Nem akartam én Sierrát venni…

2018.04.28. 08:01 Módosítva: 2018.04.28. 08:57
35 hozzászólás

Nem akartam én semmit se venni, komolyan mondom. Csak az egyik havernak próbáltam segíteni, hogy Sierrát vehessen, mert hát az ember ott segít ahol tud. Szó-val, (nagy levegő) az úúúgy vóóólt (cipő orrával kavics rugdosás, orrpiszkálás)...

Balázs cimborám (foglalkozás körében elkövetett autóbuzi) jó ideje vágyik valami öreg hátsókerekesre. Legszívesebben ladázna, de kezdenek a vállalható példányok nagyon elszaladni árban, ugyanakkor van fordos kötődése is, sokat morfondírozott Sierrán. Tudja, hogy láttam már Ford Sierrát közelről, ismerek is pár olyan embert, akik egészen közelről látnak Sierrákat nap mint nap – szóval megkeresett, hogy feltegyen pár kérdést. Mert a látókörében van egy régóta egygazdás, megkímélt darab, amit megvehetne és nagyon kíváncsi lenne a véleményemre.

Kapcsolódó
Ilyen Ford nem lesz több

Ilyen Ford nem lesz több

Milliárdokért fejlesztett hipermodern űrhajóból lett lepattant melós kocsi. Minden a Sierráról, amit nem tudtál, és nem is akartál.

El is küldött pár sötétben készült fotót meg a legfontosabb infókat: 1991-es, vagy húsz éve a családnál van, megkapta a törődést, tető alatt áll, jó állapotú, 4 ajtós. A motorja a Jolly Jokerként számon tartott kétliteres DOHC-blokk (viszonylag erős, viszonylag takarékos), és már a modernebb, erősebb MT75-ös kódú váltó van benne. Ez a kétezres benzines érdekes módon hiába két vezérműtengelyes, csak nyolc szelepes, de van (volt) benne 120 (akkor még) egészséges ló, turbótlan négyhengeresből ezek voltak a legerősebb Sierrák. Ilyen volt a Sivatagi Patkányban is eredetileg, nem egy sportkocsi, de hóban tökéletes, sőt, nedves aszfalton is elég játékos tud lenni. Szóval innen nézve ez egy jó kocsi lehet, amit érdemes megvenni. De.

Kapcsolódó
Egyszer fent, egyszer lent

Egyszer fent, egyszer lent

Sierra a pályanapon, sokadik epizód. Féktelen száguldás, gumimizéria, körrekord. Színes, szélesvásznú pályanap

Az a baj, hogy a Sierrák rohadnak. Mind. Nem annyira, hogy a tankönyvekben ezekkel illusztrálnák a Minden Idők Top 10 Legrohadósabb Autója listát, de ne legyen senkinek illúziója, a rozsda nem megúszható dolog. Valamennyi valahol lesz, mára minimum 25 éves autókról beszélünk, nincs min meglepődni. Soroltam a megnézendőket: hátsó ívek, küszöbök, nyúlványok. A technika szög egyszerű, nagyjából minden van hozzá, bontott alkatrészekből is van kínálat, olcsón lehet hozzá cuccokat találni. Ha az ember maga tudja (és akarja) bütykölni, kevés pénzből tudja a nyugati Zsiguli-fílinget – már hogy mindkettő hátul hajt és elterjedt típus, de a Sierra sokkal modernebb autó, nagyságrendekkel finomabb futóművön gurul, kényelmesebb és tágasabb a kasztni.

Kapcsolódó
Nagy Zsiguliteszt

Nagy Zsiguliteszt

Nem kell sokat mondani előzetesként, a téma magáért beszél. Összeszedtük az összes kerek lámpás Zsigulit, 1200-astól 1600-asig, s vezettük őket. Ilyen még nem volt. De készüljenek – hosszú lesz.

Ha rozsda szempontjából nem reménytelen a kocsi, még okozhat meglepetést az ár, ez gyorsan eldöntheti, van-e értelme tovább gondolkozni. Persze, minden autónál fontos, hogy mennyiért adják, de ne legyenek kétségeink, már Sierra-fronton is vannak, akik azt hiszik, az ő öreg autójukért a gyár térden csúszva akar új kocsit ajánlani, csak hogy kiállíthassák a majdnem veteránt a szalonban. Láttam én már fapados, középszériás Sierrát, 1,6-os motorral, jégvert kasznival, de kevés kilométerrel, amiért valami 8 kilót kértek. Meg utolsó szériás kombit másfélért. De ezek az autók még nem érnek ennyit, talán sosem fognak.

