2016.01.20. 06:09 Módosítva: 2016.01.20. 07:48

Magyarországon több mint kétszázezren vezetnek olyan márkájú autót, amelyekről már csak jót illik mondani. Valósak a megszűnt márkák alkatrészellátásával kapcsolatos aggodalmak? Mit kockáztat, aki a jellemzően nagyon olcsón kapható autók közül választ?

Ha használt autó vásárlásán gondolkozik, biztosan ön is belefutott már olyan márkájú kocsiba, amelynek megszűnt a hazai márkaképviselete, vagy éppen sohasem forgalmazták Magyarországon. Az ilyen autókat jellemzően kategóriatársaiknál olcsóbban kínálják a hirdetők, így könnyen elcsábulhat az ember, de ha nem vagyunk márkarajongók, általában győznek az észérvek, és keresünk valami népszerűbb típust.

Valóban halott a márka?

Ha mégis úgy döntünk, bevállalunk egy ritkaságot, elsőként érdemes megvizsgálni, hogy a gyártója valóban megszűnt-e már, vagy csak eltűnt az országból a képviselet. Ha csak a magyarországi forgalmazást fejezték be, egy fokkal jobb helyzetben vagyunk, sőt, külföldről behozott újabb autó esetén még gyári garancia is lehet az autón. Akkor sincs feltétlenül baj, ha az egész világon megszűnt a termelés, hiszen a gyártók általánosan az értékesítéstől számított 10 évig biztosítják a zavartalan alkatrészellátást. Ezt követően viszont leginkább csak a bontott, vagy utángyártott alkatrészekben bízhatunk.

Többnyire egy hét alatt sikerült felvenni a kapcsolatot a legnépszerűbb megszűnt márkák korábbi importőreivel, akik állítják, felkészültek a márkakereskedés nélkül maradt tulajdonosok kiszolgálására. Ha mégis akadozna a kapcsolatfelvétel, esetleg garanciaidő letelte után hibásodna meg autója, olvassa el korábbi cikkünket, mielőtt ráborítaná az asztalt a kapcsolattartóra.

Kapcsolódó
Hogyan reklamáljunk a szervizben?

Hogyan reklamáljunk a szervizben?

Már pont nem garanciális az autó, de azért ilyen hibának nem kellene előfordulnia. Kihez forduljak, keressek rögtön ügyvédet?

Cadillac

Az amerikai márka a 2000-es évek derekán érkezett Magyarországra, ám a gazdasági válság és a nem különösebben vonzó modellpaletta 2008-ban bedöntötte a forgalmazást.

A General Motors egészen 2010-ig várt, mire újra megpróbálkozott a Cadillac márka Európai értékesítésével. Magyarországon viszont senki nem vállalta, így a Cadillac-tulajdonosok egyelőre hivatalos márkaszerviz nélkül maradtak. Halvány reménysugár lehet, hogy állítólag hamarosan leszerződnek egy Opel márkakereskedéssel. Addig a legközelebbi Cadillac-szalont Bécsben találjuk, ott van hivatalos szerviz is.

Árnyalja a képet, hogy az itthon forgalomban lévő 318 Cadillac átlagéletkora 25 év felett van, így tulajdonosaik már bizonyára hozzászoktak a hivatalos képviselet hiányához, és öreg autókat általában eleve nem szoktak márkaszervizbe hordani. Ezt erősíti meg a Cadillac Club of Hungary elnöke, Kuti Géza is, aki szerint az Amerikában gyártott típusok itthoni alkatrészellátását és szervizelését mindig is a márka iránt elkötelezett magánműhelyek segítségével oldották meg.

Chevrolet/Daewoo

A gazdasági válság előtti devizahitel-hullám és a nulla forintos önrészű hitelek dömpingjének az egyik slágermárkája volt a Daewoo. A főként kifutó Opel-technikára épülő autókat 2005-től Chevrolet-emblémával forgalmazták, majd jöttek az önálló modellek, végül kiderült, az anyacég nem keres eleget az Európába hozott koreai Chevykkel, így 2014-ben kivonultak az Európai Unióból. 

A vizsgált autómárkák közül a Chevrolet magyar honlapja még mindig működik, és a többiekhez képest mintaszerű szolgáltatást nyújtanak. Még a megszűnéskor forgalmazott típusok aloldalai is megmaradtak, ahol kissé önironikus módon sajnálkozva közlik, hogy hivatalos úton már nem vásárolhatunk új Chevyt, cserébe nézzük meg az Opel kategóriatárs típusait. Érdemes megnézni, hogy a Használtautó.hu-n jelenleg 719 darab Chevrolet és 521 Daewoo várja gazdáját.

