Autorotáció Angélával
"A repülni vágyó gazdag ember repülőgépet, a nagyon gazdag helikoptert vesz, az okos GYROPLANE-t." - hangzik a Xenon Gyroplane Csapat mottója. És tényleg van benne valami. Nagyon egyszerű, biztonságos szerkezet, olcsó és élvezetes vele repülni, mi kellhet még?
Pár hete kaptunk egy felajánlást autogiro kipróbálására. Mivel rajtam kívül nemigen akad a szerkesztőségben repülésrajongó, sőt, egyáltalán olyan, aki önszántából felülne egy ilyen szerkezetre, én lettem a próbára delegált. Papp
Tibit sikerült rávennem, hogy elkísérjen fotózni, bár, leszögezte, hogy ő a világ kincsért sem fog repülni. Na nem baj, én szívesen kipróbálok bármit, ami alkalmas a gravitáció legyőzésére és a szilárd talajtól való eltávolodásra.
Elmentünk hát Esztorgom picinyke repterére. Már az út széléről látszott a narancsszínű Xenon aranyos alakja. Első látásra úgy nézett ki, mint egy játék helikopter, amit egy kinder tojásból raktak össze. Papp Tibi hangos hahotázás közepette kívánt sok szerencsét. Bevallom, első ránézésre nekem sem tűnt komoly szerkezetnek. De hát az AN-2-es is elsőre úgy néz ki, mint amit a sufniban tákoltak össze, mégis a világ egyik legjobb repülőgépe. Szóval nem tudott elbizonytalanítani holmi kacarászás.
Felkészült profi csapat várt bennünket: Gyuri, a repülés szervezője, Zsolt, a tulajdonos, János, volt Malév pilóta egyben az első magyar autogiro-oktatópilóta, valamint Roman, aki szlovák és aki egy ultrakönnyű (UL) repülőgéppel érkezett. Neki köszönhetően a levegőben is tudtunk fotózni, így Tibi sem úszta meg a repülést.
Ahogy körbejártuk a gépet egyre jobban elmélyedtünk a forgószárnyasok repülési elvében.
A kulcsszó: autorotáció. A rotorlapátok forognak, ha akarjuk, ha nem. Ez felhajtóerőt termel, ettől repül. Ha a motor leáll? Nem probléma: autorotálva leszáll. Átesés? Nem probléma: ez a gép nem tud átesni, pontosabban úgy esik át, hogy nem esik át. Egészen egyszerűen azért, mert ahogy elkezdene zuhanni, a légáramlat újra megforgatja a rotorlapátokat, amitől újra beindul az autorotáció. Egyetlen komoly vészhelyzete az lehetne, ha valamiért nem tudnának forogni a rotorlapátok. De hát ugye ennek annyi az esélye, mint ha egy autókerék egyszer csak megállna. Gyakorlatilag nem tud lezuhanni, csak szándékosan.
Amit tudni akarsz az autogiróról
Az autogiró spanyol találmány, de ha úgy vesszük, az ötletet a juharfa már ellőtte: a termése azonos elv szerint repül. A természet részéről jogos igény, hogy a magok ne az anyanövény árnyékába hulljanak, ahol nincs sok esélyük a kifejlődésre. A juhar száraz termése (pontosabban annak fele) olyan alakú és tömegeloszlású, hogy esés közben pörögni kezd a (hozzá képest) felfelé irányuló légáramlat hatására, ezt hívják autorotációnak. Gondolom, szemfüles olvasóink észrevették, hogy a termésen sem toló, sem húzó légcsavar nincs – szemben az autogirókkal. Vagyis a mag leesik függőlegesen, ha nincs szél, csak lassan. De valamiért ezek a fránya termések tudják, hogy mikor kell lehullani az anyanövényről, és gyönyörűen pörögve egész messzire el tudnak jutni a szél segítségével.
Az autogiró pont így működik, a szél erejét egy légcsavar pótolja. A rotort – magyarul a forgószárnyat – menet közben a légáramlat pörgeti, ez termeli a felhajtóerőt. Lényegében a merev szárnyat helyettesítik a rotorral, ahogy az első ilyen gépeken ez látszik is. A felszállás előtt a rotort felpörgetik, a próbált típusnál erre egy flexibilis hajtás szolgál, amelyet a megfelelő fordulatszám elérése után szimplán old a pilóta. Utána jöhet a nekifutás, mint egy normál repülővel. A rotor nem vízszintes síkban forog, hanem kissé hátradöntve, repülés közben pedig a rotor billentésével kormányozzák.
Bár a helikopter látványra hasonló, az elvében erősen különbözik: itt a rotor forgatása óriási levegőtömeget mozgat lefelé, ennek köszönheti, hogy képes függőlegesen felszállni, függeszkedni, illetve terheket emelni. Ám, ha baj van, a helikopter is tud autorotálni, ez a kényszerleszállás normál eljárása.
Amikor leáll a motor/gázturbina, süllyedés közben a légáram forgatja meg a rotort, és a juharfa terméséhez hasonlóan lassabban süllyed. Persze ehhez képzett pilótára van szükség, aki a landolás előtt a helikopter orrát megemelve, a rotorban tárolt mozgási energiát hasznosítva lefékezi a süllyedést. Erről szól ez a kis videó, de kérem, otthon ne próbálják utánozni.
Lapozzon! A találós kérdés megfejtése a következő oldalon.

Az oldalról ajánljuk
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Hírek
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.
- Belsőség
340 milliárd forint nyomában
A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
