Mi volt előbb: autó vagy kormánykerék?
A tyúk és a tojás kronológiájának problémája régóta mozgatja az emberek fantáziáját, hasonló kérdések az autóiparban is szép számmal akadnak. Arra már korábban rácsodálkoztunk, hogy az első közlekedési lámpák évtizedekkel előzték meg az autókat, és most is egy hasonló témában merülünk el. Vajon mi volt előbb: autó vagy kormánykerék? A válasz komplikált, és az ősemberekkel kezdődik.

Az első hajók valószínűleg még minket, homo sapiens sapiens-eket is megelőznek: egyes tudományos bizonyítékok szerint már a homo erectus nevű előember is épített és használt kezdetleges csónakokat vagy tutajokat. Később a fejlettebb ember már kisebb csoportok vagy rakomány szállítására is alkalmas hajókat épített, melyeket évezredeken keresztül kormánylapáthoz kapcsolt kormányrúddal (angolul till, vagy tiller) irányítottak. Az egyszerűbb, kisebb hajóknál a kormányos magát a kormányrudat mozgatta, míg a nagyobb, nehezebb hajók esetében egy fedélzeten elhelyezett, függőleges rúd szolgált kormányként, amely kötelekkel és rudakkal csatlakozott a kormányrúdhoz.
A hajók ölik meg a bolygót, mégis szegény autókat piszkálják?
És van értelme egyáltalán ezen vitatkozni?
Ez az egyszerű, kezdetleges megoldás azonban számos problémát rejtett magában. Először is, a kormányrudat mindig a kívánt fordulási iránnyal ellentétesen kellett mozgatni: jobbra fordulás esetén balra, balra fordulás esetén pedig jobbra. Bár egy gyakorlott tengerész ehhez már hozzászokott az évek során, a kezdő matrózok a Tiller Towards Trouble (kormányrúd a baj felé) jelmondattal igyekeztek megjegyezni ezt az ellentmondást.
További problémát jelentett, hogy nagyobb hajók irányításához a kormányrúd nem volt elég pontos, ráadásul emberfeletti erőt igényelt. Szükség volt tehát egy új, modernebb és hatékonyabb megoldásra. Ez volt a kormánykerék.
Hogy pontosan ki és mikor találta fel az egész hajózást forradalmasító újítást, a mai napig vita tárgya. Számos történész szerint a Brit Királyi Haditengerészet rendszeresítette elsőként a kormánykereket, mely aztán 1703-ban kezdett tömegesen elterjedni a kikötőkben. Ennek ellenére nem kizárt, hogy az első kormánykerékkel felszerelt hajó már jóval korábban megszületett, ám a megoldás ekkor még nem terjedt el. Egy dolog biztos: a kormánykerék segítségével minden eddiginél pontosabban, könnyebben és egyszerűbben lehetett a irányítani még a legnagyobb hajókat is, akár a nyílt óceánon.
Ami az autókat illeti, a világ első piacképes, tömeggyártásban készült „önjáró szekerét", a Benz-Patent Motorwagent 1886-ban látta meg a nagyközönség. Annyit tehát egészen biztosan elmondhatunk, hogy a kormánykerék közel kétszáz évvel megelőzi az első autót. Ennek ellenére a szárazföldi közlekedésben sokáig nem is gondoltak a megoldás használatára. A már említette Benz-Patent Motorwagent, sőt, Benz Velo nevű utódját, és a kor más kezdetleges autóit mind karok segítségével lehetett irányítani.
Ám a hajóknál már egyszer megbukott megoldás szárazföldi közlekedésre talán még alkalmatlanabb volt. A kor egyenetlen, buckás útjain bizonyára nem volt könnyű egy apró kart egy kézzel mozgatva egyenesben tartani a kezdetleges autókat, de a precíz irányváltoztatások végrehajtása sem lehetett egyszerű feladat.
