Emberek nélkül semmit sem ér a sportautó

2017.09.10. 16:29
18 hozzászólás

Komoly szerencse, hogy az MX-5 első három generációja elérhető árba öregedett, így sokan megengedhetik maguknak. Viszont, mivel nem egy hagyományos értelemben vett erős autó, így elkerülik azok, akiknek még mindig a katalógusadat-számháború szintjén áll az autós szocializációja, vagyis a társaság többnyire vidám, lelkes, nem egymást görcsösen lehagyni/legumitégetni/leszólni akaró arcokból áll. Tegnap pedig jó 250-en jöttek össze a hazai MX-5 klub éves találkozóján, a Hungaroringen.

És mivel a roadster egyetlen célja a vezetés, a találkozón is erre koncentráltak a szervezők. Szerencsére sem kipufogó hangnyomás verseny, sem limbó, sem egyéb, kellemetlen baromság nem volt, helyette például volt ügyességi pálya, ahol a szűk, kibójázott területen kellett legyűrni a stoppert, a tanpályán vezetéstechnikai tréning futott. Utóbbi az alig egytonnás, hátsókerekes autóhoz kifejezetten hasznos tudást ad. Ja, és a magán a ringen is lehetett csapatni.

Az utóbbi időben a saját MX-5-ösöm is egyre jobb szőrben van, nemrég került bele új váltó, pár hete pedig rozsdátlanodtak a sárvédőívek. Az ősi dakota mondás szerint kétfajta MX-5 létezik: amelyik rozsdás, és amelyiket már kilakatolták. Szívderítő érzés az utóbbi csoportba tartozni, bár a hossznyúlványok még hátra vannak, tavasszal azt is letudom. Az esztétikai kihívásokkal küzdő kaszni életerős mechanikát rejt, ezért nem is gondolkodtunk sokat a haverokkal, megszavaztunk egymásnak egy-egy negyedórás kört a pályán.

Tizenöt perc nem tűnik soknak, de az autónak épp olyan megterhelő, mint a sofőrnek, hiszen ez a fajta aszfalt brutálisan tapad, így a gumikat is és a féket is sokkal jobban megterheli. A legmegdöbbentőbb az, hogy az MX-5 az utcán feszes, már-már kemény autó, a ringen a brutális tapadás miatt viszont dől, de nagyon. Nem válik instabillá, szépen kiterhel az ívkülső kerekekre, és ha meg is csúszik, kontrollálható marad. Ettől függetlenül három dolog mindenképp kell, ha valaki komolyan gondolja a pályázást: slick gumi, komoly fék, és rendes futómű. Ennek ellenére is elképesztően szórakoztató volt versenypályán csapatni, de keményen tudatosult, hogy mekkora a távolság az utcai és a pályára szánt autók között.

Mivel a pályán jelentékeny mértékben sikerült koptatni a gumikon, a szlalomra már nem próbáltunk rá, pedig kívülről hatalmas bulinak látszott. A parkoló viszont tele volt érdekes gépekkel, annak ellenére, hogy csak négyféle gépből indultak ki az építők. Patrik, egy kora-huszonéves szlovák srác például kifejezetten sportolásra ment rá, márpedig, ha egy nyitott autóval elkezdenek amperkodni, előbb-utóbb a kaszni lesz a gyenge láncszem. Viszont mivel sokan felfedezték a kis roadsterben a potenciált, ezért elérhető többféle felcsavarozható kaszni merevítő: ezeket padlólemez hosszanti elemeire és a váltó alá tette fel. Ebből az autóból a tetőszerkezetet is kiszedték, és egy kemény tetőt raktak a helyére.

Ez gyárilag ugyanolyan csatokkal rögzül, mint a vászontető, de Patrik fémlemezekkel pótolta a csatokat. Már ez is sokat ad a merevséghez, a gyári csatok például egy nagyobb bukkanó után simán oldottak a B-oszlopnál. A versenyülések és a tetőszerkezet hiánya miatt viszont még a merevítőelemekkel együtt is könnyebb az autó, mint gyári állapotában. Patrikék nem aprózzák el, ezen a csatornán követhető, mit is művelnek a Mazdával.

