Mercedesnek indult az első modern Audi
Nagyrészt a Mercedesnek köszönhető, hogy a háború utáni első Audi megszülethetett. A tervek egy részét ráadásul egy olcsó Mercedeshez készítették, amely végül meg sem valósult.

Hogy érthető legyen, mi is történt, érdemes visszamenni 1958-ba, amikor a Mercedes felvásárolta az újraindított Auto Uniont. A cég legtöbb üzeme Németország keleti felén volt, de Ingolstadtban, a korábbi alkatrészgyárban, illetve a Rheinmetal-Borsig egy korábbi gyártelepén már 1950-ben elkezdték a háború előtt tervezett DKW-k gyártását.

A felvásárlást a Mercedes akkori legnagyobb részvényese, Friedrich Flick szorgalmazta, aki jó üzleti lehetőséget látott a népautókat gyártó Auto Union és a jóval drágább járműveket kínáló Mercedes egyesítésében.

Az első korszerű DKW, az F102 öt évvel később, 1963-ban érkezett meg. Megtartotta elődje jellegzetes hajtás-elrendezését, a háromhengeres, kétütemű, hosszában álló motort és a fronthajtást, de egyébként nem is emlékeztetett a korábbi, gömbölyded, különálló sárhányós DKW-kra. Valószínűleg már ebben is benne volt a Mercedes keze, ahol már 1960 körül elkészült egy fronthajtású autó, a W118 prototípusa.

A Mercedes fejlesztési igazgatója, Fritz Nallinger ekkor már évek óta szorgalmazta egy belépő szintű Mercedes kifejlesztését. Korábban, az 1950-es évek közepén készült néhány hátsókerék-hajtású prototípus – ezek közül a W122 jutott a legközelebb a megvalósításhoz –, de az Auto Union felvásárlásával egy időben elkezdték egy új, fronthajtású alapmodell kifejlesztését. A W118 sok részletében már az 1963-as Mercedes SL-re emlékeztet – a hűtőmaszk formája, a magas tető és a viszonylag alacsony övvonal egyértelműen – de arányaiban és a hátsó rész kialakításában a DKW F102-es sejlik fel benne.

Az eredeti terv az volt, hogy a Mercedes gyártana egy efféle típust, de erre annak ellenére sem került sor, hogy egy korszerű, nagy kompressziójú 1,7 literes motort is kifejlesztettek az autóhoz. A Heron-hengerfejes négyhengeressel – ennél a megoldásnál a hengerfej sík, és a dugattyútetőben alakítják ki az égésteret – 11,2:1 sűrítési arányt tudtak elérni, ami viszonylag nagy teljesítményt és kis fogyasztást ígért. A Mercedes azonban nem gyártotta a típust, helyette a terveket a DKW-hoz vitték át.

Az F102-es ugyanis nem fogyott, ami elsősorban a kétütemű motornak volt köszönhető: a hangos és kellemetlen szagú kipufogógázokat eregető motor gyakorlatilag versenyképtelenné tette. Nallinger így elküldte Ludwig Klaust, a W118-projekt vezetőjét az Auto Unionhoz, hogy egy új, négyütemű változat kifejlesztését vezesse. Klaus pedig magával vitte a korábbi fronthajtású Mercedes terveit. Végül a H jelzésű, nagy kompressziójú Mercedes-motort építették az F102-es kissé módosított karosszériájába.

Nem lehetett egyszerű a feladat: a hosszabb négyhengeres alig fért el a kompakt, kétütemű háromhengeres helyén. A fronthajtás miatt az első tengely elé kellett helyezni a motort, amely így belülről csaknem érintette a hűtőrácsot. A hűtőradiátor is csak a motor mellett fért el. A nyilvánvaló kényszermegoldások ellenére az F103 jelzésű modell végre minden szempontból korszerű, eladható autónak ígérkezett. A fejlesztési munka 1965-ben zárult le, ám akkorra a Mercedes vezetése úgy döntött, megszabadul az Auto Uniontól, amely addig csak vitte a pénzt, és eladta a Volkswagennek.