1894-ben dokumentálták az első esetet, mikor egy utcai járművet kormánykerékkel szereltek fel. A megoldás egy Alfred Vacheron nevű korai autóversenyző házi barkácsolásának köszönhető, aki Panhard 4 hp nevű modelljére fabrikált kormánykereket a Párizs – Rouen versenyre készülve. A megoldás előnyeire az ekkor Panhard et Levassor néven futó gyártó is felfigyelt, így 1989-től kezdve minden Panhard gyárilag kormánykerékkel készült, a sorozatgyártású autók között elsőként.
20 formabontó kormánykerék tanulmányautókban
Álmodozás közben szinte bármilyen extrém ötlet megvalósítható, cikkünk második részében visszamegyünk a múltba néhány jövőbe mutató kormánykerékért.
Érdekes módon más gyártók késlekedtek a megoldás átvételével. Bár Thomas B. Jeffery, a Rambler alapítója 1989-ben szintén épített két kormánykerekekkel felszerelt kísérleti autót, az 1902-ben debütáló első sorozatgyártású példányok mégis kormánykarokat kaptak. Egy évvel később azonban Thomas B. Jeffery belátta a tévedését és 1903 végétől már a Rambler gyárában is kormánykerékkel szerelték az autókat.
Ezt követően rendkívül felgyorsult az átállás: egy évtized alatt a kormánykerék teljesen kiszorította a karos, rudas megoldásokat a gyártók kínálatából. A megoldás népszerűsége a mai napig töretlen, annak ellenére is, hogy számos alkalommal próbáták már meg újra feltalálni a (kormány)kereket. 1965-ben például a Mercury a Park Lane koncepcióautóban kormánykerék helyett két kis méretű gyűrűt szerelt a vezetőülés elé, míg a 2012-es Honda EV-STER tanulmányt botkormányszerű karokkal lehetett irányítani. Legutóbb a Tesla üzent hadat a kormánykeréknek repülőgépek kezelőszerveire emlékeztető szarvkormányával, ám az előző próbálkozásokhoz hasonlóan visszakozni kényszerült.
A kormánykerék töretlen sikere valószínűleg annak köszönhető, hogy egy rendkívül egyszerű és elegáns megoldása két komoly problémának. Egy autó irányítása – pláne magasabb sebességnél – precíz kormánymozdulatokat igényel, melyeket egy nagyobb átmérőjű kezelőszerven könnyebb végrehajtani. Ezen kívül a kerek formának köszönhetően a kormánykereket bárhol megfoghatjuk, mely növeli a kényelmet.
A kormánykerék elterjedése után is maradt azonban egy megoldásra váró probléma: ahogy a járművek súlya és kerekeik szélessége egyre nőtt, a kormányzásuk úgy vált nehezebbé – különösen kis sebességnél és álló helyzetben. Szükség volt tehát egy eszközre, ami ilyenkor is megkönnyíti a kormányzást.
Az első kezdetleges szervokormányt állítólag 1876-ban építette meg egy Fitts nevű férfi, ám sem róla, sem a találmányáról nem maradt fent információ. Ezt követően 1903-ban szereltek fel egy Columbia típusú teherautót egy elektromos motorral, mely segített a sofőrnek a kormányzásban. Bár a megoldás állítólag működött, mégsem terjedt el.
Az első „modern," hidraulikus szervokormányt 1926-ban építette meg egy Francis W. Davis nevű autóipari mérnök, ám ennek története annyira fordulatos, hogy hamarosan egy külön cikkben foglalkozunk vele.
A kormánykerék evolúciójának következő lépcsőfokát a gombok megjelenése jelentette. Ennek első példája a kormányról működtethető duda volt, melyet az 1915-ös Scripps-Booth Model C-n alkalmaztak először. Azóta a gombok fokozatosan belepték a modern autók kormányát.
Hogy mit tartogat a jövő a kormánykerék számára, egyelőre bizonytalan. Nem valószínű, hogy lesz nála jobb megoldás, ám az önvezetés folyamatos fejlődését látva lehet, hogy egyszer a jövőben nem lesz szükség rá többé.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Hírek
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.
- Belsőség
340 milliárd forint nyomában
A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
