Nyílthétvége-horror a kétezres évekből
A gazdasági világválság tüneteit még ma is sokan nyögik - ha máshogy nem, törlesztőrészletek formájában. Gyakran hangoztatják az egyén felelősségét az autóhitel-kérdésben, de sokan elfelejtik, hogy ebben a buliban vastagon benne voltak a márkakereskedők is. Milyen volt új autót vásárolni a válság előestéjén?
Kétmilliós magyar álom
Nem túl öregek, keveset fogyasztanak, jól mennek, befér a család és kétmillióért elvihetők. Kinek nem elég ennyi?
Most sem lesz kannibál
A Thalia hazai és nemzetközi sikere igazán példás: nálunk tavaly duplán túllőtte az eredetileg tervezett eladási mennyiséget, de szinte az összes többi piacán is hasonlóan tarolt. Sportkörökben axiómának számít, hogy nyerő csapaton nem szabad változtatni, a Thalia mégis befeküdt egy könnyed arcplasztikára, és Clióvá műtette magát.
Bólintás a haladásra
A Skoda dizájnfőnöke a világ legkényelmetlenebb munkaruháját viseli: hátrakötött kézzel, kényszerzubbonyban viszi dolgozni reggelente a hivatali autó.
Mit vársz három kilóért?
Gombócforma, otthonos belső, olcsó alkatrészek. De érdemes megvenni egy tizenéves Opelt?
Tizenöt évvel azután, hogy apám eladta használtan vásárolt 100-as Skodáját, valamikor 2003. környékén hangzott el otthon a jelmondat: autót vesz a család. Akármilyen újabb (nyugati) autó felért volna egy hipertér-ugrással, de az elvárások nagyjából a kétezres évek első harmadában jellemző hazai trendnek megfelelőek voltak:
- új autó (mivel a Škodára annyit kellett költeni)
- 510 literes csomagtér
- kétmillió forint alatti vételár
- 72 hónapos hitel, alacsony önrésszel

Miután összeállt ez a nem túl bonyolult követelményrendszer, bele is merültünk a márkakereskedésekben szervezett (családi!) nyílt hétvégék, devizahitellel tarkított, nulla százalékos világába. Számomra az egész már tízéves fejjel is bizarr volt.
Akkoriban a népszerű, de mégsem feltétlenül piacvezető márkák látszólag hihetetlen pénzeket különítettek el ezekre a programokra, sőt, egy-egy új modell bemutatása szinte felért egy ünnepéllyel, pedig marketing szempontból a dolog nem volt különösebben bonyolult.
A célközönség tagjai, valamilyen előzetes feliratkozás után kaptak egy személyre szóló színes-szagos meghívót, hogy érezzék, most igazán fontosak. Az esemény túlnyomórészt egy új autó hazai bemutatója köré épült, ahol apuka megismerkedhetett a kínálattal, míg anyuka és a gyerekek arcfestésen, íjászaton, pónisimogatáson, légvárban ugrálással múlatják az időt.
A történet idáig egészen idilli, hiszen elképesztő tömegeket vonzottak ezek az rendezvények. Gyakran fél napra is be kellett rendezkednie az embernek a márkakereskedésbe, ha sorra akart kerülni a tesztvezetésre. Anélkül viszont ritkán volt szó üzletről. A kívánt autót elvihettük egy átlagosan nem több mint 20 perces körre, a jobb egyen pedig jellemzően a kerekedés egyik értékesítője ült. Itt kezdődött a beetetés.
Az autóvásárlás, különösképpen a hitelfelvétellel párosuló üzlet, nagy felelősséggel jár, de aki csak egy kicsit is naivabb volt az átlagnál, azt könnyedén átejthették. Félreértés ne essék, egy értékesítőnek az a dolga, hogy a végsőkig higgyen a termékében, de amikor négyen ültünk egy Renault Thaliában és a rossz úton ki akartam esni a tetőn, érdekes magyarázatnak tűnt, hogy nincs megterhelve az autó.
Akadtak már akkori szemmel is vicces, de abszolút bevett dolgok is. Ilyen volt például, amikor a szalonos kolléga arról beszélt az Octavia tesztútján, hogy bár a konszern olcsó autójában ülünk, a padlólemeze megegyezik egy prémium modellével (Audi A3). Nincs ebben semmi hazugság, csak attól még Škodából nem lesz Audi.
Persze mi, az autóbuzéria fellegvárában gyakran csak nevetünk azokon, akik az ilyen dolgokat benyelik, de nem szabad elfelejtenünk, hogy az autó sokaknak nem több egy újabb használati eszköznél. Szeretnének hinni abban, hogy végül jó döntést hoznak. A témában nem különösebben jártas vásárlókat így könnyedén befolyásolták az eladók.
