Mercedesnek indult az első modern Audi

2017.04.26. 12:24
37 hozzászólás

Nagyrészt a Mercedesnek köszönhető, hogy a háború utáni első Audi megszülethetett. A tervek egy részét ráadásul egy olcsó Mercedeshez készítették, amely végül meg sem valósult.

Hogy érthető legyen, mi is történt, érdemes visszamenni 1958-ba, amikor a Mercedes felvásárolta az újraindított Auto Uniont. A cég legtöbb üzeme Németország keleti felén volt, de Ingolstadtban, a korábbi alkatrészgyárban, illetve a Rheinmetal-Borsig egy korábbi gyártelepén már 1950-ben elkezdték a háború előtt tervezett DKW-k gyártását.

A felvásárlást a Mercedes akkori legnagyobb részvényese, Friedrich Flick szorgalmazta, aki jó üzleti lehetőséget látott a népautókat gyártó Auto Union és a jóval drágább járműveket kínáló Mercedes egyesítésében.

Az első korszerű DKW, az F102 öt évvel később, 1963-ban érkezett meg. Megtartotta elődje jellegzetes hajtás-elrendezését, a háromhengeres, kétütemű, hosszában álló motort és a fronthajtást, de egyébként nem is emlékeztetett a korábbi, gömbölyded, különálló sárhányós DKW-kra. Valószínűleg már ebben is benne volt a Mercedes keze, ahol már 1960 körül elkészült egy fronthajtású autó, a W118 prototípusa.

A Mercedes fejlesztési igazgatója, Fritz Nallinger ekkor már évek óta szorgalmazta egy belépő szintű Mercedes kifejlesztését. Korábban, az 1950-es évek közepén készült néhány hátsókerék-hajtású prototípus – ezek közül a W122 jutott a legközelebb a megvalósításhoz –, de az Auto Union felvásárlásával egy időben elkezdték egy új, fronthajtású alapmodell kifejlesztését. A W118 sok részletében már az 1963-as Mercedes SL-re emlékeztet – a hűtőmaszk formája, a magas tető és a viszonylag alacsony övvonal egyértelműen – de arányaiban és a hátsó rész kialakításában a DKW F102-es sejlik fel benne.

Az eredeti terv az volt, hogy a Mercedes gyártana egy efféle típust, de erre annak ellenére sem került sor, hogy egy korszerű, nagy kompressziójú 1,7 literes motort is kifejlesztettek az autóhoz. A Heron-hengerfejes négyhengeressel – ennél a megoldásnál a hengerfej sík, és a dugattyútetőben alakítják ki az égésteret – 11,2:1 sűrítési arányt tudtak elérni, ami viszonylag nagy teljesítményt és kis fogyasztást ígért. A Mercedes azonban nem gyártotta a típust, helyette a terveket a DKW-hoz vitték át.

Az F102-es ugyanis nem fogyott, ami elsősorban a kétütemű motornak volt köszönhető: a hangos és kellemetlen szagú kipufogógázokat eregető motor gyakorlatilag versenyképtelenné tette. Nallinger így elküldte Ludwig Klaust, a W118-projekt vezetőjét az Auto Unionhoz, hogy egy új, négyütemű változat kifejlesztését vezesse. Klaus pedig magával vitte a korábbi fronthajtású Mercedes terveit. Végül a H jelzésű, nagy kompressziójú Mercedes-motort építették az F102-es kissé módosított karosszériájába.

Nem lehetett egyszerű a feladat: a hosszabb négyhengeres alig fért el a kompakt, kétütemű háromhengeres helyén. A fronthajtás miatt az első tengely elé kellett helyezni a motort, amely így belülről csaknem érintette a hűtőrácsot. A hűtőradiátor is csak a motor mellett fért el. A nyilvánvaló kényszermegoldások ellenére az F103 jelzésű modell végre minden szempontból korszerű, eladható autónak ígérkezett. A fejlesztési munka 1965-ben zárult le, ám akkorra a Mercedes vezetése úgy döntött, megszabadul az Auto Uniontól, amely addig csak vitte a pénzt, és eladta a Volkswagennek.

