Navigál, csak minek?

2021.01.23. 16:57
2 hozzászólás

A bringás navigáció nekem mindig gyanús határterület volt, egyszerűen nem úgy bringáztam, hogy szükségem legyen rá. Egy downhill bringán meglehetősen hülyén mutat egy telefonnyi kijelző, meg aztán az első rendes firka után törne szilánkosra. Viszont az ember bringás egyedfejlődése úgy is tud alakulni, hogy nem csak a lejtőzés, de a tekerés is fontossá válik, hiszen sokkal jobb feltekerni a hegyre egy 14 kilós bringával, mint a hátunkon vinni a 20 kilósat.

Viszont a tekerésnek nem csak ilyen hatása van, egy jó enduró vagy trail gépen az ember arra is rájön, érdemes elmenni felfedezni, például új ösvényeket, ahonnan szintén le lehet gurulni. Ezek miatt az utóbbi időben még én is beláttam, hogy értelme lehet egy bringás GPS-nek, pedig a kirándulás sosem érdekelt, csak a technikás szakaszok. A Mio Cyclo Discover Plus lényegesen több egy sima navigációs eszköznél, de mivel erdőben, terepen bringázom, leginkább az ide szánt funkciók érdekeltek.

Szimpatikus tégla az eszköz, súlya és méretei is vannak, olyan, mint egy okostelefon, ami csak nagyobb lett az évek során, de vékonyabb nem. 13 centi hosszú, majdnem 7,5 széles több mint 2 centi vastag, tehát, ha megtámad egy medve hajítófegyvernek is jó lehet. A kormányra két erősebb húzózárral rögzítjük a konzolt, ez a gumitalpán elég stabilan ül, erre tulajdonképpen bajonettzárhoz hasonló megoldással tesszük fel a navigációt. Határozottságot igényel a rögzítés, nem lehetetlen rosszul felkapatni sem, de ha rendesen a helyén van, nem fog leesni, legalábbis nekem nem sikerült lerúgni, még esésnél is stabilan tartott.

A négycolos kijelző 360 x 600 pontból alkot képet, ami a lakásban nyomkodva, a funkciókat próbálgatva bántóan kevés, nagyjából egy 2008 körüli mobilnak felel meg, de valódi használat közben igazából teljesen jó, csak közben végig ott motoszkál az ember fejében, hogy 120 ezer forint körüli ársávban miért erőltetik még ezeket a kijelzőket? Fizikai gomb kevés van rajta, csak a főkapcsoló (ami fényerőszabályzó is), a felvétel gomb, amivel mozgás regisztrációját indíthatjuk, és köridőmérő gombja. Valamilyen érthetetlen okból viszont a ház aljára került az USB mini töltőcsonkja. Emiatt ha töltőre rakjuk, a Cyclo mindenképpen ráterhel a csatlakozóra, ami nem egészséges. Esetleg még pofára is lehet fordítani, de az meg a kijelzőnek nem az igazi.

Van még egy furat a hátulján, ahová a biztonsági gumihurkot fűzhetjük be. Hasznos, mert ha már felraktuk a kormányra, ezzel a gumival áttekerhetjük a kormányszárat, vagyis, ha véletlen letérdeljük a kormányról a navit, akkor sem esik le a kormányról, megfogja a gumihurok. Persze, nyilván az sem jó, ha ott tikitakizik a bringaváz és a kormány között, de sokkal jobb, mintha bánatosan néznénk, ahogy a navink pattog lefelé a szakadékba.

Az a funkció érdekelt a legjobban, amivel előre betáplált útvonalon vezet végig az eszköz. Ehhez regisztráltam a Mio oldalán, megterveztem az útvonalat Pilisborosjenőről Dobogókőre, aztán... aztán néztem hülyén. A Cyclo Plus egy wifis eszköz, viszont sem az itthoni, általános routeremre nem volt hajlandó csatlakozni, sem pedig a telefonom hotspotjára. Vagyis a következőt kellett tennem: a netes felületen legyártott útvonalat elmentettem, feltelepítettem a CycloAgent nevű illesztőprogramot, majd csatlakoztattam kábelen a géphez. Becsületére legyen mondva, a csatlakoztatás utáni harmadik másodpercben már szinkronizálta is az útvonalat, de ez a felhasználói élmény akkor is eléggé 2006.

