Ha verseny-Lada, akkor először természetes módon a VFTS ugrik be mindenkinek – a kocka-Ladákból faragott B csoportos gép, amellyel itthon még a 90-es években is nyertek ralifutamot, a turbós nyugati csodákkal szemben. Ám messze nem ez jelentette a verseny-Ladák valódi csúcsát, hanem a középmotoros Samara-prototípusok.

A téma persze épp olyan zavaros, amilyen a korszak maga. A Szovjetunió rendjén 1985-ben jelent meg az első nagy repedés, Gorbacsov meghirdette az átszervezés, a Peresztrojka politikáját. Ezzel megnyíltak a lehetőségek az olyan, a rendszerbe épp csak beilleszthető tevékenységek előtt is, mint a versenyautó-építés. Nem mintha addig nem létezett volna, de a Lada VFTS egyszerű műszaki megoldásai is jelzik, hogy a pénz és a hivatalos támogatás mit is tett lehetővé előzőleg: hiába lett legenda, a VFTS inkább a 70-es évek versenyautó-építési elveit tükrözi.
A Stasys Brundza vezette Vilniusi Járműüzem – röviden VFTS – gyári támogatással működött, de korábban elsősorban a kocka-Lada alapú versenyautóra koncentráltak, az eredetileg a B csoportos szabályok szerint tervezett Samara prototípuson csak '85-ben kezdtek dolgozni. Az autónak persze nem volt sok köze a gyári Samarákhoz: a csővázas jármű teljes első és hátsó szekciója egyben volt nyitható, és jóval szélesebb, mint az utcai modell. Akár a korabeli Peugeot 205 T16 vagy a Lancia Delta S4. Megkockáztatnám, hogy ez egyike a kevés igazán jó külsejű Samara-származéknak. A motor sem hasonlított a szériamodellekére: az 1,8 literes négyhengeres blokkja ugyan az 1600-as Lada motorén alapult, de dupla vezérműtengelyes hengerfejet és turbófeltöltőt kapott. A teljesítménye állítólag 300 lóerő körül alakult.
Mi a szösz az a B csoport?
Az FIA 1982-től dolgozta át a versenyautók besorolásait. Innentől a rali-prototípusokat a B csoport szabályai szerint építették: ezekből az autókból 200 utcai példányt kellett legyártani ahhoz, hogy rajthoz állhassanak. Ez lehetővé tette a nagyobb gyártók számára, hogy akár drasztikusan eltérjenek az utcai autók műszaki megoldásaitól.
Az 1985-ös szezon végén felmerült egy még többet engedő szabályrendszer bevezetése: az S csoport esetében 10 közúti autót kellett volna megépíteni. Ekkorra a legerősebb B csoportos autók teljesítménye meghaladta a 400 lóerőt is. Ám az 1986-os szezon több halálos balesetet hozott, így az FIA a B csoport azonnali betiltása mellett döntött. 1987-től a sorozatgyártású autókhoz sokkal közelebb álló A csoportos versenyautóknak írták ki az összes FIA által elismert bajnokságot, amelyekből legalább 5000 utcai példányt kellett elkészíteni a homologizációhoz.
Már épp arról volt szó, hogy Togliattiban elkészítik a homologizációs szériát, ami 200 utcai autót jelentett volna, amelyeket egyszerűbb szívómotorral gyártottak volna, amikor 1985 végén az FIA felvetette a még radikálisabb S csoport bevezetését a B csoport helyére. Így Vilniusban továbbfejlesztették a középmotoros Samarát – a motor teljesítményét 350 lóerőig növelték – sőt, egyes pletykák szerint készült is egy 30-as sorozat az autóból. Ám 1986-ban, a Toivonen-Cresto páros halálos balesete után az FIA úgy döntött, a továbbiakban csak A csoportos autókat engedélyeznek a raliversenyeken, így a fejlesztés értelmetlenné vált.
