Ha egy deszkából kiálló szöget megütünk egy kalapáccsal egy percen belül ötször, akkor a szög mondjuk bemegy félig. Ha emeljük a fordulatszámot, azaz egy percen belül megütjük százszor ugyanazzal az erővel, a szög sokkal mélyebbre fog menni, de a felhasznált energia mennyiség is nagyobb. Azonban egy adott ütés-tempó (fordulatszám) fölött, más fizikai tényezők miatt az ütések ereje (a nyomaték), annyira lecsökken, hogy nem tudunk annyi energiát belefektetni – nem fogjuk tudni mélyebbre ütni a szöget, mint előtte.

A végletekig leegyszerűsített fizikai magyarázatra két elképesztően jó példa jött szembe a neten. Az egyik esetben, két amerikai fiatal Luke Wilson és Josh Klein kezdett kísérletezni öreg Hondájuk blokkján. Eleinte hobbi volt a kétliteres négyhengeres faragása és tuningolása, de később saját motorokat építettek. Az alap maradt, a Honda 2,4 literes K24 blokkját használták. Találkozhattunk ezzel a motorral a 2002 utáni CR-V-ben, de talán az emlékezetesebb, Accord Type S-ben is.
Felbővítették 2,7 literesre, egyedi hengerfejet készítettek, továbbá titán és alumínium alkatrészekkel könnyítették a forgattyús mechanizmust. Az egyedi, zsebes dugattyúknak, és a félgömb alakú égéstérnek köszönhetően nagyon magas, 16:1-es sűrítési arányt értek el, és a kellő mennyiségű benzin-levegő keverék biztosításához hengerenkénti pillangószelepet használtak. A 2,7 literes szívómotor eszement 10 ezres fordulaton 500 lóerő feletti teljesítményt és jó 400 newtonméter nyomatékot ad le.
Persze itt Josh és Luke nem állt meg, már tervben van egy kompresszoros változat elkészítése, ami nagyjából 300 lóerővel tud majd többet. És ha már töltünk, akkor a turbós változat sem maradhat el, amit már meg is építettek. Bár még nem hajt konkrét járművet, de a tesztek alapján nagyjából 1000 lóerőre képes ugyanúgy 10 ezres percenkénti fordulaton.
A másik véglet, egy amerikai hathengeres Cummins dízel, amit kétlépcsős turbóval képesek voltak 1200 lóerő fölé húzni. Az amerikai Chuckles garázs műve ez a félelmetesen erős pickup. Jelenleg ez a legismertebb építésük, de a főleg hotrod építő cég hozzányúlt már E36 és E46 BMW-hez, sőt még katonai teherautóhoz is. Bárminek állnak neki, az versenyautó lesz, vagy kiállítási darab, esetleg mindkettő egyszerre.
A motor egy Cummins 6BT ami eredetileg mindössze 215 lóerő. Kisebb-nagyobb teherautókba szerelték 1984 és 1998 között, de főleg a korabeli Dodge Ramben köszönt vissza. A hatliteres motor saját tömege nagyjából fél tonna, viszont egy könnyű csővázba építették be. Az 1949-es Ford pickuphoz már semmi köze, csak a karosszéria elemeket emelték rá, hogy legalább emlékeztessen egy létező járműre. A lepattantra dekorált kaszni szinte hangsúlyozza, hogy milyen modern, átgondolt technikától van szó: a futómű állítható, és minden keréken két-két féknyereg szorít a tárcsákra.
A Cummins motornak elképesztő 2700 Newtonméter a csúcsnyomatéka, és a fordulatszámmérőnek se kell nagyon 5000 fölé mennie. Ilyen nyomatékkal nem meglepő, hogy a harmadik váltót töri össze: az építők jelenleg egy Dodge 47rh váltóval próbálkoznak, amit Ram pickupokba és néhány Dodge kisteherautóba szereltek a kilencvenes években. Hiába cserélik erősebbre a teherviselő elemeket, valami mindig gyengébbnek bizonyul.
Persze ehhez az elképesztő teljesítményhez szükség volt feltöltőkre, viszont ezeket sem a hagyományos módon építették be: a kisebb turbó nem a motort lélegezteti, hanem kapásból a nagyobb csigába fújja be a levegőt, így valósul meg a kétlépcsős feltöltés. Amikor megjön a töltőnyomás, valószínűleg a kezemet képes lenne beszívni az egymillió forintba kerülő Garett turbó, ami 7,3 bár nyomással tölt levegőt a sűrítőtérbe. A turbót töltő turbónál hagyományos töltőlevegő hűtőt alkalmaztak, viszont a motort töltő turbó vizes intercoolert kapott.
A végeredmény, egy elképesztően erős drift-versenygép, ami olyan nyomatékos, amilyen életem összes autója nem lesz együtt, és egy őrületes fordulaton dolgozó, hihetetlenül kompakt és könnyű versenymotor, amit bármibe építenek be, az valószínűleg fantasztikus lesz. És ez a lényeg: a tuningban nincs jó vagy rossz megoldás, legfeljebb olyan, amit nem jó helyen alkalmaznak.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Hírek
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.
- Tesztek
Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályánMenetpróba: Suzuki e Vitara - 2025.
Erős konkurencia elé néz, de itthon valószínűleg jó esélyei vannak az elektromos Vitarának, ami ugyan csak nyár végén érkezik, de mi már vezethettük.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Hírek
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
Nem a benzines autók hangját imitálnák.
- Hírek
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Hírek
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.
- Hírek
Már egy Mustang EcoBoostnál is olcsóbb az elektromos Dodge Charger
Senkinek sem kell.
- Tesztek
300 lóerős belépő az M világbaBMW M235 xDrive
A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.
- Hírek
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.
- Hírek
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.
- Hírek
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.
- Hírek
Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt
Korábban a kisebb vámokat még bevállalták volna, a mostani azonban már nekik is sok.
- Hírek
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.