Mert maga a tervezőfelület jó, az ember kattint, a szoftver pedig megrajzolja az ösvényeket a két pont között. De miért nem tehetem meg ezt azon a brutál kijelzőn, ami amúgy is a kezemben van? Miért kell ehhez számítógép és online felület? Mindegy, összeraktam pár útvonalat, aztán nekivágtam a Pilisnek. A bringám nem kicsi, sőt, egy M-mes méretű, 27,5-es kerekű enduró, nagy rugóutakkal, széles kormánnyal, de a Cyclo még így is hatalmasnak tűnt a kormányon.

Menet közben nem zavaró, sőt, még rázósabb felületen is könnyebb leolvasni. Jó megoldás, hogy a kijelző háttérvilágítása nem megy, csak akkor kapcsol fel (és rezeg), ha manőver közeleg, ezzel is spórol az akkuval. A gyártó 15 órás üzemidőt ad meg, én 3 fok körüli hőmérsékleten egy több mint 4 órás kör alatt úgy 70%-ig tudtam lemeríteni általános navigálással, vagyis megelőlegezhető neki, hogy meleg időben tényleg kibír közel 15 órát. A navigáció nem nehéz vele, egyértelműek a jelzések, én nagyjából ugyanakkora gyakorisággal néztem be a kereszteződéseket, elágazódásokat, mint autóval teszem. Jópofa az alsó grafikon, ami a tervezett túra szintemelkedését ábrázolja, vagyis miután kiköptük a tüdőnket egy kaptatón, látjuk, hogy még pont hátra van ugyanannyi.

Viszont többször nézett be ösvényeket, bár ez egy olyan probléma, amivel nem tudom, mit lehet kezdeni. Az erdő folyamatosan változik, esőzések, kidőlt fák alakítják. Természetesen vannak olyan útvonalak, amik adottak, de a Cyclo Plus sokszor vitt olyan nyomon, ami csak szerinte létezett, én meg gázolhattam a negyven centis aljnövényzeten át. Néha viszont logikátlan úton vitt, a Nagy Kevély gerincéről többször vissza akart fordítani Pomáz felé, hogy onnan közelítsem meg Pilisborosjenőt, miközben a gerincről már láttam a házunkat. Csak le kellett gurulnom a piros négyzeten, amit a navigáció még ismert is, csak nem akart elfogadni, mint útvonal.

Hasonló logikátlanságokat követett el Pilistető és Esztergom között is, egy alkalommal minden ok nélkül berakott egy pár száz méteres kerülőt, ami csak azért volt fura, mert ahogy lenéztem a domboldalon láttam az egyenes utat a két pont között, amit ki akart kerülni. Ettől függetlenül elvitt a megadott helyre, csak nem tudom, hogy ez a pár kellemetlenség az ismeretlen ösvények, vagy szoftveres hibák miatt történt. Az operációs rendszert eleinte indokolatlanul bumfordinak láttam, minden ikon túlméretes, a listanézetek sorai hatalmasak, de ez mind jól jött, amikor kesztyűben kellett megtalálni egy funkciót. És az operációs rendszer mag támogatja is ezt a fajta használatot, de időnként meg-megröccen, olyan is volt, hogy másodpercekre megakadt.

Ellenben például élveztem, hogy a mobilra érkező üzenetek megjelentek tekerés közben, ahogy a bejövő hívásokat is mutatta, miután összekötöttem a két készüléket Bluetooth-szal. Viszont, ha már adott a Bluetooth kapcsolat, miért nem hangosítja ki a telefont? Nyilván nem a legjobb megoldás a kormánnyal üvöltözni, de tök jó lenne egy „Figyelj, most tekerek, de később hívlak” mondatért nem előkaparni a telefont a hátizsákból.

