Ősz van, színes Minik szállnak az erdőben

2021.10.16. 17:25
2 hozzászólás

Állítólag nincsenek véletlenek. Ahhoz viszont sok, előre nem látható lépésnek kellett követnie egymást, hogy pont két nappal azután készüljön el Geri Halliwell, az 1991-es Mini Cooper, hogy Amerikában élő barátom, a tulajdonosa, repülőre szállt hazafelé az itthon töltött nyár végén. Azért ettől még mindenki nagyon örült, mikor Szenes Laci telefonált, hogy mehetek az autóért, de hiába reménykedtem az április végi váltóbalhé után, hiába szedtük ki még tavasszal a motort az orrából, az egész nyár ráment a felújításra. Bár amilyen meleg volt, lehet nem is baj: a fűtés továbbra is jó a Miniben, lehúzott ablakkal viszont olyan szeles a Cooper, mint valami kabrió.

Kapcsolódó
Szép ember vagy? Itt az autód!

Szép ember vagy? Itt az autód!

Már az ős Miniből is volt Cabrio, és a lényeg semmit sem változott az évtizedek során. Vannak hibái, de amit ez tud, azt nem tudja más.

Ott hagytuk el a történet fonalát legutóbb, hogy egy május végi szerdán a szerkesztőségi kollektívával kiemeltük a motor-váltó egységet a kertemben. Olyan jól sikerült a mutatvány, hogy a nagyon kevés vonatkozó tapasztalat ellenére különösebb károkozás nélkül megoldottuk a feladatot. A buli is remek volt, annyira, hogy nyár végén megismételtük – mondanám, hogy szerelés nélkül, de Gajdán Miki talált tennivalót Tom robogóján, szóval a szerszámkészlet akkor sem pihent.

A kiemelt motort nem aszaltam sokáig, beraktam a Csabi barátomtól kölcsönzött Berlingóba és elvittem Szenes Laci Miniszerelőhöz Budára. A Berlingo aznap este egyébként még kamerakocsiként is jó szolgálatot tett a Porsche Boxster – Mazda MX-5 cikk fotózásán, melegen ajánlom átkattintásra, remek este és csodás anyag lett, de vissza az angol vonalra! Az volt a terv, hogy Szenes Laci leszereli a motorról a váltót és továbbküldi Győr mellé, Linczmayer Balázshoz, aki begyűjti a szükséges alkatrészeket, és egy hozzá közel dolgozó váltó szakértő újjáépíti a szerkezetet. Eközben Szenes Laci eltakarítja a motort, ha már kint van, előkészíti az összeépítést, majd ha kész a váltó, én odaviszem a kocsit és a többi alkatrészt, hogy Laci összelegózhasson mindent a helyére. Jó terv volt, és végül pontosan így is történt minden, csak ugye az időfaktort, azt volt nehéz belőni.

Kapcsolódó
Akkor most okos legyek vagy menő?

Akkor most okos legyek vagy menő?

Adott több mint 11 millió forint és itt van két szédítően jó roadster, amire eltapsolhatod.

A váltó egy héttel a motorkiemelés után befutott ugyan a szakihoz, de természetesen nem tudott azonnal nekiugorni a mester. Hiszen van munka elég, beálltam hát a sorba, majd az alkatrészekre is várni kellett – bár már nem olyan sokat, mint télen, a Brexit után közvetlenül. Aztán közben nyár lett, érthető módon mindenki elment pihenni is, egy hét itt, pár nap ott, végül több, mint egy hónap alatt állt össze a váltó. Nincs ezzel semmi gond, tökéletesen elégedett ügyfél voltam és vagyok, pláne annak fényében, hogy a cserélt tételek listáját nézegetve gyakorlatilag új váltót kaptam vissza.

A feltáró műtét szétesett kétsoros csapágyat, sérült szinkront és más hibákat talált, de mindegy, hiszen ilyenkor minden kimegy. Most már az összes csapágy és szinkron új benne, a difi tengelye is fejlesztést kapott, meg persze hézagolás, szerelési kellékek, munkadíj – és az egész kevesebből megállt, mint a fiam új hegyi bringája. Pedig az messze nem olyan menő, mint Antié, de úgy tűnik, a régi Mini még ma sem eget verően drága.