A VW ekkor hasonló gondokkal küzdött, mint korábban a DKW. Csak léghűtéses, farmotoros autókat kínáltak, de látszott, hogy ez a Bogárból származó, és az 1930-as évek autótervezési divatját követő hajtásmód egyre kevésbé versenyképes. A legegyszerűbbnek egy olyan cég megvásárlása ígérkezett, amelynek már van korszerűbb megoldása, így esett a választás az Auto Unionra 1964-ben. A következő évre le is zárták az adásvételt, de a VW vezetése úgy érezte, a DKW márkajelzés olyan erősen kapcsolódik az elavult kétütemű motorokhoz, hogy célszerűtlen volna az épp elkészült F103-ast ezen a néven forgalomba hozni.

Ekkor került elő a háború óta nyugdíjazott Audi márkanév. Az Auto Union eladásakor a Horch márkát megtartotta a Mercedes, a Wanderer jogai pedig a keletnémetek tulajdonában maradtak. Így a négy, eredeti Auto Union márkából (Audi, DKW, Horch, Wanderer), amelyeket a négy karika a mai napig szimbolizál, csak az Audit használhatták fel. Az F103-at Auto Union Audi néven mutatták be, ahol az Audi nevet még típusjelzésként alkalmazták. Később, ahogy újabb változatok érkeztek, az autók a teljesítményre utaló típusszámokat kaptak: a kínálat az Audi 60-astól az Audi Super 90-ig tartott, az eredeti változat az Audi 72 nevet kapta.

Az első generációs Audi 1965-től 1972-ig maradt gyártásban, és sokkal sikeresebb lett, mint az elődje volt. Míg a DKW F102-esből három év alatt 53 ezret tudtak elsütni, az első Audiból hét év alatt úgy 416 ezer fogyott – ez éves átlagban is több mint háromszor annyi autót jelent. Időközben elkezdődött az Audi márkává fejlesztése is: 1968-ban elkezdődött a formailag még az F103-asra emlékeztető, de annál nagyobb és erősebb 100-as gyártása.

Ennél is fontosabb, hogy a Volkswagen megújítását is az Audi fejlesztései alapozták meg. A továbbfejlesztett hosszmotoros alapokra épült az első VW Passat, a későbbi Audi 50 kisautó pedig a VW Polo, majd a VW Golf alapjául szolgált. Így az 1970-es évek második felére a VW lezárhatta léghűtéses, farmotoros korszakát: az utolsó német Bogár 1978-ban készült el. Érdekes, hogy az Audi a mai napig megtartotta a hosszmotoros, fronthajtású elrendezést: az A4-es és minden nagyobb modell esetében ezt alkalmazzák.

Mindeközben a Mercedesnél még mindig dolgoztak az 1965-ben visszavonult Nallinger vesszőparipáján, a kisebb Mercedesen. Kísérleteztek a W114/W115 – ismertebb nevén az állólámpás – összezsugorított változatával az 1970-es évek első felében, de a cég csak az évtized második felére jutott el az elhatározásig, hogy készít egy, az addigiaknál elérhetőbb árú típust. A végeredmény a W201 lett, amelyet végül 1982-ben mutattak be, 190-es néven. De az már egy másik sztori.

Az oldalról ajánljuk

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
Indul az autóháború
  • Hírek

Indul az autóháború

Trump fejszével esett neki a piacnak.

március 27., 07:29
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
  • Hírek

Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más

Majdnem minden kontinensen mással készülnek.

március 27., 05:55
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
  • Hírek

Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota

Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.

március 27., 05:55
Egy újabb eredetvizsgás kalamajka
  • Közélet

Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!

Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.

március 28., 06:00
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
  • Hírek

Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t

A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.

március 27., 17:12
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos Vitara
  • Tesztek

Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.

Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.

március 27., 16:10
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
  • Hírek

Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk

Drágult a benzin és a gázolaj is.

március 27., 17:47
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
  • Hírek

Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek

A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.

március 27., 11:00
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
  • Hírek

Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok

Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.

március 27., 10:26
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
  • Hírek

Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont

Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.

március 27., 14:40
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
  • Hírek

Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán

A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.

március 27., 11:36
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
  • Hírek

Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub

A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.

március 27., 12:36
Klasszikusok a TC flottában
  • Égéstér

Klasszikusok a TC flottában

Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.

március 27., 14:11
XX. Oldtimer Show!
  • Infó

XX. Oldtimer Show!

3 órája
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14
Suzuki e Vitara - 2025.
  • Tanácsok

Suzuki e Vitara - 2025.

március 27., 12:53
Neked ajánlott