Mivel a forgalmazás alig két éve szűnt meg, az sem kizárt, hogy a használt autók között gyári garanciás típust találunk. A General Motors (vagyis most már csak az Opel) importőrének tájékoztatása szerint kevesebb mint ezer ilyen Spark, Aveo, Cruze, Malibu, Trax, Orlando vagy Captiva van forgalomban. Ezekre az autókra jellemzően 3 év / 100 000 kilométer garanciát vállalt a gyártó, amelyből az első két év kilométerkorlátozás nélküli. Akkor se ijedjünk meg, ha egy hirdető 2019-ig szóló garanciával kecsegtet, hiszen ilyen esetben gyárilag kiterjesztett garanciáról lehet szó.

Szerencsére nem kell Bécsig autóznunk, ha szervizbe szeretnénk vinni az autót. A forgalmazás megszűnésekor nem zárt be az összes márkakereskedés, sokan márkaszervizként folytatták a működést. A több mint 100 ezer Chevrolet/Daewoo tulajdonos 29 hivatalos műhely közül választhat az országban. A magánszervizekben a legújabb típusok kivételével egyelőre bőséges a bontott alkatrészek ellátása, de maga a Chevrolet is 10 évig vállalta az eredeti alkarészek szállítását.

Ha minden kötél szakad, aktívan működő márkaklubban tájékozódhatunk. Nagyobb gond akkor van, ha egy ritkább Chevrolet típus, például egy Captiva SUV-hez keresünk karosszériaelemeket, mert egyebek mellett motorháztetőből csak gyárit találunk majd, jó drágán. Az öreg Daewook tulajdonosainak helyzete sem egyszerű, mert a mára filléres autókhoz sem könnyű új karosszériaelemeket találni. 

Chrysler/Dodge

A 6500 Chrysler és az 1100 Dodge-tulajdonos sorsa már kicsit komplikáltabb. A két márka 2011-es kivonulása előtt még tulajdonosváltás is történt. A Fiat csoport 2009-ben kezdte el a Chrysler, Dodge és Jeep felvásárlását a Daimler-csoporttól. Az ügylet még ma is folyamatban van, de az olaszok már az üzletkötés legelején többségi tulajdonossá váltak. A felvásárlás megkezdésétől a kivonulásig eltelt időszak egy sor furcsa, átcímkézett típust szült, sőt, a Fiat még mindig kínálja a Dodge Journey-t Freemont néven.

2
Fotó: Chrysler / Chrysler

A Freemont/Journey-tulajdonosok tehát fellélegezhetnek, de a többieknek sincs félni valójuk. Habár már a legújabb modellek garanciaideje is lejárt, a márkák (Anglia kivételével) csak Európában szűntek meg, így az egykori kereskedések be tudják szerezni az alkatrészeket mind a Daimler-, mind a Fiat-érából származó autókhoz.

Dodge vagy Chrysler klub nincs Magyarországon, de az interneten keresgélve számos magán-, illetve amerikai autókra szakosodott szervizt találhatnak a tulajdonosok.

Daihatsu

A japán Daihatsu forgalmazását többször is megpróbálták itthon, de 2013-ban egész Európából kivonult a cég. A hazai eladásokból és a külföldről behozott autók alapján összesen 4200 Daihatsu fut a magyar utakon. Megbízható, többnyire Toyota-technikára épülő típusokról van szó, de megszűnt a magyar márkaklub, és az egyetlen fellelt fórumtopik se túl népes. Az egyik utolsó hozzászóló nagyjából így fogalmaz: „daihatsu applause awd alkatrészek nálam.most utoljára.jövőhéten a méhtelepre kerül...”

Cikkünk megjelenéséig nem kaptunk válaszokat a kérdéseinkre az utolsó egykori magyar importőrtől, pedig a cég most is létezik, és többféle autómárkával is foglalkozik.

Saab

A Saaboktól nem kell különösebben félni. Ezt nem csak korábbi tuningos cikkünk támasztja alá, hanem az a tény is, hogy a svéd cég külön kezelte az autógyártásért és külön az alkatrészellátásért felelős divíziót. Ezek közül csak az előbbi került csődhelyzetbe (bár az többször is), így az alkatrészellátás folyamatos maradt a garancia lejárta után is. A Saab négy egykori hazai márkaszervizén keresztül szolgálja ki az 5500 hazai tulajdonost, és ne feledjük, a Chevrolet-hez és a Cadillac-hez hasonlóan itt is nagy arányban használták fel a szabvány General Motors technikát.

Saab-9-5 Sedan 2004 1024x768 wallpaper 06

Égő Ákos, a legnagyobb hazai Saab klub (Saab 900 Klub) vezetője szerint a rajongókat nem rendítette meg a Saab hanyatlása, továbbra is erős a márkahűség, amit az aktív klubélet is bizonyít.