Más viszont a teljesítmény bűvöletében él, és erre is komoly háttéripar alakult ki. A találkozón volt turbós és kompresszoros átépítés is, talán utóbbi a népszerűbb. A különböző szettek alapja általában az az Eaton csavarkompresszor, amelyik az első generációs Mini Cooper S-be is tolta a levegőt. Ezzel az 1,8-as motorok már könnyedén elérik a 200 lóerőt, sőt, többet is, ennyi krafttal már nem lehetetlen az 5 másodperc környéki gyorsulás. Persze egy normálisan beépített kompresszor-készlet akár milliós tétel is lehet, de a sivítás, és a nagy szívómotoros megindulás miatt sokan döntenek mellette. Ugyanakkor nem szabad elfelejteni, hogy egy ennyire kicsi és könnyű autó egyensúlyát a drasztikus teljesítménynövelés megborítja, ezért fékkel és futóművel is muszáj utánamenni az extra erőnek.

Nem mindenki vágyja a konstans halálfélelmet, van, aki inkább túrázásra szabja a kocsiját, csomagtartóra szerelt roadster-ráccsal, és kényelmesre szabott beltérrel. Aztán feltűnt egy egészen érthetetlen autó, egy Eunos Roadster. Ez a Mazda belpiacos luxusmárkája volt a kilencvenes években, a Roadster pedig egy jól felszerelt, inkább kényelemre kihegyezett első generációs MX-5. Tulajdonosa nem egy európai kocsit japánosított, hanem hozott egyet a szigetországból. Amellett, hogy gyárilag is rendesen extrázták, ebbe az autóba kövér alcantara kárpit, versenyülések és Takata versenyöv került, de az igazi dáma kint jön: air ride-os futómű és hella flush-ba döntött felnik. Az autó természetesen nincs forgalomban, trélerrel jár találkozóról találkozóra, szerepe szerint szobor. Van épp elég MX-5, amit hajtanak, nem baj, ha néha egy-egy ilyen is készül.

A hangulat pedig olyan, mint bármelyik olyan autós találkozón, ahol nincs sok típus. Mindenki ismeri a típushibákat, és az arra bevált gyógymódokat, ezt pedig meg is osztják az amatőr MX-5 tulajokkal. Megy a hümmögés a nyitott motorháztető körül, mások sorban állnak a pályára, a szlalom felől pedig gumiszagot hoz a szél. A best buy manapság egyértelműen az NB, és annak a ráncfelvarrott változata, 1,3 milliótól akár olyat is ki lehet fogni, amivel egyből haza mehetünk, nem pedig a lakatoshoz. A szervezők szerint a negyedik generációs (ND) is kelendő, az itthonra szánt negyven darabos készletet már el is kapkodták. Egy Swifthez vagy Golfhoz képest ez nevetséges szám, de nem szabad elfelejteni, hogy egy minden praktikus szempont alapján nulla használati értékkel bíró autóról beszélünk.

És ez a lényeg, vagyis, hogy sok ember viszonylag olcsón kap egy nem kifejezetten gyors, de nagyon élvezetes autót. Így tud kialakulni a közösség, és így lesznek hasonlóan jó bulik. Mert emberek nélkül semmit sem ér a sportautózás.

Az oldalról ajánljuk

Autók, amikben felnőttünk II. - 1970-es évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk II. - 1970-es évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

március 15., 08:50
Muszáj sutba vágni a hagyományt: kínai technikára építhet SUV-t a McLaren
  • Hírek

Muszáj sutba vágni a hagyományt: kínai technikára építhet SUV-t a McLaren

A McLaren? SUV-t? Kizárt dolog - mondták nemrég.

március 15., 10:23
Forró helyzet: Tesla töltőt akart felgyújtani, végül ő maga is lángra kapott
  • Hírek

Forró helyzet: Tesla töltőt akart felgyújtani, végül ő maga is lángra kapott

Újabb támadás ért egy Supercharger állomást az Egyesült Államokban.

március 15., 06:39
Rendőrként kezdte, most Ukrajnában segít!
  • Technika

Rendőrként kezdte, most Ukrajnában segít!MűhelyPRN: Mercedes-Benz Sprinter 2,2 CDI – 2012.

Minden autónak megvan a maga sorsa, de ennek a Sprinternek különleges életet szánt a sors: rendőrségi kisbuszból lett segélykocsi.

március 15., 06:36
Annyit estek a Tesla részvényei, hogy már a SpaceX Elon Musk legértékesebb tulajdona
  • Hírek

Annyit estek a Tesla részvényei, hogy már a SpaceX Elon Musk legértékesebb tulajdona

Kedden egyetlen nap alatt 5,4 százalékot esett a részvények árfolyama.

