Kereskedő: így rontod az esélyeidet autóeladáskor
Évekig dédelgeted az öreg BMW-det, megkapja a fóliát, hogy ne látszódjon a kezdődő rozsda, tetetsz bele gázszettet, mert sajnos sokat fogyaszt, megy rá az M-paket-jellegű hátsó szárny, de megszoktad a check engine lámpát, ezért azzal nem foglalkozol. Aztán eljön a csere ideje, megérkezel vele a kereskedésbe, annyit kérsz érte, amennyi pénz a következő kiszemelt álomautód árából hiányzik. Ekkor jön Marci, körbenézi az autót és nagyon elszomorít. A budapesti Kedvenc kereskedés munkatársa ismét jelentkezik, leírja, hogyan rontod az esélyeidet eladóként és mit kéne tenned, hogy sikerrel járj.
Egy barátom szerint az autódnak kétszer örülsz a legjobban, amikor megveszed és amikor eladod. Vásárláskor forr benned a bugi, már alig várod, hogy a kinézett típus volánja mögül nézd le a plebszet, amelynek tagjai rosszabbul választottak és irracionálisan bénább autót vettek, mint te. Várod, hogy a nevedre kerüljön, lássa az összes haverod, megkapd a jó esetben elismerő szavakat és pillantásokat, hogy igazolhasd magadnak, jól döntöttél.
Aztán csak telnek az évek, jössz-mész a szeretett autóddal, táplálod magadban a “soha nem fogom eladni”-érzést, mígnem az évekkel azelőtt újonnan látott és vágyott típusok árai lassacskán be-be kacsingatnak a számodra megfizethető árkategóriába. Ilyenkor pecsételődik meg igazán az autód sorsa, elméddel ekkorra teljes bizonyossággal tudod, hogy csere lesz a vége, kár is hazudni magadnak. A haverok már rég megszokták a verdát, az utcán is egyre több van belőle, a dinamikáját is kiismerted, és a legújabb szerelem árával fordítottan arányosan halványul el lelkedben a rajongás lángja.
Nem bírsz magaddal, felcsapod a Hahut, szűrsz, keresel, pörgetsz, izzasztod a tenyered. A vételár egy része a zsebben, a másik a kocsid értékében áll a ház előtt. Meghozod a szomorú döntést, a lelkedben síró nyuszi könnyeit az új autó délibábja itatja fel lagymatag perceken át. Egy utolsó vasárnap délutáni takarítás, még egy kicsi forró viasz és cseppmentes öblítés, néhány állított fotó félhomályban a mélygarázsban vakuval, hogy csak a rendszám látszódjon. Összeadod fejben az elmúlt három év összes költségét a tankolásokkal egyetemben, levonsz belőle egy klímatöltés árát, mert becsületes leszel és már megy is az élő show-ba.

Hétfő. A hétvége végén még nem sokan látták, a hirdetés aktív, de nem csörög a telefonod, biztos még gyülekeznek. Kedd. Hopp egy sms, üzenetet kaptál az AAA-tól, de jót nevetsz, hiszen már anyatejjel szívtad magadba a Záchdanit és téged nem vehetnek palira, el is telik a nap, ez azért mégis csak egy érdeklődőnek számított. Szerda: Van időd nézegetni a netet, meg is akad a szemed egy kiváló paripán. Le is kéred, Carvertical, SZÜF, Interpol, telefon, minden frankó, nincs is messze, de csak szombaton van időd megnézni. Csütörtök: két láng ég egyszerre benned, vigyék el a kocsit és ne vigyék el az áhítottat, térerő van, telefon nincs.
Péntek: már szorul a hurok és felhívsz, mert nálunk van az autó, “megevanmég?”, “vanebeszámítás?”, szombaton jöttök. Szombat: Nyolcra ígérte magát a haverod, akivel ketten pattintotok friss elemet a kalibrálatlan alis rétegvastagság-mérőbe és indultok majd háborúba szakértőként. Ötkor már felöltözve várod a kapuban, a régi autódra rá se mersz nézni, mert érzed, hogy ez a klasszikus megcsalás netovábbja.
Fél tizenegykor már a telepen brummogtatjuk a kinézett vasat, tetszik is és tényleg minden klappol, mint a mesékben, de még hátra van a beszámítás. Begurulsz a két éve másfélért vásárolt 320d-vel és közlöd, hogy kettőre gondoltál, mert egy éves gumik vannak rajta, kétszer cseréltél olajat és jár hozzá egy indításátló, meg egy plusz kerékkulcs. Aztán kapsz egy egymilliós ajánlatot, mert szerintem két év alatt az autód reális piaci értéke csökkenhetett úgy kétszázezret, és meg kell javítanunk a chechengine-t, ami akkor is hiba, ha már te is így vetted. Fogod a fejed, lelkedben felsírsz, köcsögkereskedő, jobb esetben megérted az érveket, rosszabb esetben szétpufogod magad. A kollégáimmal viszonylag szerencsésnek mondhatjuk magunkat, mert a többség megérti az indokokat, de van aki nem. És tudjuk hol a hiba.

