Gokarttá változik a Tehén

2017.03.31. 14:13 Módosítva: 2017.03.31. 15:58
36 hozzászólás

Kapcsolódó
Hogyan kell gumit robbantani?

Hogyan kell gumit robbantani?

Az Égéstér vendége Urbán Péter, a magyar Apollo Vredestein minőségbiztosítási igazgatója. Megtudjuk, mit kell nézni az ADAC-teszteken, mi a holland vásárlók hobbija, és mi érdekli a németeket, hogyan rágják a kaucsukot Gyöngyöshalászon, és hol lakik az indiai guru, aki feltalálta a gumit, amivel két tonnát bír egy tuk-tuk.

múlt heti Égéstérben szinte kizárólag gumikról volt szó a Bridgestone-botránytól a német túlfújt stílusig. Ráadásul nem is csak abroncsokról, hanem mindenféle kaucsuk-termékről lufitól postásgumiig. Nekem volt ugye a télen egy projektem: nem szarozok többet téli gumival, fent hagyom egész évben a négy évszakost, úgysincs tél.

:DD

Arról mondjuk nem volt kétségem, hogy új garnitúra kell, legalább egy, és az egy új négyévszakos lesz. Vészhelyzetben még mindig ott a garnitúra téli Bridgestone-om, de ezen a télen is elvoltam nélküle. Aztán miután megírtam  A 7 fok legendája című cikket, megkérdeztem Urbán Pétert, az az egyik magyar gumigyár minőségbiztosítási igazgatóját, bejönne-e az Égéstérbe, valamint lehet-e, hogy egy mai abroncs könnyebb, mint a tíz évvel ezelőttiek.

Kapcsolódó
A 7 fok legendája

A 7 fok legendája

Inkább hasra ütés, mint tudomány, ráadásul az egész hülyeség az újságírók miatt van.

Azt felelte, egészen biztos, hogy könnyebb, másrészt, és itt át is adom a szót:

„...de nem minden, és nem egyenlő mértékben.

Mit is jelent ez: minden olyan jelenleg futó termék normál (nem defekttűrő v. erősített kivitelű), amit európai/észak-amerikai/japán autógyártóknak szállítanak be, kb. 10-15% (néha 25%)-kal könnyebb, mint 10 évvel ezelőtti megfelelője. Ennek két oka van.

A felsorolt területeken gyártóegységet üzemeltető autógyártók érintettek valamilyen környezetvédelmi termékdíjrendszer által. Környezetet szennyezőnek ítélt anyagok után kibocsátási alapon adót fizetnek, és a kibocsátott súly csökkenése az adó mérséklését eredményezi = megtakarítás a költségekben - ennek következtében a gumiabroncsgyártóknál az új spec.eknél szinte mindig előírják az előző projekthez képest a kisebb súlyt, mint tervezési követelményt.

A kisebb csillapítatlan rugózó tömeg kisebb/egyszerűbb futóműalkatrészeket igényel, melyek olcsóbbak = költségmegtakarítás. Utóbbi persze nem minden járműre igaz, mert ahol defekttűrő technológia alkalmazásának irányába mozdultak, ott erősebb futóműkomponensek kellenek a megnövekedett tömeg miatt, de a biztonsági ficsört el lehet adni felárral, tehát az eredmény gyakorlatilag ugyanaz. Azoknál a termékeknél, melyek nem kerülnek új autókra, már sokkal szórtabb a kép.

Ha olyan gyártótól jönnek, akinek az adott üzemében adott méretben gyártanak OEM-nek (Original Equipment Manufacturer) is, akkor nagy a valószínűséggel ők is könnyűek, mert így egyszerűbb és racionálisabb gyártani (csak a forma (minta) változik, a GT (beltartalom) egységes). Ebből adódik, hogy a nagy gyártók prémium, középkategóriás, sőt néha economy termékei az adott gyárban is ugyanarra az alapra épülnek, és az árkülönbség okozója csak a minta és a brand az oldalfalon.

Ha olyan gyártótól jönnek az abroncsok, aki csak az utánértékesítési piacra gyárt, már nem annyira könnyűek. Ennek oka, hogy a könnyítésnek ára van, erősebb szálanyagokat, jobban hangolt keverékeket (drágább alapanyagokat) igényel a súlycsökkentés, és itt mindenki azt számolgatja, mi éri meg drágábból kevesebb vs. olcsóbból több. Ebben a kategóriában van egy ázsiai vadhajtás is, ahol a technológiai fejletlenség okán nehéz a termék (uralon túli orosz és kínai termékek), de ezekkel a termékekkel egyéb gondok is vannak, amiket most nem részleteznék.

