Mindig akad, aki képtelen ötleteket próbál megvalósítani. Attól függően, hogy összejön-e, hívják őket prófétáknak vagy kóklereknek, zseniknek vagy őrülteknek. Jim Bede is ilyen figura volt, és bár elsősorban repülőgépeket tervezett, az autógyártásba is belekontárkodott. A BD-200, más néven Bede Litestar vagy Owosso Pulse valószínűleg az egyik legkülönösebb közúti jármű, amelyet valaha gyártottak.

Jim Bede a North American Aviation repülőmérnökeként kezdte a pályafutását, de 1961-től önálló céget alapított kisrepülők építésére. Több sikeres, de még több sikertelen konstrukció fűződik a nevéhez – köztük legismertebb gépe, a BD-5, amelynek sugárhajtású változata, a BD-5J két James Bond-filmben is felbukkant, és sokáig a világ legkisebb pilóta vezette lökhajtásos gépe volt. A BD-5 nemcsak a hagyományos építési elvekkel szakított, de egyben az első, készletben kapható repülőgépek közé is tartozott. És áttételesen ennek köszönhető a Litestar/Pulse megszületése is.
A BD-5 gyártásának megkezdése előtt Bede cége ugyanis nagy előlegeket kért el minden megrendelőjétől. Ám amikor a vállalkozás, a Bede Aircraft 1979-ben csődbe ment, miután ígéretükkel ellentétben nem tudtak elég könnyű és erős motort szállítani a gépekhez. Kiderült, hogy az előlegek egy jelentős részét nem azok alapanyag-költségének fedezésére fordították, hanem más projektekre. A hatóságok ezért tíz évre megtiltották, hogy Bede – bármilyen cégen keresztül – előleget fogadjon el repülőgépekért. De van, akit nem olyan könnyű megállítani: Bede nem sokkal később egy közúti járművet kezdett el építeni BD-200 néven.

