Vége a használt-BMW-láznak
Az utóbbi években megszoktuk, hogy a három német prémiumgyártó régebbi modelljeiből érkezik a legtöbb az országba, tízezrek vágytak dízelmotoros BMW-re, Audira és Mercedesre. Ennek lassan vége, és remélem, örökre. Miért jó hír ez, és mi jön a használtautó-piac józanodása után?

Öt éve arról írtam, hogy a 2008-as válság után a magyar vásárlók zöme teljesen elfordult az új autóktól, és csak használtban gondolkodik. Már akkor látszott, ami a későbbiekben még egyértelműbbé vált: a többség érzelmi és nem értelmi döntést hoz, amikor elkölti az autócserére elkülönített fél-egymillió forintját. A következő években robbanásszerűen nőtt a kereslet az ezredforduló előtt, vagy kicsit utána gyártott 3-as BMW-kre és Audikra, mindenki alacsony fogyasztású dízelt akart. Nincs ez így jól, gondoltuk, mert tudtuk, hogy egy tizenéves, dízel prémiumautó fenntartása lényegesen drágább, mint például egy ugyanennyiért vásárolt, benzines Opel Astráé.
A fantomcég, amelytől nem szabad autót venni
Előre pecsételt, kamu adásvételi 20 ezerért, és nem lehet őket megfogni. Az olvasó szerint ezerszer ismétlődhetett a tekert órás Volkswagen esete. Okuljanak!
Mivel sokkal kevesebben értenek az autóhoz, mint ahányan bátran vásárolnak, az állapotuk alapján, Németországban, az árskála aljáról származó, zömmel E36-os és E46-os BMW-k itthon többnyire csak alapos takarítást kaptak, esetleg átnyálazták az utasterüket, majd jött a rutinszerű óratekerés, és készen is volt a millióforintos álomautó. Kereskedések és autókereskedelemmel bíbelődő bűnözők látták meg a lehetőséget a vásárlók felkészületlenségében és naivitásában. Nem kockáztattak sokat, hiszen elég kevesen néztek utána, hogy a kereskedő valójában létező cégben árulja-e autóit, esetleg kamu adásvételivel.

Rengeteg drámával találkoztunk, hiszen az olcsón vett, de bonyolult, drága alkatrészekből álló német prémiumautók zabálják a pénzt. Az átverések alapeseteiről számos cikket írtunk, hátha így csökkenthető az áldozatok száma, és majd többen visznek szerelőt autónézésre. Úgy tűnik, idén végre megváltozott néhány fontos dolog a piacon.
Magyarországi autóimport - 2017. január-október (Forrás: DATAHOUSE) | ||
1. | Opel Astra | 4844 darab |
2. | Ford Focus | 4663 darab |
3. | Volkswagen Golf | 4531 darab |
4. | Volkswagen Passat | 4468 darab |
5. | BMW 3-as sorozat | 4288 darab |
Október végéig közel 130 ezer használt autót honosítottak, vagyis a két évvel korábbihoz képest több mint negyedével bővült az importpiac, s a legnépszerűbb típusok listája teljesen átrendeződött. Elkezdtek olyan autókat venni az emberek, amikkel nem lehet akkorát szívni, mint a korábbi kedvencekkel. Olyan autókból került be rengeteg az országba, amelyekből eddig is hatalmas volt a kínálat.

A Datahouse állami gépjármű-nyilvántartás alapján készített összesítése szerint első helyen az Opel Astra áll, melyből október végéig összesen majdnem ötezer darab kapott magyar rendszámot. A legnépszerűbb évjárat a 2006-os, vagyis jó eséllyel a H sorozat. A tizenegyéves típus még a sárnehéz Opelek korszaka előtt készült, alkatrész van hozzá bőven, ráadásul rengeteg helyen javítják, és nem rohadós a kasznija. A mobile.de-n végzett gyorskeresés szerint a típus legnépszerűbb, egyhatos, 105 lóerős benzinmotoros kiviteléből 3000 euró, vagyis kicsit több mint egymillió forint körül már válogathatunk. A szállítást, regadót, illetve a forgalomba helyezés egyéb költségeit hozzácsapva kiderül, hogy ilyen autónk az átlagosnak mondható 150-230 ezer kilométeres futásteljesítménnyel körülbelül 1,3-1,5 millió forintért lehet. Az összesítésben ott lappang a Classic II-ként tovább gyártott G Astra is, melynek ára alig marad el a H-étól, miközben maga az autó a kilencvenes évek technikája.
A majdnem autó
Néha már azért imádkozom, hogy romoljon el, mert az is legalább egy kis színt vinne a halál unalomba. Annyira utáltam, hogy a végén már megkedveltem.