Vannak valós értéknövelő tulajdonságok, valamint eladást könnyítők és ezek szoros összefüggésben állnak az autó típusával és a közlekedésgépészeti táplálékláncban való elhelyezkedésével. Az eladást meghiúsító tényezőkről nem is beszélve.
Értéknövelők: “Ez egy nagyon ritka szövetbelsős piros Audi A6 manuális váltóval, folyamatosan szervizelt és három éve megvolt rajta a vezérléscsere!” - hasonló felütésekkel kezdik meg a szokásos marketinget az autóik árát a piaci kínálatnál többre tartó tulajdonosok. Ilyenkor már érezzük, hogy baj lesz, mert a tapasztalatokból kiindulva kevés autó ér többet azért, mert alapfelszereltségű, évekkel ezelőtt költöttél rá egy nagyobbat, vagy mert egyszerűen csak megfelelően működik. A karbantartottság ténye persze jelentősen segíti az eladást, bizalmat szül és szívesebben választanak az ilyen kínálatból, de a kategóriában elvártnál rosszabb felszereltség nem éppen emeli az árat, még akkor sem, ha te direkt ilyet szerettél volna anno, vagy igazából erre volt pénzed. Nem növeli az értéket a karcos gyári fényezés sem, mert nem akartad lefújni, nehogy azt higgyék törött volt. Nem dob az áron a díszléc és az utólagos aliexpresszes érintőképernyő sem.
A vásárlók elsősorban egy jó autót akarnak a gyárihoz minél közelebbi állapotban. A gyári állapottól eltérni a legtöbb esetben inkább hátrány, mint előny. A következő példák lehetnek értéknövelő tényezők (természetesen az adott autó rendelhető opcióit érdemes figyelembe venni): a típus keresettsége, klíma, automata váltó, bőr belső, navigáció, gyári spéci fényszóró, gyári optikai csomag, vezetést támogató extrák, összkerékhajtás, erősebb motor, ajtók száma, karambolmentes előélet, az aktuális trendeknek és kornak megfelelő, valódi extra.

Eladást könnyítők: a héten néhány beszámításra érkező ügyfelünk százezrekkel a reális ár fölé lőtte be autója tarifáját, részben azon egyszerű oknál fogva, mert az az övé és tuti, hogy jó. Így tett László is, aki Passatja piaci értékéhez egyszerűen és számlákkal alátámasztva hozzáadta az elmúlt években vásárolt lopásvédelmi rendszer újkori összegét, szintén így cselekedett a hároméves gumik költségével és az utólagos üléshuzat árával is. László nem számolt a kereskedés tíz százalék körüli haszonkulcsával és a lopásvédelmi rendszer beszerelésekor elhitették vele, hogy a közel kétszázezer forint majd eladáskor megtérül.
Pedig nem. A négymillióra saccolt Passat valójában félmillióval alacsonyabb áron piacképes, ebből levonásra került a hátsó sárvédő és lökhárító fényezésének javítása, valamint a kereskedés tíz százalék körüli remélt haszna némi eladáskori alkudozás után. László az egymillióval alacsonyabb ár hallatán villámokat szórva távozott és most valószínűleg a kereskedők rossz hírét öregbíti, pedig saját magát ringatta téves elképzelésekkel. Szerencsére vannak olyan extrák, melyek, ha nem is emelik az autód értékét, de legalább növelik a vásárlási kedvet: téli-nyári kerékszett, szervizkönyv, gyári kulcsok, gyári fényezés, lopásvédelem, utólagos kihangosító vagy profi multimédia, tetőcsomi, vonóhorog. Ezekért nem fognak többet kifizetni, csak előbb megveszik az autódat. Ez mára már Lászlóban is körvonalazódhatott.

