A németek már betiltották
Németországban egy nem jogerős bírósági döntés alapján, az összes tartományra vonatkozóan megtiltották az UberPop szolgáltatást, ami egy okostelefonos alkalmazás, ami összehozza az utazni vágyót és a sofőrt.
Fellebbezés mellett a szolgáltatás tovább folyik, pedig 250 000 euró vagy hat havi börtön jár annak, akit uberezésen kapnak. Az indoklásban az állt, hogy az Uber-sofőr tisztességtelen előnyhöz jut a taxissal szemben, mégpedig a biztosítások és engedélyek hiányában, valamint abban, hogy nem kötelező elvállalnia egy fuvart. Arne Hasse bírósági szóvivő szerint mindenkire ugyanazok a szabályok vonatkoznak, aki személyszállítást végez pénzért Németország bármely tartományában.
Az Uber Black terméket - ez a szolgáltatás prémium része, amit sofőrös limuzinokkal biztosítanak – nem érinti a döntés. A németországi jogi szabályozás több vállalat esetében okozott már furcsa helyzeteket, például az Amazon és a Google is futott már bele kisebb-nagyobb adatvédelmi ügyekbe.
Londonban és New-Yorkban sem volt negatív visszhangoktól mentes az Uber fogadtatása, de e két utóbbi helyen most legálisan működik, bár vizsgálják, hogy valóban vonatkoznak-e rá a London Taxikra vonatkozó szabályok. Belgiumban minden egyes megkezdett Uber-fuvarért 10 000 eurós büntetést szabnak ki.
Ezek alapján érdekes, mi is az a szolgáltatás, amely egyszerű app segítségével működik, és ilyen indulatokat képes szítani világszerte.
Mi ez, valami drog?
Az UBER egy startup cég, ami a világ 45 országának száznál is több városában szolgáltat. A Sofőrök a saját autójukkal, a saját belátásuk szerinti idősávban vállalhatnak fuvarokat, mégpedig olyanokat, aamiket a rendszer rájuk oszt. Egy világméretű, automata, online diszpécserközpont. A cég piaci értéke a becslések szerint csaknem tizenhét milliárd dollár, bár pézügyeik eléggé ködösek. Öt évvel ezelőtt indultak el a közösségi taxiként definiálható szolgáltatással. A legdinamikusabban fejlődő piacuk Németország volt, ezért fáj nekik különösen ez a döntés.

Mit tud ez az alkalmazás?
Azt tudja, hogy a legközelebbi szabad sofőrt odaküldi, aki elvisz a célhoz, ebben hasonlít a taxira. Viszont az autóban nincs fizetés, ebben eltér a hagyományos taxitól. Jogviszony az az utas és az Uber, valamint a sofőr és az Uber között van, tehát itt mindenki az Uber felhasználója, csak máshogy. Értékelitek egymást az alkalmazás segítségével, ha a fuvar megvalósult. Mindketten kihátrálhattok a dologból, ha a másik nem szimpatikus.
Az Uber pedig leveszi a kártyádról a viteldíjat, amit a GPS-adatok alapján kalkulált ki. És a 80 százalékát továbbutalja a sofőrnek.
Hogyan utazhatok?
Itthon jelen pillanatban sehogy.
Máshol le kell tölteni az alkalmazást, regisztrálni, megadni a kártyaadatokat, és megrendelni az autót.
Mi van, ha nem egy Passattal vagy egy Priussal akarok megérkezni, hanem villantanék Egy S-Klasséval, A8-cal, vagy 7-essel?
Ilyet is tudnak, csak kicsit drágábban. Hozzávetőlegesen ez kerül annyiba, mintha sima taxival mennél, amit eddig megszoktál. Ez az Uber Black, ez működhet tovább.
Akkor ez most taxi?
Nem. Ez inkább a kereslet és a kínálat összehozása, kábé, mintha a Facebookon kiírnád, hogy megy-e valaki az északi partra péntek délután? Itt mindig megy, igaz, nem ingyen. De akkor, amikor te szeretnéd. Ennek a szervezett, és jól működő eszköze ez az alkalmazás.

