Mi volt előbb: autó vagy kormánykerék?

2023.12.20. 16:04
1 hozzászólás

A tyúk és a tojás kronológiájának problémája régóta mozgatja az emberek fantáziáját, hasonló kérdések az autóiparban is szép számmal akadnak. Arra már korábban rácsodálkoztunk, hogy az első közlekedési lámpák évtizedekkel előzték meg az autókat, és most is egy hasonló témában merülünk el. Vajon mi volt előbb: autó vagy kormánykerék? A válasz komplikált, és az ősemberekkel kezdődik.

Az első hajók valószínűleg még minket, homo sapiens sapiens-eket is megelőznek: egyes tudományos bizonyítékok szerint már a homo erectus nevű előember is épített és használt kezdetleges csónakokat vagy tutajokat. Később a fejlettebb ember már kisebb csoportok vagy rakomány szállítására is alkalmas hajókat épített, melyeket évezredeken keresztül kormánylapáthoz kapcsolt kormányrúddal (angolul till, vagy tiller) irányítottak. Az egyszerűbb, kisebb hajóknál a kormányos magát a kormányrudat mozgatta, míg a nagyobb, nehezebb hajók esetében egy fedélzeten elhelyezett, függőleges rúd szolgált kormányként, amely kötelekkel és rudakkal csatlakozott a kormányrúdhoz.

Kapcsolódó
A hajók ölik meg a bolygót, mégis szegény autókat piszkálják?

A hajók ölik meg a bolygót, mégis szegény autókat piszkálják?

És van értelme egyáltalán ezen vitatkozni?

Ez az egyszerű, kezdetleges megoldás azonban számos problémát rejtett magában. Először is, a kormányrudat mindig a kívánt fordulási iránnyal ellentétesen kellett mozgatni: jobbra fordulás esetén balra, balra fordulás esetén pedig jobbra. Bár egy gyakorlott tengerész ehhez már hozzászokott az évek során, a kezdő matrózok a Tiller Towards Trouble (kormányrúd a baj felé) jelmondattal igyekeztek megjegyezni ezt az ellentmondást.

További problémát jelentett, hogy nagyobb hajók irányításához a kormányrúd nem volt elég pontos, ráadásul emberfeletti erőt igényelt. Szükség volt tehát egy új, modernebb és hatékonyabb megoldásra. Ez volt a kormánykerék.

Hogy pontosan ki és mikor találta fel az egész hajózást forradalmasító újítást, a mai napig vita tárgya. Számos történész szerint a Brit Királyi Haditengerészet rendszeresítette elsőként a kormánykereket, mely aztán 1703-ban kezdett tömegesen elterjedni a kikötőkben. Ennek ellenére nem kizárt, hogy az első kormánykerékkel felszerelt hajó már jóval korábban megszületett, ám a megoldás ekkor még nem terjedt el. Egy dolog biztos: a kormánykerék segítségével minden eddiginél pontosabban, könnyebben és egyszerűbben lehetett a irányítani még a legnagyobb hajókat is, akár a nyílt óceánon.

Ami az autókat illeti, a világ első piacképes, tömeggyártásban készült „önjáró szekerét", a Benz-Patent Motorwagent 1886-ban látta meg a nagyközönség. Annyit tehát egészen biztosan elmondhatunk, hogy a kormánykerék közel kétszáz évvel megelőzi az első autót. Ennek ellenére a szárazföldi közlekedésben sokáig nem is gondoltak a megoldás használatára. A már említette Benz-Patent Motorwagent, sőt, Benz Velo nevű utódját, és a kor más kezdetleges autóit mind karok segítségével lehetett irányítani.

Ám a hajóknál már egyszer megbukott megoldás szárazföldi közlekedésre talán még alkalmatlanabb volt. A kor egyenetlen, buckás útjain bizonyára nem volt könnyű egy apró kart egy kézzel mozgatva egyenesben tartani a kezdetleges autókat, de a precíz irányváltoztatások végrehajtása sem lehetett egyszerű feladat.

1894-ben dokumentálták az első esetet, mikor egy utcai járművet kormánykerékkel szereltek fel. A megoldás egy Alfred Vacheron nevű korai autóversenyző házi barkácsolásának köszönhető, aki Panhard 4 hp nevű modelljére fabrikált kormánykereket a Párizs – Rouen versenyre készülve. A megoldás előnyeire az ekkor Panhard et Levassor néven futó gyártó is felfigyelt, így 1989-től kezdve minden Panhard gyárilag kormánykerékkel készült, a sorozatgyártású autók között elsőként.

Kapcsolódó
20 formabontó kormánykerék tanulmányautókban

20 formabontó kormánykerék tanulmányautókban

Álmodozás közben szinte bármilyen extrém ötlet megvalósítható, cikkünk második részében visszamegyünk a múltba néhány jövőbe mutató kormánykerékért.

Érdekes módon más gyártók késlekedtek a megoldás átvételével. Bár Thomas B. Jeffery, a Rambler alapítója 1989-ben szintén épített két kormánykerekekkel felszerelt kísérleti autót, az 1902-ben debütáló első sorozatgyártású példányok mégis kormánykarokat kaptak. Egy évvel később azonban Thomas B. Jeffery belátta a tévedését és 1903 végétől már a Rambler gyárában is kormánykerékkel szerelték az autókat.

