Ha épp nem a Csótány ad feladatot, vagy nem a BMW bejáratása van porondon, akkor a harmadik autó, hűséges Octaviám gondoskodik az aktív pihenésről. Rachel hónapok óta mondogatja, hogy sötétben nem látja az utat. Ha én vezettem, láttam, bár nincsenek komoly elvárásaim. Egy vidéki út alkalmával Dani cimborám jegyezte meg, hogy az irányjelzőm erősebben villog, mint tompított fényszóróm fénye. Néhány héttel később, pedig már én is megijedtem, annyira nem láttam semmit sötétben. A xenon fényforrások ritkán némulnak el, inkább csak a fényerejük csökken exponenciálisan, és a színük lesz egyre kékesebb. Akár 70%-ot is csökkenhet a fényerő, de esetemben összetett problémára gyanakodtam. Általános jelenség, hogy a korosodó, xenonos VW-konszern termékek nagyon gyengén világítanak. Beszámolok az én megoldásomról, hátha valakinek hasznos lehet.

Kivettem az egyik lámpát, szétbontottam és beigazolódott a sejtésem. Szerencsére a Skoda lámpája hátulról megközelítve szedhető szét, nem kell melegíteni, feszegetni a burát. Néhány felesleges művelet után végre szétborult a miskulancia. Összesen három csavar tartja a projektort, az elektromos vezetékek lekötése után könnyen kibillenthető az egész szerkezet a lámpatestből. Este bütyköltem, a teremgarázs riasztója 10 percenként érzékelte a jelenlétemet, nyomkodhattam a távirányítót. Komoly figyelemmegosztási tréning volt ez a pár óra.
Kezemben forgattam a szétolvadt, hólyagosra égett forgásellipszoid tükröt, és a fényvisszaverő felület megfelelő pótlásán gondolkodtam. A reflektor nem csak a foncsort dobta le magáról, hanem hatalmas lyuk tátongott rajta. Fura, hiszen a xenonégők hőkibocsátása alacsonyabb, mint az izzószálas fényforrásoké. Ha nincs fényvisszaverő felület, akkor az a kis gyenge fény is dobozon belül marad. Elkezdtem túrni a netet, de csak komplett lámpatesteket ajánlott az összes áruház. Olyan áron, hogy annyiért már vizsgás Wartburg Touristot adnak.
Indiából jöttem, mesterségem címere: tartós, megbízható gányolás. A hindiben van is erre szó: Jugaad ("rugalmas megoldás a problémára, amely innovatív módon használja a korlátozott erőforrásokat").
Kihívásként tekintettem a feladatra, ez egy nulla forintból megoldandó projekt kell, hogy legyen. Festés szóba sem jöhetett, mert jelentős mennyiségű anyag hiányzott a reflektorból. Addig túrtam a tárolóban, amíg rám mosolygott a szerencse egy alumínium grilltálca képében. Príma anyag, nehezen rongyolódik. Fémlemezzel fogom pótolni az elolvadt részt, fényes és hőálló. Nagyjából méretre vágtam egy szeletet belőle. Hőálló ragasztóval lett volna tökéletes a rögzítés, de este kilenc után már nem indultam el teszkózni.
Rámentem pillanatragasztóval, elmaradt a zajos siker, ezért inkább mechanikusan rögzítettem a fényvisszaverő foltot. A gyűjtőlencse kerete szorítja a reflektor egyik végéhez a pótlást, a másik oldalon maga a xenon égő és egy kis ragasztó tartja a helyén. Így már meggyőző stabilitással várta a fotonokat a grilltálca. Ha szét van szedve a világítótest, a gyűjtőlencsét is érdemes eltakarítani. Jelentős mennyiségű por gyűlik össze rajta kívül-belül, ami szintén csökkenti a hatásfokot.
Összerakás után - még az elaggott xenonokkal is - a korábbinál sokkal nagyobb fényerőt produkál az autó. Így már be merek kanyarodni kisebb mellékutcákba is, és nem gázolom hűvös halomba a kisebb vagy lassabb élőlényeket. 120-150 ezer kilométereként érdemes cserélni a gázkisüléses égőket. Én is így teszek, csodálatos fénypompa lesz előttem.
Tizenöt éves igáslovamat elérte a másik xenonbetegség is. A hátsó dinamikus fényszórómagasság-állító érzékelő közlő rudjának gömbfeje vizet kapott, megszorult és leszakadt. Ez az alkatrész legalább rendelhető párezer forintért.
Lifehack: Átkozottul összekentem a kezem pillanatragasztóval, hatféle eltávolító praktikát próbáltam ki. WD40, acetonos körömlakklemosó, napraforgóolaj, spiritusz, kézkrém. Ezek nem működnek. A hetedik bevált: be kell sózni a ragasztós bőrfelületet, körülbelül fele mennyiségű langyos víz hozzáadásával sós pasztává kell gyúrni a kezünkön és addig dörzsölni, amíg eltűnik a ragasztó. Nagymókusok citromlével is csinálhatják. Hibátlanul működött.
Azt hittem nagyobb szopás kihívás lesz a széttaposott labanckalapra emlékeztető tükrök javítása, de elfogadható idő ráfordítással kompromisszummentes megoldást sikerült találni. Egyszer megnéznék egy olyan dokumentumfilmet, ami bemutatja a garanciális autót tartók esti életét. Azért ki nem próbálnám.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Már egy Mustang EcoBoostnál is olcsóbb az elektromos Dodge Charger
Senkinek sem kell.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.
- Tesztek
300 lóerős belépő az M világbaBMW M235 xDrive
A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.
- Hírek
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.
- Hírek
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.
- Hírek
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.
- Hírek
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.
- Tesztek
Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályánMenetpróba: Suzuki e Vitara - 2025.
Erős konkurencia elé néz, de itthon valószínűleg jó esélyei vannak az elektromos Vitarának, ami ugyan csak nyár végén érkezik, de mi már vezethettük.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Hírek
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
Nem a benzines autók hangját imitálnák.
- Hírek
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.
- Hírek
Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt
Korábban a kisebb vámokat még bevállalták volna, a mostani azonban már nekik is sok.
- Hírek
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Közélet
Drasztikusan megugrott az elektromos autók száma, be is zuhantak az árak
Bővül a magyar villanyflotta: közel 3 ezres növekedéssel zárult a március.
- Hírek
Felrobbant a Camaro motorja, messzire lőtte a géptetőt
A motorháztető kétfelé szakadt, a felső része tizenpár méterrel az autó mellett landolt.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Hírek
A Maserati CEO-ja reagált a pletykára, miszerint eladhatja a márkát a Stellantis
Az újabb pletykahullámot az robbantotta ki, hogy a Stellantis egy külsős tanácsadó vállalat, a McKinsey and Company segítségét kérte.
- Hírek
Emiatt kár volt! Életveszélyes kaszkadőrmutatványt mutatott be egy autó utasa a 11-es úton
Az esetről videó is készült.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.
- Hírek
Mi lesz veled, sportautóipar? Veszélyes anyaggá nyilvánítaná a karbonszálat az Európai Unió
Ha a javaslatot megszavazzák, 2029-ben léphet életbe.
