Elég idegesítő dolog, hogy milyen gyorsan telik az idő. Azt hittem, csak nemrég volt, amikor három baráttal kikocsiztunk 2014 egyik szép októberi napján az olasz tengerpartra, ettünk egy jó pizzát, aztán felmentünk a közeli hegyi városkába megnézni a helyi ralit. Mivel Rimini kedvelt üdülőhely, én is jártam ott gyerekként, ezért San Marino neve, meg úgy az egész környék ismerős. Arra azonban nem voltam felkészülve, mennyire eszelősen jó buli a Rally Legend.
Felfoghatatlan volt az autók sora, Lanciák, Audik, Fordok és Peugeot-k különböző korszakokból, számtalan összkerekes és hátul kaparó király. Olyan motorok üvöltöttek közvetlen közelről az arcomba, világították be az éjjelt lánggal, ködösítették a nappalt gumifüsttel, amiket addig csak ilyen-olyan youtube videókból ismertem. Eszméletlen volt látni a helyi közönség lelkesedését is, ahogy tuningolt, bukócsővel erősített Piaggio Ape-ek volánjánál rohantak gyorsaságiról gyorsaságira, tömeg volt mindenhol. Az olaszoknál él a gépszeretet, jegyeztem fel magamnak örökre, amikor olyan kanyarban figyeltük az eseményeket, amibe a völgyben elterülő erdő felől érkeztek a kocsik. Tehát minden kocsit sokkal hamarabb hallottunk, mint hogy láttuk volna, és amikor a távolban felüvöltött egy karcos, semmivel sem összetéveszthetően dühös V6, körülöttem egyszerre nézett össze mindenki: jön a Stratos!

2020-at kihagyták persze, de idén annyira már pont lehet mozogni, hogy éppen most zajlik a 19. Rally Legend. Persze azért ez a rendezvény nem titok, a rajtlistán több magyar pilótát is látok, például Ladával és BMW-vel, olyan nevek mellett, mint Miki Biasion, Gigi Galli vagy épp Francois Delecour, aki egy Q8 festéses Ford Sierra RS Cosworth 4X4-ben állt rajthoz. Mellettük számtalan olasz, angol és ír menő, és az autók listájára is beindul a nyálelválasztás bőven. Indult Stratos idén is, Tony Fassina kormányozza, aki 1979-ben ilyennel nyerte meg a Sanremo ralit. De az ember, aki a legmélyebb benyomást tette rám hét évvel ezelőtt, sajnos nem állhatott rajthoz.

Bár megy a stopper és avatnak győztest a Rally Legend végén, négy kategóriában, ez az esemény mégsem az időről szól. Inkább tisztelgés a rali történetének nagyjai és gépszörnyetegei előtt, azaz: a benzin ünnepe. Viszont a közönségnek autózás, a show nem mindegyik pilótának fekszik egyformán, nem mindenki ugyanolyan bevállalós, és hát legyünk őszinték, nem is mindegyik autó egyformán kezes.
Például az ős Audi Quattro, bár igazi forradalmár és legenda a rali történetében, éppen arról híres, hogy nem egy táncos legény. Ehhez képest San Marino útjain egy osztrák csávó, bizonyos Christof Klausner olyan elképesztő tempóval és annyira keresztben ment mindenhol az öthengeres Audival, hogy egyszerűen nem hittem a szememnek – ilyen van?!
Augusztusban még úgy volt, hogy idén ősszel megint megjárom a Legendet, és persze eszembe jutott, milyen jó lesz megint élőben látni ezt a táncot, amikor Roland barátom, egyike a 2014-es társaságnak és a galéria több képének fotósa, átküldte a hírt: Christof Klausner meghalt. Az osztrák motorline.cc híre szerint a negyvenhat éves raliversenyző motorbalesetben vesztette életét Stájerországban. Hazájában természetesen óriási sztár volt, így a lap bődületes galériával tisztelgett az emléke előtt, érdemes végiglapozni.

Bár a német tudásom ehhez nem elég erős, online fordító támogatással elolvastam a nekrológját is ezen az oldalon, mert szokatlanul hosszú és elgondolkodó. Christof Klausner ugyanis hazájában szült némi vitát azzal, hogy komoly győzelmek nélkül lett a legnépszerűbb, leginkább kattintékony pilóta. 2004-ben a Jännerrallye-n tűnt fel, ez a hazai versenye, hatalmasakat ment a hóban, aztán jött a Rally Legend és más hasonló események, ahol csak igény támadt egy szépen szóló öthengeres Audira. Egy dolog mindig adott volt: sosem a győzelemért ment, csak a közönség, csak a tökéletes driftszög érdekelte. Ezt nem szabad lekicsinyelni, mert komoly kihívás, pláne egy olyan gépben, mint a Quattro. Tökéletesen a feladathoz kell alakítani a technikát és megbízhatónak is kell lennie, hiszen a drift lényege a kontrollált csúszás, ám egy műszaki-, vagy sofőrhiba esetén ebből elég könnyen lehet kontrollt vesztett csúszás is – ahogy az 2020 januárjában végül be is következett.
Egy ilyen baleset a raliban bármikor bekövetkezhet, és szerencsére senkinek haja szála sem görbült, csak az autó kuka. Ám a dolog felszított a vitát Chrisi körül, ugyanis itt egy kicsit túl messze ment: előfutóként, a navigátor helyett egy vendéggel a jobbegyben esett le az útról. Így az osztrák szövetség egy időre eltiltotta, ami ellen nem fellebbezett. Igazuk van, megérti, nyilatkozta akkor, ennél nagyobb gond, hogy a nagyrészt baráti alapokon összehozott, egymásnak kölcsönösen segítő, közösen szerelő társaságban épített Quattro pótlása nem ment könnyen. Közösségi finanszírozás is indult, került új kaszni, elkezdődött a becsövezés is – úgy láttam a csapat facebook oldalán, magyar műhely vállalta a feladatot. A 2022-es visszatérés volt a cél, de ebből végül nem lett semmi.

Mondanám, hogy a rali, a motorsport ilyen, de most ráadásul nem is versenybalesetről van szó, így tényleg csak a szomorúság marad. A szomorúság, hogy valaki, aki minden szabad percét feltette erre a műfajra, aki pontosan érti, hogy mit szeretünk az autózásban tágabban és a raliban szűkebben, aki láthatóan imádta ezt az egészet, már nincs. A Rally Legend szervezőbizottsága díjat nevezett el róla, amit a közönség szavazhat meg a leglátványosabban autózó pilótának, és póló is kapható a helyszínen, melynek bevételeiből a család és barátok befejezhetik a Quattrot, és azt ígérik, jövőre igenis rajthoz áll majd a kocsi. Olyan pilótával, aki méltón kormányozza majd, de Chrisi nélkül nem lesz ugyanaz.

Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025
Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Szerelem
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