Meg van egy rahedli hasznos funkció: a biringás POI például jelzi a bringaszervizeket, zárt bringatárolókat, és ami hasznos lehet menet közben. Természetesen szinkronizálható olyan úttervezőkkel, mint a Komoot és a RouteYou. Vészhelyzet esetén pontos és egyértelmű címet mutat, koordinátákkal, hogy ismeretlen helyeken se kelljen a mentősökkel barkochbázni, hová is kell küldeni a segítséget. Még a vezeték nélküli tervezésre is van lehetőség, csak mivel nekem semmilyen wifivel nem akart szóba állni, kimaradt a próbája. Jópofa még a lepj meg üzemmód is, itt megadjuk, mennyit szeretnénk tekerni, és generál egy útvonalat a környékünkön.

Lelkesen adok ki pénzt minden olyan eszközért, ami élvezetesebbé teszi a bringázást, a Cyclo Plussért mégsem rohannék a boltba. Egyszerűen nem úgy bringázom, hogy szükségem lenne rá, és bár igen, megelőlegezem neki, hogy városi, vidéki túrákra remek, arra igazából ott a zsebemben egy mobiltelefon. És most felhozhatnánk érvnek azt, hogy ez sokkal tovább bírja akkuval, de bringával egyszerűen nem úgy navigálunk, mint autóval, nem kell folyamatosan mennie a készüléknek, hiszen lassabban megyünk, mint autóval, elég csak alkalmanként elővenni.

Ha abban a szerencsés élethelyzetben lennék, hogy minden hónapban más külföldi nagyvárost, vagy vidéket kéne felfedeznem, valószínűleg beruháznék egy bringás GPS-re, így viszont, hogy többnyire belföldön nyomom, bőven kisegít a Wikiloc (szűrhető montis, sőt, downhill ösvényekkel), a Turista Útvonaltervező, a Locusmap, a Strava, aki kicsit is foglalkozott a természetjárással, kapásból mond még hármat. Nagyon úgy érzem, hogy a profi bringás GPS-ek körül, az okostelefonok térnyerésével, kicsit elfogyott a levegő. Jól megcsinált eszköz a Cyclo Plus, aminek még akár a hibáival is együtt lehet élni, csak olyan problémára nyúlt megoldást, ami már alig létezik, vagy legalábbis egyre kevesebb embernek.

Az oldalról ajánljuk

Nagyon pórul járhat a Stellantis
  • Hírek

Nagyon pórul járhat a Stellantis

Ez a cég lehet a legnagyobb vesztese az amerikai vámbombázásnak.

április 1., 14:38
Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban
  • Hírek

Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban

Bár az ötlet érdekesnek hangzik, több probléma is akad vele. Ennek ellenére sokan támogatják.

április 1., 13:41
Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang
  • Hírek

Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang

Az egyik kezével a telefonját fogva videót vesz fel, a másikkal pedig úgy fogja a kormányt, hogy egy vezetéstechnikai oktató azonnal sírva fakadna.

április 1., 09:22
Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig
  • Hírek

Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig

Érdemes megnézni mikor, hol lesz korlátozás.

április 1., 10:12
A tárgyiasult modern burzsoázia
  • Tesztek

A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.

Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.

3 órája
A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat
  • Hírek

A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat

Az autó vagy a Wing Tsun mester ügyesebb?

április 1., 12:43
Macskamentás üléssel rukkolt elő a Honda, hogy jól érezze magát házi kedvencünk
  • Hírek

Macskamentás üléssel rukkolt elő a Honda, hogy jól érezze magát házi kedvencünk

Ha sikeres lesz, jön a kaparófaként szolgáló váltókar.

április 1., 15:38
Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”
  • Hírek

Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”

A tanulmány kívülről egy retró versenyautó és egy modern WRC raliautó szerelemgyerekének tűnik.

április 1., 17:14
Keressük Magyarország legrosszabb útszakaszát!
  • Közélet

Keressük Magyarország legrosszabb útszakaszát!

Tavaly a legrosszabb körforgalmat, idén pedig a legrosszabb útszakaszt keressük

április 1., 06:02
Így néz ki a rendőrautó, amit felkapott a tornádó
  • Hírek

Így néz ki a rendőrautó, amit felkapott a tornádó

A két tonnás Explorert játszi könnyedséggel hajította el a forgószél.

március 31., 06:05
Egységnyi pénzért rengeteg autót ad a legek Daciája
  • Tesztek

Egységnyi pénzért rengeteg autót ad a legek DaciájaBemutató: Dacia Bigster hybrid 155

700 literes csomagtartó, 1,8-as motor, ütős formaterv és 10 millió forintos ár. Hol itt az átverés?