Az öreg, de patent állapotú első szériások értékesebbek, a V6-os XR4i-k is már szabad szemel is jól látható euró-összegekért vannak hirdetve, a Cosworth motorosok meg külön ligában játszanak. A nem különleges kivitelű, átlagos autók 2-300 ezer forint körül reálisak, ennél valamivel többet érnek a patika állapotúak, de ugye ezeknek meg kisebb a piaca, hiszen sokan játszósnak, projekt autónak veszik őket, pici pénzért. És mivel öreg autó, szinte biztosan kell majd vele foglalkozni, kell rá költeni. Abban maradtunk, hogy ha ezekkel együtt sem ment el a kedve, ki kell próbálni, gurulni vele, aztán ha tetszik és jó az ára, megvenni, és élvezni az utolsó európai, kispolgári hátulkaparóst.

Balázs el is ment próbaútra, amin kiderült, a kocsi egy extrásabb darab: van benne villanyablak, villanytükör, központi zár, tolótető, ABS, pumpás deréktámasz, fűthető szélvédő. Klíma persze nincs, az azért különösen ritka volt akkoriban, de 1991-ben az előbb felsoroltakat még egy 124-es Merciben sem feltétlen ikszelte be a vevő, mert jelentős lovettát kellett kicsengetni értük. Kicsit csipás a hátsó ív, meg volt már itt-ott törve, de hát na, nem gyűjteménybe lesz az autó, használni tökéletes. Oké, folyik az olaj a szelepfedél-tömítés alól, persze hogy folyik, ezek a műanyag deklik a DOHC-kon mindig könnyeznek. Oké, kicsit füstöl gázelvételnél, meg hosszabb állás után indításkor – ki kell cserélni a szelepszárszimeringeket, na bumm. Majd kiderült, mennyit kérnek az autóért. Erre csak annyit válaszoltam: annyiért vedd meg. A felsorolt dolgok nagy részét meg szerszám, alkatrész és akarat segítségével el lehet hárítani.

Aztán Balázs számolgatott, és mivel eddig nem sok racsnis készletet koptatott még el (értsd, nincs tapasztalata a szerelgetésben), inába szállt a bátorsága. És ez bizony érthető: ha nem magának bütyköl az ember, költséges játék egy öreg autó. A szervizben egy ilyen kis értékű kocsin is ugyanannyiért tekergetik a csavarokat, hegesztik a lemezt, mint egy több millás autón. Pillanatok alatt lehet a vételárnak akár a többszörösét is ráborítani. És ez bizony nem egy Ponton (vagy bármilyen más, több tízezer eurót is érni képes autó), a ráköltött pénzeket soha, senki nem tudja egy ilyen kocsinál egy esetleges eladásnál érvényesíteni. És belátta, hogy mivel egyéb családi projektekre kellene a pénzügyi forrásokat koncentrálni, számára orosz rulett is lehet a Sierra. Szóval, jött a kérdés: nem tudok valakit, akinek esetleg kell? Hááccőőő...

Kapcsolódó
Pontonvég

Pontonvég

Ha nyolc évvel ezelőtt olvasom, amit itt írok, felvágom az ereimet. Ha néggyel ezelőtt – hát, nem is tudom mire vélni a hírt. Most itt van a helye: táncot jártam a dög hűlt helyén, igen, a garázsban.

Megint elkezdtem nézegetni a képeket. Baszki, elég jó kiállása van. És hát azért jó sok extra van benne. Ráadásul a legutolsó szériás, ami már megint tetszik belülről (a legszebb az eredeti, aztán a fészliftnél az oldalkárpitok igénytelenek lettek), ez is csupa plüss, meg aztán ugye, húsz éve egy ember hajtja... Ááá, nem kell nekem, minek. Jó, néha jól jönne, ha lenne még egy kocsi, de... Mondjuk, itt van a szomszédban, elmenni, megnézni nem kerül semmibe, miért is ne. Igen, ez egy ilyen híres utolsó mondat, mint a nyugi, csináltam már ilyet, meg a persze, megsimogathatja, még senkit sem bántott.

