A hajók ölik meg a bolygót, mégis szegény autókat piszkálják?

2023.07.02. 05:56
3 hozzászólás

A környezetszennyezés és globális felmelegedés továbbra is létfontosságú beszédtémák. Bár a legtöbben már nem vonják kétségbe a károsanyag kibocsátás csökkentésének fontosságát, a módszerek kapcsán már közel sincs ekkora egyetértés.

A jokohamai kikötőben karantén alá vont Diamond Princess amerikai óceánjáró 2020. február 16-án.
A jokohamai kikötőben karantén alá vont Diamond Princess amerikai óceánjáró 2020. február 16-án.

Szennyezési verseny

A vita a közlekedés terén is több szinten zajlik. Abban sincs közmegegyezés, hogy az akkumulátorok vagy a hidrogéncellák jelentik-e az autózás jövőjét, de akadnak szép számmal olyanok is, akik eleve be sem tiltanák a belső égésű motorokat. Utóbbi csoport egyik gyakori érve, hogy a légi és a vízi közlekedés valójában sokkal károsabb a környezetre nézve mint a szárazföldi, így a zöldítést autók helyett eleve a repülőkkel és hajókkal kellene kezdeni.

Az lehet a benyomásunk, hogy a Transport and Environment egy friss tanulmánya is ezt támasztja alá. Ebben a nagy európai luxus tengerjáróhajók és az autók kénszennyezését hasonlítják össze, az eredmények szerint pedig bár a koronavírus járvány alatt jóval kevesebb luxushajó járta a környező tengereket, mostanra minden visszaállt a korábbi szintre.

Mindez azt jelenti, hogy „az ENSZ által 2020-ban bevezetett kénsapka ellenére Európa 218 tengerjáróhajója nagyobb mennyiségben bocsájtott ki kén-oxidokat (SOx) 2022-ben, mint 1 milliárd autó, vagyis 4,4 szer többet, mint a kontinens összes autója együttvéve."

A tanulmány szerint az elmúlt évekhez hasonlóan továbbra is Barcelona kikötője a legszennyezettebb, de a római Civitavecchia sincs sokkal lemaradva, míg a harmadik helyen a spanyol Palma és a görög Piraeus kikötőjét találjuk.

Hogy a tengerjáró luxushajók mennyivel több kén-oxidot bocsájtanak ki mint az autók, az alábbi ábrán tisztán kivehető:

 A fentiek alapján valóban az lehet a benyomásunk, hogy az igazi problémát nem is az autók, hanem a hajók jelentik, ám a képlet ennél sokkal összetettebb.

Egy szempont a sok közül

A kén-oxidok egyértelműen veszélyt jelentenek mind a természetre, mind az emberre. E vegyületek a levegőbe kerülve reakcióba lépnek a felhőkben található vízcseppekkel, az élővilágot károsító savas esőket okozva, belélegezve pedig súlyosan károsítják a légzőszerveket. Ebből a szempontból kétségtelen tény, hogy – főleg a kikötővárosok lakossága számára – a magukból kén-oxidokat árasztó tengerjáróhajók komoly egészségügyi kockázatot jelentenek, jóval nagyobbat, mint az autók.

Ne vonjunk le azonban elhamarkodott következtetéseket. A kén-oxid kibocsátás csak egyetlen szempont a sok közül, ráadásul talán nem is a legfontosabb.

Bár a kén-oxidok közvetlenül károsak az egészségre, nem tartoznak az üvegházhatású gázok közé, tehát nem – vagy legfeljebb minimálisan – járulnak hozzá bolygónk talán legégetőbb problémájához: a globális felmelegedéshez. Ezen a téren a szárazföldi közlekedés szerepe nagyságrendekkel nagyobb.

oceanjaro 2 foto pixabay com lauff



Egy 2020-as kutatás alapján a világ összes üvegházhatású gáz termelésének a vízi közlekedés csupán 1,7 százalékát adta, miközben a szárazföldi közlekedés drasztikusan több, 11,9 százalékért felelt. A globális felmelegedés szempontjából tehát az autók és kamionok sokkal nagyobb problémát jelentenek a hajóknál.

Bár egy hatalmas tengerjáróhajó jelentősen több káros anyagot bocsájt ki egy kamionnál vagy autónál, annyival több szállítmányt vagy utast képes befogadni, hogy összességében a leghatékonyabb közlekedési és szállítmányozási módnak számít. Amíg a Maersk Triple E, a világ legnagyobb konténerszállítója minden tonna áru után 3 gramm szén-dioxidot bocsájt ki kilométerenként, ugyanez a szám egy dízel kamion esetében több mint tizenötször akkora: 47 gramm.

Tovább árnyalja a képet, ha a szén-dioxid és kén mellett egyéb károsanyagok kibocsátását is számításba vesszük. Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség egy 2019-es felmérésben 33 európai országban vizsgálta az öt legfőbb légszennyezést okozó károsanyagot kibocsátóik szerint. Az eredmények igen beszédesek:


Az 5 vizsgált károsanyagból tehát 4 esetében a közúti közlekedés nagyságrendekkel jobban szennyez, mint a légi, vízi és vasúti közlekedés együttvéve. Európában legalábbis ez a helyzet.