A harmadik csoport, ahol OEM-nek szállító cég nem OEM üzeméből jön a termék. Itt bármi előfordulhat, mivel cégcsoporton belül a gyárak néha megosztva használják a fejlesztést, néha önállóan, abszolút esetleges a végeredmény. Szinte mindig attól függ, hol volt az adott termék fejlesztése és bevezetése a gyártási rendbe.

Egyébként felhasználói oldalról elég érdekes kérdés. Az autód futóművének tervezésekor az akkori adatok szerint történtek a folyamatok, a futóműgeometria tervezése, alkatrészméretezés, csillapítás tervezése, stb. Ha most felraksz rá egy könnyebb, és mellette esetleg rugalmasabb/merevebb oldalfalú abroncsot, méretváltozás nélkül is okozhat pozitív/negatív meglepetéseket, és sajnos nem minden közlekedőtársunk tud és képes időben alkalmazkodni a változáshoz (sokan időben észre se veszik). A tapasztaltabbja az első pár fékezés után érzékeli, hogy változott a fékút, másképp fog az abroncs, de a jó magyar úthálózaton az első nagy huppanó az új abronccsal, vagy az első hirtelen irány- és terhelésváltás sokaknál varázslatos helyzeteket teremt. Ezt sajnos egyeseknél még a téli nyári átálláskor is látjuk.

Emellett vannak még az általam csak varázslónak nevezett emberek, akik egy hatéves Renault Lagunára is felrakják az átlag 25%-kal nehezebb defekttűrő abroncsot (jó esetben utólagos keréknyomás-visszajelzővel), és csodálkoznak, hogy kormányösszekötő szilentek, kerékagycsapágyak úgy fogynak az autó alól, mint gyerekszobában a bonbon a dobozból.

Sajnos a gépjárművezető képzésnek idehaza nem része sem a fizikaoktatás, sem a JPÉ (józan paraszti ész) biztosítása a népeknek, így nem csodálkozhatunk, hogy egyes autós társaink úgy mozgatnak 1-2 tonnás tömegeket az utakon, ahogy egyébként gyalog soha nem közlekednének, és nagyon tudnak értetlenkedni, amikor őrangyaluk egy pillanatra félrenéz. A felépülés után a túlélőktől sokszor megkapjuk, hogy a gumiabroncs tehet az egészről, mert másképp viselkedett vele az autó, mint amivel vették/előtte mentek stb. Pedig ha csak a JPÉ és a 7. osztályos fizika-ismeretek működtek volna, elkerülik a kellemetlen helyzeteket.

Ezt egy kicsit bő lére eresztettem, de az előbb olvastam a tavalyi év részletes baleseti statisztikáit.”

Száz szónak is egy a vége, megvettem az új garnitúrát, és bementem a szervizbe egy fürdőszobamérleggel. Kicsit néztek, de aztán volt kuncsaft is, aki érdeklődve odajött, hogy na, vajon lesz-e különbség. Először az új gumit mértem le: 16,4 kiló, hát kevesebben reménykedtem. Ez tényleg egy malomkerék, bár én csak tíz kiló körülre saccoltam. (Jó, tudom, hogy te tudtad, ez az alapvető különbség író és olvasó között: olvasóként én is mindig tudom.)

Következett a régi gumi, tízévesen, bár még mindig bőséges futófelülettel: nyúltak a nyakak, mint mikor úti valóságshow-ban egy bungee jumping miatt a töltött galambnak rá kell állnia a mérlegre: éééééééés........ 17,5! 1,1 kiló a különbség, vagy ha hozzáadjuk mondjuk azt a fél centi kopást, legyen 2. Kopás nélkül, mármint jelenlegi mérlegértéken ez 6,3%-os különbség. Visszatért a remény, hogy érezni fogom a különbséget, bár a szerelő srác figyelmeztetett, hogy az új gumi mindig puhább és finomabb, különös tekintettel, ha a régi tíz éves.

