Cipőt a cipőboltból

Merkur-történet

2014.08.10. 07:01

Ha autókereskedelem, akkor Merkur. Mindenki hallott a vállalatról, de kevesen ismerik a történetét. Cikkünk az egykori munkatársakat is megkérdezve próbálja a históriát felvázolni.

A Totalcar.hu-n a Veterán Autó és Motor magazinból átvett cikkeket is publikálunk kéthetente. Fogadják szeretettel ezeket az írásokat, amelyek közül a jelenlegi a 2010/1-es számban jelent meg.

A negyvenes évek végén bevezetett korlátozások a személygépkocsi-birtoklást és -használatot egyaránt érintették. Csak a kiváltságosak tarthattak személyautót, állami engedéllyel. Az 1956-os forradalmat követően, 1958-tól engedett a hivatalos szigor, s immár új és használt autókat is lehetett vásárolni – akár külön engedély nélkül. Új kocsikból – döntően Wartburg, Moszkvics és Škoda gyártmányúakból – néhány száz darab érkezett. Ezek importjával a Mogürt, míg az értékesítés ügyintézésével a Belkereskedelmi Gépkocsijavító Vállalat foglalkozott. 1959-ben bevezették a gépjármű-előjegyzést, ami annyit jelentett, hogy bizonyos összeg kifizetése fejében a vevő rákerült egy listára, s némi várakozási idő elteltével hozzájuthatott a vágyott autóhoz.

Ez a rendszer három évig zökkenőmentesen működött, 1962-ben azonban megérkezett az első nagyobb Trabant- és Wartburg-szállítmány, s a „Belker” képtelen volt megbirkózni a nagyobb adminisztrációval. Az újautó-értékesítési tevékenységgel a Csepel Kerékpár- és Motorkerékpár-nagykereskedelmi Vállalatot bízták meg, ám az sem volt felkészülve a megpróbáltatásokra.

Jól példázza ezt egy 1963-as jelentés: „A jelenleg készleten lévő típusok közül a Moszkvics és Škoda gépkocsik készlete igen nagy, ezért azt minden kötöttség nélkül néhány napon belül a pénzzel rendelkező vevőnek ki tudják adni. (...) A Wartburg kocsik iránt nagyobb az érdeklődés, ezért a jelentkező vevőknek az autószalon olyan felvilágosítást ad, hogy vásárlási szándékukat írásban közöljék a Csepel vállalat központjával. A készleten lévő Wartburg típusból három–négy hét alatt kaphatják meg a kért kocsit. A Trabant iránt, amely az új gépkocsik között a legolcsóbb, még nagyobb a vásárlási kedv. Az írásban benyújtott igényeket egy társadalmi szervezet megvizsgálta, és az igénylők egy részére engedélyt adott Trabant gépkocsik kiszolgálására. (...) Trabant és Fiat gépkocsikat csak olyanoknak adnak el, akik két éven belül még új kocsit nem vásároltak. (...) Az 1963. évben beérkező Trabant gépkocsik az 1962. évi igénylés kielégítésére kerülnek kiadásra. Azóta jelentkező vevőket elutasítják.”

Tehát ekkor kezdődött az idegőrlő várakozás. Kellett egy intézmény, amelynek kizárólag az autóeladás a fő feladata. Létrejött a Merkur Személygépkocsi-értékesítő Vállalat mint önálló gazdasági egységként működő állami cég. Közvetlen irányítását és ellenőrzését a Belkereskedelmi Minisztérium Vas- és Műszaki Főigazgatósága végezte. Az import továbbra is a Mogürt feladatkörébe tartozott. A főigazgatóság kutatta fel az árualapokat, kötötte a szerződéseket, irányította a beszerzési és értékesítési munkálatokat, jogi szakvéleménnyel is innen látták el a különböző vállalatokat, és persze ellenőrizték a tevékenységet. A Merkur csupán a beérkezett gépkocsik átvételét, tárolását és elosztását, átadását végezte.

E vállalat dolga volt továbbá a személygépkocsi-tartozékok és -felszerelések nagykereskedelmi forgalomba hozatala. A Merkur valóban monopolhelyzetben volt, de nem úgy, ahogy arra sokan emlékeznek. A mindennapokban ezzel a vállalattal érintkeztek az emberek, ezért ezt látták a legfőbb úrnak.

