Három – mondta Szűkszavú Tibi

2019.12.28. 13:27
98 hozzászólás

Kapcsolódó
Egy – mondta Szűkszavú Tibi

Egy – mondta Szűkszavú Tibi

Tíz napon belül tréleren az Audi A6-osom – ez szuperszonikus tempó, hogy juthattam idáig? De miért nem egy 320i-t trélerezek most?

Kapcsolódó
Kispolgár lettem

Kispolgár lettem

Rájöttem, fel kell adnom egy paramétert a tökéletes igáslóhoz. Sok új barátom lett, örömtánc nincs. Csikós autót vett, pont.

Az audis történetem vége nem sok vidámságot tartalmaz, ezért előre is elnézést. És nem azért, mert sokan már az elején megjósolták, hogy szívni fogok az Audival – nekik igazuk lett, de ez lett volna a legkisebb baj.

Hogy miért kellett mennie az Audinak? Bár nem közvetlen a kapcsolat, mi is emberek vagyunk, és biztos nem tudunk érzelmek nélkül gondolkodni. Az Audival akkor kezdődtek a nagy bajok, amikor apósom meghalt. Az ember ugyan nem a felesége szüleit veszi el feleségül, de bónuszként az apósom egy páratlanul jó ember volt, a halála pedig egészen rosszul érintett engem is.

Épp az ő temetésére készültünk, ezért előző este megtankoltam az Audit. Mire hazaértem, égett a check engine lámpa. Gyors telefon után VTZ Zoli volt olyan kedves, és már jócskán zárás után kinyitotta műhelyt, kiolvasta a hibakódot és törölte. Úgy tűnt, minden oké, biztos betankoltál valami sz.rt – mondta, jó tanácsként meg hozzátette, hogy tankoljak rá valami prémiumot.

A check engine-mentesség másnap reggelig tartott. Elindultunk Szatmárnémetibe, és az utcán végén, úgy 500 méter után újra felgyulladt a hibajelző. Az út maga volt a pokol. Néha elerőtlenedett a motor, amikor megálltunk, alig akart beindulni, ingadozott az alapjárat, néha háromhengerezett. Rettegtünk végig, hogy hol hagy ott harmadszor. Szerencsére sehol, de amikor 7-800 kilométert rettegtél emiatt, egészen más érzés befordulni otthon a kapubejáródba.

Ekkor szólalt meg bennem Szűkszavú Tibi: három. Botlott már egyet-kettőt, nem volt tovább. De ahhoz, hogy végezhessek vele, még sok-sok időre, energiára és pénzre volt szükségem. Nem vagyok az az ember, aki a tárgyakra haragszik, hiszen csak tárgyak, de eldöntöttem: velem nem fog packázni ez a szar. Vesztére nemcsak az én bizalmamat játszotta el, hanem a felségemét is. Már csak meg kellett csináltatni, hogy nyugodtan adhassam el. Igazán semmiség.

Kapcsolódó
Kettő – mondta Szűkszavú Tibi

Kettő – mondta Szűkszavú Tibi

Viszonylag nehezen viselem a lerohadásokat, és az Audi nagy mestere ezeknek: három gyújtótrafó egyszerre? Előzés közben?

Mivel mindez 2018 júliusában történt, azért ez talán jelzi, hogy nem volt egyszerű sztori ez. Az AWT motorkódos 1.8T már egy bonyolult szabályzású motor, vákuumcsövek, érzékelők – érdekes módon az Audi már 2000-ben megcsinálta az 1.8T Euro 4-esre, az Euro 3-at kihagyva. Így történt, hogy augusztustól decemberig az Audi kivonult az életünkből. Ez olyan időtávlat, amikor már el is felejted, hogy van egy Audi A6-osod.

Először VTZ Zoli szerelte, főtengely- és vezérműtengely helyzetjeladókat, fojtószelepházat, egy-két vákuumcsövet, üzemanyagszivattyú-relét, gyújtótrafókat cserélgetve (a felsorolás nem komplett), injektorokat tisztítva eljutottunk odáig, hogy Zoli feltette a kezét és kapitulált.