Szintén fontos hozzátenni, hogy amíg az autók, kamionok, buszok és motorok általában a lakott területek közvetlen közelében, vagy azokon belül szennyezik a levegőt, egy óceánjáró hajó vagy repülőgép élete nagy részét emberektől távol, a semmi közepén tölti.

Ki kezdje a változást?

Az eddigiek alapján felmerül a kérdés: összességében a vízi, vagy a közúti közlekedés szennyez jobban? Nos, bizonyos szemszögből előbbi, bizonyos szemszögből utóbbi, de igazából teljesen mindegy. Egyértelmű, hogy mindkét közlekedési ág erősen hozzájárul a globális felmelegedés és a környezetszennyezés alapvető fontosságú problémájához, ilyen szempontból pedig nem számít, melyik a kevésbé rossz: mindkettő rosszabb, mint ami elfogadható lenne. Mindenkinek változtatnia kell.

Akkor miért csak az autóipart kényszerítik a változásra?

Persze a benzingőztől megrészegült autórajongókat – azaz minket – jogosan sért, hogy ha mindenkinek változtatni kell, miért csak az autókra kényszerítik rá a zéró emissziót?

Bár a légi közlekedés villanyosítása hatalmas falatnak ígérkezik, az elektromos vagy hidrogéncellás hajóknak látszólag nincs megoldhatatlan akadálya, sőt, még a szélenergia hasznosítása is szóba jöhet. Persze az akkumulátorok és hidrogéntartályok súlya és mérete, valamint az ezekkel elérhető hatótáv vethetnek fel problémákat, ezek még a jelenlegi technológiával sem tűnnek áthidalhatatlannak.

Ennek megfelelően már léteznek, vagy jelenleg is készülnek kisebb elektromos és hidrogéncellás teherhajók, ám ezek egyelőre biztosan nem tudják felvenni a versenyt hagyományos társaikkal.

A fő problémát valójában az jelenti, hogy egy akár hidrogén, akár elektromos meghajtású konténerszállító hajó fejlesztése, gyártása és fenntartása jelenleg nagyságrendekkel többe kerülne, mint pusztán maradni a hagyományos megoldásánál. Persze az autóiparhoz hasonlóan a hajózással is meg lehetne tenni, hogy egy bizonyos céldátum után egyszerűen betiltják a belső égésű motorokat, ám tekintve, hogy a globális kereskedem 80 százaléka tengeri úton zajlik, ez gigantikus áremelkedést okozna a bolygó egész területén.


Mindezek ellenére a hajózásnál is zajlanak kevésbé látványos, de egyértelmű törekvések a környezetvédelemre. Számos társaság egyre újabb módszerekkel próbálja visszafogni hajói üzemanyag fogyasztását és károsanyag kibocsájtását, míg a Maersk, a világ legnagyobb ilyen vállalata 2050-es dátummal már a karbonsemlegességet vette célba.

Összességében az autók villanyosítása jelenleg egy sokkal egyszerűbben és könnyebben kivitelezhető folyamat mint a hajózásé, a repülésről nem is beszélve. Ettől függetlenül egyértelmű, hogy idővel az utóbbi kettőnek is valamilyen módon jelentősen zöldebbé kell válnia, ám ez a folyamat jelenleg lassan és nehézkesen zajlik.

Az oldalról ajánljuk

Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
  • Hírek

Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son

A baleset Törökbálint közelében történt.

április 12., 07:53
Vagány, molett macska
  • Tesztek

Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?

április 12., 07:04
Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát
  • Hírek

Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát

Sajókeresztúr közelében.

április 12., 14:32
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
  • Hírek

Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban

Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.

1 órája
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-at
  • Technika

Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.

A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!

április 12., 12:01
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
  • Hírek

Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton

Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.

április 12., 13:22
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
  • Nepperűző

Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?

Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.

április 12., 11:13
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
  • Hírek

A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért

Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.

április 12., 10:08
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
  • Hírek

Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában

Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.

április 12., 07:02
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
  • Gumidoktor

Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?

Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?

április 12., 15:24
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
  • Tesztek

Becserkésztük az új KIA EV3-at!

Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.

április 12., 16:06
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
  • Közélet

Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra

Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.

április 13., 06:58
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
  • Hírek

Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte

Csoda, hogy senki sem sérült meg.

április 11., 06:00
Elém forró aszfaltot öntsetek!
  • Tesztek

Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.

Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.

április 11., 06:00
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
  • Hírek

Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet

Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.

április 11., 07:11
340 milliárd forint nyomában
  • Belsőség

340 milliárd forint nyomában

A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.

április 11., 17:03
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
  • Hírek

Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták

A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.

április 11., 08:50
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
  • Hírek

Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris

A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.

április 11., 13:15
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
  • Hírek

A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját

Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?

április 11., 09:59
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
  • Hírek

Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten

Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát

április 11., 11:11
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
  • Hírek

Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára

A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.

április 11., 14:10
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
  • Hírek

Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből

Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.

április 11., 08:03
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
  • Hírek

Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban

Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.

április 11., 11:55
MG Cyber X
  • Hírek

MG Cyber X

április 12., 13:16
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

április 11., 16:04
Menetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
  • Tesztek

Menetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

április 11., 15:11
2025 Toyota GR Yaris frissítés
  • Hírek

2025 Toyota GR Yaris frissítés

április 11., 11:30
BMW M235 – 2025.
  • Tesztek

BMW M235 – 2025.

április 11., 13:49
Neked ajánlott