Telepek, raktárak

Az autószalonok, telepek és boltok elhelyezkedését Németh Ferenc segített rendszerezni. 1973-ban autószerelőként kezdte pályafutását a Merkurnál, majd 1978–1992 között fődiszpécserként és megbízott kereskedelmi osztályvezető-helyettesként dolgozott. A vállalat központja Budapesten, a VI. kerületi Szív u. 60. alatt állandósult, de a IX. kerületi Üllői út 47–49. alatt is volt részlege. A központ mellett három nagyobb egység működött: Csepelen, Debrecenben és Győrben. Az új autók átadását két XXI. kerületi telepen (Áfor út 4., majd 1972-től Védgát u. 5–7.) tették lehetővé.

Amikor már több lett az új autó, egyes autószervizekben is megkezdődött az átadás. Ilyen volt a XXI. kerületi Jókai u. 25. alatt működő, Autószöv nevet viselő szerviz. A használtautó-telepek a XIII. kerületi Röppentyű utcában és a XIV. kerületi Öv utcában üzemeltek. Vidéken gépkocsiátadó bázisok létesültek Debrecenben, Győrben és Szegeden. Használtautó-telep több helyen volt, így Debrecenben, Győrben, Szegeden, Békéscsabán. Autószalonok, ahol meg lehetett tekinteni a választható kocsikat és érdeklődni lehetett velük kapcsolatban, Budapesten a Martinelli téren (ma Szervita tér), a Népköztársaság útján (ma Andrássy út) és a Lenin körúton (ma Erzsébet körút) voltak, vidéken pedig Pécsett és Zalaegerszegen nyílt szalon. Az autófelszerelési cikkeket külön boltok kínálták.

A telepekre vasúton érkeztek a járművek, a szállítást a MÁV intézte. Budapesten három helyre futhatott be a vonat: az Áfor utcai telepre, amely saját iparvágánnyal rendelkezett, illetve a csepeli Szabadkikötőben két helyre. A Szabadkikötőn belül a társaság egy szintén saját iparvágánnyal rendelkező raktárt bérelt a Maharttól. Az a vonat, amely nem a bérelt szabadkikötői részlegbe ment, átmeneti tárolóhelyre szállította rakományát. Innen lepakolás után teherautóval szállították tovább a gépkocsikat a Gubacsi-telepre vagy később az Autószövhöz. Az 1970–80-as évek fordulóján a IX. kerületi Táblás utcai bérraktár is bekapcsolódott a vérkeringésbe. (Akit közelebbről érdekel ezeknek a szállításoknak a mikéntje, kattintson erre a linkre, amelynek végén egy olvasónk mérhetetlenül mulatságos levelén rághatja magát végig az akkori viszonyokról).

A Merkur első igazgatója, Székely Károly átmenetileg, csupán a megalakulás első esztendőiben állt a vállalat élén. Először a Vas- és Műszaki Osztály, majd a Csepel nagykereskedelmi vállalat vezetője volt. A második igazgató, Csűri István huszonkét esztendőn át dolgozott ebben a beosztásban, 1965 és 1987 között. Ő és helyettese, dr. Oroszi János állt a fejlesztések mögött. A volt dolgozók egyértelműen Csűri István személyét emelik ki. Korlátait tudomásul vette, energiát fordított a szakma, azaz az autókereskedelem és a vállalatvezetés megtanulására, megvédte beosztottjait. Jó vezetőnek tartották, aki érdemes kapcsolatrendszerrel is rendelkezett.

Őt követte Hellner Károly, aki korábban a Beszerzési Minisztérium személyzeti vezetője volt. Országgyűlési képviselőként ő szólalt fel legtöbbet a képviselőházban, s olyan Trabanttal járt, amelynek oldalán „A vállalat igazgatójának autója” felirat virított. Rövid időre dr. Oroszi János is az élre került. A vállalatot Horváth Árpádnak kellett búcsúztatnia. Igyekezete, hogy átmentsen egy kisebb Merkurt az új rendszerbe, nem hozott eredményt.

