Lamborghini Aventador: a vadiúj legenda
Kívülről, de még az adatokat nézve is olyan, mint az elődei, pedig a felszín alatt fényéveket ugrott előre a technika.
A Lamborghini a Countach óta kínálja ugyanezt az elrendezést. Ékforma, középmotoros sportkocsi, elképesztő erejű V12-es hosszmotorral, 300 km/h-t meghaladó végsebességgel. És ez a változatlan recept évtizedek óta működik: évente néhány százan megveszik maguknak az aktuális csúcsmodellt, és évente százmilliók álmodnak róla, hogy egyszer majd nekik is jut egy. Nem csoda, hogy a Lamborghini, illetve új gazdája, az Audi nem akart látványos változtatásokat, viszont a régi lomokat már ideje volt kikukázni.
Eddig viszonylag régimódi megoldásokból építkeztek a legerősebb Lamborghinik: a vázat acélcsövekből hegesztették, és a V12-es motorblokkot is csak csiszolgatták évtizedek óta. Nem mintha így nem lett volna elég vevő a legendára – akár a Diablót, akár a Murcielagót nézzük – de a konkurencia időközben messze elhúzott műszaki téren. Jól látszott ez a versenypályákon: a Murcielago eredmények nélkül járta meg az FIA GT sorozatot, ami nagyrész a fél évszázados technika számlájára írható. Az új modell, az Aventador tervezésekor így mindent kicseréltek, amit lehetett, de úgy, hogy a karakter közben mit sem változott.
Kívülről talán nem is igazítottak eleget a formán: az Aventadoron számos részlet épp olyan, mint a Murcielagóból kialakított Reventónon. Az orr-rész kettős ékformája, a légbeömlők jellegzetes kerete, sőt, még a hátsó lámpákban felbukkanó nyílmintázat is megmaradt. Az autó arányain is csak finoman változtattak: mintha hátrébb került volna a forma súlypontja, és az övvonal erőteljesebb hullámai mintha izgalmasabbá tennék az autót, de még mindig minden gyerek számára egyértelmű, hogy ez egy Lamborghini.
Ugyanakkor a felszín alatt minden kicserélődött. A csőváz helyett könnyű, szénszálas vázszerkezetet használnak, amelyhez alumíniumből készült ütközéselnyelő blokkok csatlakoznak elöl és hátul. A motort is áttervezték az utolsó csavarig, bár ez elsősorban a karakterén változtatott, hisz az új V12-es is 6,5 literes, és csupán 30 lóerővel erősebb, mint az elődje – azaz kerek 700 lovas. A különbség azonban így is jelentős: vagy 20%-kal takarékosabb az új, közvetlen befecskendezéses motor, és a tervezők szerint jóval nyomatékosabb is az alsó fordulatszám-tartományokban. A sebességváltót is kicserélték, méghozzá nem a manapság divatos dupla kuplungos szerkezetre: a Graziano szimpla kuplungos, villámgyors, hétfokozatú szekvenciális váltóját alakították saját igényeikhez. Ez egyrészt könnyebb, mint a DSG-szerű rendszerek, másrészt elképesztő, öt századmásodperces kapcsolási időt produkál. A változtatások révén az autó vagy 90 kilogrammal könnyebb lett, és jóval merevebb is, így mind egyenesben, mind kanyarban sokat fejlődött. Az útfogást javítja az új Haldex IV négykerék-hajtás is, amely több nyomatékot ad hátra, mint eddig.
Az Aventador papíron nem gyorsult sokat az elődjéhez képest. A végsebessége 350 km/h – ez 8 km/h plusz a Murcielago 670 lovas változatához képest – és 2,9 másodperc alatt érheti el a 100 km/h-t. Ezek szinte érzékelhetetlen változások, de a készítők szerint az új Lambo minden szempontból sokkal jobb autó az elődjénél. Hajlamosak vagyunk hinni nekik, egyrészt mert ennyi fejlesztést nyilván nem véletlen vállaltak fel ennyire kevéssé látványos eredményért, másrészt mert kevéssé valószínű, hogy valaha megtapasztalhatjuk, milyen autó is az Aventador.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.
- Hírek
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.
- Hírek
Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral
Az Austral alig három éve kapható a piacon.
- Közélet
Itt mindenki normális?! Racionális autókat néztünk 2,5 millióért - Murvaélet #5
- Hírek
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.
- Tesztek
Nem hiányzott, de örülünk neki!Teszt: Cupra Terramar 1.5 TSI DSG mHEV - 2024.
Újabb típussal bővült a Magyarországon gyártott autók sora. Vajon alapmodellként is ütős a Győrből érkező Cupra Terramar?
- Hírek
Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!
Norris és Verstappen között alig van pontkülönbség három futam után.
- Szerelem
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.
- Hírek
A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt
Közben az USA az egyik legfontosabb piaca a Defendernek és a Range Rover Sportnak.
- Közélet
Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat
Nem mindegy, hogy ki szerepel vevőként az adásvételin. A bizomány és a közvetítés szavak hallatán érdemes lehet másik telepet keresni az eladáshoz.
- Hírek
Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják
Nincs olyan amerikai autó, ami megúszná a vámokat.
- Hírek
A Nissan 2028-ra ígéri saját szilárdtest-akkumulátorának sorozatgyártását
Az ígéret szép szó...
- Hírek
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.
- Hírek
400 lóerő nem elég? És 510?
Az Abt azt csinálta, amihez a legjobban ért: erősből mégerősebbet csinált.
- Olajdoktor
Forrest Gump motorolajat keres
És mert hogy már milliomos voltam, de imádtam füvet nyírni, attól fogva ingyen csináltam.
- Hírek
Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója
A legtöbb katalógusadat kiváló, de ennek megkérik az árát.
- Hírek
Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon
Ez pályafutása 41. pole pozíciója.
- Gumidoktor
6 éves a téligumi, merjem még használni?
A szett hibátlanul viselkedik, a profilmélysége is rendben, de aggaszt a kora. Használhatom még vagy már kuka?
- Hírek
A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb
Nem jó poén, mert ezeket meg kell csinálniuk.
- Hírek
Kínai és angol technológiával, arab pénzből érkezhet a következő McLaren
Ezzel mindenki jól járna.
- Tesztek
A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.
Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.
- Hírek
A Stellantis leépítéssel és gyártásleállítással válaszolt az amerikai vámokra
Gyorsan alkalmazkodnak.