Mást nem mértem. Egy srác írt még levelet, hogy hallgatta az Égésteret, és azt mondta, 

„a kulcs

 a mindenki által emlegetett kéttömegű lengőrendszer. Szóval egy kicsit konkrétabb válasz a kérdésedre (persze ez inkább vélemény), hogy valószínűleg a futómű rezgéseit változtatná meg a dolog. A személyszállító járművek futóművének sajátfrekvenciája (a frekvencia, amin mondjuk egy hupli után leng még 1-2-t a kocsitest) gondosan be van hangolva kb. 1 Hz környékére. Ez élettani okokból fontos, ez a lépés frekvenciája, az agyunk ezt szereti. 1 Hz-nél alacsonyabb frekvencián leszünk tengeribetegek, felette kellemetlen rázásként éljük meg a sztorit.

Szóval ha drasztikusan csökkented a gumi tömegét, valami ilyen elhangolódás történhet, tehát lehet, hogy jobban rázna. Mindamellett, hogy az általad említett előnyök nem lesznek érezhetőek. Ezek az előnyök csak versenypályán, a tizedek számolgatása közben látszanának. Fontos megemlíteni, hogy ez egy nagyon bonyolult rendszer, sok minden együttműködésével, hangolásával jön létre az a kényelmes érzet amit Te érzel menet közben az autóval, így ez a jóslás általam szakmailag inkább a kuruzslás. A szakmai válasz a kérdésedre, hogy meg kell mérni, pontosan mi hogy változik.

(én:) 13.30-ra megyek gumit cseréltetni, mit mérjek? :DD

Igazából jó lenne ha vinnél magaddal egy pár mágneses gyorsulásszenzort, meg egy modal kalapácsot. Vágj rá vele a kerékre, hagyd lengeni, aztán számolj frekvenciaátviteli-függvényt, ebből látni fogod a rendszer sajátfrekvenciáit. Mérd le a régi gumival és az újjal is, abból számolható minden amit akarsz. Csillapítások, frekvenciák stb. Ha nincs nálad, akkor szerintem ne foglalkozz vele, biztosan nem tesznek olyan gumit az autóra, amivel rosszabb lesz.

Ezek után gondolom, érdekel, milyen lett a Tehén. Főleg, hogy idén kapott már egy komplett futóműszilent-cserét, új lengéscsillapítókkal. Hát megmondom: ha nem tudom, hogy 2,4-et fújtak bele (gyári érték), azt hiszem, alacsony a guminyomás. Hogy is mondjam, olyan macskásan puha lett a járása. Majdnem X5, bár ezt azért hangosan nehezen tudnám kimondani röhögés nélkül. Egyébként meg nyilvánvalóan nincs különbség, ami miatt, ha ez a sok baljós intelmet beleszámolom, nem is kapok sírógörcsöt.

Az oldalról ajánljuk

Transportertől az 5-ös BMW-ig, avagy ezeket vennénk a munkáshitelből
  • Belsőség

Transportertől az 5-ös BMW-ig, avagy ezeket vennénk a munkáshitelből

Négy millió forint sok pénz, főleg 25 évesen. Logikusnak tűnhet, hogy valaki ezt használt autóra költené, így mi is eljátszottunk ennek gondolatával.

március 14., 16:13
Autók, amikben felnőttünk II. - 1970-es évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk II. - 1970-es évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

március 15., 08:50
Rendőrként kezdte, most Ukrajnában segít!
  • Technika

Rendőrként kezdte, most Ukrajnában segít!MűhelyPRN: Mercedes-Benz Sprinter 2,2 CDI – 2012.

Minden autónak megvan a maga sorsa, de ennek a Sprinternek különleges életet szánt a sors: rendőrségi kisbuszból lett segélykocsi.

március 15., 06:36
Akár a Nissannal és a Hondával is szövetségre léphet a Foxconn
  • Hírek

Akár a Nissannal és a Hondával is szövetségre léphet a Foxconn

A hírek szerint a vállalat egyből két márkával is összefogna.

tegnap, 17:27
Eladó egy darabka Top Gear történelem, de kell hozzá egy jó adag bátorság
  • Hírek

Eladó egy darabka Top Gear történelem, de kell hozzá egy jó adag bátorság

107 593 mérföldet futott, eddig 13 tulajdonosa volt, de alapvetően jó állapotú.

március 15., 06:39
Forró helyzet: Tesla töltőt akart felgyújtani, végül ő maga is lángra kapott
  • Hírek