Az autóhoz vezető út

Arra feltehetőleg sokan emlékeznek a kortársak közül, hogyan lehetett a gyakorlatban autóhoz jutni. Személyesen vagy írásban kellett jelentkezni a budapesti autószalonoknál. A kínálatban szereplő bármely típust be lehetett jelölni, a színt pedig kötelező volt kiválasztani. Egy idő után postán elküldték a vevő címére a befizetési lapot. A pénzt az OTP-nek, az ország egyetlen – természetesen állami kézben lévő – bankjának kellett befizetni. Dr. Strasszer Tibor ügyvéd az 1970-es évek közepe táján érte el, hogy a befizetett pénzösszegre némi kamatot (3%) számítsanak fel.

A vételárat az átadás előtt kellett befizetni az OTP-fiókban. Később feltétel lett a 10, 20, majd 50 százalék előleg. Ez 1989-re lejjebb ment, 40 százalékra. Minden vevő sorszámot kapott. Székely Károly 1964-ben hangsúlyozta, hogy a kocsik átvételénél a befizetések sorrendjét veszik figyelembe.

A Merkur Csepelen dolgozó fődiszpécsere mindennap egyeztetett a raktárakkal, hány autó áll benn, mennyi és milyen érkezett. A vidéki diszpécserek szintén értekeztek a raktárakkal, majd a fődiszpécserrel, ez volt a diszponálás. Ezután a fődiszpécser továbbadta az információt a Szív utcai központnak. Itt tartották nyilván az ügyfeleket, és innen küldték az értesítéseket. Ezt nevezték nyolcnapos értesítésnek, hiszen minimum nyolc nappal az átvétel előtt tájékoztatni kellett az ügyfelet. A gépkocsira éhes leendő tulajdonos az értesítés átvétele után kifizette a jármű árának hátralevő részét, s befizetési bizonylattal mehetett az átadótelepre.

Akik külföldön dolgoztak vagy rokonuk élt kint, a Konsumex Külkereskedelmi Vállalaton keresztül dollárért, egy összegben befizetve igényelhettek autót. A Konsumex szintén a Merkurtól rendelt. A tulajdonos soron kívül jutott kocsihoz, és nyugati, az átlag számára nem hozzáférhető típusra is szert tehetett.

Hogy kezdetben milyen autó jutott a hagyományos utat bejáróknak, arról is eligazít bennünket Székely Károly 1964-es nyilatkozata: „Elsősorban Trabantra lehet számítani, mely Limousine változatban érkezik. A Wartburg modellek közül a rádióval szerelt Limousine, illetve a gazdagabb felszerelésű De Luxe kivitelt biztosítja a gyár. (...) Valószínűleg a Moszkvics 403 típus is (...) ugyanannyiért kerül forgalomba, mint a korábbi 407-es. A Škoda gyártól az idén az 1202-es jelzésű Combi típust várjuk. A farmotoros Škoda 1000-es típusra is vesznek már fel előjegyzést. Ezenkívül már csak a Warszawa, illetve Volga kerülhet szóba.”

Székely azt is hozzátette az Autó–Motornak adott tájékoztatásában: „A jelek szerint az autóellátás ebben az esztendőben is kielégítő lesz.” Ez meglepő fogalmazás, hiszen a vállalat több mint harmincéves fennállása alatt sohasem volt kielégítő az ellátás. Ennek kizárólagos okát olcsó fogás lenne a soronkívüliség intézményében keresni. A fogalom mögött az áll, hogy a rendszer kiváltságosai, egyebek között a pártbizottságok, az állami intézmények magas beosztású bürokratái, a fegyveres szervek alkalmazottai és meghatározott kitüntetések birtokosai soron kívül jutottak autóhoz. Tegyük hozzá, egy idő után tíz százalék felárral.

Németh Ferenc szerint a soronkívüliség a behozott autók legfeljebb húsz százalékát érintette. 1989-ben lehetett végre a soronkívüliség intézményéről nyilvánosan beszélni. Nagy pillanat volt, amikor a Reform a Merkur vezérigazgatójának feltette a kérdést: „Van azonban még egy »közvéleményt ingerlő« rendelet, mégpedig a »soronkívüliség«. Mint tudjuk, várakozás nélkül autót csak a beosztásuknál, tisztségüknél fogva jogosult személyek kaphatnak...”