Ezt követően rendkívül felgyorsult az átállás: egy évtized alatt a kormánykerék teljesen kiszorította a karos, rudas megoldásokat a gyártók kínálatából. A megoldás népszerűsége a mai napig töretlen, annak ellenére is, hogy számos alkalommal próbáták már meg újra feltalálni a (kormány)kereket. 1965-ben például a Mercury a Park Lane koncepcióautóban kormánykerék helyett két kis méretű gyűrűt szerelt a vezetőülés elé, míg a 2012-es Honda EV-STER tanulmányt botkormányszerű karokkal lehetett irányítani. Legutóbb a Tesla üzent hadat a kormánykeréknek repülőgépek kezelőszerveire emlékeztető szarvkormányával, ám az előző próbálkozásokhoz hasonlóan visszakozni kényszerült.

A kormánykerék töretlen sikere valószínűleg annak köszönhető, hogy egy rendkívül egyszerű és elegáns megoldása két komoly problémának. Egy autó irányítása – pláne magasabb sebességnél – precíz kormánymozdulatokat igényel, melyeket egy nagyobb átmérőjű kezelőszerven könnyebb végrehajtani. Ezen kívül a kerek formának köszönhetően a kormánykereket bárhol megfoghatjuk, mely növeli a kényelmet.

A kormánykerék elterjedése után is maradt azonban egy megoldásra váró probléma: ahogy a járművek súlya és kerekeik szélessége egyre nőtt, a kormányzásuk úgy vált nehezebbé – különösen kis sebességnél és álló helyzetben. Szükség volt tehát egy eszközre, ami ilyenkor is megkönnyíti a kormányzást.

Az első kezdetleges szervokormányt állítólag 1876-ban építette meg egy Fitts nevű férfi, ám sem róla, sem a találmányáról nem maradt fent információ. Ezt követően 1903-ban szereltek fel egy Columbia típusú teherautót egy elektromos motorral, mely segített a sofőrnek a kormányzásban. Bár a megoldás állítólag működött, mégsem terjedt el.

Az első „modern," hidraulikus szervokormányt 1926-ban építette meg egy Francis W. Davis nevű autóipari mérnök, ám ennek története annyira fordulatos, hogy hamarosan egy külön cikkben foglalkozunk vele.

A kormánykerék evolúciójának következő lépcsőfokát a gombok megjelenése jelentette. Ennek első példája a kormányról működtethető duda volt, melyet az 1915-ös Scripps-Booth Model C-n alkalmaztak először. Azóta a gombok fokozatosan belepték a modern autók kormányát.

Hogy mit tartogat a jövő a kormánykerék számára, egyelőre bizonytalan. Nem valószínű, hogy lesz nála jobb megoldás, ám az önvezetés folyamatos fejlődését látva lehet, hogy egyszer a jövőben nem lesz szükség rá többé.

Az oldalról ajánljuk

Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát
  • Hírek

Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát

Sajókeresztúr közelében.

április 12., 14:32
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
  • Hírek

Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son

A baleset Törökbálint közelében történt.

április 12., 07:53
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-at
  • Technika

Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.

A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!

április 12., 12:01
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
  • Hírek

A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért

Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.

április 12., 10:08
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
  • Hírek

Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton

Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.

április 12., 13:22
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
  • Hírek

100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak

Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.

56 perce
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
  • Gumidoktor

Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?

Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?

április 12., 15:24
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
  • Nepperűző

Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?

Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.

április 12., 11:13
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
  • Hírek

Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet

Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.

április 11., 07:11
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
  • Tesztek

Becserkésztük az új KIA EV3-at!

Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.

április 12., 16:06
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
  • Hírek

44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett

A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.

április 13., 07:07
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
  • Hírek

Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte

Csoda, hogy senki sem sérült meg.

április 11., 06:00
Elém forró aszfaltot öntsetek!
  • Tesztek

Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.

Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.

április 11., 06:00
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
  • Közélet

Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra

Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.

április 13., 06:58
Vagány, molett macska
  • Tesztek

Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?

április 12., 07:04
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
  • Hírek

Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában

Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.

április 12., 07:02
340 milliárd forint nyomában
  • Belsőség

340 milliárd forint nyomában

A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.

április 11., 17:03
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
  • Hírek

Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára

A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.

április 11., 14:10
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
  • Hírek

Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris

A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.

április 11., 13:15
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
  • Hírek

Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban

Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.

április 11., 11:55
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
  • Hírek

Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből

Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.

április 11., 08:03
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
  • Hírek

Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten

Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát

április 11., 11:11
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
  • Hírek

A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját

Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?

április 11., 09:59
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
  • Hírek

Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták

A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.

április 11., 08:50
MG Cyber X
  • Hírek

MG Cyber X

április 12., 13:16
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

április 11., 16:04
Menetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
  • Tesztek

Menetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

április 11., 15:11
2025 Toyota GR Yaris frissítés
  • Hírek

2025 Toyota GR Yaris frissítés

április 11., 11:30