Ez nem volt más, mint egy nagyon kis légellenállású, guruló repülőgép-kabin, amelybe egy motorkerékpár hajtáslánca került. A hajtott hátsó és a kormányzott első kerék a gép hossztengelyébe került, a megfelelő oldalstabilitásról két apró, 8 hüvelyk, azaz durván húsz centi átmérőjű, áramvonalas burkolatú kitámasztókerék gondoskodott. A keskeny kabinban két ülést helyeztek el egymás mögött, a beszállást elhúzható tetővel oldották meg. A költséges típusengedélyeztetést azzal kerülték meg, hogy a járművet motorkerékpárnak minősíttették. Négy kerék ehhez sok lett volna, de a hatóságok elfogadták Bede érvelését, amely szerint a négy kerékből egyszerre mindig csak három érinti a talajt.
Az eredmények elég ígéretesek voltak. 55 mérföld/órás, azaz 88 km/h-s sebesség mellett az ötszáz kiló körüli kapszula állítólag 2,3 liter körül fogyasztott 100 kilométeren, de 160 km/h-s sebesség mellett is megelégedett 3,2 literrel. Bizonytalan, hogy ezek az adatok milyen hajtásláncra vonatkoznak, bár a korai példányok jellemzően a Honda CM450A hajtásával, azaz 447 köbcentis, 37 lóerős kéthengeres motorral és kétfokozatú automata váltóval készültek. A bemutatót 1983-ban tartották a Chicago Auto Show-n, ahol maga Jim Bede magyarázta el a koncepció előnyeit. A bemutatófilmek egyikében még azt is kifejti, hogy tizenöt-húsz éven belül valószínűleg mindenki ilyen járművel közlekedik majd.
A nyers adatok alapján így is kellene lennie: a mai autók sem fogyasztanak kevesebbet – legfeljebb néhány robogó múlja felül egy Litestar takarékosságát a szériamodellek közül – és kis tömege miatt a Litestar jól is ment, bár erről pontos adatokat nehéz szerezni. Bede szerint egy drága sportkocsi dinamikáját hozta, bár hogy melyik motorral, azt nem tette hozzá. Kezdetben a 450-es változat mellett kínálták a szerkezetet 250 és 750 köbcentis, korabeli Honda motorokkal is – az utóbbi a maga nagyjából 70 lóerejével tényleg igazán gyorssá tehette a Litestart, de a gyári katalógus szerint a 250-es is megfutotta a 190 km/h-t.
Az üzlet azonban nem akart beindulni. A legolcsóbb Litestar, a 250-es is 4495 dollárba került, a 450-est 6045, a 750-est 7695 dollárért adták. Ugyanekkor egy kétajtós Chevrolet Cavalierért, ami teljes értékű ötszemélyes autó volt, 5888 dollárt kellett kifizetni, és az olajválságnak már rég vége volt, így az üzemanyag ára sem tette vonzóbbá a keskeny kapszulát, mint közlekedési eszközt.
A lassan csordogáló eladások többi okát csak sejteni lehet. A Litestarba nemigen került hangszigetelés, így a motorzaj hosszabb távon igen fárasztó lehet, és az autó felépítése alapján a rugóút sem tűnik elég hosszúnak ahhoz, hogy menetkényelemben megüsse egy személyautó szintjét. Nem is beszélve a tandem-ülésekkel, amelyek nemigen teszik lehetővé a kommunikációt sofőr és utasa között – nyilván nem véletlen, hogy még nem találkoztunk ilyen üléselrendezésű autóval, amely sikeres lett volna.
Ehhez képest viszonylag sokáig kínálták a guruló kabint, igaz, 1985 körül átvette a gyártást az Owosso nevű vállalat, és a nevet Litestarról Pulse-ra változtatták. A motorválaszték is ekkor változott meg, a legolcsóbb változat 400 köbcentis Yamaha-motort kapott, de akár 1,3 literes Honda Goldwing motorral és kardánhajtással is meg lehetett rendelni a Pulse-t. A gyártást végül 1989-ben állították le, és összesen úgy 360 ilyen lélekvesztő készült.
Ám ahogy az az ilyen radikális tárgyakkal lenni szokott, alakult egy kis közösség Jim Bede kitámasztókerekes tandem-kapszulája köré, amelynek még honlapja is van. Eszerint 2015-ben 229 Litestart és Pulse-t tartottak számon, bár szép számmal akad köztük átépített példány. Általában a motort cserélik valami erősebbre vagy megbízhatóbbra, mivel a 400-as, léghűtéses Yamaha blokk, amely alighanem az XS400-ból jött, a zárt motorházban hajlamos volt túlmelegedni, és a maga 35 lóerejével nem is egy vadállat. Viszont a karosszéria alá állítólag simán bemegy egy 600-as sportmotor hajtáslánca is. Az egyszerűségéhez képest nem valami olcsó egy ilyen szerkezet: a legvacakabb példányokét is elkérnek 5-7000 dollárt, egy jobb állapotú pedig akár 30 ezerbe is belekerülhet.

Jim Bede 1989-ben, ahogy az eltiltása lejárt, visszatért eredeti tevékenységéhez, és újabb kit-repülőgépeket tervezett. A következő gép, a BD-10 az ígéretek szerint a világ első szuperszonikus építőkészlete lett volna, de talán még több baj volt vele, mint a szerencsétlen BD-5-tel, és később bebizonyosodott, hogy már hangsebesség alatt is hajlamos darabokra hullani. Ám ahogy addig is, Bede hagyományosabb elrendezésű propelleres kisgépei nagyszerűen működtek. A szakember a 2000-es évek elejéig volt aktív, 2015. július 9-én hunyt el, 82 évesen.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
- Hírek
A Ford megkezdte az alkudozást
A Ford egyrészt szereti Trump vámjait, másrészt a pokolba kívánja őket
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
- Hírek
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Égéstér
Ezeket vennénk 1 millióért
A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.
- Hírek
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Hírek
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Hírek
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.
- Hírek
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.
- Hírek
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.
- Hírek
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.
- Hírek
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.
- Hírek
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.
- Hírek
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.
- Hírek
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.