Hogy mit válaszolt az igazgató? „Meg kell szüntetni a kivételezett helyzetű, különleges bánásmódban részesülő személyek egyre dagadó csoportját. A Merkurnak is be kell állnia a most átalakuló vállalatok sorába, és piacképes partnerekkel együttműködve új formában kell biztosítania a magyar gépkocsiellátást.”

A merkurosok jól látták a problémákat. A vállalat IV. ötéves tervre (1971–1975) készített koncepciójában kendőzetlenül feltárták a sanyarú valóságot. „Az elmúlt tervidőszakban vált tömegessé a kereslet a személygépkocsi iránt is, bár vállalatunknak az igényeket nem sikerült kielégíteni. A fogyasztás növekedése mellett – öt év alatt – a kiskereskedelmi forgalom 40 százalékos felfutása várható. (...) Növelni kell a nép jólétét, az életszínvonalat. Az egy főre jutó reáljövedelem növekedése összesen 16,8% lesz, a kereslet főleg a tartós fogyasztási cikkek irányába tolódik el. Ez (...) vállalatunkat is arra kötelezi, hogy az ellátást javítsuk és a személygépkocsik differenciált keresletét kielégítsük. A IV. ötéves tervtörvény a személygépkocsik forgalmazásának dinamikus növekedését írja elő. Ez azt jelenti, hogy az ötéves tervidőszak alatt közel háromszor több személygépkocsi forgalmazásáról kell gondoskodni, mint az előző ötéves periódusban. 1970. évhez képest pedig 1975-ben csaknem megduplázódik a személygépkocsik értékesítése.”

Ez számszerűsítve azt jelentette, hogy 1971–75 között 350–370 ezer gépkocsinak kellett forgalomba kerülnie. Az előző évekhez képest ez jelentős ugrás volt. 1957–65 között a lakosság részére kevesebb mint 60 ezer személyautót tettek hozzáférhetővé, 1966–70-ig 113 ezer új autótulajdonost jegyeztek fel. Ezek az arányok irreálisak voltak.

„Soha nem tudtuk, holnap mi és mikor érkezik” – mesélte Horváth Attila, aki autószerelőként tartozott a Merkur ezerfős csapatához. „A napi átadott mennyiséget sokszor több helyről kellett összeszedni, már az autók átszállítása is gondot okozott.” Ezt a meglátást maga a Merkur is alátámasztja: „Bár 1965-ről 1970-re mintegy kétszeresére nőtt a száz családra jutó személygépkocsik száma (...), a fajlagos ellátottság tekintetében hazánk még mindig igen kedvezőtlen helyet foglal el a hasonló gazdasági fejlettségű szocialista, illetve kapitalista országok között.”

1985-re sem javult a helyzet, amikor a Mogürt büszkén jelentette, hogy „Az ország személygépkocsi-állománya az utóbbi évtizedben évenként közel százezer darabbal növekedett, 1985-ben 10 000 lakosra 1347 személygépkocsi jut.” Ez annyit jelentett, hogy nagyjából 135 gépkocsi jutott ezer emberre. Ugyanekkor az Amerikai Egyesült Államokban 708, Franciaországban 446, míg Lengyelországban 117 gépkocsi volt az arány.

Az út vége

„A jelenlegi anyagi és technikai feltételek elavultak, az állóeszközök korszerűtlenek, a vállalat a megalakulás óta problémákkal küzd” – szögezték le 1970-ben. „Kicsik a telepek és a szalonok. Budapesten a Röppentyű utcai telep korszerűsítését építési engedély hiányában nem tudjuk megvalósítani. (1980-ban végül mégis sikerült korszerűsíteni – a szerk.) Így új egység létrehozásáról kell gondoskodnunk. A jelenlegi körülmények sem állóeszköz-ellátottság, sem munkaerő tekintetében a kulturált kereskedelem követelményeinek nem felelnek meg.”

