Bugatti gyilkos szupermotorja

2019.02.17. 18:19
0 hozzászólás

Könnyű elhinni, hogy napjaink Bugatti sportkocsijainak 16 hengeres motorja csupán a VW csoport megalomán vezetőinek lázálmai nyomán született. De Ettore Bugatti előbb tervezett 16 hengeres motort, mint bárki más, igaz, az U-16 jelzésű monstrumot nem autóba szánta.

Ettore Bugatti komoly karriert futott be az épp csak formálódó autóiparban az első világháború előtt. Eleinte különböző autógyáraknak tervezett, dolgozott a De Dietrich és a Deutz cégeknek, majd a Peugeot számára tervezett egy kisautót. 1909-ben pedig saját autógyárat alapított az Elzászban fekvő Molsheimben, ami akkor még Németországhoz tartozott.

A háború kitörésekor a neve már jól ismert volt autó- és motortervező szakemberként, de olasz származása Németországban nem kívánatos személlyé tette. Ekkorra az is világossá vált, hogy a háborúban komoly szerep jut majd a repülőgépeknek. Így 1915-ben Párizsba ment, és hozzáfogott egy korszerű repülőmotor tervezéséhez, korábbi motorépítési tapasztalatai alapján. Bár a korabeli harci repülőgépek jellemzően 80-120 lóerős motorokkal repültek, Bugatti nagyobb léptékben gondolkodott: bő 24 literes, 16 hengeres motort vázolt fel, bőven 300 lóerő feletti teljesítménnyel.

A Bugatti U-16 tulajdonképpen két soros nyolchengeresnek tekinthető közös olajtérrel, ahol a főtengelyek fogaskerék-áttétellel adták át a teljesítményt a légcsavar-tengelynek. A komplikált megoldás egyik előnye, hogy  légcsavartengelyként így egy csövet alkalmazhattak, amelyben helyet biztosíthattak egy maximum 37 mm-es gépfegyver-csőnek. Ez évtizedekkel később lett csak általános megoldás a repülőgép-motoroknál.

Az U-16 más szempontból is megelőzte a korát: külön hengerek helyett, amilyeneket akkoriban szinte mindenütt alkalmaztak, két összefüggő vízhűtéses blokk alkotta, vízköpenyes szívócsöveket kapott, és hengersoronként egy felülfekvő vezérműtengely mozgatta a Bugatti motorokra jellemző függőleges szelepeket, amelyekből már itt is három volt hengerenként, két szívó és egy kipufogó.

A konstrukció 1917-re készült el, és a francia kormány meg is vásárolta a licencet. A Peugeot-nak adták ki, hogy kezdje meg a gyártást, de erre végül nem került sor. Ugyanekkor azonban az Egyesült Államok is a háborúba való belépés mellett döntött, és ennek kapcsán épp egy bizottság keresett korszerű repülőgépmotort Európában. Így tartottak a Bolling bizottság számára két megbízhatósági tesztet a Bugatti motorral, egy 10 és egy 50 órásat. Ekkor halt meg az első amerikai katona Európában: az egyik megfigyelő, egy őrmester a motorra rögzített légcsavarba akadva végzetes sérüléseket szenvedett.

A szerencsétlen eset késleltette a tárgyalásokat, de az Egyesült Államok végül megvásárolta a licencet 100 ezer dollárért – igazán szép pénz volt, ma olyan 2,1 millió dollárnak felelne meg – és átadták a terveket a Duesenberg vállalatnak, hogy kezdjék meg a tömeggyártást. Ám kiderült, hogy az eredeti konstrukciónak van néhány hibája, így a hadsereg mérnöke, Brady King előbb módosította a terveket. Elsősorban a szelepek hűtésén javított: megnövelte a köztük levő távolságot, és javított a hűtővíz áramlásán a hengerfejben. Így az amerikai motorok King-Bugatti U-16 néven kerültek gyártásba, de túl későn. A háború véget ért, a 2000 példányra szóló rendelést törölték, összesen 11 darabot szállíthatott le a Duesenberg.