Az importlista második helyén álló Ford Focus legnépszerűbb évjárata a 2005-ös volt, és mivel ekkor már nem gyártották az első generációt, biztosan a Focus II-ről van szó. Ez a modell újként sem volt olyan fényes üstökös, mint elődje, pedig nagyon jó és ajánlható autó, mely nemcsak Novoth Tibor kollégánk szerint igazi menekülőút a drága szervizszámlák közül. A Nepperűzőben is gyakran bukkan fel. Több használttesztben írtunk a Focusról, kipróbáltuk akkor is, amikor a rendőrség visszaadta 1500 darabos flottáját, ami négy éve alaposan letörte a típus piaci átlagárát. Nézzék meg, lehet, hogy éppen ilyen autó kell a családnak.
Totalcar - Tesztek - Rendőr- kontra polgári Focus
Több száz fehér Focus kombit szórnak hamarosan a használtpiacra diszkontáron. Vigyék gyorsan, amíg van?
A most tizenéves Focus élvezetes futóművet, közvetlen kormányzást és jó minőséget kínál viszonylag olcsón. Akár egymillió forint körül is lehet ilyen autónk, persze a szebbek és a magasabb, Ghia-felszereltségűek másfél körül kaphatók. A kintről legtöbb példányban hozott TI-VCT, vagyis változó szelepvezérléssel szerelt 115 lóerős, egyhatos benzinmotor esetében is elsősorban a vezérlésállító mechanizmus hibájától kell tartanunk.

Az alkatrész zörög, ha fárad, majd feldobja a hibaikont a műszerfalra, végül gyengül a motor. Cseréje 80 ezer forintba kerül, egy gyári, felújított katalizátor pedig 180 ezer forintot ér a Focus-Gurunál, aki szerint a második generációs Focus sokkal kevésbé rohadós, mint a korábbi. Csupán az első kerékjárati ívek alsó végpontjára kell figyelni a szokásos sérülésnyomokon kívül. Mindez a németországi autók esetében érvényes, mert az osztrák példányok mindenhol rohadhatnak.
Nem lep meg, hogy a lista harmadik helyén idősebb, kifejezetten olcsó autó, a Volkswagen Golf IV áll, amelyből szintén bő négyezer példányt hoztak idén. De aki látott már közelről négyes Golfot, tudja, hogy kezd eljárni felette az idő. A Golf itthon ősidők óta nagyon népszerű, tartja az árát, furcsább, hogy ezt a típust nem a legendás, egykilences TDI- és PD TDI-motorokkal hordták be leginkább, hanem a leggyengébb, hetvenöt lóerős, tizenhat szelepes, egynégyes benzinessel.

Az alapmotor-választás magyarázata lehet, hogy az 500-1500 eurós, vagyis 150 ezer-450 ezer forintos ártartományban kint keresgélve, színt, felszereltséget és karosszériakivitelt is választhatunk, de számítsunk rá, hogy hátul szinte nincs lábtér, s a csomagtartó is szűkös. Az egynégyes motor gyenge, olajfogyasztásra hajlamos, hengerfejproblémái közismertek, viszonylag nagy a fogyasztása. Az egyhatos nyolcszelepest vegyék, ha már mindenképpen öreg Golf kell.

Az ötös népszerűségi lista negyedik helyéig kell ásnunk, hogy eljussunk az első dízelig, ami jelzi, hogy a világ rendje lassan helyreáll. Dízelmotoros új autót Németországban is elsősorban nagy távok megtételéhez vásárolnak az emberek, ezért amikor például a toplista negyedik helyén állóhoz hasonló, 1999-es Passat B5-öt találunk egy magyar kereskedésben, tegyük fel magunknak a kérdést: mennyire valószínű, hogy csak az itthon szokásos 200 ezer kilométer van benne, és nem tekerték vissza 400-ról?
Keveset futott, az ezredforduló környékén gyártott TDI Passatból a mobile.de is csak harminchetet dobott fel tegnap, kilométermegkötés nélkül viszont kétszázhetvenhét B5-ös TDI Passat közül válogathatunk. A Passat legnépszerűbb motorja a Pumpe-Düse (adagolófúvókás) korszak előttről származó, közvetlen befecskendezésű, 110 lóerős turbódízel, amely rettentő tartós. Az első Audi A4-gyel közös alapra épített autóhoz rengeteg alkatrészt találni itthon, egy megfelelően kiválasztott példány még évekig használható lehet, fenntartási költségei várhatóan nem szaladnak az égig, bár a rozsdával ezúttal is küzdeni fogunk, bár közel sem annyira, mint például bármilyen korabeli és későbbi Mazdán vagy Mitsubishin, illetve Mercedesen.