A VW ekkor hasonló gondokkal küzdött, mint korábban a DKW. Csak léghűtéses, farmotoros autókat kínáltak, de látszott, hogy ez a Bogárból származó, és az 1930-as évek autótervezési divatját követő hajtásmód egyre kevésbé versenyképes. A legegyszerűbbnek egy olyan cég megvásárlása ígérkezett, amelynek már van korszerűbb megoldása, így esett a választás az Auto Unionra 1964-ben. A következő évre le is zárták az adásvételt, de a VW vezetése úgy érezte, a DKW márkajelzés olyan erősen kapcsolódik az elavult kétütemű motorokhoz, hogy célszerűtlen volna az épp elkészült F103-ast ezen a néven forgalomba hozni.
Ekkor került elő a háború óta nyugdíjazott Audi márkanév. Az Auto Union eladásakor a Horch márkát megtartotta a Mercedes, a Wanderer jogai pedig a keletnémetek tulajdonában maradtak. Így a négy, eredeti Auto Union márkából (Audi, DKW, Horch, Wanderer), amelyeket a négy karika a mai napig szimbolizál, csak az Audit használhatták fel. Az F103-at Auto Union Audi néven mutatták be, ahol az Audi nevet még típusjelzésként alkalmazták. Később, ahogy újabb változatok érkeztek, az autók a teljesítményre utaló típusszámokat kaptak: a kínálat az Audi 60-astól az Audi Super 90-ig tartott, az eredeti változat az Audi 72 nevet kapta.
Az első generációs Audi 1965-től 1972-ig maradt gyártásban, és sokkal sikeresebb lett, mint az elődje volt. Míg a DKW F102-esből három év alatt 53 ezret tudtak elsütni, az első Audiból hét év alatt úgy 416 ezer fogyott – ez éves átlagban is több mint háromszor annyi autót jelent. Időközben elkezdődött az Audi márkává fejlesztése is: 1968-ban elkezdődött a formailag még az F103-asra emlékeztető, de annál nagyobb és erősebb 100-as gyártása.

Ennél is fontosabb, hogy a Volkswagen megújítását is az Audi fejlesztései alapozták meg. A továbbfejlesztett hosszmotoros alapokra épült az első VW Passat, a későbbi Audi 50 kisautó pedig a VW Polo, majd a VW Golf alapjául szolgált. Így az 1970-es évek második felére a VW lezárhatta léghűtéses, farmotoros korszakát: az utolsó német Bogár 1978-ban készült el. Érdekes, hogy az Audi a mai napig megtartotta a hosszmotoros, fronthajtású elrendezést: az A4-es és minden nagyobb modell esetében ezt alkalmazzák.

Mindeközben a Mercedesnél még mindig dolgoztak az 1965-ben visszavonult Nallinger vesszőparipáján, a kisebb Mercedesen. Kísérleteztek a W114/W115 – ismertebb nevén az állólámpás – összezsugorított változatával az 1970-es évek első felében, de a cég csak az évtized második felére jutott el az elhatározásig, hogy készít egy, az addigiaknál elérhetőbb árú típust. A végeredmény a W201 lett, amelyet végül 1982-ben mutattak be, 190-es néven. De az már egy másik sztori.