Elmentem, megnéztem, kipróbáltam. Tényleg csinos, igaz, látszanak rajta az évek, de a hozzá hasonló korúaknál nagyságrendekkel mutatósabb. Hamar feltűnt, hogy sokszínű egyéniség: nem minden javításkor sikerült eltalálni a megfelelő kék árnyalatot, és nem is egyformán csillognak az elemek, de egy gyors polír után még fotómodellnek is elmehet. Igen, a szelepszárszimmeringek oda lehetnek, jön egy kis kék füst motorféken, de valamikor már csak ki kell próbálni valamelyik sokat ígérő tömítéslágyító adalékot. Legrosszabb esetben kicserélem a szimeringeket – kis szerencsével a hengerfejet sem kell leszedni. Ugyanakkor a fékje (gyári ABS-es!) isteni, a futóműve csendes, az ülések puhák és kényelmesek, megvan az összes eredeti füzetkéje, még pár éve is a Petrányihoz hordták szervizre.

Otthon aztán leültem a tévé elé, emésztettem a látottakat, tettem egymás mellé a nemkelleznekedtemarha és az azértcsakjólenneám érveimet. Közben telefonon lehúztam a mailjeimet. Stump Bandi levelén akadt meg a szemem, aki csak annyit írt: Mindeközben Csepelen... És a mellékletben egy kép, ez:

Mi ez, ha nem isteni jel? Ugye. Így aztán rövid tárgyalás után enyém lett A Kék Szedán.

A papírok intézése közben az eladó még mondta, hogy valahol folyik a hűtővíz, és hogy az egyik benzincsőnél elkezdett ereszteni, ezeket mindenképp írjuk bele az adásvételibe (valamiért korábban elfelejtette említeni). Óvatos ember, igaza is van. Ugyanakkor ilyen apróságok miatt nem aggódok, szeretek szerelgetni és pikkpakk javítható dolgok ezek – úbaszki, még egy híres utolsó mondat!

Az oldalról ajánljuk

5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
  • Hírek

5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából

Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.

47 perce
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
  • Hírek

Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből

Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.

április 11., 08:03
A Ford megkezdte az alkudozást
  • Hírek

A Ford megkezdte az alkudozást

A Ford egyrészt szereti Trump vámjait, másrészt a pokolba kívánja őket

április 10., 18:24
Elém forró aszfaltot öntsetek!
  • Tesztek

Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.

Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.

április 11., 06:00
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
  • Hírek

A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját

Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?

április 11., 09:59
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
  • Hírek

Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták

A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.

április 11., 08:50
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
  • Hírek

Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten

Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát

április 11., 11:11
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
  • Hírek

Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet

Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.

április 11., 07:11
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
  • Hírek

Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte

Csoda, hogy senki sem sérült meg.

április 11., 06:00
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
  • Hírek

Új átkelőhely nyílt a magyar határon

A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.

április 10., 06:06
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
  • Hírek

Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét

Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.

április 10., 06:05
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
  • Hírek

Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris

A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.

április 11., 13:15
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
  • Hírek

Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban

Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.

április 11., 11:55
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései

Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.

április 10., 16:38
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
  • Hírek

A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban

Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.

április 10., 08:00
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
  • Hírek

Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára

A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.

április 11., 14:10
Ezeket vennénk 1 millióért
  • Égéstér

Ezeket vennénk 1 millióért

A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.

április 10., 17:42
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
  • Hírek

Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz

Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.

április 10., 13:10
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
  • Hírek

Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?

Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.

április 10., 12:09
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
  • Hírek

Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben

A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.

április 10., 15:46
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
  • Hírek

Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén

Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.

április 10., 09:10
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
  • Hírek

Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá

Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.

április 10., 11:19
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
  • Hírek

Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban

Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.

április 10., 14:46
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
  • Hírek

Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son

Az esetről videó is készült.

április 10., 10:11
XX. Oldtimer Show!
  • Infó

XX. Oldtimer Show!

április 11., 00:02
BYD Thang L és Han L
  • Hírek

BYD Thang L és Han L

április 10., 18:16
2025 Toyota GR Yaris frissítés
  • Hírek

2025 Toyota GR Yaris frissítés

április 11., 11:30
Mazda EZ-60
  • Hírek

Mazda EZ-60

április 10., 10:21
Új álcázott Hyundai
  • Hírek

Új álcázott Hyundai

április 10., 14:43