Lamborghini Aventador: a vadiúj legenda

2011.03.03. 17:45

Kívülről, de még az adatokat nézve is olyan, mint az elődei, pedig a felszín alatt fényéveket ugrott előre a technika.

A Lamborghini a Countach óta kínálja ugyanezt az elrendezést. Ékforma, középmotoros sportkocsi, elképesztő erejű V12-es hosszmotorral, 300 km/h-t meghaladó végsebességgel. És ez a változatlan recept évtizedek óta működik: évente néhány százan megveszik maguknak az aktuális csúcsmodellt, és évente százmilliók álmodnak róla, hogy egyszer majd nekik is jut egy. Nem csoda, hogy a Lamborghini, illetve új gazdája, az Audi nem akart látványos változtatásokat, viszont a régi lomokat már ideje volt kikukázni.

Eddig viszonylag régimódi megoldásokból építkeztek a legerősebb Lamborghinik: a vázat acélcsövekből hegesztették, és a V12-es motorblokkot is csak csiszolgatták évtizedek óta. Nem mintha így nem lett volna elég vevő a legendára – akár a Diablót, akár a Murcielagót nézzük – de a konkurencia időközben messze elhúzott műszaki téren. Jól látszott ez a versenypályákon: a Murcielago eredmények nélkül járta meg az FIA GT sorozatot, ami nagyrész a fél évszázados technika számlájára írható. Az új modell, az Aventador tervezésekor így mindent kicseréltek, amit lehetett, de úgy, hogy a karakter közben mit sem változott.

Kívülről talán nem is igazítottak eleget a formán: az Aventadoron számos részlet épp olyan, mint a Murcielagóból kialakított Reventónon. Az orr-rész kettős ékformája, a légbeömlők jellegzetes kerete, sőt, még a hátsó lámpákban felbukkanó nyílmintázat is megmaradt. Az autó arányain is csak finoman változtattak: mintha hátrébb került volna a forma súlypontja, és az övvonal erőteljesebb hullámai mintha izgalmasabbá tennék az autót, de még mindig minden gyerek számára egyértelmű, hogy ez egy Lamborghini.

Ugyanakkor a felszín alatt minden kicserélődött. A csőváz helyett könnyű, szénszálas vázszerkezetet használnak, amelyhez alumíniumből készült ütközéselnyelő blokkok csatlakoznak elöl és hátul. A motort is áttervezték az utolsó csavarig, bár ez elsősorban a karakterén változtatott, hisz az új V12-es is 6,5 literes, és csupán 30 lóerővel erősebb, mint az elődje – azaz kerek 700 lovas. A különbség azonban így is jelentős: vagy 20%-kal takarékosabb az új, közvetlen befecskendezéses motor, és a tervezők szerint jóval nyomatékosabb is az alsó fordulatszám-tartományokban. A sebességváltót is kicserélték, méghozzá nem a manapság divatos dupla kuplungos szerkezetre: a Graziano szimpla kuplungos, villámgyors, hétfokozatú szekvenciális váltóját alakították saját igényeikhez. Ez egyrészt könnyebb, mint a DSG-szerű rendszerek, másrészt elképesztő, öt századmásodperces kapcsolási időt produkál. A változtatások révén az autó vagy 90 kilogrammal könnyebb lett, és jóval merevebb is, így mind egyenesben, mind kanyarban sokat fejlődött. Az útfogást javítja az új Haldex IV négykerék-hajtás is, amely több nyomatékot ad hátra, mint eddig.

Az Aventador papíron nem gyorsult sokat az elődjéhez képest. A végsebessége 350 km/h – ez 8 km/h plusz a Murcielago 670 lovas változatához képest – és 2,9 másodperc alatt érheti el a 100 km/h-t. Ezek szinte érzékelhetetlen változások, de a készítők szerint az új Lambo minden szempontból sokkal jobb autó az elődjénél. Hajlamosak vagyunk hinni nekik, egyrészt mert ennyi fejlesztést nyilván nem véletlen vállaltak fel ennyire kevéssé látványos eredményért, másrészt mert kevéssé valószínű, hogy valaha megtapasztalhatjuk, milyen autó is az Aventador.