Forró helyzet: Tesla töltőt akart felgyújtani, végül ő maga is lángra kapott

Újabb támadás ért egy Supercharger állomást az Egyesült Államokban.

március 15., 06:39
Így teljesülnek a gyermekkori álmok
  • Belsőség

Így teljesülnek a gyermekkori álmok

Sokan álmodoztunk róla gyermekkorunkban, hogy elindulunk egy híres autóversenyen. Van, aki elindult.

március 14., 16:58
Muszáj sutba vágni a hagyományt: kínai technikára építhet SUV-t a McLaren
  • Hírek

Muszáj sutba vágni a hagyományt: kínai technikára építhet SUV-t a McLaren

A McLaren? SUV-t? Kizárt dolog - mondták nemrég.

március 15., 10:23
Óriási durranásnak ígérkezik az elektromos Octavia koncepciója
  • Hírek

Óriási durranásnak ígérkezik az elektromos Octavia koncepciója

Nagy durranásnak ígérkezik: új formanyelvet és friss technikát ígérnek.

március 15., 10:23
Minden körülmények között
  • Brand and Content

Minden körülmények között

Na nem az Operában voltunk - by Hyppolit, a lakáj -, hanem menekültünk a dugóból. Az emberek jelentős részének ma már a napi "rutin" része a dugóban araszolás és menekülő útvonal keresés. Mi meg is találtuk, mutatjuk!

március 14., 15:26
A kínai Chery hosszútávra tervez, további két modelljük érkezik hazánkba
  • Hírek

A kínai Chery hosszútávra tervez, további két modelljük érkezik hazánkba

Az egyik legkisebb és a legnagyobb Tiggo modellt hozzák Magyarországra.

március 14., 15:06
Kicsontozott Model Y lehet a Tesla olcsó modellje
  • Hírek

Kicsontozott Model Y lehet a Tesla olcsó modellje

Tovább olcsósított gyártással vernének oda a kínai konkurenciának.

március 15., 13:23
A követési távolságról
  • Közélet

A követési távolságról

Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.

március 14., 06:04
Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek
  • Hírek

Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek

Nem a BMW a legfontosabb.

március 14., 06:04
73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr
  • Hírek

73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr

Az autó nem jogosítvánnyal megy. Ez az ismert mondás valószínűleg az életfilozófiája a 73 éves ausztrál bácsinak.

március 14., 13:51
A legdurvább sport-Toyoták is hibridek lehetnek
  • Hírek

A legdurvább sport-Toyoták is hibridek lehetnek

Több okból is jól jönne ez a gyártónak.

március 15., 15:00
Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
  • Hírek

Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója

Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.

március 14., 06:04
Elmaradt a gépzsír, 7000 Grenadiert hívnak vissza
  • Hírek

Elmaradt a gépzsír, 7000 Grenadiert hívnak vissza

Banális hiba miatt hívják vissza az oldschool terepjárókat.

március 15., 17:00
Elektromos pickupot készít a Toyota
  • Hírek

Elektromos pickupot készít a Toyota

A modellről egyelőre csak egy sejtelmes sziluettet mutatott a gyártó.

március 14., 13:07
Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!
  • Égéstér

Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!

Látványos, de tartalmilag szegényes autóbemutató után indul a Forma-1 idei szezonja, kollágink pedig személyesen jelen voltak a nagyszabású eseményen, Londonban.

március 14., 09:15
A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót
  • Hírek

A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót

A fehér autó több métert repült a levegőben, majd felborult.

március 14., 12:07
Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV
  • Hírek

Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV

Méghozzá hibrid és hagyományos hajtáslánccal.

március 14., 09:58
Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval
  • Hírek

Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval

A generációváltással kívül és belül is megújult modell tisztán elektromos és hibrid hajtáslánccal is elérhető lesz.

március 14., 10:33
Munkáshitelből autót
  • Magazin

Munkáshitelből autót

március 14., 13:55
Chery Tiggo 9
  • Hírek

Chery Tiggo 9

március 14., 10:53
Bemutató: BMW 2 Gran Coupé – 2025.
  • Tesztek

Bemutató: BMW 2 Gran Coupé – 2025.

március 14., 11:16
Chery Tiggo 4
  • Hírek

Chery Tiggo 4

március 14., 10:55
2026 Mercedes-Benz CLA
  • Hírek

2026 Mercedes-Benz CLA

március 14., 09:53
Lynx GT1
  • Hírek

Lynx GT1

március 14., 12:54