Ennek oka, hogy a Merkur alig látott készpénzt az eladott gépkocsik után: autónként 3–3,5 százalékot. Ebből kellett fenntartania magát, fizetnie a közüzemi díjakat és az illetményeket. A folyamatos bővítés is anyagi gondokkal tetézte a Merkur mindennapjait. A szegedi telephely például befejezetlen maradt. A merkuros dolgozók ezt úgy összegezték, hogy a vállalat a szükségesnél mindig lassabban fejlődött.

Anyagi gondokkal küzdöttek a vásárlók is. Szólhatott a propaganda az életszínvonal növekedéséről, ha a statisztika szerint „A személyautók fogyasztói árai a lakossági jövedelmekhez képest magasak.” A gépkocsik eladási árát pedig a Belkereskedelmi Minisztérium határozta meg, nem a Merkur.

Veterános cikkek

Az imént olvasott cikkekhez hasonlókat tucatjával talál a frissen megjelent Veterán Autó és Motorban is. Keresse a magazint az újságárusoknál, benzinkutaknál! Régebbi, nyomtatott számok megrendelhetők a magazin honlapján, a veteran.hu címen.

A Merkurnak folyamatosan nőttek az adósságai, a legjelentősebbeket a vám- és az adóhatósággal szemben halmozták fel. Falkai János, aki 1969 és 1989 között dolgozott a Merkurnál s végül igazgatóhelyettesként hagyta el a vállalatot, azt állítja, azért alakultak ki a tartozások, mert az 1980-as évek elején megszűnt az Autófenntartó Ipari Tröszt (Afit). Ez ellenőrizte és irányította az ország összes gépkocsijavító vállalatát, így a Merkur garanciális javítóműhelyeit is. Az előre beépített és jóváhagyott garanciális költségek nem fedezték az autók javítását. Amikor az Afit megszűnt, a Merkurnak nem volt megfelelő apparátusa garanciális javításokra, s ez tíz év alatt évi 200 millió forint veszteséget eredményezett.

1993 áprilisában az Állami Vagyonügynökség elrendelte a Merkur jogutód nélküli, végelszámolással való megszüntetését. Az ingatlanok egy részét pénzzé kellett tenni vagy át kellett adni a tartozás fejében. A vámhatóság megkapta a csepeli telep felépítményét, az adóhatóságé lett a Szív utcai épület. „Miután minden adósságot rendeztek, a Merkur birtokában nemcsak irodaépület maradt, de készpénz is” – mesélte Harkai Péter, aki a gazdasági osztályon dolgozott, hozzá tartozott a különböző budapesti telepek, üzletek, irodaépületek fenntartása és üzemeltetése, és megbízásos alapon a végjátékig „segített” a végelszámolónak. „A végelszámolásnál pozitív zárómérleg született 1998-ban” – összegezte. A megmaradt ingatlanvagyon jó része áron alul magánkézbe vándorolt.

1992-ben került a Merkur élére Horváth Árpád vezérigazgató, aki még akart valamit továbbvinni a cégből, megbízatása is erre szólt. Halála megakadályozta a tervek valóra váltását.

Nem azért kellett megszűnnie a Merkurnak, mert veszteséges gazdálkodást folytatott. Amikor elrendelték jogutód nélküli felszámolását, négymilliárdos tárgyi vagyonnal, kiválóan képzett szakembergárdával és tizenhat teleppel rendelkezett. Alkalmas lett volna bármely autómárka vezérképviseletének ellátására. A Merkur szerepét a gőzerővel beinduló, széles márkakínálattal rendelkező privát importőrvállalkozások vették át.

Az oldalról ajánljuk

Rengeteg amerikai Tesla tulajdonos személyes adatait szivárogtatta ki egy weboldal
  • Hírek

Rengeteg amerikai Tesla tulajdonos személyes adatait szivárogtatta ki egy weboldal

Bár az oldal egyfajta közösségépítő platformnak álcázza magát, valószínűleg az Elon Musk és a Tesla elleni fellépés egyik újabb eszközének szánják.

március 19., 14:31
Eladó az amerikai AMG alapítójának egykori autója
  • Hírek

Eladó az amerikai AMG alapítójának egykori autója

A különleges modell alapjait egy amúgy sem szerény 500 SEL adta.

