Bármiből lehet lakóautó

2021.07.31. 12:56

A kempingezés olyan hitvallás, amiben szinte egyáltalán nem vagyok érintett, úgyhogy kicsit elcsodálkoztam magamon, mikor megkérdeztem Hlács kollégát, szabad-e néhány napra elkérni az iKamper Skycamp Minit. Nem, nem az egész Vadmussót, csak a sátrat, hiszen a Dácsijához vásárláskor beszákoltam két gyári tetőlécet, ráadásul rá van írva, hogy Stepway, tehát bizonyára nem gond neki az épített út elhagyása – mi baj lehet?

Kapcsolódó
A gyártók mindig egyel több személlyel számolnak, mint a valóság. Vajon itt is így van?

A gyártók mindig egyel több személlyel számolnak, mint a valóság. Vajon itt is így van?

Huhog-e az új terepgumi aszfalton? El lehet-e férni a legkisebb sátorban kényelmesen? Érdemes-e megvenni az elősátrat és mikor?

Az egész onnan indult, hogy a feleségem évek óta nyesztet, mert nem sátorozok. Oké, hogy még gimis koromban volt pár alkalom a túracsapattal, de ő meg tinikora összes nyarát egész hetes Szigeteken töltötte, úgyhogy amikor télen kiderült, lesz a nyárra egy ilyen felszerelés nálunk, úgy éreztem: itt az alkalom bizonyítani. Nem mintha ne lennének normál sátraink, de azért ez a lukszuriőz tetőalkalmatosság mégis ad egy spéci bukét a történetnek, amitől mindjárt megjött az én kedvem is. Meg a bizonyítás vágya, ugye.

Ha már azonban a sátrat vittem, elkértem a Vadmusso felszereléséből a kompresszoros, illetve szerintem csak egyszerűen kamionos hűtőt, meg az AIOKS ládát is – a rövidítés mögött az All-in-One-Kitchen-System angol kifejezés bújik meg, ami ugye azt ígéri, hogy ezen akár többfogásos menüt le lehet főzni. Mivel csak ketten mentünk, a Lodgy teljes hátsó traktusát üléstelenítettem, így röhögve befért minden, még egy feltekert kültéri szőnyeg is – napozó szőttes nélkül nem mehetünk vízpartra, ez nem vita tárgya. Szerencsére nálunk kötött ki az a két klasszikus kempingszék, ami a családomhoz még a kilencvenes évek hajnalán került, és mint kiderült, pont jó magas a konyha használatához. Nem is igazi kempingezés ez, hogy ennyi helyünk van cuccolni.

Célnak Tokajt, illetve a Bodrog vidékét jelöltük ki azzal, hogy első este megállunk rendes kempingben, aztán ha nem válik be, vagy lobog bennünk a kalandvágy, továbbmehetünk vadkempingezni. De odáig el kell jutni, és bár a Skycamp Mini elvileg tökéletesen a Lodgyra való méret – a gyári termékoldalon egy Mini Countryman tetején fotózták le – én azért erőst izgultam. Pedig feltenni igazán nem ördöngösség, mert a rögzítő rendszere nagyon ügyes. Sínen szabadon csúsztatható a négyszer két bizalomgerjesztően bika fém konzol, és ezeket egy-egy átmenő csavar fogja össze alulról. Azaz a szokott ezer alátét és anyacsavar helyett mindössze négy helyen kell imbusszal meghúzni, és ha véletlen elszúrnám, vagy meglazulna, leesni akkor sem fog – csodás. Annyi hátránya viszont van, hogy a szabadon mozgó konzolok miatt egy picit mindig elkúszott a sátor alja, amikor meghúztam a csavarokat, így nem sikerült tökéletesen központozni, szóval ha valaki csak élére állítva viseli el a dolgokat, sokat fog szöszölni vele.