MG-Rover

Rovert már csak a saját temetőjében látni. Illetve már ott sem. Persze ez nem igaz, hiszen Datahouse adatai szerint több mint 7400 MG/Rover tulajdonos van az országban. A brit autógyártás legnagyobb bástyája 2005-ben dőlt le, de a Saabhoz hasonlóan itt is külön kezelték az alkatrészellátást.

auto/ROVER/75 1999-/XLARGE/03s

Az üzletágat a Caterpillarnak adták el. Egy hazai Rover-alkatrészekkel foglalkozó cég szerint azóta is többnyire zavartalanul biztosítják Angliából az alkatrészeket. Egyedül az esztétikai jellegű tartozékokat (például ajtókárpit, egyéb beltéri anyagok) nehezebb beszerezni. A viszonylag nagy darabszám miatt bontott alkatrészekből sincs hiány.

A problémát egyedül a szerelés, illetve a márkaszervizek megszűnése okozhatja. A kissé szellemjárta hivatalos klub oldalán van egy egészen nagy céglista a tagok által ajánlott szervizekből, de sok tulajdonos véleménye szerint nem mindig könnyű szerelőt találni, mert kevés a márkaspecifikus szakértő. A márkafüggetlen műhelyek pedig gyakran elhajtják őket, félve a váratlan hibalehetőségektől.

Lada

A Ladák hazai forgalmazása 2010-ben zárult, miután egy évvel korábban mindössze 26 autót tudtak eladni, a rekordnak számító 1994-es év 17 494 darabjával szemben.

Tavaly év végén viszont újraindult az értékesítés, amivel mind a 70 ezer hazai Lada tulajdonos jól járt, hiszen a forgalmazás az alkatrészellátásra is kiterjed. A gyár legrégebbi, '70-es években gyártott típusaihoz is beszerzik ami kell.

Most akkor vegyem, vagy ne vegyem?

Venne olyan autót, aminek megszűnt a hazai forgalmazása, esetleg már nem is gyártják?

Megszűnt márka típusát vásárolni ugyanúgy anyagi, vagy érzelmi kérdés, mint bármelyik, adott esetben még gyártásban lévő autónál. Az azonban látható, hogy bármi is legyen a motiváció, néhány autónál jóval kisebb a gyártás vagy a forgalmazás megszűnéséből fakadó kockázat, mint amiről a városi legendák szólnak. Persze az ördög sosem alszik, mielőtt lecsapnánk egy jó ajánlatra, mindenképpen tájékozódjunk a márka hazai támogatottságáról.

Az állományi adatokat a Datahouse bocsájtotta rendelkezésünkre.

Az oldalról ajánljuk

Te adnál 4,5 millát egy sokat futott, vén Civic-ért?
  • Hírek

Te adnál 4,5 millát egy sokat futott, vén Civic-ért?

A 34 éves Civic futásteljesítménye is combos, de azért így se véletlen, hogy valaki egy zsák pénzt adott érte.

április 3., 06:01
A Halálos Iramban egyik leghülyébb jelenetének eredetileg volt értelme, de átírták
  • Hírek

A Halálos Iramban egyik leghülyébb jelenetének eredetileg volt értelme, de átírták

2JZ motor egy MK4-es Suprában?! Na ne!!!!!!44NÉGY!!!

április 3., 10:27
Szomorúság: ez itt a világ utolsó manuál váltós Golf GTI-je
  • Hírek

Szomorúság: ez itt a világ utolsó manuál váltós Golf GTI-je

Már eladták, és a jelenlegi állás szerint soha nem lesz több.

április 2., 17:35
A Teslát másolja a Hyundai, de ezzel mind jól járunk
  • Hírek

A Teslát másolja a Hyundai, de ezzel mind jól járunk

Az első ezzel szerelt modellek 2026 második negyedévében érkeznek.

április 3., 07:31
Rátett egy mae gerit a parkoló Puntóra az Audi A6
  • Hírek

Rátett egy mae gerit a parkoló Puntóra az Audi A6

Nem tudjuk, hogy mi járhatott az Audi sofőrjének a fejében.

április 3., 09:05
1,4 millió egynapos autópálya-matrica kelt el 9 hónap alatt
  • Sajtóközlemény

1,4 millió egynapos autópálya-matrica kelt el 9 hónap alatt

Boldog szülinapot egynapos autópálya-matrica! Íme a tapasztalatok.

április 3., 08:35
Trump háborút indított, alapjaiban változtathatja meg a globális autópiacot
  • Közélet

Trump háborút indított, alapjaiban változtathatja meg a globális autópiacot

Trump elindította a kereskedelmi háborút. A lépés egyelőre nem igazán kedvez az amerikai gyártóknak. Sőt!