március 19., 11:43
Bezuhantak a Bentley eladásai, a COVID óta nem volt ilyen rossz a helyzet
  • Hírek

Bezuhantak a Bentley eladásai, a COVID óta nem volt ilyen rossz a helyzet

Mindez annak tükrében különösen vészjósló, hogy Frank-Steffen Walliser CEO szerint az egy autóra jutó bevételük sosem volt még ilyen magas.

március 19., 16:22
Ha eddig szeretted ezt a Mazdát, ezután még jobban fogod
  • Tesztek

Ha eddig szeretted ezt a Mazdát, ezután még jobban fogodMenetpróba: Mazda CX-60 – 2025.

Láthatóan alig, a lemezek alatt viszont rengeteg apróságban változott a CX-60, és ettől csak még jobban kéne.

március 19., 17:44
A Cybertruck elbújhat: eladó egy örült, kockás, kabrió buggy, dübörgő V8-cal
  • Hírek

A Cybertruck elbújhat: eladó egy örült, kockás, kabrió buggy, dübörgő V8-cal

Nem hogy ilyen, de még csak hasonló jármű sincs másik.

március 19., 17:09
Ilyen autók cirkáltak a 70-es években Magyarországon. Felismered mindet?
  • Belsőség

Ilyen autók cirkáltak a 70-es években Magyarországon. Felismered mindet?Kvíz: Ismerd fel a 70-es évek autóit!

Lada, Trabant, Wartburg, meg ami még: ebben a kvízben bizonyíthatod, hogy minden autót ismersz, ami a 70-es években népszerű volt Magyarországon.

3 órája
Több milliárd forintnyi bírságot kerülnek ki az autósok New Yorkban olvashatatlan rendszámokkal
  • Hírek

Több milliárd forintnyi bírságot kerülnek ki az autósok New Yorkban olvashatatlan rendszámokkal

Van akinek csak szimplán koszos az autója, de a legtöbben szándékosan trükköznek a rendszámtáblákkal.

március 19., 12:32
Annyit estek a Tesla részvényei, hogy már a SpaceX Elon Musk legértékesebb tulajdona
  • Hírek

Annyit estek a Tesla részvényei, hogy már a SpaceX Elon Musk legértékesebb tulajdona

Kedden egyetlen nap alatt 5,4 százalékot esett a részvények árfolyama.

március 19., 18:18
Belebukott a rajzfilmes trükkbe a Tesla
  • Hírek

Belebukott a rajzfilmes trükkbe a Tesla

A Model Y nem egy Kengyelfutó Gyalogkakukk.

március 18., 05:59
Hivatalos: utód nélkül szűnik meg a Mercedes egyik közismert típusa
  • Hírek

Hivatalos: utód nélkül szűnik meg a Mercedes egyik közismert típusa

A döntést Markus Schäfer, a Mercedes technológiai vezetője jelentette be.

március 19., 06:08
Veszélyes hibát idézett elő a Hyundai Ioniq 5 N legutóbbi visszahívása
  • Hírek

Veszélyes hibát idézett elő a Hyundai Ioniq 5 N legutóbbi visszahívása

A hiba állítólag egy visszahívés miatti javítás után jelen meg.

március 20., 06:54
A helyszíni bírságot aláírni nem kell félnetek jó lesz
  • Közélet

A helyszíni bírságot aláírni nem kell félnetek jó lesz

A bírságolás egyszerre legyen gyors, olcsó és jó. Kár, hogy ezekből csak kettőt választhatnak az autósok, amikor rájuk kerül a sor.

március 20., 05:59
F1: törölhetik a 2026-os motorszabályokat, 2028-tól jöhet a V10?
  • Hírek

F1: törölhetik a 2026-os motorszabályokat, 2028-tól jöhet a V10?