Aggódtam induláskor, de mire a 37-es útra értünk, már nagyjából megnyugodtam, hiszen a szél nem kapott alá és kanyarban sem dőltünk fel, csak az autópálya tempót kellett visszafogni miatta: 110 km/h a teteje a sátor leírása szerint. Ugyanott azt állítják, mindössze 57 kg a csukott doboz, tehát gyakorlatilag szinte bármilyen normál személyautóra rátehető biztonságosan, a Lodgy például 80 kilót elvihet – bőven határértéken belül volt itt minden, kérem.

Tokajnál a Tisza partján laktunk be egy kempinget, ahol némi morfondírozás után lakóautónak könyvelték le az ezen kissé csodálkozó Lodgy-t – így felár nélkül járt a parkolás és az áram, úgyhogy nem tiltakoztam. Kerestem tehát egy árnyas placcot az egyik konnektortól hosszabbítónyi távolságra, de olyat, hogy a Dácsija orra felé egy picit lejtsen, a Lodgy teteje ugyanis meglepően hátracsapott, tökéletesen vízszintes parkolóban tehát a sátor padlója hátrafelé dőlne. Ez végül simán ment, azt viszont már csak lefekvéskor vettem észre, hogy egész picit oldalra is dőlt a kocsi, így nem lett tökéletesen vízszintes mégsem a fekhely – ennyit a párnákkal ellentételezni tudtunk. Igen, párnákkal, hiszen ha már luxus kivitelű a sátor, ne bohóckodjunk hálózsákkal: rendes ágyneműt csomagoltunk alváshoz.

Bár gondolom nagyobb, illetve előtetővel vagy elősátorral felszerelt változatoknál ez kicsit tovább tart, de ezt a Skycamp Minit szó szerint egy perc kinyitni. Sőt, amikor fotózáshoz állítottam össze, stopperrel megmértem: öt perc alatt komplettre tudtam szerelni, a kényelmes létra beállításával és reteszelésével, az ablak és ajtó ponyva feszítővasak beillesztésével, illetve a teleszkópok lábára pattintható összecsukás-gátlók felrakásával. Ezután még pár perc volt a lepedőhúzás, a folyamat végén azonban a sátorozás műfajában kiemelkedően kényelmes fekhely várt, elképesztően kevés meló árán. Az más kérdés, hogy egy kempingben mindig van legalább egy politoxikomán csapat, úgyhogy hiába a kellemes ágy, mégis felriadtunk a gajdolásra. Még szerencse, hogy minden részeg megnyugszik egyszer.

A fő cél a pihenés volt, nem a tesztelés, a csillagokban azonban úgy volt megírva, hogy a következő nap nagy része esővel telt, egyszer-kétszer zivatarral. A sátor ezt minden gond nélkül viselte, beázásról szó sem volt, ám itt egyértelmű lett, hogy még e sok cuccból is hiányzott valami: egy sörsátor, vagy hasonló alkalmatosság jól jött volna (persze a gyártónak van is zárt elősátra és nyitott előtetője is, csak hát pont nem volt nálunk), hogy alatta főzzek kávét, ételt. Mert az AIOKS is nagyon bejött! Igaz, hogy a szerelése kicsit pepecselős, de ha egyszer áll, és van hozzá megfelelően alacsony ülőalkalmatosság, akkor tényleg kellemesen használható, akár rántottáról, akár csevap lesütéséről van szó. És a kotyogós kávéfőző mindig készen állt zamatot adni a pillanathoz.

Vizesen nem volt kedvünk csomagolni, így a vadkempingről lemondtunk, maradtunk a civilizált környezetben. Helyette bérelt kenuval eveztünk kicsit fel a Bodrogon, megszámolni a szúnyogokat, gyönyörködni a vízi világban. Erre harmadnap volt lehetőségünk, mely ismét napsütéssel köszöntött, és ennyi elég volt a sátornak teljesen kiszáradni, bár a matracokat ki kellett emelni belőle, mert a pára kicsapódott a szivacs és a méhsejt szerkezettel erősített alumínium padló között, ahogy arról korábban Hlács kolléga beszámolt. Így a rövid kempingezés végén gond és aggodalom nélkül csomagoltunk megint mindent össze, a hazaút meg még annál is eseménytelenebb volt, mint az odafelé vezető - a Lodgy simán elkocogott mindenhová a puppal a hátán.