4 órája
Óriási durranásnak ígérkezik az elektromos Octavia koncepciója
  • Hírek

Óriási durranásnak ígérkezik az elektromos Octavia koncepciója

Nagy durranásnak ígérkezik: új formanyelvet és friss technikát ígérnek.

március 15., 10:23
Transportertől az 5-ös BMW-ig, avagy ezeket vennénk a munkáshitelből
  • Belsőség

Transportertől az 5-ös BMW-ig, avagy ezeket vennénk a munkáshitelből

Négy millió forint sok pénz, főleg 25 évesen. Logikusnak tűnhet, hogy valaki ezt használt autóra költené, így mi is eljátszottunk ennek gondolatával.

március 14., 16:13
Minden körülmények között
  • Brand and Content

Minden körülmények között

Na nem az Operában voltunk - by Hyppolit, a lakáj -, hanem menekültünk a dugóból. Az emberek jelentős részének ma már a napi "rutin" része a dugóban araszolás és menekülő útvonal keresés. Mi meg is találtuk, mutatjuk!

március 14., 15:26
Így teljesülnek a gyermekkori álmok
  • Belsőség

Így teljesülnek a gyermekkori álmok

Sokan álmodoztunk róla gyermekkorunkban, hogy elindulunk egy híres autóversenyen. Van, aki elindult.

március 14., 16:58
Eladó egy darabka Top Gear történelem, de kell hozzá egy jó adag bátorság
  • Hírek

Eladó egy darabka Top Gear történelem, de kell hozzá egy jó adag bátorság

107 593 mérföldet futott, eddig 13 tulajdonosa volt, de alapvetően jó állapotú.

március 15., 06:39
A legdurvább sport-Toyoták is hibridek lehetnek
  • Hírek

A legdurvább sport-Toyoták is hibridek lehetnek

Több okból is jól jönne ez a gyártónak.

március 15., 15:00
73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr
  • Hírek

73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr

Az autó nem jogosítvánnyal megy. Ez az ismert mondás valószínűleg az életfilozófiája a 73 éves ausztrál bácsinak.

március 14., 13:51
Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek
  • Hírek

Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek

Nem a BMW a legfontosabb.

március 14., 06:04
Kicsontozott Model Y lehet a Tesla olcsó modellje
  • Hírek

Kicsontozott Model Y lehet a Tesla olcsó modellje

Tovább olcsósított gyártással vernének oda a kínai konkurenciának.

március 15., 13:23
Elmaradt a gépzsír, 7000 Grenadiert hívnak vissza
  • Hírek

Elmaradt a gépzsír, 7000 Grenadiert hívnak vissza

Banális hiba miatt hívják vissza az oldschool terepjárókat.

március 15., 17:00
Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
  • Hírek

Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója

Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.

március 14., 06:04
A kínai Chery hosszútávra tervez, további két modelljük érkezik hazánkba
  • Hírek

A kínai Chery hosszútávra tervez, további két modelljük érkezik hazánkba

Az egyik legkisebb és a legnagyobb Tiggo modellt hozzák Magyarországra.

március 14., 15:06
A követési távolságról
  • Közélet

A követési távolságról

Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.

március 14., 06:04
Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!
  • Égéstér

Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!

Látványos, de tartalmilag szegényes autóbemutató után indul a Forma-1 idei szezonja, kollágink pedig személyesen jelen voltak a nagyszabású eseményen, Londonban.

március 14., 09:15
Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV
  • Hírek

Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV

Méghozzá hibrid és hagyományos hajtáslánccal.

március 14., 09:58
Elektromos pickupot készít a Toyota
  • Hírek

Elektromos pickupot készít a Toyota

A modellről egyelőre csak egy sejtelmes sziluettet mutatott a gyártó.

március 14., 13:07
A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót
  • Hírek

A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót

A fehér autó több métert repült a levegőben, majd felborult.

március 14., 12:07
Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval
  • Hírek

Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval

A generációváltással kívül és belül is megújult modell tisztán elektromos és hibrid hajtáslánccal is elérhető lesz.

március 14., 10:33
Munkáshitelből autót
  • Magazin

Munkáshitelből autót

március 14., 13:55
Chery Tiggo 9
  • Hírek

Chery Tiggo 9

március 14., 10:53
Chery Tiggo 4
  • Hírek

Chery Tiggo 4

március 14., 10:55
Lynx GT1
  • Hírek

Lynx GT1

március 14., 12:54
2026 Mercedes-Benz CLA
  • Hírek

2026 Mercedes-Benz CLA

március 14., 09:53
Bemutató: BMW 2 Gran Coupé – 2025.
  • Tesztek

Bemutató: BMW 2 Gran Coupé – 2025.

március 14., 11:16