Állítólag a Forma-1 vezetőségében jelenleg is mérlegelnek több olyan forgatókönyvet, amik visszahoznák a sokak által hiányolt V10-es motorokat.

március 20., 05:59
500 milliárd jennel csökkenti villanyautó fejlesztési költségeit a Mazda, a rugalmasságra törekednek
  • Hírek

500 milliárd jennel csökkenti villanyautó fejlesztési költségeit a Mazda, a rugalmasságra törekednek

A Mazda az elektrifikáció hajnalának nevezte a 2030-ig tartó időszakot.

március 20., 08:26
Egy férfi azt hitte, hogy ellopták az autóját, pedig nem
  • Hírek

Egy férfi azt hitte, hogy ellopták az autóját, pedig nem

A rendőrök segítségét kérte, akik hamar rájöttek, hogy mi a gond.

március 19., 07:55
Nagyot drágulhat a Teslák biztosítása, ha az emberek nem hagyják abba a rongálást Amerikában
  • Hírek

Nagyot drágulhat a Teslák biztosítása, ha az emberek nem hagyják abba a rongálást Amerikában

Több társaság megtagadhatja a biztosítást, akkor a maradék pedig emelni fog.

március 19., 09:48
A BYD új töltője már majdnem olyan gyors, mint egy tankolás
  • Hírek

A BYD új töltője már majdnem olyan gyors, mint egy tankolás

Másodpercenként két kilométer már elég komoly eredmény.

március 18., 09:32
Ismét visszatér Clarkson*, Hammond és May a képernyőkre
  • Hírek

Ismét visszatér Clarkson*, Hammond és May a képernyőkre

A Not Very Grand Tour első epizódja árpilisban érkezik.

március 18., 07:46
F1 kibeszélő: estek-keltek az újoncok az Ausztrál Nagydíjon, Norris szerint a McLaren a favorit
  • Hírek

F1 kibeszélő: estek-keltek az újoncok az Ausztrál Nagydíjon, Norris szerint a McLaren a favorit

Egy kifejezetten izgalmas, változatos futammal vette kezdetét a 2025-ös Forma 1-es szezon.

március 18., 16:26
Így csinál metrót a villamosokból az új KRESZ
  • Közélet

Így csinál metrót a villamosokból az új KRESZ

Az változtatás után a villamosok gyorsabbak lehetnek, mint a HÉV-ek.

március 19., 06:08
Spórolásba kezd az Audi, teljesen elektromos jövőjét is feladta
  • Hírek

Spórolásba kezd az Audi, teljesen elektromos jövőjét is feladta

Nem úgy alakult a gazdasági helyzetük, ahogy azt gondolták.

március 18., 10:56
Nyugi, a jövőben is lesz benzines Alfa Romeo Giulia és Stelvio
  • Hírek

Nyugi, a jövőben is lesz benzines Alfa Romeo Giulia és Stelvio

Máskülönben még rosszabb számokat produkálna a gyártó.

március 18., 13:23
Egy felmérés szerint a németek 97 százaléka nem venne Teslát
  • Hírek

Egy felmérés szerint a németek 97 százaléka nem venne Teslát

Musk politikai megnyilvánulásai miatt (is) esett a népszerűség.

március 18., 12:23
Hiába passzol a név, V8 nélkül nem fogy a Charger
  • Hírek

Hiába passzol a név, V8 nélkül nem fogy a Charger

Nagyot nyesett az elektromos változat árán a Dodge.

március 19., 06:08
Teljes útzár az M1-es autópályán, mentőhelikopter is érkezett a helyszínre
  • Hírek

Teljes útzár az M1-es autópályán, mentőhelikopter is érkezett a helyszínre

Egy konténert szállító kamion és egy kisteherautó ütközött össze.

március 18., 14:01
Akár a Nissannal és a Hondával is szövetségre léphet a Foxconn
  • Hírek

Akár a Nissannal és a Hondával is szövetségre léphet a Foxconn

A hírek szerint a vállalat egyből két márkával is összefogna.

március 18., 17:27
Ne lepődj meg, ha megkerget egy ilyen kicsi BMW
  • Tesztek

Ne lepődj meg, ha megkerget egy ilyen kicsi BMWBemutató: BMW M235 és 220d Gran Coupé

Egy BMW-nek keresztmotorral is kötelessége a sportosság, a dízel 2-esnek is megy.

március 18., 15:20
Mercedes 500 SEL AMG Blueberry
  • Hírek

Mercedes 500 SEL AMG Blueberry

március 19., 10:15
Reboot Buggy
  • Hírek

Reboot Buggy

március 19., 14:15