Az autó Lada EVA néven lett közismert, ami azért érdekes, mert a VFTS-üzem csak 1988-tól viselte az Experimental Vilnius Auto Plant – röviden EVA – nevet. A középmotoros prototípus ekkortájt még aktív volt – versenyen kívül kisebb finnországi ralifutamokon is elindították, alighanem a Samara helyi reklámjaként – bár úgy tudjuk, mivel soha nem homologizálták, élesben soha nem versenyezhettek vele. A prototípus ma is megvan, a turbós VFTS motor magyar tulajdonosa látta is Vilniusban néhány hónapja, de ma már nem több, mint egy darabka történelem.
Megérintettem a világ egyetlen eredeti VFTS-turbómotorját
A 240 lóerős T16 nemcsak legenda. Két prototípus készült Vilniusban - az egyik felrobbant, a másik Miskolcon van.
Ám nem csak Vilniusban készült középmotoros Samara, hanem az AvtoVAZ gyár sportrészlegénél is összeállítottak egy ilyen autót. Ennek gyári típusszáma is van, VAZ-2908-asnak hívják, vagy a fejlesztést végző részleg után Samara LSzGA-ként is ismert. Itt is egyben nyitható az orr, illetve a B oszlop mögötti rész, viszont hatalmas különbség a VFTS fejlesztéséhez képest, hogy ez az autó csak hátsókerék-hajtású. A motorja szintén turbós és 16 szelepes volt, de csak 220 lóerős csúcsteljesítményről beszélnek. Ezt állítólag versenybe is küldték, az A5 kategóriában, azaz korlátozás nélkül átalakított autók között ment a szovjet ralibajnokság néhány futamán, de emlékezetes eredmények nélkül. Mindenesetre a 260 km/h-s végsebesség nem hangzik rosszul.
A legismertebb középmotoros Samara kétségtelenül a T3, amellyel a Dakaron álltak rajthoz, és bár a legkevésbé Lada, messze ez volt a legsikeresebb a három közül. Ez az autó a Lada Poch, a francia importőr kezdeményezésére készült. A franciák már 1979-től részt vettek tereprali-versenyeken a Niva átalakított változataival, nem is sikertelenül. Nyertek vele Fáraó-ralit és számos kisebb futamot. A Párizs-Dakaron is elindultak, de annak ellenére, hogy egyre komolyabb tuningot kaptak a Ladák, már nem versenyezhettek az élmezőnnyel, ahol a 80-as évek végén a Peugeot B csoportos 205-ös és 405-ös alapú versenyautói, illetve a gyári Mitsubishi Pajerók domináltak.
Ekkortájt született az ötlet, hogy a Samarából építsenek Dakar-prototípust. Ebben az időszakban a Porsche volt az AvtoVAZ fejlesztési partnere – a 80-as évek végén Weissachban már futottak a 110-es szedán prototípusai – és a német gyártó kétszer is nyert Dakart az előző évtizedben. Nem csoda, hogy a Samara T3 is Porsche-technikán alapult. A Lada-formájú burkolat alá az 1986-os Dakar-győztes 959-es futóműve és hajtáslánca került, csak a motor származott az utcai 911-esből. A 3,6 literes léghűtéses hathengeres 270 lóerős volt, ami már akkortájt sem hatott soknak, viszont az utcai technika kivételesen megbízható volt. Az autót Jacky Ickx vezette – ő győzött korábban a 959-essel is – nem is akárhogy. 1990-ben a hetedik, 1991-ben az ötödik helyezést hozta el, ami igazi csoda annak fényében, hogy az élmezőny Peugeot 405-öseit, Mitsubishi Pajeróit és Citroën ZX-eit bő 600 lóerős motorok hajtották.
A Samarának versenyautóként nem is termett sokkal több nemzetközi versenysiker, viszont további két évtizedig volt afféle kényszer-sláger Oroszországban: az egyik legolcsóbb autóként a 90-es és 2000-es években ez tartotta el az AvtoVAZ-t. 1997-ben ugyan átesett a típus egy komolyabb ráncfelvarráson, de 2013-ig az alapkonstrukció lényeges módosítása nélkül gyártották az 1984-ben bemutatott típust.

Az oldalról ajánljuk
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Hírek
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.
- Belsőség
340 milliárd forint nyomában
A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