április 2., 05:40
Drasztikus áresés a magyar villanyautóknál
  • Közélet

Drasztikus áresés a magyar villanyautóknál

Mennyi idősek a Használtautó.hu-n hirdetett autók? Mennyibe kerülnek? Hány forint egy benzines? És egy dízel? Vagy a hibrid? Netán az elekromos?

március 31., 06:41
Az Isuzu elhozta a legízlésesebb pickup restomodot
  • Hírek

Az Isuzu elhozta a legízlésesebb pickup restomodot

A Délkelet-Ázsiára jellemző mindenes puttonyost gondolták újra.

március 31., 06:05
A magyar realitás teteje: a szívóbenzin
  • Tesztek

A magyar realitás teteje: a szívóbenzinTeszt: Hyundai i30 1.5 DPI

A válasz természetesen a használt autó, de az újak között egy átlagos családnak ennél többre nincs szüksége – pénze pláne.

április 1., 06:02
Musk terrorizmusnak nevezte a Rómában történt tűzesetet
  • Hírek

Musk terrorizmusnak nevezte a Rómában történt tűzesetet

Hétfőn nem csak Rómában, hanem Svédországban is megrongáltak két Tesla kereskedést.

április 1., 16:39
Unod már a kínai autókat? Erről ne maradj le!
  • Tesztek

Unod már a kínai autókat? Erről ne maradj le!Bemutató: Jaecoo 7 PHEV - 2025.

A gánti bauxitos talajon, természetes terepen nyúztuk a kínai Range Rovert, a plug-in hibridként is kapható Jaecoo 7-et.

március 31., 12:02
Baleset az M86-oson: nyerges vontató és személygépkocsi ütközött
  • Hírek

Baleset az M86-oson: nyerges vontató és személygépkocsi ütközött

A baleset a Szombathely felé vezető oldalon, a 133-134-es kilométer között történt.

március 31., 14:20
Visszatér a Volvo előző vezére
  • Hírek

Visszatér a Volvo előző vezére

Régi-új arc a Volvo élén.

március 31., 19:30
A legenyhébb jóslat, hogy eljött a világvége
  • Hírek

A legenyhébb jóslat, hogy eljött a világvége

Trump ráolvasással akadályozná meg az autók drágulását a vámemelések miatt.

március 31., 13:42
Űridővel döntött rekordot az Aston Martin Valkyrie a Top Gear pályáján
  • Hírek

Űridővel döntött rekordot az Aston Martin Valkyrie a Top Gear pályáján

Az 1156 lóerős szörnyeteg 1 perc 9,6 másodperces időt futott.

március 31., 16:53
Újra napirenden az alkoholzár
  • Hírek

Újra napirenden az alkoholzár

Változik a helyzet a hollandoknál?

március 31., 09:13
Berlin büszke: itt az új Tesla Model Y 2025 Juniper
  • Tesztek

Berlin büszke: itt az új Tesla Model Y 2025 Juniper

Ez most végre kész van.

március 31., 19:56
Tűz ütött ki egy római Tesla kereskedésnél, 17 autó teljesen kiégett
  • Hírek

Tűz ütött ki egy római Tesla kereskedésnél, 17 autó teljesen kiégett

A tűz okát még kutatják.

március 31., 15:10
Közel 700 forintos benzin? Ez lett belőle
  • Hírek

Közel 700 forintos benzin? Ez lett belőle

Latin-Amerika fityiszt mutat elektromos autózásban Kelet-Közép-Európának.

március 31., 10:55
Bemutató: Dacia Bigster – 2025.
  • Tesztek

Bemutató: Dacia Bigster – 2025.

április 1., 15:49
macskamentás ülés
  • Hírek

macskamentás ülés

április 1., 12:38
Hyundai Insteroid
  • Hírek

Hyundai Insteroid

április 1., 16:11
XX. Oldtimer Show!
  • Infó

XX. Oldtimer Show!

április 1., 00:02