Az oldalról ajánljuk

Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
  • Hírek

Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5

A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.

április 7., 09:54
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
  • Hírek

Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája

A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.

április 7., 06:12
Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral
  • Hírek

Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral

Az Austral alig három éve kapható a piacon.

április 6., 12:10
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
  • Hírek

Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben

A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.

20 perce
Nem hiányzott, de örülünk neki!
  • Tesztek

Nem hiányzott, de örülünk neki!Teszt: Cupra Terramar 1.5 TSI DSG mHEV - 2024.

Újabb típussal bővült a Magyarországon gyártott autók sora. Vajon alapmodellként is ütős a Győrből érkező Cupra Terramar?

április 6., 14:50
Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!
  • Hírek

Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!

Norris és Verstappen között alig van pontkülönbség három futam után.

április 6., 13:44
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
  • Szerelem

A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története

A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.

április 6., 18:18
A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt
  • Hírek

A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt

Közben az USA az egyik legfontosabb piaca a Defendernek és a Range Rover Sportnak.

április 6., 14:36
Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat
  • Közélet

Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat

Nem mindegy, hogy ki szerepel vevőként az adásvételin. A bizomány és a közvetítés szavak hallatán érdemes lehet másik telepet keresni az eladáshoz.

április 7., 06:12
Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják
  • Hírek

Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják

Nincs olyan amerikai autó, ami megúszná a vámokat.

április 5., 08:49
Új hasznos funkciót fedeztek fel a Tesla Cybertruckon
  • Hírek

Új hasznos funkciót fedeztek fel a Tesla Cybertruckon

Sokan átsiklottak ezen.

április 6., 07:11
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
  • Hírek

Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!

A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.

április 7., 11:07
400 lóerő nem elég? És 510?
  • Hírek

400 lóerő nem elég? És 510?

Az Abt azt csinálta, amihez a legjobban ért: erősből mégerősebbet csinált.

április 6., 10:09
Forrest Gump motorolajat keres
  • Olajdoktor

Forrest Gump motorolajat keres

És mert hogy már milliomos voltam, de imádtam füvet nyírni, attól fogva ingyen csináltam.

április 5., 11:23
Horvát tulajdonba kerülhet a Bugatti
  • Hírek

Horvát tulajdonba kerülhet a Bugatti

A Rimac teljesen felvásárolná a Bugattit.

április 5., 07:01
Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója
  • Hírek

Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója

A legtöbb katalógusadat kiváló, de ennek megkérik az árát.

április 5., 10:19
Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon
  • Hírek

Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon

Ez pályafutása 41. pole pozíciója.

április 5., 15:27
6 éves a téligumi, merjem még használni?
  • Gumidoktor

6 éves a téligumi, merjem még használni?

A szett hibátlanul viselkedik, a profilmélysége is rendben, de aggaszt a kora. Használhatom még vagy már kuka?

április 6., 07:09
A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb
  • Hírek

A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb

Nem jó poén, mert ezeket meg kell csinálniuk.

április 5., 13:10
A tárgyiasult modern burzsoázia
  • Tesztek

A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.

Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.

április 5., 16:45
Bemutató: Audi A6 Avant
  • Tesztek

Bemutató: Audi A6 Avant

április 7., 12:44
Garage 54 Lada XXL
  • Hírek

Garage 54 Lada XXL

április 7., 12:12
BMW M3 Touring GT3 Evo
  • Hírek

BMW M3 Touring GT3 Evo

április 5., 13:06
Audi Abt RS3-R
  • Hírek

Audi Abt RS3-R

április 5., 14:03
BMW M2 Dakar
  • Hírek

BMW M2 Dakar

április 5., 13:05