Otthon azonban feltűnt, hogy egynegyed alá fogyott a nafta, ami azért Gödöllő – Tokaj – Gödöllő viszonylatban váratlan fordulat. Rátankolással mért átlagból, és a menet közben figyelt pillanatnyi kijelzésből úgy tűnik, hogy hiába volt csak 110 km/h a tempó, a sátor és a klíma együtt 10 literre tornászta fel az 1.6 16V csapásmérő egység szomját autópályán. Ebből úgy másfél liter lehet a sátor hatása, hiszen normál esetben 8,5 literrel pályázok rendes tempóval, nem pedig kényelmes holland turistaként. Ezen a Vadmusso csak nevet, ott szinte nem is látszik az átlagon, ha fent van a Skycamp Mini, de úgy tűnik, polgári személyautóknál komoly hatása van a tetőre pakolásnak. Na nem mintha ez olyan váratlan lenne.

Kapcsolódó
Nagy ívben, ablakon kidobott pénz

Nagy ívben, ablakon kidobott pénz

Tudod te, mennyivel fogyaszt többet az autód a tetőcsomagtartó miatt? Pár mozdulat és tíz százalékot spórolhatsz.

Aztán a legeslegvégén, leszerelés után az is feltűnt, hogy a gyári Dacia tetőlécek gumírozásába beleharapott a sátor acél rögzítő rendszere. Nem nagy a kár, de azért jegyezzük fel. Mindent összevetve azonban nagyon jó élmény volt az egész. A Skycamp Mini tökéletesen bevált, mert pont úgy alakították ki, hogy a terhelését egy ilyen alsópolcos autó is gond, meg éjjeli billegés nélkül kibírja, szóval hibátlan a sztori elejétől végéig. Ettől még persze kérdések merülnek fel a milliós árával kapcsolatban, érdemes alaposan végiggondolni, tényleg fogunk-e rendszeresen ilyesmi kirándulásokra vetemedni. Ha viszont igen a válasz, akkor a kényelmet már sokra értékelő középkorú vagy örökifjú táborozók szerintem nem fogják becsapva érezni magukat vele.

Vadmusso a Totalcaron

Ide nekem a trágyahordót
Távozik a Vadmusso, de nem maradhatok pickup nélkül, klausztrofóbiás leszek, ha fél méternél lejjebb ülök egy járműben. Na, de mit választanék?
Kempingezés a magasban
Itt se a szikla, se a vakond nem zavarja az alvást, csak tériszonyod ne legyen.

Technikai támogatók:

És akik még sokat segítettek:
  • Bigzee az elektromos dolgokban
  • József, aki bármikor kisegít egy kis fémmegmunkálással, műhellyel
Vadkempinges, kempinges, csavargós témában ajánlom:
  • a Autós vadkemping, a hazai legnagyobb vadkempinges csoport
  • a Klikk, a hazai legnagyobb lakókocsis, lakóautós csoport

Az oldalról ajánljuk

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
  • Hírek

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”

A döntésnek sokan örülnének.

március 10., 17:08
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmi
  • Belsőség

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk

Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.

március 10., 15:52
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV
  • Hírek

Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV

Méghozzá hibrid és hagyományos hajtáslánccal.

23 perce
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
  • Közélet

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek

Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.

március 11., 06:06
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
  • Hírek

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason

A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.

március 10., 17:57
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Toyota FT-Me - Kenshiki
  • Hírek

Toyota FT-Me - Kenshiki

március 10., 19:22
Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki

március 10., 20:53
Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki

március 10., 17:36


Bezárás