Ezek a motorok sem kerültek soha repülőgépbe, aminek az egyik oka valószínűleg a méretük és súlyuk volt. Az U-16 tömege több mint 580 kilogramm volt, a teljesítménye pedig 400 és 500 lóerő között volt. A kortárs motorok jellemzően jóval kisebbek voltak: úgy 300 kg körüli tömegűek 180 és 250 lóerő közti teljesítménnyel. Így nemigen akadt repülőgép, amelybe alapos áttervezés nélkül beépíthették volna az U-16-ost.

Ezzel azonban nem ért véget a Bugatti repülőgépmotor karrierje: az 1920-as években a Breguet gyártott belőle néhány példányt. A teljesítményét sikerült 500 lóerőre növelni, sőt, készült belőle ikresített változat is, a H-32A. Itt két ilyen monstrumot építettek össze, így 1000 lóerőt kaptak, de igen komplikált felépítést és több, mint egy tonnás tömeget. Az akkoriban óriásinak számító, 22 személyes Leviathan utasszállítóba építették be ezeket, de végül a Breguet is felhagyott a kísérletezéssel. Azt nem tudni, hogy náluk végül végül repült-e az U-16, de a motor egy származéka valamivel később a Bugatti csúcsmodelljében, a Royale-ban bukkant fel.

Ettore Bugatti állítólag az után döntött a Type 41 elkészítése mellett, miután valakitől azt hallotta, hogy a Rolls-Royce jobb autókat készít. Ezért 1927-re megtervezte a világ legnagyobb luxusautóinak egyikét. A Royale minden szempontból túlzás: 4,3 méter a tengelytávja, 6,4 méter hosszú, 3,2 tonna körül van az üres tömege, orrába pedig az U-16 továbbfejlesztett változatának fele, egy 12,7 literes, nagyjából 275 lóerős soros nyolchengeres került. Ám az időzítés ezúttal sem sikerült. Mire a fejlesztés teljesen lezajlott, kitört a gazdasági világválság, így a csúcs-Bugattiból végül csak hét készül, amelyek közül hat maradt fent a mai napig.

A Royale motorja, az U-16 kései leszármazottja végül egész meglepő helyen bizonyult hasznosnak. Bugatti megnyert egy motorvonat-pályázatot a francia állami vasútnál 1932-ben, és 88 ilyen áramvonalas motorvonatot szállított le. Ezekbe jellemzően két ilyen soros nyolchengeres került - a kétkocsis változatba összesen négy - méghozzá 2000-re csökkentett maximális fordulatszámú, nagyjából 200 lóerős, de megbízhatóbb változatok.

Az áramvonalas burkolat miatt azonban így is ezek lettek az SNCF leggyorsabb vasúti járművei: az egyikkel 196 km/h-s átlagsebesség-rekordot állítottak fel 70 kilométeres távon. Ezek a vasúti kocsik 1958-ig álltak szolgálatban, túlélve Ettore Bugatti autógyártó vállalkozását is, amelyet az alapító 1947-es halála után hiába próbáltak talpra állítani, 1952-re tönkre ment.

Az oldalról ajánljuk

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései

Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.

április 17., 17:22
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
A lázadóknak semmi esélyük
  • Tesztek

A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025

Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.

április 18., 06:32
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

28 perce
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
  • Hírek

A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot

A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.

április 17., 06:19
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
  • Szerelem

Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG

San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.

április 17., 17:15
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
  • Hírek

Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése

Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.

április 17., 06:13
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
  • Hírek

Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését

Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.

április 17., 16:08
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
  • Hírek

Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor

Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.

április 17., 12:24
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
  • Hírek

Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?

És még csak most jön az amerikai vámvihar.

április 17., 13:16
cover video teszt
  • 404

cover video tesztez itt az alcím

lorem ipsum blablabla

április 17., 11:09
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
  • Hírek

Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés

A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.

április 17., 14:14
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
  • Hírek

Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen

A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.

április 17., 10:46
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
  • Hírek

Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát

A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.

április 17., 07:42
Subaru Outback 2026
  • Hírek

Subaru Outback 2026

április 17., 11:09
Volvo S90 facelift - 2026.
  • Hírek

Volvo S90 facelift - 2026.

április 17., 15:21
Subaru Trailseeker - 2026.
  • Hírek

Subaru Trailseeker - 2026.

április 17., 13:13