Májusban a Totalcar szövetségeseként bontott vitorlát a Jóautók.hu, vagyis az első magyar ellenőrzött használautó-piactér. Az elveket közösen találtuk ki, mert tenni akartunk valamit a használautós káosz felszámolásáért. Kereskedőként nem könnyű bekerülni az oldalra, és nem lehetetlen kikerülni onnan. Az eddig legtöbbször keresett márka a Toyota, a második a Ford, a harmadik pedig az Opel volt, míg a legnépszerűbb típosok, generációtól függetlenül, nem túl meglepő módon, az Octavia, a Focus és az Astra voltak az eddig eltelt félévben. A tizenegyedik helyig kell túrni, hogy megtaláljuk az első prémiummárkát, a BMW-t, a hatodik legnépszerűbb típus volt a 3-as sorozat, vagyis az új oldalon is a józan találatok a jellemzőbbek.
Lehet, hogy jövőre már nem is emlegetjük olyan sokszor ezt a BMW-t, amelynek különböző változatait ebben a pillanatban is ezrével trélerezik nyugatról keletre, de a korábbi örök első helyezett ezúttal az összesített importlista ötödik helyén áll. A több mint négyezer, eddig behozott példány nem csekély mennyiség, mert miközben az E36, vagyis a kilencvenes évek hármasa már hülyegyerek-autóként is elcsépelt, a fiatalabb E46-os nagyon kelendő.

A 2003-as évjárat és a 110 kilowattos, vagyis 150 lóerős, közös nyomócsöves dízelmotorral szerelt kivitel volt a legnépszerűbb, amit meg lehet érteni. A BMW dízelei újként tényleg nagyon jók, de szakértő nélkül ilyen autót biztosan nem vennénk. A kaszni főként a ráncfelvarrás előtti években nagyon hajlamos volt a rohadásra, az érzékeny dízelmotornak pedig akár a nagynyomású üzemanyagszivattyúját, akár a befecskendező-fejeit kell cserélni, a lista többi helyezettjéhez viszonyítva egy nagyságrenddel nagyobb kiadásra számíthatunk. Tizenéves BMW 320d-t akár 800 ezer forintért is találunk Magyarországon, de a jó, nem rohadt, és nem óratekert példányokért simán elkérnek 1,5-2 milliót. Mégis az utóbbiak érik meg jobban.
Mit mond a Nepperűző?
Érdekes lista. A nálam történő eladásoknál is észrevehető, hogy a vékonyabb pénztárcájú, illetve a családos emberek az egyszerűen, olcsón fenntartható, elterjedt, jó alkatrész-ellátottsággal rendelkező típusokat keresik. A prémium autók már kevésbé kelendők, a dízelek is háttérbe szorultak, különösen a bonyolultabbak, az egyszerűbb, elterjedt motorok, mint az 1.9 TDI, még mindig jól eladhatóak. A szívó benzines újra sláger, még a nagyobb köbcentis motorok is. A listából is kitűnik, hogy a magyaroknál még mindig erős a németautós becsípődés. A szívó benzines mellett egyre keresettebbek a hibrid autók, különösen a technológia úttörője, a Prius.
Az Astra és a Focus a két legyegyszerűbb autó, amit lehet venni, igazi kockázatkerülő választások. A Golf IV 1.4 16V helye a listán nem véletlen, ez a motor 99-ben már Euro IV-es besorolású volt, ennek a regadója 26 ezer forint egy 99-es autó esetében. Az ilyen helyzetekre a nepperek azonnal rezonálnak. A VW-csoport 110 lovas TDI-je az egyik legjobb dízel motor, evör, megfelelő karbantartással tényleg agyonüthetetlen, egymillió kilométert is el tud menni. A Passathoz kint már tényleg olcsón hozzá lehet jutni, kívül-belül kinéz valahogy, és sok helyet kapunk kis pénzért, szerény fogyasztással, nagy megbízhatósággal. Az E46-os hármas a legkisebb pénzből fenntartható prémium autó, ez a 150 lovas motor elég jó, elterjedt, szinte minden szerelő hozzá tud valamilyen szinten szagolni. Egy M pakettes kombi még a mai napig kívánatosan szép tud lenni. Villantani akaró fiatalok első számú célpontja. Tisztán látszik, hogy nem jött még el a Kánaán, a Golf félmilliós autó, a Passat egymillió alatti, a másik három állapottól és kilométertől függően átlagban 1-1,5 millió közötti kocsi.
A listát olvasván az újautó-importőrök nyilván megint előveszik az "Európa roncstemetője leszünk" című lemezt, de ez a lista azt jelzi, hogy a magyaroknak erre van pénze, ez a magyar rögvalóság. Egyébiránt a tapasztalataim azt mutatják, hogy ez az árkategória a legkelendőbb, a kifejezetten jó állapotú pár százezer forintos autó a mai napig villám eladás, akár néhány óra alatt is elmennek, de pár nap alatt biztosan, ezekért szinte verekedés van.
Biztató, hogy egyre többen döntenek a fiatalabb, jobb állapotú és emberi pénzből fenntartható használt autók mellett, persze az is igaz, hogy az utóbbi évek alaposan átrendezték a magyar autópiacot. Hiába vették át a vezetést az importautók listáján a józan, kompakt modellek, a korábbi években behozott pénztemetők még sokáig keringenek majd a kínálatban.