április 3., 06:00
Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját
  • Hírek

Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját

A Garage 54 ismét szürreális projekttel jelentkezett.

36 perce
Még furcsább, megosztóbb a frissített Hyundai Ioniq 6
  • Hírek

Még furcsább, megosztóbb a frissített Hyundai Ioniq 6

Bemutatták az új Ioniq 6-ot, de a műszaki részletek még váratnak magukra.

április 3., 10:40
Részeg útfestők? Nem! Új fegyver a gyorshajtók ellen!
  • Hírek

Részeg útfestők? Nem! Új fegyver a gyorshajtók ellen!

Hamarosan műanyag terelőelemeket telepítenek a sávok mellé.

április 2., 08:24
Az amerikai MotoGP futam első balesetét a biztonsági autó szenvedte el
  • Hírek

Az amerikai MotoGP futam első balesetét a biztonsági autó szenvedte el

Az esetről videó is készült.

április 2., 05:42
Tökön-paszulyon keresztül menekült az eltiltott sofőr, végül kigyulladt az autója
  • Hírek

Tökön-paszulyon keresztül menekült az eltiltott sofőr, végül kigyulladt az autója

Az autós a körforgalomra és kerékpárútra tekintet nélkül mindenen áthajtott.

április 2., 15:31
A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból
  • Hírek

A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból

A Dacia változata 18 ezer euró (7,2 millió forint) alatti áron indul majd.

április 2., 05:42
Astrával okozott káoszt egy idióta, de végül más autója tört rommá
  • Hírek

Astrával okozott káoszt egy idióta, de végül más autója tört rommá

Láncreakciót indított egy szabálytalan előzés, aminek a végén egy vétlen sofőr Volkswagenje tört bucira.

április 3., 11:34
A japán gyártók nagyot szívnak az amerikai vámokkal
  • Hírek

A japán gyártók nagyot szívnak az amerikai vámokkal

Főleg a Nissan.

április 3., 13:03
Így készül a büntetővámokra az egyik legnagyobb beszállító
  • Hírek

Így készül a büntetővámokra az egyik legnagyobb beszállító

A Magnának rengeteg gyára van az Egyesült Államokon kívül, amiből lehet még gond.

április 2., 16:25
Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban
  • Hírek

Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban

Az XM-ből tavaly csak 1 974 példány fogyott az USA-ban.

április 2., 13:27
Kartelltevékenység miatt 458 millió eurós bírságot kapott a BMW, a Volkswagen, a Toyota és még tucatnyi autógyártó
  • Hírek

Kartelltevékenység miatt 458 millió eurós bírságot kapott a BMW, a Volkswagen, a Toyota és még tucatnyi autógyártó

A vádak szerint az összeesküvő felek "összehangolt magatartást tanúsítottak az elhasználódott járművek újrahasznosításával kapcsolatban."

április 2., 11:01
Bosszúból több vödörnyi kavicsot öntött egy nagyon ritka Nissanra egy idióta New Jersey-ben
  • Hírek

Bosszúból több vödörnyi kavicsot öntött egy nagyon ritka Nissanra egy idióta New Jersey-ben

Az autó tulaja most fél millió dollárra pereli a károkozót.

április 2., 12:22
Hátramenetben a Vitara, rákaptak a magyar Kiákra
  • Hírek

Hátramenetben a Vitara, rákaptak a magyar Kiákra

Márkák, modellek, darabszámok, részesedések és százalékok.

április 2., 08:40
Kettészakított egy Cybertruckot egy Mercedes-Benz G-osztály Amerikában
  • Hírek

Kettészakított egy Cybertruckot egy Mercedes-Benz G-osztály Amerikában

Az elektromos pickup platója teljesen leszakadt, de az utascella épségben maradt.

április 2., 10:03
Hyundai Ioniq 6 FL
  • Hírek

Hyundai Ioniq 6 FL

április 3., 09:21
Honda Civic Si (1991) aukció
  • Hírek

Honda Civic Si (1991) aukció

április 2., 16:19
Cupra Terramar 1.5 TSI DSG – 2025.
  • Tesztek

Cupra Terramar 1.5 TSI DSG – 2025.

április 3., 13:50
Japán Nagydíj futamelőzetes
  • Hírek

Japán Nagydíj futamelőzetes

április 2., 14:01
Red Bull kerékcsere szimulátor
  • Hírek

Red Bull kerékcsere szimulátor

április 2., 14:22
Így reagál a vámokra a Magna
  • Hírek

Így reagál a vámokra a Magna

április 2., 11:04
BMW 120d – 2024.
  • Tesztek

BMW 120d – 2024.

április 2., 12:55