Ezen a ponton miattam lassult le a folyamat, csak augusztusban jutottam el odáig, hogy horgos Nissant kérjek kölcsön Peti barátomtól, és trélert béreljek. Hát igen, közben én is nyaralni voltam sátorral, de innen már biztos gyors lesz a mutatvány, gondoltam. Mert például a nálam maradt alkatrészeknek nekiestem azért időközben, hogy rendezetten, tisztán adjam át, és a motortér amúgy hozzáférhetetlen szegleteiben is igyekeztem takarítani. Ha már szép lesz a motor, szép helyre menjen vissza!

Szenes Laci csak nevetett, mikor mondtam, hogy igyekeztem minden csavart címkézett zacsikban szortírozni, hogy ugyan, összerak ő egy ilyet már a szaga alapján is, és tényleg nem sokat lacafacázott. De azért egy lassító ebben az egyenesben is kiépült, a váltóban talált fémhulladék-mennyiség fényében ugyanis azt javasolta: mégiscsak cseréljünk főtengely csapágyakat és olajpumpát. Ismét Győr irányába vetettük a tekintetünk, és Linczy elképesztően gyors segítséget nyújtott, szinte várakozás nélkül befutottak a cuccok – nem is tudom, hová lennénk ilyen háttér nélkül. Ez a nagy előnye, ha olyan hobbiautóba kezd az ember, amivel nem csak ő bajlódik, lásd még Csikós Alfái, Mercedesei...

Augusztus 27. a nagy dátum, aznap fordítottam el a kulcsot újra. Addigra Laci ment vele több száz kilométert, hogy biztos legyen: minden jó, így vállal garanciát a munkára. Eszembe jutott, hogy az üzemanyag-szintjelző már a tavaly decemberi átvételkor sem működött, pedig a tankfelújításkor kicseréltük a műszert, úgyhogy ha már ott voltam, azt is megnéztük. Már majdnem azon volt Laci, visszaküldik Linczyvel a még garis alkatrészt, de előtte kinyitotta a szerkezetet, és láss csodát, nem hiába: a kis réz karocska, ami az úszó végén mozogva az elektromos jelet adná, elhajolt. LOL, hát ezt meg ki rakta össze így ott az alkatrész üzemben, némi izomerő bevetése, a karocska értő visszagörbítése nyomán máris jelzett a tankműszer, hurrá! Persze elsőre csak azt, irány tankolni, de már ennek is örültem.

Addigra több mint négy hónapja nem ültem a Cooperben, és a legutóbbi alkalom keserves emlék, úgyhogy volt bennem némi félsz. Hiába az érvényes matrica, mégis a kertek alatt, kis utakon mentem vele haza az M0 helyett, és csak egy rövid szakaszon hajtottam meg kicsit. Csakhogy nem garázskirálylánynak van a kocsi, szerintem én olyat sose tartok majd, úgyhogy egy héttel később elindultam vele péntek esti autós talira feleségemmel: M3, be Budára, majd éjjel vissza, a helyszínen meg mindenki arcára mosolyt csalt a kis gyösz. Csak én aggódtam, mivel furán rántott néha gázelvételre valami, mintha a motor billenne? Két bak tartja függőlegesen, két kar meg horizontálisan pozicionálja a súlyos szerkezetet, szerencsére pont a legkönnyebben elérhető volt a ludas. Az amúgy szépen rendbe rakott, új szilenttel szerelt kar egyik csavarját kellett lehúzni és kész.

Ezek az első kilométerek amolyan újra megismerésről szóltak. Mert nem ugyanolyan a Mini, mint amikor tavasszal vezettem, hanem jelentősen halkabb. Így egy kicsit jobban hallom a magnót meg az utas hangját, de azért is örülök ennek, mert ez megerősíti szerintem: a váltó nem miattam esett szét, ha ilyen zajos volt. Ennek ellenére érzelmileg még tart az összeszokás, meg kell tanulnom bízni az autóban, elhinni neki, hogy most már minden rendben lesz. Hiszen most már annyi minden újba van téve, hát mi baj lehet? Hold my beer, szólt a kocsi a vonatkozó angol mondással, úgyhogy mikor a csodálatos szeptemberi Parkoló Parádéról tértünk haza fiammal és barátjával, ők önfeledten örültek a Minizésnek, én viszont két újabb gondot regisztráltam. És egy harmadikat megint felfedeztem.

Kapcsolódó
Trükkös Trabanttól a nem létező Ferrariig

Trükkös Trabanttól a nem létező Ferrariig

Minden Parkoló Parádé más, mint a többi, és bár úgy tűnt, a legutóbbinak az időjárás lesz a fénypontja, nem így történt.