Normandiában német oldalon harcolni: az olvasók többsége mostanra már nagyjából elkezdhetett lélekben felkészülni az értékbecslére, azonban a legrosszabb még hátra van. Az értékesítést meghiúsító jellegzetességek forró húgygőzös, sötét barlangja könnyen kitárja kapuit, hogy feneketlen mélységébe szippantsa megvezetett gazdáik négykerekűit.
Esős-borongós kedd reggel volt, amikor az iroda újonnan telepített ledlámpái elől árnyékba kempelve magam hallgattam Andris kollégám ügyfelét a fiatal vállalkozót Istvánt. A préda egy BMW 320i E90 volt, melynek matt szürke fóliázására több százezret költött tulajdonosa az LPG gázszettel egyetemben. A fólia alatti hólyagosodás csak egy szakszerűtlen javítás eredménye és hiába világít a motorhiba lámpa, az a tulajdonos szerint nem számít, mert már ő is így vette. M-paket jellegű hátsó lökhárító, embertelen kipufogó, egy kulcsház hiányzó kulcsszárral.
Andris ajánlata nulla forintban teljesedett ki, mert a felsorolt tulajdonságokkal az autó értékesíthetetlen, és távolról sem képviseli azt a színvonalat, amit 2020 végén egy magára valamit adó kereskedés reprezentálni szándékozik. Ráadásként a hírhedt négyhengeres motorral szerelt példány volt, mely a sorozatos és az autó piaci értékéhez képest drágán javítható problémáktól hemzseg. Kihagytuk. Amikor majd előtted a lehetőség és tényleg komolyan gondolkozol rajta, jusson eszedbe, hogy a fólia sokba kerül és nem tudod eladni vele az autód, leszedni megint pénzbe kerül, nem beszélve ha lehozza magával a festéket is. A gázüzem sokakban csak félelmet szül és tizedeli az érdeklődőket, a check engine pedig akkor is szart jelez a palacsintában, ha már te is így vetted. A következő példákra költesz majd, vagy nem jársz el megfelelő körültekintéssel és megszívod eladáskor: karosszériafólia, halálos iramban tuning, műszaki hiba, rozsda, szerkezeti sérült előélet, visszatekert kilométeróra, gázüzem. Ezekkel nem fogod tudni eladni az autód, vagy csak tragikus áron.

Ha szeretnéd korrektül meghatározni az autód értékét, először is felejtsd el, hogy mennyiért vetted évekkel azelőtt. Fényeztesd le a komolyabb meghúzásokat, előtte fotózd körbe, hogy majd lássa a vásárló, hogy mi miatt tetted. A keresőben ne szűrd túl a kínálatot, mert hiába 2006 év végi a tied, ez nem számít és tévútra visz. Szűrj a 2005 és 2007 közöttiekre, szűrj az ajtók számára vagy karosszéria kivitelre, a klímára, ha van benne és az automata váltóra, ha ilyen a tied is.
Ha százötvenezret futott, szűrj a kétszázezer alattiakra és az így kapott lista aljáról felfele indulva próbáld meg elhelyezni a tied ahol számodra logikusnak tűnik, vagy egy két hirdetéssel feljebb. Ha megvagy az árral, mosd le és takarítsd ki az autód, szedd ki a személyes tárgyaidat, tekerd középre a kormányt és készíts te, vagy kérd meg egy barátodat, aki lő tizenkét jó minőségű és jól beállított képet a vasról.
Szedd össze az összes szervizszámlát, kulcsokat, gumikat, a hirdetés feltöltésnél figyelj a hirdetőoldalak automatikusan kitöltött paramétereire, mert gyakran rosszak és még véletlenül se adj meg hibás telefonszámot, mert az kapufa. Írj néhány sort az autódról, de ne legyen sok a rizsa. Fogadd az érdeklődőket és egyezz bele az állapotfelmérésbe, vigyétek el akár egy TotalCheck-re, mert ez mindkettőtöknek előnyös lehet. Alkudozásnál pedig törekedj a mindenki számára kellemes hangulatú üzletkötésre, hiszed te eladni akarsz, az ellenfél pedig venni. És ugye te is baromira venni akarsz egy másikat, amire kell a pénz.
Pofára esés ellen kemény tények
Indul a Totalcar új szolgáltatása minden használtautó-vásárlónak, átverés és nem várt kiadások ellen.

Balló Marci előző vendégcikke a vásárlás körüli ballépésekről szól és nem kevésbé szórakoztató. Itt találod, ha bírod a töményet.
Kereskedő: így rontod el az autóvásárlást
Marci egy budapesti autókereskedés munkatársa, rengeteg használt autóval és sok-sok naiv vevővel találkozik. Lehet tőle tanulni.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, vizsgáltassa át szakemberrel!
Ismerje meg TotalCheck használtautó-átvizsgálási szolgáltatásunkat.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