A legendásan kockázatos típusokból is találhatunk nagyon jó példányokat, azt sem gondolom, hogy minden német prémiumautó kilométerszámlálóját visszatekerték, vagy hogy a dízeleket válogatás nélkül ki kéne tiltani a forgalomból. Bármit is választunk, életbevágóan fontos tájékozódni, mielőtt egy típus, vagy egy konkrét autó mellett döntünk. A legnépszerűbb modellekre rengeteg jó, független szerviz állt rá az utóbbi években, sok helyen szívesen elsorolják, hogy általában mire, mennyit kell költeni, mit kell megnézni a vásárlás előtt.
A használt autók szerviztörténete sokszor fehér folt a vevő számára, de a márkaszervizekben adhatnak támpontokat. Akár itt, akár egy jól felszerelt általános autószervizben is nagyon megéri bevállalni egy vásárlás előtti állapotfelmérést, mert a profiktól szerzett tudás birtokában pontosabban célba talál, aki nem ért az autóhoz, és csak így verhetjük vissza a csalásokat, amelyekkel ma még évente milliárdokat húznak ki az autóvásárlók zsebéből.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Három kamion ütközött az M15-ös autópályán
A helyszínre mentő is érkezett. A karambol miatt az érintett szakaszon forgalmi akadályra kell számítani.
- Hírek
Zokogni fogsz, ha meglátod a Renault 5 Turbo 3E árát
Hivatalos árat kapott a Renault 5 Turbo 3E, a francia gyártó brutális hot hatch-e.
- Hírek
Friss dizájnnal érkezik a vadiúj Lexus ES, és szögletesebb, mint valaha
Változott a fazon, merőben újszerű a beltér és még a Predator-arc is ment a levesbe.
- Hírek
Márkakereskedésekből lopott, végül saját magát buktatta le a kerekek réme
A 22 éves elkövetőt egyszer már majdnem elkapták a rendőrök, de ekkor még nem tudták azonosítani.
- Hírek
Jövőre gyártásba küldik a Stellantis szilárdtest akkumulátorát
A Stellantis szerint áttörést értek el a szilárdtest akkumulátorok terén.
- Hírek
Gerelyrészeg nyírségi orvos zúzott rendőrségi mikrobuszt, hatodszorra vezetett eltiltás alatt
Az intézkedő rendőr is csak azért úszta meg, mert visszaugrott a rohamkocsiba.
- Égéstér
Jófejségből mentenek életet
A heti Égéstér sztárvendége Szécsényi Andris, aki talán minden lett már, csak akasztott ember és autós újságíró nem – utóbbin talán még segíthetünk.
- Hírek
Így tarol a BYD: mintha minden második autó Suzuki lenne
A BYD óriási fölénnyel a kínai autópiac királya, de a kicsi márkák is pörögnek.
- Hírek
Nem érdemes menekülni Japánban, ezzel úgyis utolér a rendőrség
Az átalakításokkal együtt 25 millió japán jenes (63 millió forint) NSX végsebessége 307 km/h.
- Hírek
Ebben a városban heti 30 ezer gyorshajtót fognak a traffipaxok, mégsem osztanak bírságokat
Egyelőre csak tesztüzemben vannak a sebességmérő kamerák.
- Közélet
Kigyulladt a félmilliós Renault: érdemes évekig pereskedni a kereskedéssel?Olvasónk kitartóan küzdött az igazáért, végül nyert ügye lett
Egy szavatossági per nem csak a pénzről szól, itt kérem elvi kérdések forognak kockán! Azokból pedig nem szabad engedni.
- Hírek
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.
- Gumidoktor
Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?
- Hírek
Elon Musk visszafordul
Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.
- Közélet
Te mernél ilyen helyen parkolni?Olvasóink bátrak voltak, meg is szívták. De jogos volt a büntetésük?
Ha tisztában vagy a vonatkozó jogszabályok és táblák helyes értelmezésével, akkor nyugodtan megteheted. Kivéve, amikor jogtalan bírságot kapsz miatta.
- Tesztek
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS
Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.
- Hírek
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.
- Hírek
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.
- Tesztek
Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998
Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.
- Hírek
Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták
Az M1-es autópályán egy kisbusz és két személyautó ütközött Biatorbágy térségében.
- Hírek
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.
- Hírek
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.
- Hírek
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?
- Hírek
42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.