Így került az A6-os Novoth Tibihez, ahol már egy másik hiba, a vezérműtengely szögeltérése dobálta a csekken dzsint, amit sem én, sem VTZ Zoli nem értett. A dolog műszaki háttere némi magyarázatot igényel. Az Audi ötszelepes 1.8T motorjánál a vezérlést szíj hajtja, egészen pontosan a kipufogó vezérműtengelyt. Ám ebben a fránya motorban két vezérműtengely van, hiszen hengerenként a három szívószelepet is kell nyitnia valaminek: a szívó bütyköstengelyt már egy lánc hajtja. Az 1.8T esetében a változó szelepnyitási időket nem „okoskerékkel” érték el, ahogy már a maga idejében is szokás volt, hanem ennek a láncnak az átfeszítésével érik el, hogy a szívó vezérműtengely elforduljon a kipufogó vezérműtengelyhez képest.

Ügyes-ügyes, mondaná Kohn bácsi. Én picit mást gondoltam, amikor a láncfeszítőt cserélni kellett, ami egyébként pontosan abban a pillanatban adta meg magát, amikor a vezérműszíj-cseréről elhoztam volna az A6-ost, és a járó motor mellett ott beszélgettünk.

Kapcsolódó
Szűkszavú Tibi újabb dilemmái az Audival

Szűkszavú Tibi újabb dilemmái az Audival

Most akkor kimondjuk, hogy másfél, vagy ne? Mert egy biztos: ez azért nem Toyota, ami részben pozitívum. Részben.

Visszatérve Novoth Tibihez, elővette a kis szkópját, lebontotta az autó elejét, újra ellenőrzött mindent a vezérlésben, kimérte a vezérműtengely szögeit, és arra jutott, hogy a lánc megnyúlt. Nem nagyon, csak épp annyit, hogy az hibát dobjon.

Kicserélte – pár jeladó, vákuumcső és más apróságok kíséretében –, összerakta, és felhívott, hogy ki kellene próbálni. Elmentem vele, végig az M0-n Dunakesziig, belenyomtam még a környéken pár kilométert és vagy 100 km alatt nem jött elő semmiféle hibajel. Csodás!

Épp egy éve, karácsony előtt hoztam el, de mire beértem vele az óbudai irodához, úgy száz méterrel a mélygarázs bejárata előtt újra: check engine. Ekkorra már annyira tele volt a hócipőm az egésszel, hogy az asszony sütött check-lámpa alakú mézeskalácsot is az ünnepekre.

Tibi és én is értetlenül álltunk a jelenség előtt. Azt mondta, mindent kiszkópozott, és minden szög rendben van, az 1.8T vezérlőtárcsa-retesz hiba sem áll fenn, mint Göbi TT-jénél, szóval kezdtem már beletörődni, hogy égő check enginnel kell járnom. Kicsit zavaró, mert éles a fénye, de amúgy érzetre is minden oké volt, sőt: a motor gázreakciója soha nem volt olyan jó, mint most, az alapjárat-ingadozás is eltűnt, és úgy tűnt, hogy marha erős a gép, tán erősebb, mint amikor megvettem.

Kapcsolódó
Szopóroller dölux: használtautó-vásárlás szakértő módon

Szopóroller dölux: használtautó-vásárlás szakértő módon

Nem hiszek az eleve elrendeltetésben, de ha valakinek kiutalták a szopóroller-bérletet, akkor használni kell, szorgalmasan.

Mindez ugye párhuzamosan zajlott az ingyen* Punto-projekttel, méghozzá akkor, amikor a legnagyobb ABS-katasztrófák történtek, szóval hirtelen nem tudtam, melyik kocsit gyűlöljem jobban. Viszont a közelben dolgozó srácok, akik a Puntót szerelték, audiztak is, így gondoltam, a kopogó első futóművet náluk csináltatom, az egyszerűbb logisztika miatt: lényegében haza tudtam sétálni tőlük. Ha már náluk volt, megkértem őket, nézzenek már rá a hibára, hátha nem is AZ. Hát AZ volt. Próbaképp kicserélték a főtengely-jeladót, és elmúlt.

Na, ez már így tetszett: egy lengőkar és egy kormányösszekötő cseréjével a futómű csodálatos lett, a motor húzott – mi kell még? Aztán pár hét múlva újra check engine. Kezdtem kiborulni, bár már látszott, hogy jó az irány. Érdekes módon két nap múlva el is aludt. Ezt eljátszotta még párszor, aztán ez egyik reggel, amikor álltam ki a garázsból, égve maradt a töltéslámpa. Egy röpke negyvenezres generátorfelújítás után elmúlt a check engine-ezés. Hogy mi lehet az oka? Csak tippelni tudnék: tán a beállt csapágyak miatt a generátor akkorát rántott a főtengelyen indításkor, hogy az már az amúgy szűk tűréshatáron kívülre lökte a szívó vezérműtengely szöghelyzetét? Tudja a fene. Nem is érdekelt, csak örültem a fejleménynek.