Az oldalról ajánljuk
- Nepperűző
5 millióért megéri új autót venni? Első autó lenne, női tulajnak
Főleg városi használatra kellene, nem kell kombinak lennie.
- Hírek
Itt a tavasz, kezdődik a hetekig tartó karbantartás az M3-as autópályán
Több helyen kell számítani forgalomkorlátozásokra.
- Közélet
A személy- és kishaszongépjárművek vitték a hátukon a lízingpiacot
Növekedést produkált 2024-ben a magyar lízingpiacon a személy- és kishaszonjárművek szegmense: az új kihelyezések összege 24 százalékkal nőtt.
- Hírek
Valóban brutális lesz az új Renault 5 Turbo
Külsőleg és teljesítményben egyaránt.
- Hírek
Még idén megérkezik Európába a BYD legolcsóbb villanyautója
Elég valószínű, hogy tízmillió forint alatt lesz.
- Hírek
Semmi extra, csak három Ferrari SF90 XX vár gazdáira a budapesti Ferrari szerviznél
Átlagos hétköznap.
- Hírek
Hanyatlás a Daciánál, miben reménykednek?
A Bigster adhat nagy lendületet a Daciának az év hátralévő részében.
- Szerelem
Végig AmerikánVolkswagen Golf I Alaszka-Tűzföld expedíció (1974)
Az első, amerikai kontinensre szállított Volkswagen Golfokkal északról délre szelték át a kontinenst.
- Közélet
Elözönlötték az autók Magyarországot
Tíz év alatt 1,1 millióval több autó került a magyar utakra, ami 37 százalékos növekedésnek felel meg. A főváros a sor végén áll a növekedést nézve.
- Hírek
Nem Németországban készül majd a nyolcmilliós VW villanyautó
Mivel a kompetitív árazás a legfontosabb, a hatékonyság rendkívül lényeges a gyártás során.
- Hírek
Elkezdődött a motoros szezon, üzent nekik a rendőrség
A cél a balesetek megelőzése.
- Hírek
Ismét visszatér Clarkson*, Hammond és May a képernyőkre
A Not Very Grand Tour első epizódja árpilisban érkezik.
- Hírek
Meglepetés: a Tesla könyörög Trumpnak, hogy fejezze be, amit csinál
A Tesla is levelet küldött az Egyesült Államok külkereskedelmi hivatalának arra figyelmeztetve a kormányt, hogy a vámok padlóra küldhetik a céget.
- Hírek
A BYD új töltője már majdnem olyan gyors, mint egy tankolás
Másodpercenként két kilométer már elég komoly eredmény.
- Hírek
A BMW rárepül a Tesla üresen hagyott helyére a piacon és nincs ezzel egyedül
A Toyota is helyet kérhet magának.
- Hírek
Belebukott a rajzfilmes trükkbe a Tesla
A Model Y nem egy Kengyelfutó Gyalogkakukk.
- Tesztek
Minden dízeles lázálma egy gázos DusterTeszt: Dacia Duster ECO-G 100 Essential
A fapados Duster egy remek ár/érték arányú autó, de az alapfelszereltséggel rettenet puritán.
- Hírek
Eladó egy nagyon ritka Chevy Camaro, lehetetlenül kevés kilométerrel
A modell az egyedi külső jelek mellett kicsivel erősebb is, mint a normál változat.
- Nepperűző
Nem adták meg az elsőbbséget, csattantunk. Mennyit ér így a 2019-es Kiám?
Elsőtulajos, 58 ezret futott, automata, népszerű típus. De mennyit csap le az árból egy baleset?
- Hírek
7500 liter felesleges üzemanyagot locsolt szét az úton egy amerikai kamionos
A férfi azért tette ezt, hogy megszabaduljon a tartálykocsijában maradt felesleges szállítmánytól.
- Hírek
Lewis Hamilton és Edward Norton újraalkották a Meglógtam a Ferrarival egyik ikonikus jelenetét
Az eredmény egészen szórakoztató lett.
- Hírek
Ford GT versenyautókból varázsol utcai szörnyeteget a Lynx Motors
A hírek szerint egy 1217 lóerős, kompresszoros V8-as lapul majd az ülések mögött.
- Hírek
Forgalmi: nincs; jogsi: nincs; drog: van! 20 éves nő menekült a rendőrök elől Győrben
Közúti ellenőrzés elől akart meglépni egy 20 éves nő Győrben.
- Hírek
(Frissítve) Baleset az M43-ason, lezárták az M6-ost Budapest felé - Útinform
Néhány baleset, váratlan esemény és építési munka is akadályozza a forgalmat Magyarország útjain.
- Hírek
Guinness rekordot döntött az USA legöregebb regisztrált mentőautója
A közel 5000 kilométeres útjuk során egész Amerikát átszelték.
- Közélet
A formatervezés legmegosztóbb alakjának a Ferrari, a BMW, de még Lamborghini Miura sem volt szentLuigi Colani legfurcsább modelljei
A német dizájner mindent a saját világára formált, amivel jogosan kiérdemelte a szakma legmegosztóbb elismerését.