Az egyik csak egy apróság: nem lehetett kinyitni a fűtéscsapot. Bizonyára megszorult valahol, kis matatással biztos jó lesz, gondoltam, és tényleg. A légszűrő ház alatt átfutó bowden szorult, maga a csap nem, kis igazgatás elhárította a gondot. A másik parajelenség viszont sokkal furcsább. A Mini egyenesfutása ugyan remek, a méretéhez képest hosszú tengelytávnak köszönhetően, ám a kormány karima hol így állt, hol úgy – jobb kanyar után jobbra, bal után balra tért el a középtől. Ez biztosan nem normális, de Szenes Laci telefonon már mondta is, hogy két ok lehet: szorulhat valamelyik gömbfej, vagy ami valószínűbb, elképzelhető, hogy mozog a kormánymű maga. Mit tetszik mondani, mi mozog?!

A Miniben a fogasléces kormánymű direktben a kasznihoz van rögzítve, nem az amúgy minden futóműelemet és a motort is tartó segédvázhoz. Két U alakú csavar fogja, az anyák pediglen ott lapulnak a lábtérben, a szőnyeg alatt. Ezeket húzzam meg, és kész, szólt a jó tanács. Kukucskálva látom ám, hogy a kormánymű kapott rendesen a motorból korábban távozott kenőanyagból, szóval elég kicsit lazulni a csavaroknak és a fáin mód lekent acélhenger oda csúszkál, ahová akar. Elő a colos krovát, ki a négy réteg szőnyeget, lehúztam én simán. A probléma valóban megszűnt azonnal, ám itt az újabb: hogy teszem középállásba a volánt?

A Haynes útmutatóban persze le vagyon írva: ha egyenesen állnak a kormánykerekek, akkor az utastér felől egy gumidugót eltávolítva stifttel, például hatos fúrószárral rögzíthető a fogasléc, aztán a több helyen kioldandó kormányoszlop egyenesbe állítható, jó bonyolult módszerrel. Vagy egyszerűen lazítsam vissza az U csavarokat picit és igazítsam középre ugyanazzal a módszerrel, ami elkanyarította, szólt Szenes Laci. Hát így most már van fűtés megint, és szépen egyenesen áll a kormány, amikor épp nem kanyarodok.

Sajnos a harmadik ügy nem újdonság: ráznak az abroncsok. Hiába fújtuk túl, nem rúgták ki magukat és hiába engedem puhára, akkor is megmarad a kellemetlen járáskultúra. Elmentem gumishoz, hátha egy jó centrírozás segít a bajon, de fejcsóválás közepette visszakaptam a kerekeket: olyan tojás az abroncs, hogy nincs értelme foglalkozni vele. Igen, ezt már tavasszal is megállapítottam, aztán a váltó ügy miatt kiesett a rivaldafényből, mégis, a Mini Cooperre új gumi kell.

Ennek ellenére most már egyre többet használom. Hiszen tökéletesen üzembiztosnak adja el magát, indul mindig első szóra, szépen jár, jól húz, finom a váltó, erős a motor, mutat minden műszer, szól a magnó és parajelenségek sincsenek. Vagy csak még nem vettem észre őket? Egyelőre mindegy, a Mini Cooper elkezdte betölteni végre a feladatát, városi szaladgálós, erdei élményautó és találkozók cuki vendége, amikor csak megkérem ilyesmire. Szép őszünk van, nem igaz?

De azért a karácsonyfa alá egy szett Yokohama A539-et kérek azt hiszem, 165/60 R12 méretben.

Korábbi fejezetek: 

Így került hozzám a '91-es Cooper

Eképp ébresztettük fel 9 év garázslakás után

Kiűztem a párásodás ördögét, és versenyzett is

Végre csapatás, de aztán beleáll a gyász a váltóba

Kint a motor a Miniből!

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
  • Közélet

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek

Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.

március 11., 06:06
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmi
  • Belsőség

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk

Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.

március 10., 15:52
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
  • Hírek

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason

A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.

március 10., 17:57
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV
  • Hírek

Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV

Méghozzá hibrid és hagyományos hajtáslánccal.

8 perce
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
  • Hírek

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”

A döntésnek sokan örülnének.

március 10., 17:08
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki

március 10., 20:53
Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki

március 10., 17:36
Toyota FT-Me - Kenshiki
  • Hírek

Toyota FT-Me - Kenshiki

március 10., 19:22
Neked ajánlott