Végre volt egy jó erőben lévő, feszes futóművű, hibajelenségeket nem produkáló A6-osom, aminek a legnagyobb baja az volt. hogy – mint amikor már megvettem – rohadt magasan fogott a kuplungja. És amivel amúgy nem is jártam. Ekkorra már a Punto tök jó lett, Hajni azt használta, az Audi meg bent állt a garázsban.

Óbudán ugyanis durván megemelték a parkolási díjat, ami azzal a kombinációval, hogy még szabad hely sincs, és az irodánk parkolási körzetébe nem is adtak dolgozói parkolási engedélyt, csak a szomszédos zónába – hát nem nagy nyereség. Helykereséssel és sétával ez már nem pálya, megmakacsoltam magam, és azt mondtam: nyáron robogó, télen bérlet. Így picit olcsóbb, mint az Audit tankolni a rakparti dugóhoz.

Az idő engem igazolt egyébként, az idén már százezer fölé emelték az éves parkolási engedélyt, ami több, mint a duplája a két évvel ezelőttinek. Oké, ez havi szinten egyáltalán nem sok, inkább az elvről van szó. Figyelembe véve, hogy az idén november 27-én még tudtam robogóval menni dolgozni, véglegesen eldöntöttem: nem lapátolok be több pénzt a III. kerület kasszájába, akik egyébként most az albérleteseket kezdték el szívatni. Mivel kiderült, hogy a lakótelepes zónában nem azért nincs parkolóhely, mert a munkába járók elfoglalják, hanem mert sok ember lakik ott. Bravó. (Akiknek jár a kvázi ingyen hely.) Azért a III. kerület annyira nem szegény ám, hogy az én pénzemre legyen szüksége: szerintem többet fognának rajtam, mint Pesterzsébet, ahol lakom.

Így aztán megszületett a döntés: az Audi megy. (Meg a Punto is, de az más téma). A kettő helyett elég lesz egyetlen autó, nem kell kombi, pláne nem 4,7 méternél hosszabb, amivel majdnem centire kiaknáztuk a garázs hosszát. Meghirdettem hát szeptemberben. Olyan komoly vevők érdeklődtek, mint az AAA autó és még pár hasonló szpemmer banda, végül lassú, majd dinamikus árcsökkentést követően eladtam az A6-ost november legvégén. Ami soha olyan jó nem volt még a nálunk eltöltött idő alatt, mint most. De az ítélet már rég megszületett, csak végre kellett hajtani.

A vevő megkapta a teljes javítási számlacsomagot, a kuplungcserét meg eleve bekalkulálta. Kapott egy 19 éves, kulturált belsejű autót, erős motorral és jó futóművel. Hadd köszönjem meg itt Novoth Tibinek és Szabó VTZ Zolinak a fáradozásait, mert bár akkor nem úgy tűnt, valójában irgalmatlan szívások árán majdnem teljesen felszámolták az 1.8T hibáit. Még ha akkor nem is úgy tűnt.

Kicsit sajnálom, hogy nem élvezhetem mindezt, de ennyire nem szeretem az A6-ost. Ennek a történetnek vége, és mit mondjak, ez nem volt egy diadalmenet. Most egy darabig nehéz lesz itthon megmagyarázni bármilyen német prémiumautót – néha van ám hátránya, ha az ember neje valamennyire képben van az autókkal. Pedig ha Csikós Toyotát vesz, logikus lépés lenne egy Mercedes, nem? (Nem.)

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Boldog karácsonyt mindenkinek!!!

Tibor Papp (@papptibi_mr_t.papp) által megosztott bejegyzés,

Az oldalról ajánljuk

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
  • Hírek

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason

A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.

március 10., 17:57
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmi
  • Belsőség

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk

Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.

március 10., 15:52
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
  • Hírek

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”

A döntésnek sokan örülnének.

március 10., 17:08
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Így teljesülnek a gyermekkori álmok
  • Belsőség

Így teljesülnek a gyermekkori álmok

Sokan álmodoztunk róla gyermekkorunkban, hogy elindulunk egy híres autóversenyen. Van, aki elindult.

5 órája
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
  • Közélet

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek

Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.

március 11., 06:06
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki

március 10., 20:53
Toyota FT-Me - Kenshiki
  • Hírek

Toyota FT-Me - Kenshiki

március 10., 19:22
Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki

március 10., 17:36
Neked ajánlott