt belső világítás, a Pack Électrique csomagban pedig ABS, légkondi, elektromos ablakok és tükrök, na meg központi zár. És kapható volt Twingo Easy is, kuplung nélküli sebességváltással. 1995-ben került be a rendelhető extrák közé a vezető- és utasoldali légzsák. Elkészült továbbá a Twingo Coupé versenyautó prototípusa, F7P és F7R motorral, 135, valamint 150 lóerővel – utóbbit a Clio Willamsből ismerhetjük, de a Twingo-méregzsák végül soha nem indult versenyeken.
Az évek során a biztonságot szolgáló módosításokat is végeztek, fejlesztették az oldalütközés-védelmet, erősítettek a karosszérián. Készült háromküllős kormány, légzsákkal felszerelve, aztán a Twingo'Matic háromfokozatú automata váltót is bemutatták. A félmillió példányt 1995-ben, az egymilliót 1997-ben érték el.
Evolúció
Természetesen a modellfrissítések is hoztak újdonságokat. A teljesség igénye nélkül a Phase II például egyszerűbb formájú, a karosszéria színére fújt lökhárítókat, de az alapmodellé maradt fekete. Összeolvadt a fényszóró az immár fehér irányjelzővel, változott a beltér, alapfelszereltség lett a két légzsák, a kesztyűtartónak lett ajtaja, de a klímás kivitelekben nem jutott hely kesztyűtartónak. Tovább javult a biztonság is. A csúcskivitel az Initiale volt, bőr belsővel, és akár panoráma üvegtetővel.
2000-ben a Phase III immár a 13-as helyett 14 colos kerekeket hozott, mögé nagyobb fékek fértek. Széria lett a blokkolásgátló és az elektromos ablak, javítottak a rozsdavédelmen, színre fújták a tükröket, eltűnt a kulcslyuk a csomagtérajtóról, lett viszont távirányítós központi zár. Az ajtópanelekbe hangszórók kerültek. 2001-ben az ötgangos Quickshift robotizált váltó került be, 2002-re oldallégzsákok és isofix rögzítési pontok tették még biztonságosabbá a kiskocsit, amelyből immár kétmillió készült.
A Phase IV-et 2004-ben mutatták be, és immár a hátsó ajtóra is kapott Renault-emblémát, oldalsó díszcsíkokkal szerelték fel. Az évek alatt az extrák és az alapfelszereltség gyarapodásával, a biztonsági változtatásokkal hízott is a Twingo, a kezdeti 790 kiló helyett ekkor már 920-at nyomott. A gyártás sok-sok év, több frissítés és megannyi különkiadás után 2007-ben befejeződött Európában, hiszen megérkezett az utód, de Kolumbiában még egészen 2012-ig készült a modell a dél-amerikai piacra. Akkor viszont ott is abbahagyták, összesen 2,6 millió példány után szakítottak az egyes Twingóval. Ma már a harmadik generációnál járunk.
De mi hajtotta?
Noha nagyon sokáig volt gyártásban a kisautó, meglepően kevés motorváltozattal lehetett megvenni. Na jó, ha a fő rendezőelvet, az alacsony költségeket tartjuk szem előtt, akkor annyira mégsem kell meglepődni. A kezdetektől egészen 1997-ig készült a C3G jelű, 1239 köbcentis, nyolcszelepes benzinmotorral, 55 lóerővel. Ez láncos vezérlésű egység volt.
1996-tól jött be a D7F, amely már 1149 köbcentiből hozott ki 60 lóerőt, de immár szíjas vezérléssel. A korábbinál csöndesebb és takarékosabb is volt 58 és 60 lóerővel készült. A legújabb opciót, a D4F kódút 2001-től vezették be, ez szintén szíjas, de már 16 szelepes volt, 60 vagy 75 lovas teljesítményszinttel, elektromos gázpedállal. Váltóból a leggyakoribb az öt sebességes kézi, de ott volt a szintén ötös, kézi kapcsolású, de kuplung nélküli Easy, a háromgangos automata 'Matic, illetve az ötfokozatú, robotizált Quickshift.
Kéne egy Twingo?
Bár az évek nem múltak el nyomtalanul, azért Twingóval lehet még találkozni az utakon. Én például legalább kettőt napi szinten látok. A legolcsóbb példányokat amúgy 140 ezer forinttól lehet megvenni a hazai használtpiacon, de a legeslegdrágább Initiale sem éri el az egymilliót. Szóval választék van, lehet még olcsón venni.
Forrás: carbodydesign.com, twingo.guide, Renault
Apropó, a Twingo annyira kilencvenes évek, hogy biztosan jól mutatna a 38. Parkoló Parádén is, hiszen a 80-as, 90-es évekbe repülünk vissza. Íme, a részletek!
Gyere velünk a 80-as, 90-es évekbe a Parkoló Parádén!
Az idei utolsó közös parkoláson nagyot robbantunk: lesz Quixotic, játékgépek, meg őrületes retró!
Gyere el te is a tavaszi PP-re. Jegyvásárlás itt!
Május 4-én tartjuk 2025 első Parkoló Parádéját, ahol fókuszban az európai autógyártás.
Az idén 25 éves Totalcar születésnapi rendezvénysorozatának első állomása a már jól ismert Hungexpo és a Parkoló Parádé. Lesz minden, amit eddig megszoktál: ökumenikus autószeretet, barátkozás, eszmecsere, gyerekprogramok, szakmai előadások, autóztatás és persze autók minden mennyiségben.
Ugyanakkor kicsit meg is újulunk, ráadásul az év nagy durranása, hogy a magyarországi Red Bull Show Run partnere a Totalcar lesz: idén minden Parkoló Parádén ott lesz a Red Bull Forma-1-es kerékcsere-szimulátora, a Pit Stop, amit Te is kipróbálhatsz.
Kapunyitás 14 órakor!
Részletes program és jegyvásárlás ide kattintva!
Ilyen volt a Parkoló Parádé
- Van egy király európai autód, amit megmutatnál másoknak? Gyere autóztatni a Parkoló Parádéra!
- Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
- Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

Az oldalról ajánljuk
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Hírek
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
Nem a benzines autók hangját imitálnák.
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Belsőség
340 milliárd forint nyomában
A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Hírek
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