Akkor mi vele a bajuk? Elsősorban a taxisok érvelnek azzal, hogy nem biztosított a szolgáltatás színvonala, bárki lehet Uber-sofőr, olcsóbb, mint a taxi, nem kell hozzá taxis licenc, ami néhol elképesztően drága, elveszi a piacukat, és nincs rendesen szabályozva. Nem ellenőrzött sem a sofőrök felkészültsége, sem az autóké.
Erre mit mond az Uber?
Hogy ők vezetői gyakorlattal és erkölcsi bizonyítvánnyal rendelkezőkkel szerződnek le, a GPS a legegyszerűbb okostelefonon is a célhoz navigál, nem kell fejből tudni az összes utcát. Persze, hogy nem kell licenc, mikor ismerősök szállítják egymást, és közöttük nincs is készpénzmozgás (épp ezért kirabolni se érdemes az Uber-sofőrt), és ha az értékelések rosszak, szerződést bontanak az adott vezetővel, vagy nem szolgáltatnak az utasnak. Az autók műszaki alkalmasságát pedig a mindenhol működő műszaki állomások ellenőrzik.
Akkor mire jó?
Régiónként másra. Vannak olyan települések, ahol nincs taxiszolgáltatás, de volna rá igény, gondoljunk csak egy pár százas falura. Aztán vannak olyan nagyvárosok, ahol egyszerűen kevés a taxi, ezért a szolgáltatás rugalmatlan és drága. Budapesten ezzel ellentétes a helyzet, itt a lokális maximumra kalibrálták a szolgáltatók számát, épp ezért nem is biztos, hogy lesz igény az Uberre.
Ez valami olyasmi, mint a fapados légitársaság?
Durva hasonlattal élve, inkább a termelői piachoz hasonlít. Ingadozó minőség, de ha megtalálod a neked megfelelőt, évekig megoldja a problémádat, akár olcsóbban, mint a hipermarket.
Egyáltalán olcsóbb a taxinál?
Nem feltétlenül. Készítettem két árkalkulációt: Berlin belvárosából a Templehofra. Uberrel és taxival is 25 euró. A Heathrow reptérről London Citybe London Taxival 45-85 Font között mozog, a forgalomtól függően. Uberrel viszont 37 font egy normál kocsival, és 75 a S-Klasséval. Itt olcsóbb. Viszont az Uber aszerint változtatja az árakat, hogy mekkora a kereslet, így a csúcsidőben több sofőrt biztat munkára, ami végül is jó a felhasználónak, mert időben kap kocsit.
Akkor értem már, mi a bajuk a taxisoknak ezzel.
Igen, a taxis szakma a jelenlegi formájában egy kihalófélben lévő szakma. Erre apparátust, szabályzást, saját tulajdonú, millió szabálynak kötelezően megfeleltetett (tengelytáv, csomagtartóméret) autókat tartani egyre inkább túlszabályzott és felesleges dolognak tűnik, ezért az érintettek mindent megtesznek, hogy a lehető legtovább maradhasson a közösségi személyszállító szolgáltatás egész bolygónkra érvényes vezető megoldása a taxi. Ne feledjük, a szigorú szabályozás motivációja a csaló kóklerek, a törvényen kívüli hiénák kiszűrése volt.
Mi lehetne jobb ösztönző, mint a közösség véleménye, ami számtalan iparágban működik már, például a booking.com a szállásokról, a spritmonitor.de az autók fogyasztásáról, az ebay, vagy akár a Népítélet.hu, ami a Totalcar közösségi autóértékelő szolgáltatása.
Maga a folyamat ahhoz hasonlít, ami a kottanyomtatók és a hanglemezgyártók között volt a húszas években, vagy ami ma zajlik a nagy zenei kiadók, a zenekarok és az I-Tunes-Google Play-Amazon között. Egy változó üzleti modellhez, megváltozott szokásokhoz alkalmazkodni nehezen akaró felek harcát látjuk, akik saját magukra görbítik a valóságot, mert amíg lehet, ebből szeretnének megélni. Ez érthető bizonyos szempontból hozzáállás, még ha korlátozza is a versenyt.
És kinek van igaza?
Itt nincs igazság, majd a piac eldönti, melyik megoldás lesz a befutó, vagy hol, melyiknek lesz nagyobb létjogosultsága, ezáltal nagyobb részesedése a piacból. Ma is nyomtatnak kottát, készül hanglemez is, meg CD, de a zenék többségét már letöltik. Valahogy így fog alakulni ez is.
És sofőrként meg lehet élni ebből?
Meg. Nem is olyan rosszul, bár olvasni az interneten olyat, hogy többre számítanak. A Business Insider cikkében eléggé vegyes a kép. Amerikában 35 és 90 ezer dollár közötti adózás előtti bevétellel lehet számolni, ez nem tűnik rossz pénznek, ebből jön le az Uber 20%-a, az autó fenntartása, az üzemanyag, parkolás egy egyéb díjak. Meg a betegbiztosítás, tehát ezt tényleg érdemes az itthoni bruttó szintjén értelmezni. A Londoni Belsőség-találkozón beszéltünk egy Uber-sofőrrel, ő teljes egészében ebből tartja fent magát az albérletében. Sőt, most egy pár éves E-Klasséra gyűjt.
Ez akkor jó, vagy rossz?
Mint mindennek, ennek is vannak jó és rossz oldalai. Emberek jutnak munkához Uber-sofőrként, ez jó. Ezek az emberek adóznak, fogyasztanak, és nem kérnek segélyt, ami szintén jó. A taxisoknak árban reagálniuk kell majd, ha a törvényi eszközeik elfogytak (vagy inkább lobbierejük), így akár olcsóbb is lehet a taxizás, ami szintén jó. Dehogy az olcsóbb fuvardíj végül a vezetőt, a fuvarszervezőt vagy az államot rövidíti-e meg, az országonként eltérő lehet. De az alacsonyabb áron taxizás sokaknak nem fogja megérni, ők munkájukat vesztik majd. És akkor elmehetnek az Uberhez sofőrnek.

Az oldalról ajánljuk
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Tesztek
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS
Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