A változatos rábeszélő taktikák működtek, hiszen a következő években, a nyílt hétvégékre járók közül rengetegen valóban vettek is autót. A magyarországi autóeladások évről-évre rekordokat döntöttek a kétezres évek derekán. De milyen áron?
A mennyei tesztút után kezdődhetett az utolsó felvonás, a konkrét ajánlattétel és a végső döntés. Talán csak az én memóriám szelektív, de visszagondolva sehol sem emlékszem arra, hogy az üzlet szempontjából bárhol is komolyan számításba kerültek volna a vásárlók valós érdekei. Amikor az értékesítő megtudta, hogy olcsón fenntartható autót szeretnénk, rögtön egy kis dízeles ajánlatot kaptunk, ami bár kicsit magasabb árról indult, cserébe kevesebbet fogyasztott a tíz éve még valóban olcsóbb gázolajból.
Persze, hogy ilyen ajánlatot kaptunk mi is, hisz' a katalógus szerinti 4,7 literes átlagfogyasztás lebegett az átlag magyar autóvásárló fejében és nem a rövid távokon használt dízelmotor várhatóan magasabb fenntartási költségei. Érdemes most, több mint tíz évvel később belegondolni, milyen lehetett az élet egy devizahiteles, majd idősebb korában drága alkatrészeket kérő autóval.
A leggyakrabb módszer a last minute típusú ajánlat volt. Valahogy mindig akadt egy fehér színű, full-fapad, de azért klímás autó raktáron, amelyből már csak 1-2 darab van, szóval jó lenne azonnal dönteni. Ha azt hinnék, ez volt a csúcspont, tévednénk. Jött 2005, amikor a devizahitelek éppen csak elkezdtek igazán pörögni.
Tömeg és hisztéria. Anyuka könyörög az értékesítő pultnál, három gyerekkel a hóna alatt, hogy elvihesse az autót 0% önrésszel. Csak a saját érdekében remélem, hogy nem sikerült neki. Amikor az értékesítők látták, hogy felvonjuk a szemöldökünket az újabb last minute ajánlatok hallatán, elkezdték szórni a hitelválság koporsójába az utolsó marék szöget: az autócserének nevezett lízingét.
Ennek lényege annyi volt, hogy ha a leendő vásárló látszólag drágának talált egy típust, rábeszélték egy régebbi/kisebb autóra, amit aztán 3 éven belül egy nagyobb, újra cserélhetett. Ne kérdezzék, mi volt ebben a logika, ekkor már én és apám is inkább csak mosolyogtunk és integettünk.
A több mint egy évtizede még nagyon népszerű családi autós nyílt napoknak volt egy sajátos, szürreális hangulata. Mai szemmel hihetetlen, hogy az emberek akkoriban nem ismerték fel, hogy a márkakereskedések mosolyogva hajtják őket egy elérhetetlen életszínvonal felé, ezért tízezrével mondtak igent a hosszú eladósodással járó ajánlatokra.

Három évvel később, tehát 2008-ban a hazai hírekben még alig ízlelgették a válság szót, miközben az autószalonokban már rég látszott, hogy nagy a baj. Magányos, szellemjárta üvegkalitkává változott az összes, és ahová az ember betért, hiénaként vetődtek rá az eladók: remélték, hogy végre valódi vevő érkezett. A tesztvezetés közel félórás időtartama néhol egy apró háztömbre redukálódott, az anyósülésen őrködő eladó pedig inkább meg se szólalt. A kereskedésben sem mosolygott többé senki. Akkor már mi is csak érdeklődők voltunk.
Most, hogy újra ébredeznek a hazai újautó-eladások, csak reméljük, hogy nem ismétlődik meg a katasztrófa. A hitelfelvétellel kapcsolatos szabályok sokat szigorodtak, nem adnak nulla forintért új autót, és a bankok eleve megválogatják, hogy kinek adnak kölcsönt. Végső soron azonban továbbra is vásárlók józan eszén múlik, hogy belevágnak-e egy ilyen kockázatos kalandba.
A szüleim szerencsére azóta sem ugrottak bele az autóhitelbe, én meg közben felnőttem, és vettem egy 23 éves Opel Corsát, amit egy darabig közösen használtunk. A német rozsdakupacon már túl is adtam, rájöttem, hogy nincs szükségem autóra, hobbinak meg nem egy Corsát tartanék. A szüleim pedig - látván, hogy egyszer sem maradtam az autó hibájából az út szélén - használt autókat nézegetnek. Igyekszem meggyőzni őket, hogy ne az összes félretett pénzüket költsék el vásárlásra.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Hírek
Három kamion ütközött az M15-ös autópályán
A helyszínre mentő is érkezett. A karambol miatt az érintett szakaszon forgalmi akadályra kell számítani.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
