Ez a kombik Cadillacje

2022.04.18. 11:36
4 hozzászólás

Lehet, hogy már járni tudtam, amikor a Cadillac kivonult Magyarországról, de jogsim még tuti nem volt. Mégis, a Cadillac valahogy vonz, talán azért mert annyiféle autón volt a Cadillac Herald. Ott vannak a szerencsétlen próbálkozások, mint a Cimarron, vagy a Catera, utóbbi egy Opel Omega átmatricázva. Tényleg.

Kapcsolódó
10 nagy bukás az autóiparból

10 nagy bukás az autóiparból

Ajánló: Gyilkos kormányoszlop, érthetetlen formaterv, nyomasztó megbízhatatlanság. Egy autó sokféleképpen lehet rossz, de egy bukáshoz több kell.

De épült Cadillac öt méternél is nagyobb kupé kasznival, 7,5 literes V8-assal, elsőkerékhajtással(!), vagyis elég széles a skála. Utólag belegondolva furcsa is lett volna, ha pont a pokoli erős sportkombi marad ki.

A műfajt talán a Volvóval és az Audival a legkönnyebb azonosítani, közös bennük, hogy egyik sem kommersz technika. A Volvo sportos kombijaiban ott az öthengeres turbómotor, az Audinak meg a Quattro, de 2000-es években a Mercedes és a BMW is 5-6 literes, nagyfordulatú motorkban hitt, ha gyorsan kellett mozgatni a családot. 

Kapcsolódó
Majd pont azért nem fogyaszt, mert Mercedes?! :DD

Majd pont azért nem fogyaszt, mert Mercedes?! :DD

Szoktuk volt mondani, manapság a BMW csinálja a legjobb Mercedeseket. Néha viszont a Mercedestől érkezik egy istentelenül jó BMW.

Nem nehéz kitalálni, hogy a Cadillac is a saját márkaidentitását akarta megmutatni a közepes (mid-size) sportszedánjában és kombijában. A 2007 és 2014 között gyártott CTS a General Motors Sigma II platformjára épült, egy nagyjából a kortárs Audi A6 méretű szedánt kell elképzelni, csak sokkal több art deco elemmel. És míg az akkori riválisok a turbóban vagy a fordulatszámban hittek, a GM polcairól könnyű volt levenni a Corvette-ben is alkalmazott LS3-as V8-at.

Ez a V8 önmagában sem lett volna kevés, hiszen 6,2 literből erőlködés nélkül jön ki 430 lóerő, de nem Amerikáról lenne szó, ha nem akasztottak volna rá még egy 1,9 literes Eaton kompresszort. Az így létrejött LSA motor a Cadillac addigi történetének legerősebbje lett, 556 lóerővel és 750 newtonméterrel. Képzeljék el az LS jellegzetesen gurgulázó hangját, ahogy a kompresszor nyígása festi alá:

A legtöbb változat vélhetően a hatsebességes automatával ment el, de Amerikának mindig volt egy fura vonzódása a kézi váltóhoz, elég csak az M3-as vagy M5-ös BMW-kre gondolni, amelyekből kizárólag Amerikában árultak manuális kivitelt. Így került be a CTS-V-be a Tremec TR-6060-as hatgangos kézi, ami még a drabális T-56 egyik elszármazása. Utóbbit még a Borg-Warner fejlesztette ki a Dodge Viper számára, és a kilencvenes évektől kezdve mindenbe bekerült, ami erős volt és hátsókerekes, Aston-Martintól a Shelby Mustangig. A CTS-V-be épített változat 810 newtonméterig garantáltan bírja. 

Ehhez a teljesítményhez persze már kellett körítés is: az adaptív futóművet a BWI szállította be, ebben a csillapító folyadék viszkozitását a benne lévő fémrészecskék mágneseses gerjesztésével változtatják, a hatdugattyús nyergek pedig a Brembótól származnak. 2009-ben a CTS-V 4 másodperc alatt futotta a 100-at, és az Amerikában mérvadó negyed mérföld is megvolt 12,3 alatt. 

Ez már bőven elég lenne, hogy ráfixálódjak, hiszen a Cadillac gyökeresen más úton jár műszakilag, mint az európai gyártók, de nekem a kombisága adja el igazán a CTS-V Wagont. Az önmagában nagy dolog, amikor egy gyártó kombit is készít a csúcsmodelljéből, viszont ez egy a szokásosnál dögösebb darab. Ahogy lecsapták a csomagtérnél a kasznit, az a másik kedvencemet, az IS200 Sportcrosst juttatja eszembe, és nagyon menő, hogy a kombi hátsó nem kényszermegoldás, hanem sikerült továbbvinni benne a formanyelvet.

Mindez csak arról jut eszembe, hogy a Bring a Trailer árverésén éppen elvittek egy kék CTS-V Wagont 68 ezer dollárért. Ha figyelembe vesszük az inflációt, közel annyit adtak érte, mint amikor kitolták a szalonból, vagyis elég hamar klasszikussá érett. Valószínűleg az is benne van, hogy többé nem készült Cadillac kombi kasznival, de a konkrét darab is döbbenetes állapotban van. Akárhogy is, a motor, a kézi vált, a kaszni olyan ütős kombó, ami nem valószínű, hogy valaha visszatér. 

Az oldalról ajánljuk

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

28 perce
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
A lázadóknak semmi esélyük
  • Tesztek

A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025

Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.

április 18., 06:32
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései

Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.

április 17., 17:22
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
  • Hírek

Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése

Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.

április 17., 06:13
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
  • Szerelem

Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG

San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.

április 17., 17:15
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
  • Hírek

A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot

A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.

április 17., 06:19
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
  • Hírek

Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését

Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.

április 17., 16:08
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
  • Hírek

Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés

A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.

április 17., 14:14
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
  • Hírek

Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen

A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.

április 17., 10:46
cover video teszt
  • 404

cover video tesztez itt az alcím

lorem ipsum blablabla

április 17., 11:09
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
  • Hírek

Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?

És még csak most jön az amerikai vámvihar.

április 17., 13:16
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
  • Hírek

Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát

A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.

április 17., 07:42
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
  • Hírek

Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor

Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.

április 17., 12:24
Subaru Outback 2026
  • Hírek

Subaru Outback 2026

április 17., 11:09
Subaru Trailseeker - 2026.
  • Hírek

Subaru Trailseeker - 2026.

április 17., 13:13
Volvo S90 facelift - 2026.
  • Hírek

Volvo S90 facelift - 2026.

április 17., 15:21